Metaal in beton

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04:59
In een nieuwe woning bezig met het ophangen van gordijnrails. Eerste kamer ging vlekkeloos. De tweede kamer iets minder. Vanaf links begonnen met boren om de 50CM. Op de andere helft kwam ik tegen staal aan. Mijn boorhamer en boortje vonden het niet zo leuk, dus ik probeerde een andere plek en helaas hetzelfde verhaal. Na 3 gaten kwam ik tot de conclusie dat het geen zin heeft om verder te proberen. Vandaag besloten om de gaten dicht te maken met allesvuller en het spack effect weer te 'creeren'. Daarnaast de vraag gesteld aan de aannemer wat het zou kunnen zijn, omdat ik nu geen rails kan monteren. De leidingzoeker gaat overal af bij het plafond en ik ben dus volledig afhankelijk van de tekeningen en/of advies.

Nu vroeg ik me af of het niet belangrijk is om het metaal eerst weer te behandelen. Ik lees overal dat het gewoon een kwestie is van de gaten vullen met allesvuller. Wat is jullie ervaring?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wellicht zit je in een latei te boren? Behandelen van het metaal is niet nodig, in sommige gevallen heb je wel kans dat er wat roestkleur zichtbaar is in de allesvuller.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

_ferry_ schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:52:
Wellicht zit je in een latei te boren? Behandelen van het metaal is niet nodig, in sommige gevallen heb je wel kans dat er wat roestkleur zichtbaar is in de allesvuller.
En om het 'probleem' van bevestigen van gordijnrails meteen aan te pakken: Hi(gh)-TE(c)K ... _/-\o_

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
_ferry_ schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:52:
Het is ongeveer 17cm van het kozijn (raam) af naar binnen qua diepte. Het vreemde is dat de andere helft wel gelukt is. Het is vakantietijd, dus ik moet helaas nog even geduld hebben.

Mijn gewapendbeton boortje was plat. Dus dat was al een verrassing.

[ Voor 7% gewijzigd door TumTum op 08-08-2024 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
Will_M schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:56:
[...]

En om het 'probleem' van bevestigen van gordijnrails meteen aan te pakken: Hi(gh)-TE(c)K ... _/-\o_
Ja, dat is voor later. Eerst eens even kijken waarom ze dit zo hebben gedaan. Anders moet ik het plafond deels schuren en een plank of iets in die richting monteren. Maar liever niet uiteraard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

TumTum schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:00:
[...]

Ja, dat is voor later. Eerst eens even kijken waarom ze dit zo hebben gedaan. Anders moet ik het plafond deels schuren en een plank of iets in die richting monteren. Maar liever niet uiteraard.
Zoals ik (en @_ferry_ ) het lezen ben je aan het boren in een stalen 'L' profiel waar je binnen/buiten muur bóven het raamkozijn op rust (oftewel: Een Latei).

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
Will_M schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:03:
[...]

Zoals ik (en @_ferry_ ) het lezen ben je aan het boren in een stalen 'L' profiel waar je binnen/buiten muur bóven het raamkozijn op rust (oftewel: Een Latei).

:+
Zou kunnen hoor. Maar ik vind het wel vreemd dat het geen probleem is bij de linkerhelft van de ruimte (tot de helft van het raam/kozijn) en de andere helft wel. Je zou zeggen dat een latei helemaal boven het kozijn moet zitten? Dat roept bij mij vraagtekens op. In de andere kamer heb ik dit op 8cm diepte gedaan ipv 17 en dat was geen probleem. Qua kozijn identiek.

[ Voor 44% gewijzigd door TumTum op 09-08-2024 02:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Even een kobaltboor er bij pakken en daarmee door het staal boren. Daarna lekker verder je gordijnrail ophangen.

Volgende keer eerder stoppen met boren wanneer je merkt dat je met je steenboor op staal zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

TumTum schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:10:
[...]

Zou kunnen hoor. Maar ik vind het wel vreemd dat het geen probleem is bij de linkerhelft van de ruimte (tot de helft van het raam/kozijn) en de andere helft wel. Je zou zeggen dat een latei helemaal boven het kozijn moet zitten? Dat roept bij mij vraagtekens op. In de andere kamer heb ik dit op 8cm diepte gedaan ipv 17 en dat was geen probleem. Qua kozijn identiek.

[Afbeelding]
Iets wat ik niet snel vraag, maar: Met wat voor een machientje (én boren) ben je aan de slag gegaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-06 20:57
Een SDS-boormachine met een goede boor gaat zo door dat staal heen hoor, niet te hard drukken en veiligheidsbril op!
(Vraag me niet waarom, eigen ervaring met de oogarts 12 uur later).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nachoman
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-06 12:23
Helemaal mee eens, ik zit zelf in de bouw en wij komen vaak genoeg metaal of kije harde beton kijen tegen en wij naaien gewoon lekker die boor erdoorheen. Maar dan wel met fatsoenlijke boor en machine.

je mag natuurlijk wel even proberen met een metaalboor op dat harde stuk, om te proberen of het echt metaal is en je duidelijk metaal spanen eruit ziet vallen.

gaat je boor wel gruwelijk van naar de h**ren, maar jah, job is done ;)

mocht dat niet gaan kun je in je huidige (ondiepe) gat altijd nog een kortere plug gebruiken of chemisch anker erin spuiten en dan iets leuks erin douwen zoals een stokeind of zo.

[ Voor 51% gewijzigd door Nachoman op 08-08-2024 22:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29
In allesvuller zit water/vocht.

Normaliter is het de bedoeling roestgevoelige onderdelen, zoals een spijker of in dit geval je wapening, te behandelen met een sealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:41

TeeDee

CQB 241

hebben we nu het serieus over een gat boren? En daar is iets fout gegaan?

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachoman
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-06 12:23
Hahaha. Ik ben bang van wel🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
Will_M schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:29:
[...]

Iets wat ik niet snel vraag, maar: Met wat voor een machientje (én boren) ben je aan de slag gegaan?
Bosch boorhamer en lidl boorhamer. 800 en 1500 watt~ met een De Walt 4 snijder sds plus boortje.
Nachoman schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:48:
Helemaal mee eens, ik zit zelf in de bouw en wij komen vaak genoeg metaal of kije harde beton kijen tegen en wij naaien gewoon lekker die boor erdoorheen. Maar dan wel met fatsoenlijke boor en machine.

je mag natuurlijk wel even proberen met een metaalboor op dat harde stuk, om te proberen of het echt metaal is en je duidelijk metaal spanen eruit ziet vallen.

gaat je boor wel gruwelijk van naar de h**ren, maar jah, job is done ;)

mocht dat niet gaan kun je in je huidige (ondiepe) gat altijd nog een kortere plug gebruiken of chemisch anker erin spuiten en dan iets leuks erin douwen zoals een stokeind of zo.
Nou.. dit lijkt niet zo te zijn. Maar ik wacht het even af. Ik sprak een aannemer en die gaf aan dat het niet gaat lukken. Het is staal idd. Dat weet ik zeker.
Draakje5 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 23:08:
In allesvuller zit water/vocht.

Normaliter is het de bedoeling roestgevoelige onderdelen, zoals een spijker of in dit geval je wapening, te behandelen met een sealer.
Dit is dus mijn vraag. Over het algemeen krijg ik als reactie; dit hoeft niet.
TeeDee schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 23:27:
Het gaat niet om een gat, maar over het metaal/staal en eventuele behandeling daarvan. Zie mijn initiële vraag. Lollig doen mag ergens anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
TeeDee schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 23:27:
Ik lees rustig mee en vind dit soort vragen interessant. Als amateurklusser is dit net iets wat ik zelf zou tegenkomen en dan twijfel ik ook. Immers mis ik dan kennis. Kan ik doorboren zonder dat het kwaad kan? Moet het gat dichtgestopt worden? Gaat het roesten en valt het beton over 15 jaar uit elkaar? Ik weet het niet en leer weer vanalles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
Zenomyscus schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 06:25:
[...]

Ik lees rustig mee en vind dit soort vragen interessant. Als amateurklusser is dit net iets wat ik zelf zou tegenkomen en dan twijfel ik ook. Immers mis ik dan kennis. Kan ik doorboren zonder dat het kwaad kan? Moet het gat dichtgestopt worden? Gaat het roesten en valt het beton over 15 jaar uit elkaar? Ik weet het niet en leer weer vanalles.
Precies, en vaak zie je ook beunhazen. Die roepen ‘gewoon zwaarder materiaal pakken en doorgaan met boren’. In sommige gevallen kan en mag dit helemaal niet. Zeker als we het hebben over appartementen en bouwconstructie(s). Ik heb een zware parkside machine, 1500W~ met een 4 punts speciale betonboor voor gewapend beton. De boor is plat.

Als je eenmaal bewapening hebt geraakt, moet je dan het metaal in dat gat behandelen, aangezien er zuurstof bij kan komen? Of is dat tegenwoordig niet meer nodig. Ik twijfel of het niet een balk of plaat is.

Ondertussen wacht ik af wat het is en kijk ik voor een alternatieve oplossing. Ik heb besloten om toch wat primer te halen vandaag en de plekken te behandelen en dan weer dicht te maken. Het is namelijk wel aanbevolen als zaken blootliggen in beton. Je loopt het risico met muurvullers of oplossingen met cement en vocht (vaak water) dat het kan gaan roesten. Vocht + zuurstof = roest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@TumTum Vooral doen als dat je prettig lijkt, maar gevoelsmatig is dit wel heel extreem. We hebben het over een gaatje van 6 of 8mm neem ik aan?

Zelf áls het gaat roesten, wat dan nog? Zo snel verspreidt roest zich ook weer niet. Onlangs nog een gietijzeren buis uit de kruipruimte gehaald. Lag er vermoedelijk sinds de bouw in ‘62. Erg verroest, maar nog steeds bijzonder stevig. Kapot slaan lukte niet en moest ‘m echt doorslijpen.

Maar goed, dit is natuurlijk anekdotisch bewijs ;)

Edit: overigens ligt bewapening van beton vaak een tijd buiten voordat het wordt gebruikt. Dan is het dus al blootgesteld aan zuurstof en vocht.

[ Voor 12% gewijzigd door sOid op 09-08-2024 08:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:21
Roestige wapening is prima in de bouwfase omdat het compleet wordt ingesloten in beton. "Blootliggende" wapening moet je behandelen maar een boorgaatje wat je ook nog dicht gaat smeren gaat geen probleem opleveren. Het vocht verdampt bij uitharding van het smeersel en zorgt zeker niet voor voortschrijdende roestvorming van de wapening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
sOid schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:15:
@TumTum Vooral doen als dat je prettig lijkt, maar gevoelsmatig is dit wel heel extreem. We hebben het over een gaatje van 6 of 8mm neem ik aan?

Zelf áls het gaat roesten, wat dan nog? Zo snel verspreidt roest zich ook weer niet. Onlangs nog een gietijzeren buis uit de kruipruimte gehaald. Lag er vermoedelijk sinds de bouw in ‘62. Erg verroest, maar nog steeds bijzonder stevig. Kapot slaan lukte niet en moest ‘m echt doorslijpen.

Maar goed, dit is natuurlijk anekdotisch bewijs ;)

Edit: overigens ligt bewapening van beton vaak een tijd buiten voordat het wordt gebruikt. Dan is het dus al blootgesteld aan zuurstof en vocht.
Ja, we hebben het over 3/4 boorgaatjes. Ik wil nog even kijken hoe diep ze nu zijn en op basis daarvan bepalen of ik er iets mee kan. Dan kan ik dit gelijk meenemen. Het zal niet snel gaan, maar het is inderdaad een gevoelskwestie. Een brunox epoxy is in kleine hoeveelheden beschikbaar en kost vrijwel niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:41
Hoe diep zit je al in het beton, als je een beetje diepte hebt inderdaad chemische ankers er in duwen met een stukje draadeind, komt je rails nooit meer naar beneden. Als je wilt van te voren een beetje primer met een penseel er in smeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
hfolkers schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:06:
Hoe diep zit je al in het beton, als je een beetje diepte hebt inderdaad chemische ankers er in duwen met een stukje draadeind, komt je rails nooit meer naar beneden. Als je wilt van te voren een beetje primer met een penseel er in smeren.
Dat is zeker een optie. Morgen zal ik dit even checken. Ik heb dit liever dan een lat tegen het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
S.J.Onnie schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:36:
Roestige wapening is prima in de bouwfase omdat het compleet wordt ingesloten in beton. "Blootliggende" wapening moet je behandelen maar een boorgaatje wat je ook nog dicht gaat smeren gaat geen probleem opleveren. Het vocht verdampt bij uitharding van het smeersel en zorgt zeker niet voor voortschrijdende roestvorming van de wapening.
Als je dat gaatje gaat dichtsmeren met iets wat nat is van water, dan komt er juist roest. Dus waar je het mee dichtsmeert maakt nogal uit.
Ik heb eens een 'gewone' schroef gebruikt om een gipsplaat vast te zetten, na het dichten van alle gaatjes met een met water aangemaakt vulmiddel gingen die schroeven toch mooi roesten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-06 18:05
Messing bus m5x20: https://www.ecotools.nl/messing-spreidplug-m5-x-20mm
Boorgat 6mm, heb je al denk ik, daarmee zet je de beugels vast met een simpel m5 boutje.
Plug kun je nog wat inkorten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yf3dMnRw9D2O9Oy2Fy-xTAAIHbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RKgmUXpN8Gs2J8zglDADZS8H.jpg?f=fotoalbum_large

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
natural colour schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:53:
Boorgat 6mm, heb je al denk ik, daarmee zet je de beugels vast met een simpel m5 boutje.
[Afbeelding]
Dat is ook een goede tip! Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
natural colour schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:53:
[Afbeelding]
Ik kom uit op 2.2CM diep, waarvan ~0.2 de spack. Ik ga het eens proberen met de fischer 5x18 en even op zoek naar een boutje van 5x20~
Pagina: 1