Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annevk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-01 22:57
Hallo

Misschien hoort mijn vraag hier niet.. maar hoe komt het dat als de zon goed schijnt dat stroomverbruik ook omhoog gaat. Het gaat met de pieken van terugleveren ook omhoog

Wij zijn nu op vakantie. En er is niemand thuis. Dus stroomverbruik zou dan gelijk zijn als s’avonds/s’nachts. Spanning is s’nachts 230v. In de middag rond 250v.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XEFT2T-1g29sFbqrnYOkps4a6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9dTKjHjpBSCQxtjr80SMz9Pn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tnheh_6nJnCsRh_DCOcDOz8nOd4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZkoGFIb5Zq9UZ1W945BgSQ3B.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfwhBrB1kM4hYvrOKeCaDU4b6w4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jKKQK37EfumCSISrjAT68p7j.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:02
annevk schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:18:
Hallo

Misschien hoort mijn vraag hier niet.. maar hoe komt het dat als de zon goed schijnt dat stroomverbruik ook omhoog gaat. Het gaat met de pieken van terugleveren ook omhoog

Wij zijn nu op vakantie. En er is niemand thuis. Dus stroomverbruik zou dan gelijk zijn als s’avonds/s’nachts. Spanning is s’nachts 230v. In de middag rond 250v.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dit niet een meetfout? Hoe verkrijg je deze gegevens?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-10 10:16
Hallo

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Door de warmte in huis dat de koelkast en vriezer meer stroom gaat gebruiken? Die denk dat het warmer wordt dus juist meer nodig heeft?
Omvormer die extra moet werken voor het omvormen van stroom? Z’n omvormer doet dat niet automatisch die werkt op stroom hè ;) en juist in pieken zie je dit voor 1 sec, daarna daalt ie gelijk

‘s nachts gebruikt de koelkast ook minder, en ook de omvormer wordt dan niet gebruikt. Dus logisch dat je dan gelijkheid ziet.

[ Voor 9% gewijzigd door Soppyscroll op 08-08-2024 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:12
Soppyscroll schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 22:53:
[...]

Door de warmte in huis dat de koelkast en vriezer meer stroom gaat gebruiken? Die denk dat het warmer wordt dus juist meer nodig heeft?
Omvormer die extra moet werken voor het omvormen van stroom? Z’n omvormer doet dat niet automatisch die werkt op stroom hè ;) en juist in pieken zie je dit voor 1 sec, daarna daalt ie gelijk

‘s nachts gebruikt de koelkast ook minder, en ook de omvormer wordt dan niet gebruikt. Dus logisch dat je dan gelijkheid ziet.
Toch geen 2000/3000 watt :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:49
Ik zie vergelijkbare grafieken hier (tijdens de vakantie toen niemand thuis was) op dagen dat de zon niet continue scheen. Veel pieken en dalen van de zonnepanelen laten ook pieken zien in verbruiken in homewizard.

Dagen waarop geen bewolking was (mooie stabiele parabool vanuit de zonnepanelen) , hebben ook geen pieken in verbruik. Lijkt alsof er een meetfout op treed in homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik had precies hetzelfde.. zelfs nog even op de camera gekeken of er niemand binnen was 8)7.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:35

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Heb ik ook, kennelijk foute interpretaties van HomeWizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:13
Hoe kan HW uberhaupt het zonverbruik weten dan?
Hebben jullie een koppeling met de omvormer of een tussenmeter?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:10
Simpelweg incorrecte pieken in de grafieken. Die licht blauwe grafiek kan je volkomen negeren. De getallen kloppen wel maar de grafiek pieken slaan nergens op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkxTnTt2gsbtUZFgbnPe3fKPzaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rYqoExRh2QwCbDpf5wPe8WGj.jpg?f=fotoalbum_large

En ik was ook de hele dag niet thuis.
Als je kijkt naar eigen verbruik+ terugleveing zie je dat dat gelijk is aan zonne opwek. Evenals eigen gebruik plus afname = totaal verbruik (foutcorrectie van 0.1 door afronden).

[ Voor 48% gewijzigd door computerjunky op 09-08-2024 02:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:48
wat is de definitie van de verschillende metingen? Wat is bv 'Zonverbruik'? en wat is het verschil met Verbruik?

Maar belangrijkste vraag: meet HomeWizard ook op je omvormer? of alleen op de slimme meter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ttje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-09 16:45

Ttje

"We shall never surrender"

Ik heb dit ook i.c.m. Enphase omvormers.
Het punt is volgensmij dat de Enphase (en andere omvormers ook volgensmij) niet continue monitoren maar om de, pak em' beet, 15 minuten.

Hierdoor kan de grafiek van de zonnepanelen niet juist over de verbruikswaarden worden gelegd waardoor de som; live meterstand - live opwek = huidig verbruik, niet klopt en dus niet juist kan worden weergegeven in Homewizard.

Ik denk dat Homewizard hierdoor schattingen maakt met de grafiek. De totaalwaarden, als de zon gezakt is (lees: zonnepanelen wekken niets op), kloppen echter wel.

[ Voor 19% gewijzigd door Ttje op 09-08-2024 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:23
Ik verbaas me wel een beetje over jullie verbruik overdag. Dat is vrij fors als je niet thuis bent en het verbruik volgt ook de curve van de opwekking. Ik heb hier ook HW, maar zelfs als ik thuis ben niet zo'n curve. Hier zie ik gewoon netjes verbruik met pieken die overeenkomen met wat we doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:21
TS meet ook de opbrengst van de panelen apart in Homewizard, naast de P1 meter. Bij een HW abo kan je een aantal merken omvormers koppelen met HW.

Ik heb geen HW abo en meet ook separaat de opbrengst van de panelen in HW, maar doe dat met een losse kWh meter van HW in de meterkast. Mijn grafieken kloppen wel en komen dus ook overeen met het werkelijke thuisgebruik, en overdag is er dus een mooie vlakke lijn als ik niet thuis ben. Mijn zonverbruik klopt dus wel en is dus ook vlak en kent geen onverklaarbare pieken.

Vraag wordt dan mogelijk welk merk omvormer TS gekoppeld heeft, en dan vervokgens de vraag bij HW uitzetten of ze van dit issue op de hoogte zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Skynett op 09-08-2024 09:35 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:31
(jarig!)
Zenomyscus schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:24:
Ik verbaas me wel een beetje over jullie verbruik overdag. Dat is vrij fors als je niet thuis bent en het verbruik volgt ook de curve van de opwekking.
@annevk ook, vandaar dit topic ;)

@annevk, meet je dit met een Energy+-abonnement, met een P1, of met kWh-meters?
@Zenomyscus Voor jou dezelfde vraag :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annevk
Ik heb een Energy+ abonnement en meet het met de p1 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annevk
Nou er hebben meer last van dus 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-10 14:56
Wow. 6,5 kWh verbruik op een dag dat je niet thuis bent,
Dat is echt enorm.
Moet haast wel een fout zijn, ergens.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 21:32
Zie:

Propheticus in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"

Je bent niet de enige, zijn meer mensen die er last van hebben.
Propheticus schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:46:
@The Legend Die pieken staan alleen in de berekende verbruiksgrafiek. Deze zijn er niet echt maar een misrekening die ontstaat wanneer zonopbrengst plots wegvalt (wolk). De slimme meter is namelijk accurater / sneller in het opmerken hiervan dan je omvormerkoppeling welke meer is gemiddeld over langere tijdsblokken van een kwartier.

Bij mensen met zonnepanelen met omvormerkoppeling (ipv een kWh meter) in HW is de verbruiksgrafiek dus zo goed als nutteloos bij wisselvallig weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annevk
Ja. Of de slimme meters zijn slim voor de energiemaatschappijen 😒.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:36

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Knul , @computerjunky, @annevk
Mijn persoonlijke mening heb ik al meerdere keren in het "Homewizard" topic geventileerd:
De grafieken en de presentatie zijn (te) mooi gladgestreken, maar verder waardeloos.
Vooral verleiden de grafieken met de afgelezen (fantasie) waarden tot verkeerde conclusies

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
Paul schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:46:
[...]
@annevk ook, vandaar dit topic ;)

@annevk, meet je dit met een Energy+-abonnement, met een P1, of met kWh-meters?
@Zenomyscus Voor jou dezelfde vraag :)
P1 meter met abonnement :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annevk
Maar het zal idd wel een fout zijn denk ik van homewizard

Als je nachtstroom 225w per uur is 🫣 Zit je op 5400kw per dag Dan misschien met hitte werken de koelkasten en vriezer meer overdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
annevk schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:11:
Maar het zal idd wel een fout zijn denk ik van homewizard

Als je nachtstroom 225w per uur is 🫣 Zit je op 5400kw per dag Dan misschien met hitte werken de koelkasten en vriezer meer overdag.
225w x 24u = 5,4kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annevk
Foutje. Idd 5400w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:53

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Meerdere punten:

De grafieken zijn erg glad gemaakt dus die ziet er snel heftig uit.

Al naar gelang hoe je de omvormer meet kan dat nog wel eens traag zijn. Meetperiode P1 en PV komt nooit 100% overeen met pieken tot gevolg bij snelle wisselingen. Maar uiteindelijke berekening van energie is niet op basis van het vermogen naar de energie die de P1 en PV hebben waargenomen over de dag.

En dat nu de grap, je hebt meer eigen verbruik als je PV veel doet. Tenminste, als je uit gaat van wat de omvormer aan geeft. De kabel verliezen van de PV worden dan namelijk tot je eigen verbruik gerekend.

En als laatste, omvormers hebben veelal de neiging de productie iets wat te positief weer te geven. Het zijn dan ook geen gekeurde meters. Maar de P1 is dat wel, dus als het vermogen er niet werkelijk is dan wordt dat ook tot eigen verbruik gerekend.

Dus hoe weet HW de opwek van je Growatt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Bijna. 5400 Wh of 5,4 kWh. Je hebt het namelijk over een hoeveelheid (Wattuur of Kilowattuur), niet over het vermogen.

W en Wh zijn verschillende dingen. Zie het als km/u en km. Je zegt ook niet dat je vandaag 100 km/u gereden hebt, als je 100 km bedoelt.

[ Voor 13% gewijzigd door Hahn op 09-08-2024 10:23 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsir
  • Laatst online: 16-03 11:20
Jouw verbruik met 3,4 kwh met zon en 3,1 kwh zonder zon lijkt juist.

in Homeassistant geeft mijn omvormer om de 15 minuten waarden, maar mijn grafiek gaat om de 5 minuten. Dus elke derde van de tijd is er een piek en denkt homewizard blijkbaar dat die piek in het huis opgebruikt wordt. De andere momenten is er dus een negatieve verbruik, maar homewizard kan geen negatieve waarden laten zien in die grafiek.

edit: in overeenstemming dus met Ttje.
Je kan een kwh meter kopen van homewizard als je betere gegevens wil.

[ Voor 12% gewijzigd door Tsir op 09-08-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:21
Septillion schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:20:
Meerdere punten:

De grafieken zijn erg glad gemaakt dus die ziet er snel heftig uit.

Al naar gelang hoe je de omvormer meet kan dat nog wel eens traag zijn. Meetperiode P1 en PV komt nooit 100% overeen met pieken tot gevolg bij snelle wisselingen. Maar uiteindelijke berekening van energie is niet op basis van het vermogen naar de energie die de P1 en PV hebben waargenomen over de dag.

En dat nu de grap, je hebt meer eigen verbruik als je PV veel doet. Tenminste, als je uit gaat van wat de omvormer aan geeft. De kabel verliezen van de PV worden dan namelijk tot je eigen verbruik gerekend.

En als laatste, omvormers hebben veelal de neiging de productie iets wat te positief weer te geven. Het zijn dan ook geen gekeurde meters. Maar de P1 is dat wel, dus als het vermogen er niet werkelijk is dan wordt dat ook tot eigen verbruik gerekend.

Dus hoe weet HW de opwek van je Growatt?
Al die redenen verklaren niet een plots eigenverbruik van 50 tot wel 80% van je opwek.

Er is ook een sterk verband met pieken/dalen in opbrengst (omdat de tijdschalen niet matchen).
Propheticus in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"

Als het zou liggen aan meetverschillen/verliezen dan zou het ook (zo hoog) zijn bij een gladde zonopbrengst.

mooi glad
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ehl_h8gxwBoGQSmXmQeoZC4UG4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bAHZJvVKWYXqcsXXmRN4N5Kj.png?f=user_large
en niet zo glad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjWWmXc9GxdJWX-_PvvGTGO696Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GsajOZlbwYwSZ0zJupN58k4U.png?f=user_large

In beide gevallen niet thuis. Base load rond de 100W (2.5kWh/dag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Propheticus Probleem is dat ook de "niet zo glad" grafiek verdomde gladgestreken is. Waarbij HW dus volgens mij de neiging heeft om wel snel een piek te tekenen maar niet snel wil dalen. En vervolgens een cursor laat gaan over die gladde grafiek.

Maar onder aan de streep ook niet zo belangrijk, kijk daarvoor naar de verbruikte energie over een periode en negeer even de grafieken. Dus pak een periode van een paar uur overdag en een periode van net zo veel uur in de nacht. Wel periode dat je niet thuis bent natuurlijk. En leg dit eens naast elkaar. Ook al moet je dan wel even rekening houden met eventueel harder werkende koelkasten. En als je een WP hebt deze natuurlijk ook uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:21
Septillion schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:52:
@Propheticus Probleem is dat ook de "niet zo glad" grafiek verdomde gladgestreken is. Waarbij HW dus volgens mij de neiging heeft om wel snel een piek te tekenen maar niet snel wil dalen. En vervolgens een cursor laat gaan over die gladde grafiek.

Maar onder aan de streep ook niet zo belangrijk, kijk daarvoor naar de verbruikte energie over een periode en negeer even de grafieken. Dus pak een periode van een paar uur overdag en een periode van net zo veel uur in de nacht. Wel periode dat je niet thuis bent natuurlijk. En leg dit eens naast elkaar. Ook al moet je dan wel even rekening houden met eventueel harder werkende koelkasten. En als je een WP hebt deze natuurlijk ook uit.
Dit heeft niks met koelkasten te maken, maar gaat puur om rekenfouten.

De omvormerkoppeling (growatt API) middelt over 15 minuten. Het punt 11:30 gaat over tijdvak 11:27:30-11:42:30. (in de Growatt app per 5 minuten, gaat punt 11:30 over tijdvak 11:27:30-11:32:30. Het 15 minuut gemiddelde lijkt de punten (11:30+11:35+11:40) / 3 te doen.
De HW elektriciteitsgrafiek (uit de P1 data) middelt over 5 minuten. Het punt 11:30 gaat over tijdvak 11:30-11:35.
Dus hoe verrekent HW deze twee schalen? Middelt het eerst drie P1 5-minuuts punten voordat ze verrekenen? (dan is er een 2:30minuut verschuiving)

En ja als je kijkt op een schaal van een dag dan kloppen de totalen wel. De grafiek is alleen zo goed als nutteloos om verbruikspatronen te vinden op wisselvallige dagen.

[ Voor 5% gewijzigd door Propheticus op 09-08-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Zenomyscus schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:24:
Ik verbaas me wel een beetje over jullie verbruik overdag. Dat is vrij fors als je niet thuis bent en het verbruik volgt ook de curve van de opwekking. Ik heb hier ook HW, maar zelfs als ik thuis ben niet zo'n curve. Hier zie ik gewoon netjes verbruik met pieken die overeenkomen met wat we doen.
M<aar gebruik jij de omvormer koppeling of een kWh meter. Het probleem zit hem in verschil in update frequentie. De omvormer koppeling is 15 minuten waar de kWh metger gelijk is aan de P1. Daardoor als er een dipje is in opwekking denkt het algoritme dat er een piek is in verbruik omdat de data van de P1 drastisch veranderd.
Kortom het algoritme is niet in staat te werken met intervals van 15 minuten daar waar de data van de P1 per seconde is.

Ons verbruik overdag is zo goed als vlak alleen die grafieken kloppen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
dunklefaser schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:08:
@Knul , @computerjunky, @annevk
Mijn persoonlijke mening heb ik al meerdere keren in het "Homewizard" topic geventileerd:
De grafieken en de presentatie zijn (te) mooi gladgestreken, maar verder waardeloos.
Vooral verleiden de grafieken met de afgelezen (fantasie) waarden tot verkeerde conclusies
Ik had al vrijwel direct door dat de grafieken niets waard zijn. Met een Kwh meter is de data interval niet 15 minuten en werkt het beter maar met een omvormer koppeling is het gewoon nutteloos. Je kan niet 15 min data intervals linken aan per seconde intervals en dan goede grafieken verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Propheticus Koelkast was voor het vergelijken van energie tussen dag en nacht, dus waarom je die bij het vermogen haalt is me een raadsel.

Maar wat je noemt is de combi van wat ik ook noemde. (y) Verschillende intervallen en dat de HW alles naar gladde grafieken omzet maar dat niet zo geweldig doet. Tenzij je weet dat twee metingen echt tegelijk plaatsvinden is vermogen berekenen altijd al lastig. En als je meer dan enkele seconden echt zwaar onderhevig aan wisselingen. Zeker omdat van zowel de P1 als de omvormer is het niet vastgelegd dat de afgegeven waarde het gemiddelde is. Mijn vermoeden is dat dit gewoon het instantane vermogen is bij de meeste apparaten.

Beter zou dus zijn als de HW überhaupt niet naar het vermogen zou kijken maar alleen naar de delta van twee energiemetingen. En dan het liefst met een interval van de traagste meter. Dan zou in dit geval mooi een relatief nauwkeurig gemiddelde vermogen van zowel de PV als P1 geschetst kunnen worden.

Vandaar dat ik zeg dat het erg lastig is om nauwkeurig je eigen verbruikte vermogen te bepalen en dat het dus zinniger is naar het de verbruikte energie te kijken. De grafieken zijn gewoon niet nauwkeurig genoeg om er wat van te zeggen.

Maar deze zullen waarschijnlijk dus ook nog steeds meer eigen verbruik laten zien door zowel kabelverliezen als onnauwkeurigheid van de meting van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
computerjunky schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:24:
[...]

M<aar gebruik jij de omvormer koppeling of een kWh meter. Het probleem zit hem in verschil in update frequentie. De omvormer koppeling is 15 minuten waar de kWh metger gelijk is aan de P1. Daardoor als er een dipje is in opwekking denkt het algoritme dat er een piek is in verbruik omdat de data van de P1 drastisch veranderd.
Kortom het algoritme is niet in staat te werken met intervals van 15 minuten daar waar de data van de P1 per seconde is.

Ons verbruik overdag is zo goed als vlak alleen die grafieken kloppen niet.
Wij hebben een koppeling met de omvormer van Enphase. Het eigen gebruik van de panelen is niet erg nauwkeurig. Maar het totale eigen gebruik komt van de meter en is wel nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:37
Bij mijn Home Assistant met p1 meter en SolarEdge via modbus zie ik dit soort dingen ook op wilde dagen.
Er zit een tijdsverschil in de bemonstering van de verschillende systemen zodat terugleveren/gebruik/opwek totaal niet synchroniseren als de opwek flink op en neer gaat.
Je kan het waarschijnlijk controleren door achteraf de p1 meterstanden eens goed na te kijken, dan zal je zien dat het schijnbare verbruik er niet was.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:34
Ttje schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:15:
Ik heb dit ook i.c.m. Enphase omvormers.
Het punt is volgensmij dat de Enphase (en andere omvormers ook volgensmij) niet continue monitoren maar om de, pak em' beet, 15 minuten.

Hierdoor kan de grafiek van de zonnepanelen niet juist over de verbruikswaarden worden gelegd waardoor de som; live meterstand - live opwek = huidig verbruik, niet klopt en dus niet juist kan worden weergegeven in Homewizard.

Ik denk dat Homewizard hierdoor schattingen maakt met de grafiek. De totaalwaarden, als de zon gezakt is (lees: zonnepanelen wekken niets op), kloppen echter wel.
dat klopt niet bij enphase..
dat kun je instant volgen en heeft max 3 sec. vertraging.. meestal niet eens 1 sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ttje
  • Laatst online: 29-09 16:45

Ttje

"We shall never surrender"

boyette schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 23:27:
[...]

dat klopt niet bij enphase..
dat kun je instant volgen en heeft max 3 sec. vertraging.. meestal niet eens 1 sec.
Dat lukt bij mij niet, in de instellingen staat ook bij bekabelde verbinding; Rapporteer gegevens om de 15 minuten. Ben benieuwd wat er bij jou staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ttje schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 07:51:
[...]

Dat lukt bij mij niet, in de instellingen staat ook bij bekabelde verbinding; Rapporteer gegevens om de 15 minuten. Ben benieuwd wat er bij jou staat :)
De Enlighten app heeft denk ik 15m vertraging, maar Homewizard geeft realtime informatie.

Die werkt ook onafhankelijk van het type omvormer , alles wat de 'slimme' meter doorgaat wordt gemeten.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 12-08-2024 08:10 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:39
Ik lees de P1 meter en omvormer hier uit met een interval van enkele secondes, en dan nog krijg ik dergelijke grafieken.

Het komt omdat beide meetwaardes (PV opwek en P1) niet op exact dezelfde tijd gemeten zijn. In de app worden deze waardes van elkaar afgetrokken om je eigen gebruik te bepalen. Dat geeft inherent een meetfout.
Pagina: 1