Tijd voor een upgrade - Tips gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelvk123
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21-08 11:13
Hallo luitjes,

Na 5-6 jaar is het wellicht tijd voor een upgrade. Ik heb tussentijds mijn GPU geupgrade van een 1060 naar een 2070. Hieronder is ook mijn huidige PC te zien. Toevallig is vandaag mijn glass panel van de case gesneuveld wat zeker een boost was om te gaan kijken naar een upgrade.
Via een giveaway heb ik Patriot Xtreme 5 32GB DDR5 2x16 7600MT/s geheugen gewonnen dus die mag er zeker in.
Ik heb 2 monitoren, een simpele LG en een Asus TUF VG24VQ. Ik sta evt. ook open voor het aanschaffen van een nieuwe/betere monitor indien dat van groot belang is.

In theorie is mijn PC nu nog "goed genoeg" voor wat ik er nu mee doe. Dit ook met in de gedachte dat ik sommige dingen zou willen spelen wat hij momenteel niet aankan.
Het is ook niet het geval dat ik hem volgende week in huis moet hebben, dus mochten er nieuwe releases komen of updates kan ik daar gerust op wachten.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Thuiswerken, gaming & TTRPG maps maken
- Verschillende games, sommige speel ik bewust nu niet doordat mijn huidige PC het niet goed aankan (nieuwe ARK als voorbeeld).
- Warzone zou soepeler kunnen
- Andere games zoals Xdefiant, league of legends runnen gewoon als gewenst.

Wat mag het systeem gaan kosten?
750 met strak plafond van 1000 indien echt waard.
Gezien geheugen al "afgevinkt is" en wellicht GPU nog mee kan?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Patriot Xtreme 5 32GB DDR5 2x16 7600MT/s
GPU: 2070 super (niet noodzakelijk, ik begrijp dat dit een grote bottleneck kan zijn op korte termijn)
Zou tof zijn als mijn huidige SSD/HDD mee kunnen... scheelt weer installatie en documenten overzetten.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wellicht een nieuwe monitor om optimaal gebruik te kunnen maken van de nieuwe build.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ben nu wel te spreken over Ryzen, maar eigenlijk geen voorkeur.
Tevens hoorde ik iemand iets zeggen over Nvidia kaarten beter voor ARK en dat soort games (iets technisch)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mag gewoon normale ATX build zijn, wel wat usb poorten nodig. LG screen is HDMI en Asus DVI (mocht ik nieuwe monitor aanschaffen zal LG weggaan en asus naar 2e scherm schuiven)

Ga je overklokken?
Niet van plan.

Wat verwacht je van ons?
Oprechte eerlijkheid wat handig en verstandig is.
"koop gewoon een nieuwe case ipv nieuwe pc"
"wacht hierop.."
"prima build maar ik zou .. omdat .. "

ps. Wat zou mijn huidige PC nog op kunnen leveren? Ik hoef geen hoofdprijs ervoor maar ik heb er nog dagelijks plezier van dus wellicht kan ik wat besparen op de aanschaf van een nieuwe en een startende gamer of budgetgamer er blij mee maken.

De BBG 1440p van mei (Best Buy Guide: De beste 1440p-game-pc) is prima imo, net iets minder zou kunnen voor mijn doeleinde gok ik?

Huidige PC
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith (BOX) Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenNvidia GeForce RTX 2070 Super Founders Edition€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 2TB€ 75,26€ 75,26
1BehuizingenFractal Design Meshify C - TG€ 99,90€ 99,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 34,48€ 34,48
1VoedingenBitFenix Formula Gold 550W€ 0,-€ 0,-
1SSD'sCrucial MX500 2,5" 500GB€ 46,27€ 46,27
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 255,91

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:26
Het RAM dat je al hebt is geoptimaliseerd voor Intel. Mogelijk werkt het niet lekker met AMD.

Waarom kwak je geen uitvoering: AMD Ryzen 7 5700X3D Boxed in je huidige mobo? Dat is al een enorme upgrade tov een 2600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 00:34
Ik zou daar een Ryzen 5000 inprikken en een gpu zoeken binnen budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:52
Ik ben het eens met de optie 5700/5800X3D.
Dat ram geheugen zou ik gewoon verkopen. Ten eerste is de kans dat dat op een amd systeem zou werken laag en een intel systeem wil je momenteel gewoon niet.

Je kan je geld verder beter uitgeven aan een grotere ssd snellere gpu of andere monitor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik sluit me aan bij het inkoppertje van de upgrade naar een 5700x3d.

Daarna kan je eerst kijken of een en ander naar wens draait met de 2070super. Zo niet, dan zijn een 4070super of 7900gre op dit moment de voor de hand liggende vervangers. Als je dan die oude videokaart op de v&a van deze webstek verkoopt, dan zit je uiteindelijk met een bijzonder net systeem waarvoor de kosten niet ál te veel uit de klauwen zijn gelopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2024 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-09 12:32
- Verschillende games, sommige speel ik bewust nu niet doordat mijn huidige PC het niet goed aankan (nieuwe ARK als voorbeeld).
Wat ik altijd wel belangrijk vind om te vragen in zulk soort gevallen. Weet je waar de bottleneck ligt?
Zo nee, zet een keertje taakbeheer op je tweede scherm. Hoeveel % CPU en RAM zit je op? 16GB wordt ook soms krap voor nieuwere games.

Je monitor is 1080p. Ik heb grote twijfels dat de 2070 super de bottleneck is (ik weet eigenlijk bijna zeker van niet). Let wel op dat je voeding een 4070super of 7900gre niet gaat trekken, dus dan moet je ook een nieuwe voeding.

Daarnaast ook nog: Als je gamed (gamet?) van je HDD dan is dat de grootste bottleneck van je systeem. In dat geval zou een 5700X3D met een uitvoering: Kingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB de beste bang for buck upgrade zijn die je kan doen
(en je systeem zal er ook nog stiller van worden, want je HDD zou nu nog wel eens het luidste onderdeel van je kast kunnen zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelvk123
Uszka schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 23:16:
Het RAM dat je al hebt is geoptimaliseerd voor Intel. Mogelijk werkt het niet lekker met AMD.

Waarom kwak je geen uitvoering: AMD Ryzen 7 5700X3D Boxed in je huidige mobo? Dat is al een enorme upgrade tov een 2600.
Sokucho schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 03:29:
Ik zou daar een Ryzen 5000 inprikken en een gpu zoeken binnen budget.
Want mijn huidig MOBO kan een 5000 serie Ryzen CPU aan? Ik ben niet superhandig maar een kruisje met thermal paste maken en erop zetten moet wellicht wel lukken.

Zelfde geld voor de GPU, dat is allemaal werkend met mijn MOBO?
Joe28965 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:51:
[...]

Wat ik altijd wel belangrijk vind om te vragen in zulk soort gevallen. Weet je waar de bottleneck ligt?
Zo nee, zet een keertje taakbeheer op je tweede scherm. Hoeveel % CPU en RAM zit je op? 16GB wordt ook soms krap voor nieuwere games.

Je monitor is 1080p. Ik heb grote twijfels dat de 2070 super de bottleneck is (ik weet eigenlijk bijna zeker van niet). Let wel op dat je voeding een 4070super of 7900gre niet gaat trekken, dus dan moet je ook een nieuwe voeding.

Daarnaast ook nog: Als je gamed (gamet?) van je HDD dan is dat de grootste bottleneck van je systeem. In dat geval zou een 5700X3D met een uitvoering: Kingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB de beste bang for buck upgrade zijn die je kan doen
(en je systeem zal er ook nog stiller van worden, want je HDD zou nu nog wel eens het luidste onderdeel van je kast kunnen zijn).
Ergens verwacht ik het van wel, maps/wapens inladen op Warzone gaat traag, zeer lage framerate op de nieuwe ARK en maps generen via Dungeon Alchemist duurt gewoon echt even en begint de kast te blazen zogezegd.

--

Ik heb ook een nieuwe case nodig gezien de glazenwand er dus uit is geklapt, maar voor nu zou het dus gaan om een nieuwe CPU, Voeding en wellicht een GPU?
Ook een nieuwe HDD/SSD alleen twijfel ik of ik nog de ruimte daarvoor nog heb in mijn kast (alsin kabel en dockingstations).

Alvast bedankt iedereen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
roelvk123 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:27:
Want mijn huidig MOBO kan een 5000 serie Ryzen CPU aan? Ik ben niet superhandig maar een kruisje met thermal paste maken en erop zetten moet wellicht wel lukken.
Wel eerst even BIOS updaten. https://www.msi.com/Motherboard/B450-TOMAHAWK/support kan je de bios update voor jouw bord vinden. Ook heeft MSI een (video) uitleg hoe je het moet doen.
Zelfde geld voor de GPU, dat is allemaal werkend met mijn MOBO?
Ja, maar ik vraag me nog steeds sterk af of je een nieuwe GPU nodig hebt
Ergens verwacht ik het van wel, maps/wapens inladen op Warzone gaat traag, zeer lage framerate op de nieuwe ARK en maps generen via Dungeon Alchemist duurt gewoon echt even en begint de kast te blazen zogezegd.
Ik zou dan vanavond even lekker Warzone opstarten met taakbeheer op je tweede scherm. Dan weet je meteen 100% zeker wat de bottleneck is.
Ik heb ook een nieuwe case nodig gezien de glazenwand er dus uit is geklapt, maar voor nu zou het dus gaan om een nieuwe CPU, Voeding en wellicht een GPU?
Mag ik ook een mesh kast aanraden? En het is "Nieuwe CPU, wellicht voeding en GPU". Als je GPU houdt, hoef je ook geen nieuwe voeding. Scheelt weer lekker
Ook een nieuwe HDD/SSD alleen twijfel ik of ik nog de ruimte daarvoor nog heb in mijn kast (alsin kabel en dockingstations).
SSD verwacht ik wel. Zelfs de kleine kasten hebben nog wel 2.5" bays.

Heb je games staan op je HDD? (sowieso geen nieuwe HDD kopen als je het voor games nodig hebt). Jouw moederbord heeft ook een m.2 slot. Dus dan kan je heel eenvoudig een m.2 SSD erbij zetten. Daar heb je geen extra ruimte voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Vertommen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 14:31
hier kan je zien welke cpu's allemaal ondersteund worden en welke bios versie je daarvoor minstens moet hebben: https://www.msi.com/Motherboard/B450-TOMAHAWK/support#cpu

Ze gaan er zeker tussen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelvk123
Tom Vertommen schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:37:
hier kan je zien welke cpu's allemaal ondersteund worden en welke bios versie je daarvoor minstens moet hebben: https://www.msi.com/Motherboard/B450-TOMAHAWK/support#cpu

Ze gaan er zeker tussen staan.
Top dankje!
Joe28965 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:36:
[...]

Wel eerst even BIOS updaten. https://www.msi.com/Motherboard/B450-TOMAHAWK/support kan je de bios update voor jouw bord vinden. Ook heeft MSI een (video) uitleg hoe je het moet doen.

[...]

Ja, maar ik vraag me nog steeds sterk af of je een nieuwe GPU nodig hebt

[...]

Ik zou dan vanavond even lekker Warzone opstarten met taakbeheer op je tweede scherm. Dan weet je meteen 100% zeker wat de bottleneck is.

[...]

Mag ik ook een mesh kast aanraden? En het is "Nieuwe CPU, wellicht voeding en GPU". Als je GPU houdt, hoef je ook geen nieuwe voeding. Scheelt weer lekker

[...]

SSD verwacht ik wel. Zelfs de kleine kasten hebben nog wel 2.5" bays.

Heb je games staan op je HDD? (sowieso geen nieuwe HDD kopen als je het voor games nodig hebt). Jouw moederbord heeft ook een m.2 slot. Dus dan kan je heel eenvoudig een m.2 SSD erbij zetten. Daar heb je geen extra ruimte voor nodig.
Die m.2. kan ik idd zeker alvast aanschaffen.
Kan het kwaad om BIOS nu al te updaten zonder nieuwe CPU?

En indien ik uiteindelijk ervoor kies om over te gaan op een nieuwe MOBO kan de 5700XD gewoon eraf gehaald worden en op het nieuwe bord worden gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
roelvk123 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:54:
Kan het kwaad om BIOS nu al te updaten zonder nieuwe CPU?
Nee. Je kan het gewoon doen ook al besluit je om geen CPU upgrade te doen
En indien ik uiteindelijk ervoor kies om over te gaan op een nieuwe MOBO kan de 5700XD gewoon eraf gehaald worden en op het nieuwe bord worden gezet?
Wel als je bij AM4 blijft.

Hoewel als je er aan zit te denken om een nieuwe CPU+MOBO te kopen dan wordt AM5 misschien logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelvk123
Joe28965 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:04:
[...]

Nee. Je kan het gewoon doen ook al besluit je om geen CPU upgrade te doen

[...]

Wel als je bij AM4 blijft.

Hoewel als je er aan zit te denken om een nieuwe CPU+MOBO te kopen dan wordt AM5 misschien logischer.
Ik neig er wel naar om een "volledig" nieuw systeem te halen. Mocht ik deze losse upgrades doen en vervolgens over 1-2 jaar toch een nieuwe MOBO moeten aanschaffen doe ik het liever nu gelijk goed. Ook omdat ik twee linkerhanden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelvk123
[quote]Uszka schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 23:16:

Hoe erg zou dit niet werken? Is het een 1-5% performance dingetje of groter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelvk123
Joe28965 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:36:

https://ibb.co/chNVtd3

Zie afb.
Dit is in laadscherm en menu, gok dat bottleneck momenteel bij het geheugen ligt.
Wat betekentt dat het geheugen over uitgebreid moet worden met DDR4 of dus het DDR5 setje wat ik hier heb liggen maar daarvoor moet ik een nieuw MOBO aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
Ja. Je RAM is dus echt je bottleneck, maar je CPU is niet ver af.

Je zou dus of 32GB DDR4 moeten kopen, of naar AM5 wisselen. Het enige wat je nu voor je build kan houden is het mobo, want CPU en RAM moeten toch al vervangen worden. Dan wordt het gat tussen een AM5 systeem en dit systeem upgraden opeens veel kleiner.
roelvk123 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:29:

Hoe erg zou dit niet werken? Is het een 1-5% performance dingetje of groter?
Als het werkt, dan werkt het trager. Dus de 7600MT zou het niet halen. Maar het zou ook gewoon niet stabiel kunnen werken.

Dan wordt het dus kiezen tussen verkopen en AMD expo RAM halen of wisselen naar Intel (persoonlijk zou ik dat niet doen, AMD is op het moment gewoon beter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelvk123
Joe28965 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:41:

Je zou dus of 32GB DDR4 moeten kopen, of naar AM5 wisselen. Het enige wat je nu voor je build kan houden is het mobo, want CPU en RAM moeten toch al vervangen worden. Dan wordt het gat tussen een AM5 systeem en dit systeem upgraden opeens veel kleiner.

[...]

Als het werkt, dan werkt het trager. Dus de 7600MT zou het niet halen. Maar het zou ook gewoon niet stabiel kunnen werken.

Dan wordt het dus kiezen tussen verkopen en AMD expo RAM halen of wisselen naar Intel (persoonlijk zou ik dat niet doen, AMD is op het moment gewoon beter)
Inderdaad, ik ga nu ik dit weet ook voor een volledig nieuwe build.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 369,-€ 369,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 179,-€ 179,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4060 AERO ITX 8G OC€ 310,01€ 310,01
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 74,90€ 74,90
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo REV. 5€ 29,90€ 29,90
1Geheugen internPatriot Viper Extreme PVX532G76C36K€ 149,99€ 149,99
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition€ 95,38€ 95,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.208,18

Waarin ik de 4060 GPU 2e hands kan overnemen van een bekende. Anders word het een 4070 of een AMD 7700 XT. Ik twijfel nog tussen een GPU van Nvidia of AMD.

Ik heb de tech support van patriot viper een bericht gestuurd met de vraag of het wel zou werken met een AMD CPU. Ik ben benieuwd.

Is er nog een belangrijk verschil tussen de GPU kaarten van Nvidia of AMD die ik waarschijnlijk niet weet?

Edit: Ingame bij Xdefiant https://ibb.co/c2b48nY
Vind het ook maar raar dat mijn 2070 het zwsar heeft met Xdefiant terwijl recommended 1060 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
Het zou kunnen dat je GPU gewoon zoveel frames maakt als die kan, dat zou het verklaren.

Verder, als je nog tevreden ben met je kast, zou ik die gewoon meenemen. Dat bespaart de €75.

Of kijken naar een kast die bijvoorbeeld ook een USB-C aansluiting heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelvk123
Joe28965 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:26:
Het zou kunnen dat je GPU gewoon zoveel frames maakt als die kan, dat zou het verklaren.

Verder, als je nog tevreden ben met je kast, zou ik die gewoon meenemen. Dat bespaart de €75.

Of kijken naar een kast die bijvoorbeeld ook een USB-C aansluiting heeft.
Nou, het glazen zijpaneel is kapot gegaan gisteren van mijn Meshify C.

Dus een nieuwe kast moet zeker komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelvk123
Joe28965 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:41:

[...]

"according to our test Ryzen 7000 is not good on over 6800 ram speed, if you using 8000 series that should be fine, or the new 9000 series, also the motherboard affact a lot, may we know the model?"

Quote van Viper, inderdaad kan hij het niet halen dus. Is 6800 echt te min? of zou een 8000 series dan gelijk een betere optie zijn?
Of dit geheugen proberen te verkopen en wellicht beter passend geheugen aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
roelvk123 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:53:
Of dit geheugen proberen te verkopen en wellicht beter passend geheugen aanschaffen?
Daar zou ik misschien voor gaan. Dan weet je zeker dat het goed gaat werken en kan je ook AMD Expo geheugen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelvk123
Goed nieuws, krijg nieuwe glass side panel voor mijn case.
Scheelt als ik hem wil verkopen of hergebruiken.

Alhoewel ik wel streef naar nieuwe te kopen voor betere airflow evt.

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 00:01
betreft de ram kit :
Als je de recentere Ryzen (7000 series en nieuwer) reviews bekijkt, testen meesten met 6000 ram kitjes. en officiële support is 5600 voor de 9000 series.OC Sweetspot 6000, upperlimit met 1:1 ratio met fclock 6400...
ze kunnen wel hoger, maar dus zonder die fclock ratio op 1:1

Mooi nieuws dat je een nieuw side panel krijgt !

• roelvk123
JWL92 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:00:
betreft de ram kit :
Als je de recentere Ryzen (7000 series en nieuwer) reviews bekijkt, testen meesten met 6000 ram kitjes. en officiële support is 5600 voor de 9000 series.OC Sweetspot 6000, upperlimit met 1:1 ratio met fclock 6400...
ze kunnen wel hoger, maar dus zonder die fclock ratio op 1:1

Mooi nieuws dat je een nieuw side panel krijgt !
Toevallig heb ik dus een 5700X3D laten binnengekomen en een nieuw kitje 2x16. Op aanrader van tweakers in de discord.
Pagina: 1