Stabiel HDD Dock voor USB-A en USB-C in 2024

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vidrasp
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:22
Ik zoek een?

USB Dock voor twee 3.5 inch SATA schijven, met minimaal USB 3.0 snelheden, en werkend op USB-A en USB-C. Heb er inmiddels drie geprobeerd afgelopen jaren, van middelmatige kwaliteit. Ik zoek graag een apparaat van goede kwaliteit, werkend op zowel laptop als desktop in Windows (andere besturingssystemen zijn welkom, maar geen noodzaak), SMART waardes weergeeft en snel is.

Ik zoek iets waar ik professioneel op kan rekenen. Voor gebruik met HGST Ultrastar schijven.

Wat is je budget?
30-100 EUR

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ja, geen Orico, Icy Dock of Inateck of zeer goedkope apparaten.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Windows laptop (usb-c) en desktop (usb-a) met syncsoftware. Schijven worden maandelijks gespiegeld. Heb momenteel een dock dat via usb-c werkt, maar wel crasht als een 8TB schijf in slaapmodus gaat. Vervanging nodig om deze reden.

[ Voor 5% gewijzigd door vidrasp op 09-08-2024 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat is de reden van die maandelijks spiegeling, iets als backup ofzo?
Als je er professioneel op wilt kunnen rekenen kijken usb schijven me sowieso niet het eerste waar je mee zou werken (eerder netwerk storage oid). Dus wat is exact je use case en waarom? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Waarom rommelen met dergelijke usb-docks? Deze use-case - voor zover ik die begrijp - schreeuwt mijns inziens om een NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vidrasp
The Eagle schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:59:
Wat is de reden van die maandelijks spiegeling, iets als backup ofzo?
Als je er professioneel op wilt kunnen rekenen kijken usb schijven me sowieso niet het eerste waar je mee zou werken (eerder netwerk storage oid). Dus wat is exact je use case en waarom? :)
Map op laptop met lokale werkbestanden (te groot om snel via netwerk te verzenden) en persoonlijke bestanden inderdaad backuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vidrasp
S1NN3D schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:12:
Waarom rommelen met dergelijke usb-docks? Deze use-case - voor zover ik die begrijp - schreeuwt mijns inziens om een NAS.
USB is populair in mijn werkveld, ook voor uitwisseling. Voor mij werkt het als plug-in-play, binnen half uurtje backuppen. Heb ooit een raid-box gebruikt, human error zorgde voor corruptie omdat switch een keer op RAID ipv JBOD stond. Veel tijd aan verloren, dus ik zoek iets wat supersimpel is.

Is een NAS te gebruiken zonder aansluting op internet (antwoord gevonden inmiddels, ja) en wat is er betrouwbaarder aan dan USB? Ik vermijd graag de noodzaak voor beveilingsupdates voor proprietary of open source software. De schijven worden na backup in een klein doosje opgeslagen achter slot en grendel, kunnen niet constant aan blijven staan

[ Voor 9% gewijzigd door vidrasp op 09-08-2024 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:49
Nas is niet intrinsiek betrouwbaarder dan een USB docking, maar USB dock word voor een andere doelgroep gemaakt en is eigenlijk niets anders dan een externe schijf zonder de functionaliteiten die een Nas bied.
Kortom schijf defect alles weg bij een USB dock.

En een raid box waarbij je met een schakelaartje kiest tussen verschillende raid typen is dus ook gewoon een usb dock.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Laatst online: 14-05 20:37
Bij jouw eisenpakket / casus past m.i. geen USB-dock.
Een professional gebruikt ze al helemaal niet vanwege de inherente risico's.
Daarnaast betwijfel ik of grotere harddisks wel betrouwbaar genoeg werken met grotere harddisks ("8 GB") vanwege de hoge piekstromen die ze soms nodig hebben.
En het weergeven van SMART-waarden heeft niets van doen met de kwaliteit van een dockingstation, meer met de gebruikte software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

vidrasp schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:13:
[...]

Map op laptop met lokale werkbestanden (te groot om snel via netwerk te verzenden) en persoonlijke bestanden inderdaad backuppen.
Vertel eens wat meer over die lokale werkbestanden. Wat voor bestanden zijn dat? En hoe vaak veranderen ze?

Als ik zo je use case hoor neig ik naar een Synology NAS en een stukje software wat de boel automatisch synct tussen je lokale ssd en de NAS. En dan een ander stukje op de nas wat het naar de cloud dupliceert voor backup.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:47
Qnap nas die ook Thunderbolt heeft. Dan heb je nas die zich ook als usb schijf kan voordoen

Blijkt niet zo te zijn, Mijn fout.

[ Voor 19% gewijzigd door leonbong op 09-08-2024 23:01 ]

Pagina: 1