Sanity check: hifi speakers hebben niet het gewenste effect

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:23

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Topicstarter
Hey all. Even een sanity check bij jullie om te kijken of ik iets over het hoofd zie. Ik ben zelf al redelijk audiofiel en heb een Sonos Amp en wat hifi speakers gekocht voor de setup beneden. Deze moet een Sonos Play 5 en de TV speakers vervangen. Ik heb een B&W 606 S3, B&W 607 S3 en de Elac Debut B5.2 gekocht om te testen. Welke ik ook aansluit, ik krijg niet het gewenste 'wow'-effect. Ik had dit wel toen ik m'n Adam studio monitors kocht, ik had dit wel toen ik m'n Beyerdynamics ST1990 Pro's kreeg. En hierbij heb ik steeds een 'meh'-gevoel.

Toegegeven, ik hoor duidelijk het verschil in definitie tov m'n Sonos Play 5 bij het luisteren van muziek, maar het verschil met de speakers uit m'n TV is niet denderend. Ik kijk niet veel sonisch indrukwekkende televisie, dus de speakers shinen niet echt. En met muziek wandel ik vaak door de huiskamer of keuken.

Het valt me vooral op dat als ik passief aan het luisteren ben, wat vaak het geval is achter de TV gebeurt of als er muziek aan staat, dat mij het verschil in kwaliteit gewoon niet opvalt. Het volume staat ook veelal zacht. Ook kan ik met de beschikbare ruimte niet echt een indrukwekkend stereoveld creëren en staan ze tegen m'n TV aan. Het lijkt me niet het besteden van 1000-1500 euro waard.

Zie ik wellicht iets over het hoofd?

Thanks ♥

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-06 10:28
Wat je vertelt, vind ik niet zo gek.
Als je weinig vraagt van je speakers, het volume laag hebt staan en alleen wat passief luistert, dan klinkt alles een beetje hetzelfde.
Daarom heb ik ook een Google Nest Hub in mijn woonkamer staan, voor als ik wat "achtergrond radio muziek" wilt hebben.
Zodra ik echt wil gaan genieten en ervoor gaat zitten (muziek, films/series), dan gaat de versterker aan, het volume naar 50 en dan ga je echt wel flink verschil merken tussen wat simpele speakers of een mooie setup.

Aan de andere kant, als jij dat nooit doet (en dus ook het verschil niet hoort), dan zou ik (in jouw geval) ook die 1000-1500 NIET investeren in iets waar je eigenlijk geen gebruik van maakt.
TV speakers zijn prima voor was journaal kijken :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Yeah, exact wat ik dacht. OK Thanks @GarBaGe :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Dat hoort wel bij hi-fi. De eerste keer dat je in je jonge jaren een set hoort, die je absoluut niet kan betalen, denk je 'wow!'. Hetzelfde als je je eerste set koopt. Helaas neemt dat effect af naarmate je ouder wordt en op een gegeven moment overdondert een goede set je niet meer.

[ Voor 21% gewijzigd door TBTL op 08-08-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-06 10:57

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

TBTL schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:09:
Dat hoort wel bij hi-fi. De eerste keer dat je in je jonge jaren een set hoort, die je absoluut niet kan betalen, denk je 'wow!'. Hetzelfde als je je eerste set koopt. Helaas neemt dat effect af naarmate je ouder wordt en op een gegeven moment overdondert een goede set je niet meer.
Toch ben ik dat niet helemaal met je eens. Ik ken mijn set door en door, maar zo af en toe ben ik nog steeds zwaar onder de indruk van het geluid wat eruit komt. En dan hoeft het niet eens knetterhard te staan.

Als je echter geluid als behang behandeld zal het nooit indrukwekkend klinken. Ik ben bij TS wel benieuwd naar de plaatsing en de aansturing van het geheel. Staan de speakers op de grond, onder de vensterbank of achter een gordijn? Wat gebeurt er als je echt in de sweet spot gaat zitten en je favoriete track op wat hoger volume zet? Heb je je Adam monitors al eens in die ruimte geprobeerd? Hoe is de ruimte uberhaupt qua akoestiek?

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:54
Kan je geen vloerstaanders plaatsen?
Die geven je veel meer laag en dragen dan wel bij in het wow effect.
Je huidige selectie speakers zijn okay, maar dan wel in combinatie met een subwoofer. Anders blijft de muziek te vlak en hoor je inderdaad de muziek vlakker en begint op elkaar te lijken.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
mentalmadnizz schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:23:
[...]
Ik ben bij TS wel benieuwd naar de plaatsing en de aansturing van het geheel. Staan de speakers op de grond, onder de vensterbank of achter een gordijn? Wat gebeurt er als je echt in de sweet spot gaat zitten en je favoriete track op wat hoger volume zet? Heb je je Adam monitors al eens in die ruimte geprobeerd? Hoe is de ruimte uberhaupt qua akoestiek?
Ik heb dit TV meubel, en daar ze dan ook aan de uiterste zijden op. Sweet spot, hard volume, favoriete track. Het zijn allemaal factoren die het beter maken. Maar echt overweldigend (zoals bij m'n Adams en Beyerdynamics) vond ik het niet. En speakerstands zouden helpen, een breder stereoveld, maar eigenlijk heb ik daar niet echt de ruimte voor. Ik hoopte vooral qua stereo wat ruimte te boeken, maar ik merkte dat ik ze daarvoor veel breder moest zetten op de ~3m afstand die ik van de TV heb voordat ik daar wat van merkte. En ik had er ook gewoon geen rekening mee gehouden dat, in tegenstelling tot in m'n studio, ik ook veel meer beweeg, wat het geluid niet echt ten goede komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Shocked schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:51:
Kan je geen vloerstaanders plaatsen?
Die geven je veel meer laag en dragen dan wel bij in het wow effect.
Je huidige selectie speakers zijn okay, maar dan wel in combinatie met een subwoofer. Anders blijft de muziek te vlak en hoor je inderdaad de muziek vlakker en begint op elkaar te lijken.
Ik vond de 606 S3 best mooi, vooral de mids en highs inderdaad. Maar laag ook zeker niet verkeerd. De 607 waren echt wat magertjes inderdaad. Maar met een sub erbij loopt het al tegen de 2000 aan, en dat vind ik echt te veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:20
apNia schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:01:
Hey all. Even een sanity check bij jullie om te kijken of ik iets over het hoofd zie. Ik ben zelf al redelijk audiofiel en heb een Sonos Amp en wat hifi speakers gekocht voor de setup beneden. Deze moet een Sonos Play 5 en de TV speakers vervangen. Ik heb een B&W 606 S3, B&W 607 S3 en de Elac Debut B5.2 gekocht om te testen. Welke ik ook aansluit, ik krijg niet het gewenste 'wow'-effect. Ik had dit wel toen ik m'n Adam studio monitors kocht, ik had dit wel toen ik m'n Beyerdynamics ST1990 Pro's kreeg. En hierbij heb ik steeds een 'meh'-gevoel.

Toegegeven, ik hoor duidelijk het verschil in definitie tov m'n Sonos Play 5 bij het luisteren van muziek, maar het verschil met de speakers uit m'n TV is niet denderend. Ik kijk niet veel sonisch indrukwekkende televisie, dus de speakers shinen niet echt. En met muziek wandel ik vaak door de huiskamer of keuken.

Het valt me vooral op dat als ik passief aan het luisteren ben, wat vaak het geval is achter de TV gebeurt of als er muziek aan staat, dat mij het verschil in kwaliteit gewoon niet opvalt. Het volume staat ook veelal zacht. Ook kan ik met de beschikbare ruimte niet echt een indrukwekkend stereoveld creëren en staan ze tegen m'n TV aan. Het lijkt me niet het besteden van 1000-1500 euro waard.

Zie ik wellicht iets over het hoofd?

Thanks ♥
De speakers die je hebt uitgekozen om te testen zijn ook weinig indrukwekkend als je het mij vraagt ;) Ik was zelf eerder voor de Uni-Fi Reference UBR62 of Uni-Fi 2.0 UB52 van Elac gegaan. Of bijvoorbeeld de KEF Q350, Wharfedale Diamond 12.1 of Polk Audio Reserve R100. Doe er een subwoofer bij en je kan m.i. wel degelijk een "wow-effect" ervaren.

Maarja als je alleen maar passief luistert, waarom dan niet lekker je Sonos blijven gebruiken?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1