Vocht in muren neemt toe na 'oplossen' lekkage

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thorbach
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 24-11-2024
Goedemorgen, vraagje,

Wij hebben tijd lang lekkage gehad. Dit kwam via platdak bij de schoorsteen naar binnen. Dit heeft zeker paar maanden geduurd dus de binnenmuren waren behoorlijk vochtig.

31 mei is schoorsteen verwijderd en is er een heel nieuw dak op gekomen. Tijdens deze renovatie van het dak, toen dak nog niet gereed was, is het behoorlijk gaan lekken na een enorme regenbui in de avond. Dat was natuurlijk pech. Maar het lekte wel in de buurt van de 'oude' lekkage.

Zit du nu een nieuwe isolatielaag met daarop een nieuwe bitumen laag. 31 mei dus gereed. Nu was ik 22 juli met vakantie gegaan en vandaag teruggekomen. Bij de vochtrand van de muren heb ik potloodstreep gezet en foto gemaakt. Bij terugkomst vandaag weer foto gemaakt. Ik kan zien dat het vocht iets is 'toegenomen'.

Is dit normaal? Zakt de vocht wellicht nog 'maanden' uit? Of geeft dit aan dat lekkage gewoon nog niet over is? Groot probleem is wel dat er nu een geheel nieuw dakterras op nieuwe dakbedekking ligt. Dus hoe gaan ze een eventueel lekkage opsporen?

Als iemand advies heeft, hoor ik het graag en alvast veel dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:09
Dit kan inderdaad nog oud vocht zijn, hoe vochtig was de isolatie cq je muur op verschillende hoogtes?

Heb je genoeg geventileerd? Gezien je isolatielaag norm neem ik aan dat het buitenmuur is, dus die ventileert sowieso wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 20:37

xces

To got or not to got..

Wij hebben sinds vorig jaar vocht in huis na een lekkage. Inmiddels hebben wij onze lekkage laten verhelpen (nieuw pannendak) zijn onze loodflappen vervangen en is onze gehele gevel gerestaureerd (uitkappen, nieuwe voegen + impregneren). Er heeft in januari een bouwdroger ingestaan via de verzekering.

Toen dat niet bleek te helpen heeft de verzekering gezegd; we komen in november wel terug om een nieuwe vochtmeting te doen. Dit ook vooral omdat we in onze muur isolatie hebben.

De voegen en de loodflappen zijn na de bouwdroger pas gedaan, en er is zelfs nog een lekdetectiebedrijf aan de pas gekomen via de verzekering. Dus ja, het kan lang duren en ik weet hoe je je moet voelen, zeker als je denkt dat het nog niet opgelost is.

[ Voor 11% gewijzigd door xces op 09-08-2024 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thorbach
Dank voor je reactie.

De muren waren heel vochtig. Gemeten met vochtmeter en nog steeds 100%. 1 muur heeft bovenin minder , 75 % en onderin nog 100%. Andere muur in andere kamer heeft overal nog 100% en daar is vochtplek ook toegenomen. In die andere kamer niet.

Ik heb goed geventileerd en ook weken ontvochter gebruikt. Het zijn mijn binnenmuren waar vocht zit, die tegen de 'oude' schoorsteen aan zitten. Er loopt een schoorsteen van BG naar dak (woning uit 1931). Daarin zaten de afvoerleidingen van de CV's BG en 1e verdieping. Deze zitten er niet meer in. De schoorsteen is dus tot het platte dak verwijderd, maar hij zit natuurlijk nog wel in de woning. Deze schoorsteen is van baksteen. Daartegenaan zitten mijn binnenmuur met stucklaag. En 1 zijde van de schoorsteen is de buitenmuur, daar zit ons balkon. Overigens is die buitenmuur minder vochtig dan de binnenmuren, maar dat lijkt mij logisch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:48
Hier ook een lekkage in de vloer gehad, het duurt een eeuwigheid voordat het droog is/wordt. En ja, ook ik heb gezien dat de vochtplek zich uitbreidde nadat de lekkage opgelost was. Maar een gegeven moment moet het wel minder worden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thorbach
xces schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:50:
Wij hebben sinds vorig jaar vocht in huis na een lekkage. Inmiddels hebben wij onze lekkage laten verhelpen (nieuw pannendak) zijn onze loodflappen vervangen en is onze gehele gevel gerestaureerd (uitkappen, nieuwe voegen + impregneren). Er heeft in januari een bouwdroger ingestaan via de verzekering.

Toen dat niet bleek te helpen heeft de verzekering gezegd; we komen in november wel terug om een nieuwe vochtmeting te doen. Dit ook vooral omdat we in onze muur isolatie hebben.

De voegen en de loodflappen zijn na de bouwdroger pas gedaan, en er is zelfs nog een lekdetectiebedrijf aan de pas gekomen via de verzekering. Dus ja, het kan lang duren en ik weet hoe je je moet voelen, zeker als je denkt dat het nog niet opgelost is.
Pfff...nou, super irritant gevoel inderdaad. Vervangen heel dak is ook niet echt goedkoop. Ook zit er nu een heel nieuw dakterras op. Dus ik zie het al voor me.. 'Ja meneer, ik denk dat bij het plaatsen van dakterras er een lekkage is ontstaan, niet onze schuld'.... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thorbach
Draakje5 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:59:
Hier ook een lekkage in de vloer gehad, het duurt een eeuwigheid voordat het droog is/wordt. En ja, ook ik heb gezien dat de vochtplek zich uitbreidde nadat de lekkage opgelost was. Maar een gegeven moment moet het wel minder worden natuurlijk.
Dank voor je reactie. Het is in ieder geval 'fijn' te lezen dat vochtplek kan toenemen ook nadat lekkage is opgelost. Dus ik hoop maar dat dat ook bij ons het geval is.

Maar even afwachten en af en toe vocht graad blijven meten.

Denk dat het best lang duurt. Vocht zit natuurlijk in de bakstenen van schoorsteen, daar zit denk ik isolatie tegen, gipsplaat en stucklaag... Wat was de regel, 2 cm drogen per maand? Dan zal het nog wel even duren bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tja, als je een lekkage had die nu gedicht is, is het ook moeilijk(er) natuurlijk voor het vocht om verder te condenseren en het pand te verlaten. Ik zou dus nog blijven ventileren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thorbach
CH4OS schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:05:
Tja, als je een lekkage had die nu gedicht is, is het ook moeilijk(er) natuurlijk voor het vocht om verder te condenseren en het pand te verlaten. Ik zou dus nog blijven ventileren. :)
Dat klopt natuurlijk ook!

Jullie reacties maken mij in ieder geval iets geruster, waarvoor dank. Ik zal goed blijven ventileren en vochtgraad meten.
Pagina: 1