Wasmachine defect half jaar na fabrieksgarantie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorakC
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-09 10:56
Hallo allemaal,

Ik weet niet zeker of dit topic op de juiste plaats staat.
Ik heb een samsung wasmachine van €1000 + gekocht (inmiddels bijna 3 jaar geleden).
Na 2,5 jaar ging deze kapot, het inlaatventiel is defect gegaan waardoor de wasmachine heeft staan pompen zonder water. De monteur die is langs geweest van let me repair gaf aan dat hij dit in 15 jaar nog nooit heeft gezien.
De webwinkel weigert mij kosteloze reparatie, zij beroepen zich op de economische levensduur waardoor ik een deel zelf moet betalen. Volgens mij is dit onjuist en heb ik recht op kosteloze reparatie wettelijke gezien omdat dit product non-conform is, de webwinkel weigert echter te bewegen helaas.
Zij leggen de economische levensduur als volgt uit: de wasmachine zou minstens 96 maanden mee moeten gaan, daarvan heb ik de wasmachine x maanden gehad (+- 2,5 jaar) dus dat gedeelte van de kosten is voor mij. Het gaat hier echter gewoon een fabrieksfout, in ieder geval geen gebruiksfout en het is ook niet zo dat mijn wasmachine na reparatie weer als nieuw is.

Kan iemand mij helpen met de vraag waar ik recht op heb, is dat wel kosteloze reparatie of kan ik beter mee gaan in hun aanbod? Waar ik uiteindelijk bang voor ben is dat het niet is opgelost met het vervangen van het inlaatventiel (dat onderdeel kost op zichzelf niet zoveel, een euro of 60, maar er zijn uiteraard een hoop bijkomende kosten), de wasmachine heeft immers staan pompen zonder water dus er kan zomaar meer kapot zijn gegaan en dan zit ik ook met die kosten en dat wil ik graag voorkomen.

Ik heb de webwinkel nog niet in gebreke gesteld (ondanks dat ik nu al een paar maanden wacht omdat ik zelf een tijdje weg was en het inmiddels zo'n lang gezeur is geworden. Toch wil ik het nu graag afgerond hebben).

Wie kan me helpen? :)

...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Lees je in over conformiteit, dat is waar je mee te maken hebt. Dat is ook wat je richting de winkel moet benoemen. Daaromtrent zijn de laatste jaren best wat dingen veranderd, in het voordeel van de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:50
Je hebt recht op kosteloze vervanging binnen de volledige levensduur.
Maar recht hebben en recht krijgen zijn helaas niet altijd hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jknevel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:28
Ex Miele monteur hier:

Inlaatventielen zijn relatief gevoelige componenten, dit kan door de tijd komen door bijvoorbeeld vervuiling in de waterleiding, kalk en zelfs het gebrek van want dan krijg je alg vorming.

Ook is dit een component die per wasbeurt wel zeker 3/5x gebruikt word en dus "slijtage onderdeel"

Heb ik veel inlaatventielen meegemaakt die kapot gingen? (miele profesional niet consumenten) nee dat niet alleen als het warm water ventielen waren die harden uit en worden broos als er te heet water doorkomt.

Wasmachine krijgt niet toevallig warm water aangeleverd?

Dit gezegd hebbende is het snel? ja absoluut, al denk ik dat kosteloze vervanging onrealistisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorakC
Jknevel schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:43:
Ex Miele monteur hier:

Inlaatventielen zijn relatief gevoelige componenten, dit kan door de tijd komen door bijvoorbeeld vervuiling in de waterleiding, kalk en zelfs het gebrek van want dan krijg je alg vorming.

Ook is dit een component die per wasbeurt wel zeker 3/5x gebruikt word en dus "slijtage onderdeel"

Heb ik veel inlaatventielen meegemaakt die kapot gingen? (miele profesional niet consumenten) nee dat niet alleen als het warm water ventielen waren die harden uit en worden broos als er te heet water doorkomt.

Wasmachine krijgt niet toevallig warm water aangeleverd?

Dit gezegd hebbende is het snel? ja absoluut, al denk ik dat kosteloze vervanging onrealistisch is.
Ah, thanks! Weet je toevallig ook of dit probleem veel 'vervolgschade' maakt? Als in: Het water liep er aan alle kanten uit, de deur wilde niet open (want ik vermoed dat de sensor water detecteerde) en de wasmachine bleef pompen (maar zonder water dus, want dat kwam niet in de wasmachine). Waar ik vooral bang voor ben is dat er hierdoor nog meer kapot is gegaan, en dan wordt het wel een heel dure aangelegenheid voor iets wat in mijn optiek niet zo snel kapot mag gaan bij een apparaat in deze prijsklasse.
De wasmachine krijgt geen warm water aangeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorakC
sypie schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:13:
Lees je in over conformiteit, dat is waar je mee te maken hebt. Dat is ook wat je richting de winkel moet benoemen. Daaromtrent zijn de laatste jaren best wat dingen veranderd, in het voordeel van de consument.
Dat is ook wat ik heb gedaan, zie ook mijn post, daarin vermeld ik ook de non-conformiteit. Maar zij schermen dus met de economische levensduur, die is 96 maanden. Volgens mij zou het daarom ook zo moeten zijn dat het 96 maanden goed blijft functioneren maar zij interpreteren dit als: het gedeelte dat al verstreken is van de tijd is voor jouw eigen rekening. Ik weet niet wat de juiste interpretatie is. Fabrieksgarantie en wettelijke garantie zijn twee verschillende dingen, weet dat het altijd gedoe oplevert helaas :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:57
TorakC schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:39:
[...]

Dat is ook wat ik heb gedaan, zie ook mijn post, daarin vermeld ik ook de non-conformiteit. Maar zij schermen dus met de economische levensduur, die is 96 maanden. Volgens mij zou het daarom ook zo moeten zijn dat het 96 maanden goed blijft functioneren maar zij interpreteren dit als: het gedeelte dat al verstreken is van de tijd is voor jouw eigen rekening. Ik weet niet wat de juiste interpretatie is. Fabrieksgarantie en wettelijke garantie zijn twee verschillende dingen, weet dat het altijd gedoe oplevert helaas :(
Dat is niet de juiste interpretatie maar wel waar ze mee zullen schermen natuurlijk. Bij de rechter houdt dat echter geen stand dus je moet volhouden.

Er staan een aantal topics hier op tweakers waar voorbeeldbrieven en processen te lezen/kopieren zijn, zoek op non-conformiteit.

In ieder topic waar de TS voet bij stuk houdt, gaat de winkel uiteindelijk over op volledige restitutie danwel vervanging, voor zover ik heb gezien.

Voet bij stuk houden dus, laat je niet afschepen door louche winkeliers. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looppak
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-09 11:12
Ik heb helaas hetzelfde meegemaakt afgelopen jaar. Machine was een stuk goedkoper en ouder, maar dannog viel deze binnen de redelijke gebruiksduurverwachting (zie https://www.techniekneder...bin.aspx?documentid=55615) wat voor jouw machine dus minimaal 8 jaar is. Het is inderdaad een kwestie van doordrukken en juridisch netjes toewerken naar ontbinding op basis van non-conformiteit. De voorbeeldbrieven van de ACM kunnen daarbij goed helpen: https://www.consuwijzer.n...n-vervangen-kapot-product. Als je daar weer een afwijzing op ontvangt kan je het dus op kosten van een andere reparateur laten maken om te voorkomen dat je te lang zonder wasmachine zit.

Grote kans dat de tweedelijnsklantenservice (of misschien zelfs wel al juristen als je zo'n brief met je rechten stuurt) die er op een gegeven moment naar moeten gaan kijken je gelijk gaan geven om de kosten te besparen van een stap naar de geschillencommissie waarbij jij sowieso wint. Dreigen met een klacht daar indienen schijnt ook nog wel eens te werken, mocht de webwinkel ergens bij aangesloten zijn. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zit met precies hetzelfde probleem (niet technisch, het is een ander defect, maar wel een weigerende webwinkel die van mij verlangt dat ik een reparatie van Letmerepair ga betalen). Na lang zeuren van mijn kant, wijzen op de juiste wet- en regelgeving, weigert de webwinkel kosteloze reparatie en beroepen ze zich inderdaad op de zelfverzonnen regels waarbij ze na 3 jaar wel een deel van de kosten willen vergoeden, maar niet alles. Ik probeer voet bij stuk te houden, maar uiteindelijk is alles wat ik hoor 'nee, dit zijn nu eenmaal onze regels en daar zal je het mee moeten doen'.

Dat betekent dus inderdaad een laatste kans geven om te repareren, (of in jouw geval de reparatie te betalen), en doet men dat niet dan volgt een ingebrekestelling en daarna een ontbinding van de koop. Het is niet heel ingewikkeld, misschien dat ik voor het laatste stukje (de dagvaarding) als men blijft weigeren een iets meer geschoolde jurist inschakel, maar met een beetje inlezen lukt dat zelf ook wel.

Overigens heb ik niet bij een louche winkel gekocht maar bij een landelijke winkelier die als goed en klantvriendelijk bekend staat. Totdat je daadwerkelijk service nodig hebt natuurlijk, dan vergaat het glimlachen ineens.

[ Voor 10% gewijzigd door Kurkentrekker op 09-08-2024 11:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je kan de webwinkel (nogmaals) hierop wijzen: https://www.acm.nl/nl/ver...dit%20duidelijk%20afsprak.
Aankopen die niet goed blijken bij normaal gebruik, moet u repareren of vervangen. Bij digitale diensten of inhoud kan dit een soortgelijke oplossing zijn, zoals een update van de software.
Dit moet:
binnen redelijke tijd
gratis (dus zonder ’bijbetaling voor reparatie’, verzendkosten, voorrijkosten of verwijderingskosten)
Als dat niet lukt of als het probleem heel erg is, mag de consument de overeenkomst ontbinden. U betaalt dan het hele aankoopbedrag terug. Als het om een product gaat, moet de consument dat aan u teruggeven.
Ook is het fijn dat ze zelf aangeven hebben dat de wasmachine 96 maanden mee moet gaan. Binnen die 96 maanden zijn zij verantwoordelijk voor afhandeling van gebreken.
Wellicht kan @fopjurist dit nog wat netter verwoorden. ;)

Wat jouw stappen als consument zijn staat hier netjes uitgelegd:
https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten

[ Voor 20% gewijzigd door teacher op 09-08-2024 12:18 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jknevel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:28
TorakC schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:36:
[...]

Ah, thanks! Weet je toevallig ook of dit probleem veel 'vervolgschade' maakt? Als in: Het water liep er aan alle kanten uit, de deur wilde niet open (want ik vermoed dat de sensor water detecteerde) en de wasmachine bleef pompen (maar zonder water dus, want dat kwam niet in de wasmachine). Waar ik vooral bang voor ben is dat er hierdoor nog meer kapot is gegaan, en dan wordt het wel een heel dure aangelegenheid voor iets wat in mijn optiek niet zo snel kapot mag gaan bij een apparaat in deze prijsklasse.
De wasmachine krijgt geen warm water aangeleverd.
Als het water er uitloop zou ik denken dat het ventiel gescheurd is of iets.
Ik kan alleen de situatie niet helemaal volgen want hij kan niet en pompen en water leveren (mits kapot maar dan zou dat constant zijn)
Its anders wat mij te binnen schiet is slang na pomp gescheurd door of fout rubber of bijvoorbeel spijker, naalden etc etc dat zou water verklaren na en tijdens pompen.

of hij ligt er gewoon af maar dat is allemaal speculeren zo haha :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:56
Gewoon door het standaard riedeltje heen, aanmanen het binnen redelijke termijn ter repareren, Bij voorbaat in gebreke stellen en verzuim gelijk aantekenen. Je kunt dan ook gelijk al ontbinden. Reageren ze niet of niet op juiste wijze, dan dagvaardt je ze. Dit soort simpele zaken win je dan doorgaans wel. Verwijs naar het Otto-arrest. Gebruiksvergoeding is niet toegestaan.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Deze uitspraak staat bekend als het Otto-arrest, maar de relevantie hier zie ik niet helemaal :?

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@fopjurist : Verrek, verkeerde arrest. Het was een lange en warme dag. (en gisteren ook al, vriend geholpen zijn tuinmuur eruit te hakken). Bedoelde natuurlijk Quelle.

[ Voor 43% gewijzigd door SkiFan op 11-08-2024 21:52 ]

• TorakC
Dank allemaal! Inmiddels ben ik aanbeland bij het indienen van een klacht, de (eerste/reguliere) klantenservice blijft de deur dichtgooien en weigert in te gaan op mijn argumenten. Ik vermoed dat zij nu eenmaal zo geïnstrueerd zijn en dus niet veel anders kunnen.
Met jullie verwijzingen zal ik vanavond eens een stuk opstellen voor de klacht (en evt later voor de geschillencommissie), to be continued!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

looppak schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:59:
om de kosten te besparen van een stap naar de geschillencommissie waarbij jij sowieso wint.
Let wel op dat een geschillencommissie soms niet dezelfde uitspraak zou doen als een rechter, en dat ze soms licht van de wet afwijken. Dus dat je sowieso zou winnen zou ik niet durven te stellen.

Als je niet naar de geschillencommissie gaat maar naar de rechter dan geef ik je wel gelijk, de wet is hier duidelijk over.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-09 22:25

4POX

Everybody is wired

Ik mis in dit verhaal de zelfredzaamheid.

Stel jij koopt zelf het onderdeel voor 60 euro en jij en een handige vriend trekken hier een avondje voor uit. Wasmachines zijn net lego onderdelen. Je deelt een paar goede verhalen en drinkt een paar drankjes. Samen lachen en klappen als het daarna weer werkt. Of denk ik nu te makkelijk?

* 4POX is iemand die dingen uitelkaar trekt. Gisteren nog mijn projector nog in stukken uitelkaar omdat er stof op de LCD zat.

AKA Rinkel weblog

• SkiFan
@TorakC Buiten dat zelfredzaamheid (ik heb zo'n ventiel ook al eens vervangen, stelt werkelijk niet veel voor bij een Bosch). Kijk even naar de voorwaarden van de verkoper. Als je niet naar de geschillencommissie hoeft, niet doen. Gewoon aanmanen en dagvaarden.

Bij geschillencommissies is het nog wat te vaak; wie betaalt, bepaalt. En dat ben jij niet.

[ Voor 15% gewijzigd door SkiFan op 15-08-2024 22:41 ]

Pagina: 1