Lekkage bij afwasmachine als wasmachine draait

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Als ik mijn wasmachine aan doe in de bijkeuken kan ik het af en toe horen borrelen in de waterleiding in keuken en bijkeuken en als de wasmachine dan water afvoert resulteert dat uiteindelijk in een lekkage bij de afwasmachine (in keuken). Het lijkt alsof het water niet weg kan en daardoor in de afstortslang van de afwasmachine gaat zitten en daarna lekt naar de keukenvloer. Ook valt het op dat op dat moment het water in de spoelbak in de bijkeuken zeer langzaam weg gaat en ook borrelt. Als de wasmachine klaar is en ik opnieuw veel water in de spoelbak bijkeuken laat gaan is er niets aan de hand en gaat het water weer goed weg.

Ik heb vier weken geleden al rioolontstoppingsbedrijf op bezoek gehad en die zijn vijf uur bezig geweest met 2 man en hebben het uiteindelijk (naar nu blijkt tijdelijk) verholpen via de hoofdafvoer in de voortuin schoon te maken met ijzeren draad enz. Maar nu na 4 weken is probleem dus weer net zo groot.....

Doordat het beeld zo wisselt lijkt het er op dat het iets met ontluchting te maken heeft ipv met een verstopping. Maar dat weet ik niet zeker. Zijn er manieren om dit te checken? En kan ik beter een loodgieter vragen of wederom de rioolontstoppingsdienst?

Dank voor het meedenken!

Overigens zie ik dat de wasmachine afvoerpijp ca 60cm diep in de buis zat ipv de aanbevolen 15-20cm. Zou dat er ook nog mee te maken kunnen hebben of zou dat alleen kunnen leiden tot overstroming bij wasmachine zelf?

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 15:08
Als alle leidingen perfect gelegd zijn volgens alle regels van de kunst, genoeg afschot maar niet teveel, verspringingen correct zodat lucht goed door kan, nergens verzakkingen of verstoppingen, ... dan lukt het vaak zonder een ontspanningsleiding (afvoer die je tot door je dak laat lopen, zodat er lucht in en uit kan).
Maar als er iets niet 100% is, dan is zo'n onspanningsleiding wel nodig. Het lijkt er hier op dat de lucht idd niet kan circuleren, wellicht een "dubbele sifon" (google maar) onstaat.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Er is wel een ontluchtingspijp, tenminste dat denk ik, want op dak staan van die ontluchtingspijpjes.

En die wasmachine afvoerslang te diep zou die dit kunnen veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:42
mrme12345 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 00:06:
Ik heb vier weken geleden al rioolontstoppingsbedrijf op bezoek gehad en die zijn vijf uur bezig geweest met 2 man en hebben het uiteindelijk (naar nu blijkt tijdelijk) verholpen via de hoofdafvoer in de voortuin schoon te maken met ijzeren draad enz. Maar nu na 4 weken is probleem dus weer net zo groot.....
Hebben ze ook met een camera gekeken of de buis werkelijk schoon is?
Ik zou me kunnen voorstellen als er bijv. boomwortels in de rioolbuis zitten, het na het ontstoppen lijkt of alles goed doorloopt. Maar dat de wortels nu alweer genoeg zooi hebben gevangen om de doorstroom te belemmeren.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Dat is laatste keer al gebeurd (4 weken terug), toen zijn ze bijna heel de dag bezig geweest incl camera en hebben ze uiteindelijk de blokkade verholpen van buitenaf vanuit de hoofdleiding in tuin. Maar nu vier weken laten heb ik hetzelfde euvel.

En het vreemde is dat de spoelbak in bijkeuken nu gewoon weer goed doorloopt en dat als ik de afwasmachine aanzet er ook niets aan de hand is. Dus alleen als de wasmachine draait ontstaat er een lekkage bij de afwasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:47

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Spoelbak helemaal vol en dan de stop eruit geeft ook geen probleem?

Biedt het onstoppingsbedrijf een zekere garantie? Weet je ook wat ze precies gezien hebben op de camera? Als dat inderdaad boomwortels zijn kun je misschien beter de boel open graven in de tuin en buizen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Ja met die spoelbak is volgende experiment, maar ben wel bang dat keukenvloer met laminaat weer overstroomt arghhhh.

Ik heb nu de slang van de wasmachine niet meer op 60cm diepte maar op 15cm diepte er in zitten. Ik las dat dat veel te diep is en voor beluchtingsproblemen kan zorgen. Nu draait afwasmachine weer en wil ik kijken of er inderdaad niets gebeurt (draait nu een half uur en niets aan de hand tot nu toe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:06
Welke diameter heeft je afvoerbuis en hoe ver zit je wasmachine slang in de afvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Afvoerbuis is 4cm breed. En toen probleem er was zat afvoerbuis 60cm diep en nu dus aangepast naar 15cm zoals aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:06
60 is idd te diep, dan kan je water niet meer weg vanwege tekort aan lucht. 40mm is krap maar zou voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Ik heb ook de bouwtekening gevonden met rioleringsplan. zie fotoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRmUc6SY7kWpzDA1A0svun7vMuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N9FX8AbhyGCpTIq0YhcDUH5I.jpg?f=fotoalbum_large

Dus de afvoer van wasmachine en spoelbak komen uiteindelijk uit in afvoer tuin waar ook de HWA op aangesloten zit en daarna gaat het naar de voorkant. De rioleringsmannen hebben de leiding vanaf de voortuin benaderd (vrij ver weg dus maar ze wisten ook niet hoe leidingen precies liepen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
_JGC_ schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:30:
60 is idd te diep, dan kan je water niet meer weg vanwege tekort aan lucht. 40mm is krap maar zou voldoende moeten zijn.
Maar als water niet meer weg kan zou ik veronderstellen dat het uit de afvoerpijp van de wasmachine weer er uit komt ipv dat het in de keuken bij de afwasmachine gaat lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Ik heb net de spoelbak helemaal gevuld met stop er op en daarna leeg laten lopen. En dat gaat eerste stuk goed (spoelt goed door) maar daarna wordt het steeds trager. Dus de buis vult en kan niet goed doorlopen. Lijkt me toch een obstructie in de buis. Ik ga maar voorstellen aan de rioleringsmannen dat ze in de tuin, vlakbij de bijkeuken waar probleem is, een gat maken om vanaf daar de boel goed door te spoelen en met veer schoon te maken. Lijkt me de beste aanpak toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 15:08
Hmm, je hemelwaterafvoer rechtsboven zorgt voor ontspanning op het stuk van de bijkeuken; linksonder voor het stuk na de vermoedelijke controleput boven je bijkeuken op de tekening. Als je die controleput kan openen is dat wel erg interessant, dan heb je snel een indicatie waar het probleem zit.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Dank voor jullie advies!

ik geef het maandag door aan rioolmonteur!

Pagina: 1