Laptop met Graka of Desktop upgraden met graka?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 21:09
Aangezien ik niet helemaal wist waar deze vraag precies thuishoorde, heb ik het maar in de rubriek componenten geplaatst.

De situatie is als volgt. Januari 2022 heb ik met hulp van Tweakers een PC samengesteld en in elkaar gebouwd met de volgende specs:

#CategoryProduct
1ProcessorsIntel Core i7-12700 Boxed
1MoederbordenASUS PRIME Z690-P WIFI D4
1USB/Opslag-controllersASUS ThunderboltEX 4
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12S redux
1Geheugen internKingston Fury Beast KF436C18BBK4/128
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum

Later heb ik eveneens toegevoegd:
Samsung 990 PRO 2tb
Samsung 990 PRO 2tb met heatsink
Samsung 980PRO 1TB
Alles M2 ssd.

Een videokaart heb ik destijds, vanwege de hoge prijzen voorlopig weggelaten. Echter zijn we nu ruim 2 jaar verder en ben ik oude video's aan het upscalen met Topaz AI video, wat op de CPU alleen tergend langzaam gaat, als het al niet vastloopt duurt een filmpje van 5 minuten zo een hele dag. En ik merk dat ik eigenlijk toch wel iets van een Graka mis.

Eigenlijk wil ik voor dagelijks gebruik nog een snelle energiezuinige laptop erbij voor in de woonkamer welke voornamelijk op dezelfde plek blijft staan daar. De laptops die ik nu gebruik zijn nog 2e generatie i7 processors en daar draait veel software niet meer op. Intel is wel een must vanwege specifieke applicaties (cubase) welke daar het best op draait.

Waar ik dus over zit te twijfelen. Zal ik nog langer wachten met een graka in de desktop zetten, in de hoop dat over een tijd de 3090 of 4080 een stuk betaalbaarder is of toch maar upgraden naar een graka?
Of zal ik een laptop kopen met een graka en daar de upscales op doen. Al vraag ik me af of zo'n laptop wel gebouwd is om zolang op hoge power te draaien.

En nieuw of 2e hands graka ?

Wat ik me ook besef is dat als ik bijv een 2e hands 3090 zou kopen dat waarschijnlijk ook niet past in mijn case en de power supply geupgrade moet worden. Ik heb eigenlijk niet zo veel zin om dat allemaal te moeten veranderen. PSU misschien hoogstends, maar een andere case heb ik niet zo veel zin in. Zou het mooiste zijn als het al past in de huidige setup. Heb gelezen dat bijv de 3060 wel zo zou passen in huidige setup. Maar of dat afdoende zal zijn.

Het is me met name te doen om die video's te upscalen, video editing, misschien later wat sketchup en af en toe wat gamen. Hoop dat jullie me wat advies zouden kunnen geven.

Ik zit ook erg te twijfelen tussen de 3000 of 4000 serie..... bijv 3060 of toch maar 4080?

Budget... tsja... als ik een 4080 zou kopen voor in desktop blijft er natuurlijk minder over voor de laptop. Dus ik vind het nog lastig te zeggen. Kan misschien ook gewoon een goedkopere graka (2ehands?) in desktop zetten en meer aan laptop uitgeven? of gewoon (nog) geen graka in de desktop.

[ Voor 3% gewijzigd door saken op 09-08-2024 15:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Aldus de Topaz fora is een 3060 naar 4080 maar een halvering qua rendertijd, de vraag is of de meerprijs dat waard is. De GPU’s in laptops zijn niet gelijkwaardig qua model aan desktopkaarten dus daar wordt dezelfde performance een heel stuk duurder.

Ik zou voor een 3060 of 3060ti gaan daarop baserend. Beste kosteneffectieve upgrade.

Tweedehands is een prima optie om wat kosten te besparen, maar qua voeding is alles boven een 3070/4070 wel krap.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
nelizmastr schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:31:
Aldus de Topaz fora is een 3060 naar 4080 maar een halvering qua rendertijd, de vraag is of de meerprijs dat waard is. De GPU’s in laptops zijn niet gelijkwaardig qua model aan desktopkaarten dus daar wordt dezelfde performance een heel stuk duurder.

Ik zou voor een 3060 of 3060ti gaan daarop baserend. Beste kosteneffectieve upgrade.

Tweedehands is een prima optie om wat kosten te besparen, maar qua voeding is alles boven een 3070/4070 wel krap.
YouTube: Topaz Video Enhance AI (Version 2.6.2) GPU Comparison Test Ik ben een aantal benchmarks aan het bekijken. De 3060 120min 1080p naar 4k in 16 uur vind ik redelijk te doen.

Over 4minuten SD kwaliteit naar 4k doe ik met mijn CPU nu 5 dagen :+

Ik zie op V&A niet veel aanbod qua 3060, en een besparing van 75 euro koop ik hem liever nieuw. Maar dan zal ik me nog ff moeten verdiepen in welke versie ik zou moeten hebben. Van welk merk.
Ik zie op V&A een van Soyo en Millse voor niet veel geld.

Denk dat een 3060 dan ook de beste keuze is, dan hoef ik die PSU ook niet te upgraden toch?

[ Voor 6% gewijzigd door saken op 12-08-2024 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
nelizmastr schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:31:

Is een 3070 plaatsen erg riskant? Volgens GPT kan het niet.

Iemand anders zei het volgende tegen me:

Mijn desktop PSU is 750W en ik kan zonder problemen 2 RTX 3070 en een 7950X (voorheen 3900X) gebruiken

Vergeet niet dat GDDR6 grotendeels ongebruikt is en dat alleen Tensor wordt gebruikt, dus de chip wordt voor 50% gebruikt, zelfs als hij volledig is geladen.
Elk bord zal nooit zijn maximale TDP halen.

ChatGPT is een dommerik, hij adviseerde me TVAI als beste AI-upscaler :rofl: (grapje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:11
saken schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:18:
[...]

Is een 3070 plaatsen erg riskant? Volgens GPT kan het niet.

Iemand anders zei het volgende tegen me:

Mijn desktop PSU is 750W en ik kan zonder problemen 2 RTX 3070 en een 7950X (voorheen 3900X) gebruiken

Vergeet niet dat GDDR6 grotendeels ongebruikt is en dat alleen Tensor wordt gebruikt, dus de chip wordt voor 50% gebruikt, zelfs als hij volledig is geladen.
Elk bord zal nooit zijn maximale TDP halen.

ChatGPT is een dommerik, hij adviseerde me TVAI als beste AI-upscaler :rofl: (grapje)
ChatGPT is een tekst-voorspeller / naprater, die weet totaal niet waar 'ie het over heeft als het gaat om zaken als compatibiliteit van hardware.

Of een RTX 3070 gaat werken kan een twijfel geval zijn, want 560W is niet heel ruim bemeten, maar ik denk dat het zat is.

Riskant is het in ieder geval niet, als je voeding te weinig kan leveren, dan valt je computer hooguit even uit, er zal niks ontploffen of smelten. Blijkt je voeding toch te weinig te zijn, dan kan je die los upgraden, en ben je ook klaar :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Hahn schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:22:
[...]

ChatGPT is een tekst-voorspeller / naprater, die weet totaal niet waar 'ie het over heeft als het gaat om zaken als compatibiliteit van hardware.

Of een RTX 3070 gaat werken kan een twijfel geval zijn, want 560W is niet heel ruim bemeten, maar ik denk dat het zat is.

Riskant is het in ieder geval niet, als je voeding te weinig kan leveren, dan valt je computer hooguit even uit, er zal niks ontploffen of smelten. Blijkt je voeding toch te weinig te zijn, dan kan je die los upgraden, en ben je ook klaar :)
De thunderbolt kaart die ik er in heb, zal die veel watts vragen? Ik heb geen idee.
Ik heb destijds de pc samengesteld op advies van een medetweaker.... nu zit ik niet zo in de prijzen van een betrouwbare voeding.Zal dat een keer 50 euro extra kosten om te upgraden?
Of anders underclocken?
Mijn alternatief zou een 3060ti zijn. Maar ik zie 3070 kaartjes voor leuke prijzen 2e hands.

Iemand anders schrijft weer:

Als je iets kunt krijgen dat meer dan 560 watt levert, is dat beter. Mijn opstelling van 3070 en 12400f verbruikt echter maar 420 watt en ik heb nooit problemen gehad met mijn 650 watt voeding. 560 zou moeten werken, maar je zit er krap bij.

[ Voor 4% gewijzigd door saken op 16-08-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:11
saken schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:27:
[...]

De thunderbolt kaart die ik er in heb, zal die veel watts vragen? Ik heb geen idee.
Ik heb destijds de pc samengesteld op advies van een medetweaker.... nu zit ik niet zo in de prijzen van een betrouwbare voeding.Zal dat een keer 50 euro extra kosten om te upgraden?
Of anders underclocken?
Mijn alternatief zou een 3060ti zijn. Maar ik zie 3070 kaartjes voor leuke prijzen 2e hands.

Iemand anders schrijft weer:

Als je iets kunt krijgen dat meer dan 560 watt levert, is dat beter. Mijn opstelling van 3070 en 12400f verbruikt echter maar 420 watt en ik heb nooit problemen gehad met mijn 650 watt voeding. 560 zou moeten werken, maar je zit er krap bij.
Wat die Thunderbolt-kaart trekt, hangt af van wat je aan de poorten hangt. Als je er niks op aansluit, dan zal het niet zoveel zijn. Als je er iets aan hangt wat 100W trekt, dan is het 100W + beetje van de kaart zelf. Waar gebruik je die Thunderbolt-kaart eigenlijk voor?

Een goede voeding zal om en nabij de €100-150 zitten.

Maar, ik zou het gewoon proberen met een 3070, en dan merk je het vanzelf. Ik geef het 90% kans dat het prima werkt zonder een zwaardere voeding.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Hahn schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:32:
[...]

Wat die Thunderbolt-kaart trekt, hangt af van wat je aan de poorten hangt. Als je er niks op aansluit, dan zal het niet zoveel zijn. Als je er iets aan hangt wat 100W trekt, dan is het 100W + beetje van de kaart zelf. Waar gebruik je die Thunderbolt-kaart eigenlijk voor?

Een goede voeding zal om en nabij de €100-150 zitten.

Maar, ik zou het gewoon proberen met een 3070, en dan merk je het vanzelf. Ik geef het 90% kans dat het prima werkt zonder een zwaardere voeding.
De thunderbolt kaart gebruik ik voor het aansturen van mijn Presonus 4848 audio interfaces (32/in32 out x 2 ) voor mijn DAW. Maar die gebruik ik nooit samen met de GPU. Hoogstends Topaz Video AI op de achtergrond.

Past het ook qua afmetingen in mijn case en met die thunderbolt kaart in de slot er onder ? Ik probeerde het op te zoeken maar kan er nog niet zoveel wijs uit worden.

[ Voor 9% gewijzigd door saken op 16-08-2024 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

saken schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:34:
[...]

De thunderbolt kaart gebruik ik voor het aansturen van mijn Presonus 4848 audio interfaces (32/in32 out x 2 ) voor mijn DAW. Maar die gebruik ik nooit samen met de GPU. Hoogstends Topaz Video AI op de achtergrond.

Past het ook qua afmetingen in mijn case en met die thunderbolt kaart in de slot er onder ? Ik probeerde het op te zoeken maar kan er nog niet zoveel wijs uit worden.
Een hedendaagse videokaart is 2-4 slots dik, dus het eerste slot en minimaal 1-3 eronder zijn niet bruikbaar.

Je hebt genoeg PCIe sloten om je thunderbolt kaart naar beneden te verplaatsen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
nelizmastr schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:44:
[...]

Een hedendaagse videokaart is 2-4 slots dik, dus het eerste slot en minimaal 1-3 eronder zijn niet bruikbaar.

Je hebt genoeg PCIe sloten om je thunderbolt kaart naar beneden te verplaatsen.
Foutje van mij... de Ex4 kaart zit wel onderin.
Pagina: 1