Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven88
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 03-10 07:20
Hi Tweakers,

Ik lees nu een tijdje mee hier op het forum, maar ik denk zelf dat het tijd is voor een eigen topic mbt het aanschaffen van een warmtepomp. Onze uitdaging is dat wij geen historische gegevens hebben, omdat wij eind juni de sleutel pas hebben gekregen en meteen zijn gaan verbouwen.

Het gaat om een jaren 30 woning, in het bos, vrijstaand met nu 130m2 vloer oppervlakte. Daar gaat wat vanaf door het na-isoleren aan de binnenzijde.

We gaan het huis volledig isoleren met voorzetwanden voor de huidige spouwmuren. Mijn idee is om 12cm PIR te nemen. Vanuit Ubakus komt er dan een RC waarde van 5,5 voor de muren.
Het dak (wat het overgrote vlak is, deze begint boven de benedenverdieping) kan tussen de balken met 16cm PIR worden geïsoleerd, waarmee je op een R waarde van 7,6 uitkomt.

Glas wordt triple glas met nieuwe aluminium kozijnen (dit is al besteld).
De vloer zal er ook uit gaan, en dat wordt vervangen voor een geïsoleerde betonvloer direct op zand met PIR eronder.

Warmteverlies vanuit Ubakus, waarbij ik de oppervlakken e.d. invoer, komt op 3.81KW verwarmingscapaciteit uit. Ik vraag mij af of dit realistisch gaat zijn? Wij strippen echt alles, en isoleren dus ook het deel waar de verdiepingsvloeren zitten. Koudebruggen zullen echt minimaal zijn. Maar 3.81KW klinkt weinig. Overigens heb ik het glas niet van de oppervlakken afgehaald, dus de muur oppervlakte in de berekening is te hoog, en ook die van het dak. Ik heb de schuine kanten alszijnde recht berekend. Dus hier zit al extra marge in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4GvvuXNIQhYbTy6xYKWU18HRms=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5RjhlkBfWsNgNMHdraU6CBKv.png?f=user_large

We leggen overal vloerverwarming neer, op 3 verdiepingen.
Afgiftesysteem:
- 125 m² vloerverwarming, slangen 10cm HoH, het aantal groepen zal nog worden berekend. Uiteraard met gesloten kunststof verdelers om ook te kunnen koelen.
SWW:
- Er is plek voor een boiler, en ik wil die het liefst ook apart van de warmtepomp. Voor subsidie, maar ook omdat ik het verwarmingsproces niet wil verstoren.
- Ik denk 200 liter. We zijn met zijn 2en maar wel met een bad.
- Warmteterugwinning van de douche wil ik ook zeker gaan installeren.
Warmtepompvoorkeur:
L/W, volgorde: goedkoop, stil, zuinig, verkrijgbaarheid, design, milieuvriendelijk, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf, en in gebruik laten nemen door installateur

We hebben aan de zijkant van het huis voldoende ruimte voor een warmtepomp. Dit is wel zo'n 6 meter vanaf de kelder waar ik de rest van de installaties zou willen doen (binnenunit indien van toepassing en warmtepompboiler).

We hebben en houden de houtkachel, mocht het ooit echt te koud worden. We stoken trouwens nu meestal maar tot max. 19 graden hier in huis. Extreem warm hoeft het niet te worden dus.

Nu zit ik al even mee te lezen en heb/had een aantal opties in gedachten. Vermogen is even de vraag of je voor 4KW bij -10 zal gaan of toch een stapje hoger. Gezien de houtkachel als back-up zou ik het zelf wel aandurven.

Opties die ik in gedachten heb:
- Itho Amber 65. 4,05KW bij -10. Schijnen erg stil te zijn. Kan terug moduleren naar zo'n 1,9KW thermisch vermogen. Prijs 1515 na subsidie.
- LG Therma V monoblock 7KW. Zover ik heb gelezen zijn de 7 en 5KW gelijk aan elkaar, en kun je dus 'net zo goed' een 7KW nemen? Verder kan de LG ver terug moduleren naar zo'n 1,4kw thermisch vermogen, en heeft hij 5,8KW bij -10. Prijs van de WP 550 na subsidie.
- Itho HP-S55. 4,5KW bij -10. Terugmoduleren naar 2KW. -166 na subsidie. Dit is echter een split, en wel een oudere WP. Ik zou wel meteen de voorbereidingen treffen voor een monoblock in de toekomst als ik deze zou kiezen. Voor nu zou dit de budget optie zijn, maar staat niet hoog in de lijst.

Hebben jullie nog aanvullingen/opmerkingen/verbeteringen etc? _/-\o_
Wellicht nog extra opties voor warmtepompen, en opmerkingen over het vermogen bijvoorbeeld?
Heel erg bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:56

dof

Klinkt goed wat je van plan bent met alle isolatie.

Hier ook vrijstaand huis van ~200m2 in groene omgeving (wel stad) met veel ruimte om huis heen voor WP.
Ongeveer hetzelfde traject bewandeld met Cellulose dak-, PIR vloer isolatie, spouw is al gevuld met tempex platen, nieuwe buiten deuren (kierdichting) en ook overal HR++ glas (triple was te lastig en te duur) etc.

Gezien je wensen lijkt me een monobloc keuze logisch en gezien je wens voor aparte (warmtepomp) SWW boiler en overal VVW kan het hydraulisch schema simpel blijven (ook zonder buffervat want overbodig). Zie adviezen WP boiler in WP boiler topic.

Gezien je wens voor domotica-integratie en DIY/tweakersvriendelijk zou ik ook andere merken bij je keuze betrekken. Zelf heb ik gekozen voor Panasonic om die redenen (en ben daarom een beetje biased). Met een Heishamon module is dat bijzonder aantrekkelijk qua domotica.

Bij Pana en andere merken heb je soms series (zoals bij Pana de inmiddels wat oudere J serie met 5-, 7- en 9kw) waar het minimum verbruik identiek is en kun je dus iets grotere capaciteit kiezen (als je twijfelt of de capaciteit wel voldoende is) zonder dat dat negatieve repercussies heeft. De prijzen zitten ook dicht bij elkaar dus ook geen issue.

Pana is ook stil tijdens 95% van de stookseizoen, en als ie op z'n top draait en iets meer geluid maakt (windgeruis) is het stervenskoud buiten en heb je er geen last van en bij vrijstaand huis in bos heb je vast geen erfgrens geluidsoverlast gedoe.

My 2 cents

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Sven88 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:28:
Hi Tweakers,

Ik lees nu een tijdje mee hier op het forum, maar ik denk zelf dat het tijd is voor een eigen topic mbt het aanschaffen van een warmtepomp. Onze uitdaging is dat wij geen historische gegevens hebben, omdat wij eind juni de sleutel pas hebben gekregen en meteen zijn gaan verbouwen.

Het gaat om een jaren 30 woning, in het bos, vrijstaand met nu 130m2 vloer oppervlakte. Daar gaat wat vanaf door het na-isoleren aan de binnenzijde.

We gaan het huis volledig isoleren met voorzetwanden voor de huidige spouwmuren. Mijn idee is om 12cm PIR te nemen. Vanuit Ubakus komt er dan een RC waarde van 5,5 voor de muren.
Het dak (wat het overgrote vlak is, deze begint boven de benedenverdieping) kan tussen de balken met 16cm PIR worden geïsoleerd, waarmee je op een R waarde van 7,6 uitkomt.
zou ik je even een tip mogen geven over een mogelijke alternatief voor je gevelbekleding:
kijk eens naar Isobouw SlimFort gevelisolatie.
Link Isobouw SlimFort
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/is80RaFkRXs0YhIQRFpIUykkbc0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YtbpBgDd4SmloBT21XCgAcQH.jpg?f=user_large
De vloer zal er ook uit gaan, en dat wordt vervangen voor een geïsoleerde betonvloer direct op zand met PIR eronder.

Warmteverlies vanuit Ubakus, waarbij ik de oppervlakken e.d. invoer, komt op 3.81KW verwarmingscapaciteit uit. Ik vraag mij af of dit realistisch gaat zijn? Wij strippen echt alles, en isoleren dus ook het deel waar de verdiepingsvloeren zitten. Koudebruggen zullen echt minimaal zijn. Maar 3.81KW klinkt weinig. Overigens heb ik het glas niet van de oppervlakken afgehaald, dus de muur oppervlakte in de berekening is te hoog, en ook die van het dak. Ik heb de schuine kanten alszijnde recht berekend. Dus hier zit al extra marge in.

[Afbeelding]

Afgiftesysteem:
- 125 m² vloerverwarming, slangen 10cm HoH, het aantal groepen zal nog worden berekend. Uiteraard met gesloten kunststof verdelers om ook te kunnen koelen.
SWW:
- Er is plek voor een boiler, en ik wil die het liefst ook apart van de warmtepomp. Voor subsidie, maar ook omdat ik het verwarmingsproces niet wil verstoren.
Warmtepompvoorkeur:
L/W, volgorde: goedkoop, stil, zuinig, verkrijgbaarheid, design, milieuvriendelijk, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk
om hier ook direct maar eens de knuppel in het hoenderhok te gooien; heb je wel eens gedacht aan de Quatt, en ja, ik weet hij zal niet aan alle van je voorwaarden kunnen voldoen, maar zeker aan de eerste en ik kan uit eigen ervaring spreken dat ik tot nu toe heel tevreden hierover ben.
hij heeft als FE optie eigenlijk ook meer de door jou gewenste splitsing (ook qua subsidie) omdat deze met een eigen w/w warmtepomp werkt voor het warm water. je kunt hierbij kiezen uit 3 verschillend grote boilervaten die ook nog als warmte-batterij kunnen werken zou je plots wat vermogen te wijig hebben tijdens een sneeuwstorm.
kan, maar bedenk wat de spelregels van de RVO zijn, wordt je bij een controle er uit gepikt boor je dan wel je subsidie door de neus. En ja, ik weet ook dat het veel wordt gedaan, maar aan de andere kant als je dan geen subsidie krijgt zul je dat ook niet echt aan de grote klok durven te hangen, dus we weten gewoon niet hoe vaak dit voorkomt.
We hebben aan de zijkant van het huis voldoende ruimte voor een warmtepomp. Dit is wel zo'n 6 meter vanaf de kelder waar ik de rest van de installaties zou willen doen (binnenunit indien van toepassing en warmtepompboiler).
ik kan je alleen maar heel duidelijk aanbevelen om nu al een WPAC geluidsberekening te doen, heb je daar hulp bij nodig, wil ik je daar best bij helpen. Ik heb met een andere tweaker hier ook hiervoor een eigen topic hier op GoT "Het grote geluidseisen airco en wp topic" gehost link Het grote geluidseisen airco en wp topic. stuur me dan maar een DM op, ik heb ruime ervaring op dit gebied.

bedenk wel, ik ken natuurlijk je eigen situatie niet, dat je moet voldoen aan de 40 dB op de erfgrens richting je buren. heb je meer dan voldoende afstand tot deze is geluid natuurlijk niet meer zo belangrijk, maar 40 dB is niet echt veel.
We hebben en houden de houtkachel, mocht het ooit echt te koud worden. We stoken trouwens nu meestal maar tot max. 19 graden hier in huis. Extreem warm hoeft het niet te worden dus.
ja, wij doen ook maar tussen 18C en 19C en dat bevalt prima. en ook wij hebben nog een gesloten houtkachel (Flam) waar ik zelfs het hele huis mee warm zou kunnen houden.
Nu zit ik al even mee te lezen en heb/had een aantal opties in gedachten. Vermogen is even de vraag of je voor 4KW bij -10 zal gaan of toch een stapje hoger. Gezien de houtkachel als back-up zou ik het zelf wel aandurven.

- Itho Amber 65. 4,05KW bij -10. Schijnen erg stil te zijn. Kan terug moduleren naar zo'n 1,9KW thermisch vermogen. Prijs 1515 na subsidie.
Hou rekening mee dat dit excl. installatie is. Tel daarbij dus wel nog circa 3.000 euro bij op, maar ik zie dat je dat bij geen enkele voorbeelden hebt meegeteld.
Maar is wel een hele mooie, heb ik toen ook naar gekeken, was toen echter nog niet beschikbaar.
Voordeel van de Amber, deze is reeds R290 (propaan) en dus toekomst gericht).
- LG Therma V monoblock 7KW. Zover ik heb gelezen zijn de 7 en 5KW gelijk aan elkaar, en kun je dus 'net zo goed' een 7KW nemen? Verder kan de LG ver terug moduleren naar zo'n 1,4kw thermisch vermogen, en heeft hij 5,8KW bij -10. Prijs van de WP 550 na subsidie.
- Itho HP-S55. 4,5KW bij -10. Terugmoduleren naar 2KW. -166 na subsidie. Dit is echter een split, en wel een oudere WP. Ik zou wel meteen de voorbereidingen treffen voor een monoblock in de toekomst als ik deze zou kiezen. Voor nu zou dit de budget optie zijn, maar staat niet hoog in de lijst.

Hebben jullie nog aanvullingen/opmerkingen/verbeteringen etc? _/-\o_
Wellicht nog extra opties voor warmtepompen, en opmerkingen over het vermogen bijvoorbeeld?
Heel erg bedankt!
ik zou ook zeker eens kijken naar vaillant, mn hun monobloks.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven88
MacD007 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:29:
[...]
zou ik je even een tip mogen geven over een mogelijke alternatief voor je gevelbekleding:
kijk eens naar Isobouw SlimFort gevelisolatie.
Link Isobouw SlimFort
[Afbeelding]

[...]

om hier ook direct maar eens de knuppel in het hoenderhok te gooien; heb je wel eens gedacht aan de Quatt, en ja, ik weet hij zal niet aan alle van je voorwaarden kunnen voldoen, maar zeker aan de eerste en ik kan uit eigen ervaring spreken dat ik tot nu toe heel tevreden hierover ben.
hij heeft als FE optie eigenlijk ook meer de door jou gewenste splitsing (ook qua subsidie) omdat deze met een eigen w/w warmtepomp werkt voor het warm water. je kunt hierbij kiezen uit 3 verschillend grote boilervaten die ook nog als warmte-batterij kunnen werken zou je plots wat vermogen te wijig hebben tijdens een sneeuwstorm.

[...]
kan, maar bedenk wat de spelregels van de RVO zijn, wordt je bij een controle er uit gepikt boor je dan wel je subsidie door de neus. En ja, ik weet ook dat het veel wordt gedaan, maar aan de andere kant als je dan geen subsidie krijgt zul je dat ook niet echt aan de grote klok durven te hangen, dus we weten gewoon niet hoe vaak dit voorkomt.

[...]
ik kan je alleen maar heel duidelijk aanbevelen om nu al een WPAC geluidsberekening te doen, heb je daar hulp bij nodig, wil ik je daar best bij helpen. Ik heb met een andere tweaker hier ook hiervoor een eigen topic hier op GoT "Het grote geluidseisen airco en wp topic" gehost link Het grote geluidseisen airco en wp topic. stuur me dan maar een DM op, ik heb ruime ervaring op dit gebied.

bedenk wel, ik ken natuurlijk je eigen situatie niet, dat je moet voldoen aan de 40 dB op de erfgrens richting je buren. heb je meer dan voldoende afstand tot deze is geluid natuurlijk niet meer zo belangrijk, maar 40 dB is niet echt veel.

[...]
ja, wij doen ook maar tussen 18C en 19C en dat bevalt prima. en ook wij hebben nog een gesloten houtkachel (Flam) waar ik zelfs het hele huis mee warm zou kunnen houden.

[...]
Hou rekening mee dat dit excl. installatie is. Tel daarbij dus wel nog circa 3.000 euro bij op, maar ik zie dat je dat bij geen enkele voorbeelden hebt meegeteld.
Maar is wel een hele mooie, heb ik toen ook naar gekeken, was toen echter nog niet beschikbaar.
Voordeel van de Amber, deze is reeds R290 (propaan) en dus toekomst gericht).

[...]

ik zou ook zeker eens kijken naar vaillant, mn hun monobloks.
Zeker bedankt voor de tips.
Wij hebben een goede buitenschil, en een mooi jaren 30 huis. Dus aan de buitenzijde gaan wij geen isolatie toepassen. Tenzij het gegeven voorbeeld binnen gebruikt (kan) worden? Maar ik denk dat je doelde op de buitenzijde?

Ik had de opmerkingen over subsidie recentelijk gevolgd inderdaad, dat risico nemen we voor lief. Ik snap de waarschuwing helemaal hoor!

Ik heb inderdaad de kosten van de installatie verder niet meegenomen. Alles wordt helemaal opnieuw gedaan qua leidingwerk, en ik verwacht toch dat de onderlinge verschillen niet enorm zullen zijn.

Bij Quatt zou je inderdaad zeggen dat een enkele ook voldoende vermogen heeft. Ik sta niet negatief tegenover Quatt, maar wat zij nu zelf verkondigen is alleen hybride? Voorheen boden ze volgens mij ook FE aan, maar dan met een dubbele Quatt. Lijkt erop dat ze voor die optie iets nieuws aan het verzinnen zijn? Voordeel bij hen is verder dat het wel inclusief installatie is. Ik heb echter het minimale vermogen nooit bekeken bijvoorbeeld, geen idee hoe ze zich verhouden t.o.v. bijvoorbeeld de Amber.
Ik zie nu dat je naar de duo zult moeten om bij -7 voldoende vermogen te hebben. Prijs voor een duo is echter niet veel hoger dan een enkele. Echter heeft Quatt weer geen R290.

Vaillant is ook een goede optie inderdaad, bedankt voor de tip. Kan er niet extreem veel nog over vinden, maar volgens mij zijn die zeker stil. Kan zo snel niet het minimale vermogen/modulerend vermogen vinden.

Over de geluidsnormen, ons huis staat 100m van de weg af, wel 'slechts' 4 meter van de buren hun perceel. Echter staat hun huis wel aan de weg. Dus hier zouden we geen last mee moeten hebben. Zij zijn overigens pro verduurzaming, dus staan ook achter een WP.

Ik heb in ieder geval Quatt en Vaillant aan mijn lijst toegevoegd, bedankt voor de tips! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Sven88 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:00:
[...]

Zeker bedankt voor de tips.
Wij hebben een goede buitenschil, en een mooi jaren 30 huis. Dus aan de buitenzijde gaan wij geen isolatie toepassen. Tenzij het gegeven voorbeeld binnen gebruikt (kan) worden? Maar ik denk dat je doelde op de buitenzijde?
sorry, volgens mij niet, ik had dat dus blijkbaar verkeerd gelezen, sorry hiervoor.
Ik had de opmerkingen over subsidie recentelijk gevolgd inderdaad, dat risico nemen we voor lief. Ik snap de waarschuwing helemaal hoor!

Ik heb inderdaad de kosten van de installatie verder niet meegenomen. Alles wordt helemaal opnieuw gedaan qua leidingwerk, en ik verwacht toch dat de onderlinge verschillen niet enorm zullen zijn.

Bij Quatt zou je inderdaad zeggen dat een enkele ook voldoende vermogen heeft. Ik sta niet negatief tegenover Quatt, maar wat zij nu zelf verkondigen is alleen hybride? Voorheen boden ze volgens mij ook FE aan, maar dan met een dubbele Quatt. Lijkt erop dat ze voor die optie iets nieuws aan het verzinnen zijn? Voordeel bij hen is verder dat het wel inclusief installatie is. Ik heb echter het minimale vermogen nooit bekeken bijvoorbeeld, geen idee hoe ze zich verhouden t.o.v. bijvoorbeeld de Amber.
Ik zie nu dat je naar de duo zult moeten om bij -7 voldoende vermogen te hebben. Prijs voor een duo is echter niet veel hoger dan een enkele. Echter heeft Quatt weer geen R290.
Duidelijk, maar volgens mij (ik "host" ook de Quatt 2 topic) is het een beetje afhankelijk van de warmtevraag of je bij de FE optie wel of geen Quatt Duo nodig hebt. Ik denk ook dat ook omdat de FE optie nog niet beschikbaar is (wel bestelbaar maar de eerste worden pas dit najaar geplaatst) en ze dus geen grotere groep ervaring hebben ze meer voor veiligheid gaan en daarom naar de Quatt Duo op dit moment gaan grijpen.
En ja, nu is de Quatt nog steeds R32, gezien het verbod wat er nu toch wel snel aan zit te komen (verbod op R32 bij nieuwe warmtpompen (monoblok)) verwacht ik eigenlijk zeker in 2025 dat ook Quatt overgaat naar R290.
Vaillant is ook een goede optie inderdaad, bedankt voor de tip. Kan er niet extreem veel nog over vinden, maar volgens mij zijn die zeker stil. Kan zo snel niet het minimale vermogen/modulerend vermogen vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_F-m8i_Hme1o5nYfQ4S9UG6dR2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SCWJbj7MAgq1LgPFwhbdflUH.png?f=fotoalbum_large
Link L/W warmtepomp aroTHERM plus
Over de geluidsnormen, ons huis staat 100m van de weg af, wel 'slechts' 4 meter van de buren hun perceel. Echter staat hun huis wel aan de weg. Dus hier zouden we geen last mee moeten hebben. Zij zijn overigens pro verduurzaming, dus staan ook achter een WP.
prima, dus zou ik daar wel aandacht aan geven, mijn aanbod voor hulp blijft gewoon staan, en kijk mogelijk ook eens naar ons topic mbt tot het geluid. ik help op dit moment mensen waar het dus niet zo goed loopt, van hun verhalen wordt ik zelf niet echt blij en hoop dat ik hun daarin ook maar een beetje kan onderdersteunen en helpen, hoe beperkt dat ook maar is.
Ik heb in ieder geval Quatt en Vaillant aan mijn lijst toegevoegd, bedankt voor de tips! _/-\o_
voor Quatt kijk ook eens naar ons GoT topic "Ervaringen met Quatt Deel 2", mn kijk even naar de TS. ik ben op dit moment weer bezig om deze op de laatste stand te brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:24
Gezien je enorm goede isolatieschil straks, zou die 4kW echt prima kunnen kloppen. Als je een houtkachel erbij houdt zeker. Maar kijk hierin vooral naar de "knippunten" in de modelseries, als het minimum vermogen hetzelfde is tussen bijv. een 4, 6 of 8, is er buiten de hogere aanschafprijs geen nadeel aan een zwaarder model. Verder:

- Aluminium kozijnen +1, geen seconde spijt van gehad. Ook gekozen voor aluprof toevallig? Let erop dat men bij de montage de tijd neemt voor een echt goede kierafdichting, dat is later bijna niet meer goed te krijgen anders. Bij een dergelijk goed geïsoleerd huis met WTW, is zo luchtdicht mogelijk bouwen echt essentieel voor een goede energieprestatie en binnenklimaat.

-Kies voor een kleine meerprijs altijd voor een WTW met enthalpiewisselaar (aka ERV in het engels). Dan blijft in de wintermaanden de luchtvochtigheid veel beter op peil, wat veel comfortabeler is. Een ander voordeel is dat ze geen afvoer (met droogsifon) nodig hebben.

- Ik zou wanneer je de ruimte hebt de WP-boiler altijd nog 1-2 maten groter nemen. De meerprijs is maar heel beperkt, en meer inhoud is wel fijn als je na het badderen nog wil douchen. Een groter vat betekend iig een lagere bewaartemperatuur voor dezelfde douchetijd, dus een lager verbruik. Ik ben erg blij dat ik ondanks een tweepersoons huishouden en geen bad, toch voor de 300L gegaan ben. Normaliter betekend dat een besparing door 'm lager in temperatuur te houden, maar als er een keer logees komen in het weekend kan ik hem met 1 druk in de app verder opstoken en heb ik ruim voldoende capaciteit om iedereen zonder gedoe te laten douchen. Bovendien, een evt. koper van je woning over x jaar, is mogelijk wel met meer bewoners dan 2. In mijn ogen ontwerp je installaties liever altijd op de mogelijkheden van de woning en niet op jouw specifieke levensstijl. Dus ontwerp voor 4 personen en een kamertemperatuur van 21-22C.

- Wanneer je wilt kunnen koelen zou ik boven c.q. op de slaapkamer(s) een kleine fancoil plaatsen. Of iig het (geisoleerde) leidingwerk daarvoor alvast voorbereiden. Vloerverwarming kan namelijk niet ontvochtigen en dat wil je, zeker in NL met haar vochtige zomers, liever wel kunnen.

- Ik zou persoonlijk bij een dergelijk dure investering voor 15-20 jaar, altijd voor een internationaal opererend A-merk kiezen dat al een paar generaties pompen op de markt heeft gehad en ook over 15 jaar nog bestaat en onderdelen kan leveren. Dan staat de Vaillant bovenaan mijn lijstje (stil, kwalitatief goed, R290 en een hele goede besturing/regeling) en anders een japanner (pana, mitsu, daikin). LG zou ik iig overslaan, die worden niet zo goed oud hoor ik van meerdere monteurs.

- Ik lees niets over PV/zonnepanelen? Misschien is dat ook lastig in een omgeving met hoge bomen. Dan wordt het des te belangrijker om vooraf te kijken naar de wensen/mogelijkheden voor een smart-grid regeling zodat je maximaal van een dynamisch contract kan profiteren. Ik zou dit iig voor de boiler willen, CV maakt minder uit.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-10 18:13

V-8

RonJ schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:34:

- Ik zou wanneer je de ruimte hebt de WP-boiler altijd nog 1-2 maten groter nemen. Een groter vat betekend iig een lagere bewaartemperatuur voor dezelfde douchetijd, dus een lager verbruik.
Vraag uit oprechte interesse: Weegt de mogelijkheid van een lagere bewaartemperatuur met dito lager verbruik op tegen het (volgens mij) grotere warmteverlies (in absolute zin) bij een groter buffervat?

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
V-8 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:44:
[...]

Vraag uit oprechte interesse: Weegt de mogelijkheid van een lagere bewaartemperatuur met dito lager verbruik op tegen het (volgens mij) grotere warmteverlies (in absolute zin) bij een groter buffervat?
Ja, want dat warmteverlies wordt ook weer kleiner naarmate de delta-T met de ruimte afneemt. Dat kan je redelijk tegen elkaar wegstrepen. E.g. bij mijn (daikin EKHWS) vat is het gespecificieerde verlies resp. 55 en 68W (of 300Wh/dag verschil), dus zo'n 24% meer. Echter als je het water ipv op 50 maar op 40 graden hoeft te bewaren om ongeveer even lang te kunnen douchen c.q. net zoveel warm water te pakken neemt het warmte verlies tov een ruimte op 20C juist weer af met 33%. Dus onderaan de streep verlies je minder. Daar komt dan nog de besparing door een flink hogere COP bij het verwarmen van het vat bovenop, dat scheelt bij mij ook zo'n 30-35% heb ik gemeten. De absolute besparing is allemaal niet mega veel, maar uiteindelijk verdien je de meerprijs wel snel terug en je hebt ook nog eens meer comfort.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-10 18:13

V-8

RonJ schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:55:
[...]

Ja, want dat warmteverlies wordt ook weer kleiner naarmate de delta-T met de ruimte afneemt. Dat kan je redelijk tegen elkaar wegstrepen. E.g. bij mijn (daikin EKHWS) vat is het gespecificieerde verlies resp. 55 en 68W (of 300Wh/dag), dus zo'n 24% meer. Echter als je het water ipv op 50 maar op 40 graden hoeft te bewaren om ongeveer even lang te kunnen douchen c.q. net zoveel warm water te pakken neemt het warmte verlies juist weer af met 33%. Dus onderaan de streep verlies je minder. Daar komt dan nog de besparing door een flink hogere COP bij het verwarmen van het vat bovenop, dat scheelt bij mij ook zo'n 30-35% heb ik gemeten. De absolute besparing is allemaal niet mega veel, maar uiteindelijk verdien je de meerprijs wel snel terug en je hebt ook nog eens meer comfort.
Goed om te horen, dank voor je reactie!
Als ik een WPB zou nemen, zou ik eigenlijk liever een te grote dan een te kleine nemen idd. Maar het houdt / hield mij tegen dat het warmteverlies een stuk groter zou zijn. Gelukkig valt dit dus mee :)

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
V-8 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:57:
[...]

Goed om te horen, dank voor je reactie!
Als ik een WPB zou nemen, zou ik eigenlijk liever een te grote dan een te kleine nemen idd. Maar het houdt / hield mij tegen dat het warmteverlies een stuk groter zou zijn. Gelukkig valt dit dus mee :)
De enige valide redenen om een kleiner vat te nemen zijn het gewicht en ruimte imho.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven88
RonJ schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:34:
Gezien je enorm goede isolatieschil straks, zou die 4kW echt prima kunnen kloppen. Als je een houtkachel erbij houdt zeker. Maar kijk hierin vooral naar de "knippunten" in de modelseries, als het minimum vermogen hetzelfde is tussen bijv. een 4, 6 of 8, is er buiten de hogere aanschafprijs geen nadeel aan een zwaarder model. Verder:

- Aluminium kozijnen +1, geen seconde spijt van gehad. Ook gekozen voor aluprof toevallig? Let erop dat men bij de montage de tijd neemt voor een echt goede kierafdichting, dat is later bijna niet meer goed te krijgen anders. Bij een dergelijk goed geïsoleerd huis met WTW, is zo luchtdicht mogelijk bouwen echt essentieel voor een goede energieprestatie en binnenklimaat.

-Kies voor een kleine meerprijs altijd voor een WTW met enthalpiewisselaar (aka ERV in het engels). Dan blijft in de wintermaanden de luchtvochtigheid veel beter op peil, wat veel comfortabeler is. Een ander voordeel is dat ze geen afvoer (met droogsifon) nodig hebben.

- Ik zou wanneer je de ruimte hebt de WP-boiler altijd nog 1-2 maten groter nemen. De meerprijs is maar heel beperkt, en meer inhoud is wel fijn als je na het badderen nog wil douchen. Een groter vat betekend iig een lagere bewaartemperatuur voor dezelfde douchetijd, dus een lager verbruik. Ik ben erg blij dat ik ondanks een tweepersoons huishouden en geen bad, toch voor de 300L gegaan ben. Normaliter betekend dat een besparing door 'm lager in temperatuur te houden, maar als er een keer logees komen in het weekend kan ik hem met 1 druk in de app verder opstoken en heb ik ruim voldoende capaciteit om iedereen zonder gedoe te laten douchen. Bovendien, een evt. koper van je woning over x jaar, is mogelijk wel met meer bewoners dan 2. In mijn ogen ontwerp je installaties liever altijd op de mogelijkheden van de woning en niet op jouw specifieke levensstijl. Dus ontwerp voor 4 personen en een kamertemperatuur van 21-22C.

- Wanneer je wilt kunnen koelen zou ik boven c.q. op de slaapkamer(s) een kleine fancoil plaatsen. Of iig het (geisoleerde) leidingwerk daarvoor alvast voorbereiden. Vloerverwarming kan namelijk niet ontvochtigen en dat wil je, zeker in NL met haar vochtige zomers, liever wel kunnen.

- Ik zou persoonlijk bij een dergelijk dure investering voor 15-20 jaar, altijd voor een internationaal opererend A-merk kiezen dat al een paar generaties pompen op de markt heeft gehad en ook over 15 jaar nog bestaat en onderdelen kan leveren. Dan staat de Vaillant bovenaan mijn lijstje (stil, kwalitatief goed, R290 en een hele goede besturing/regeling) en anders een japanner (pana, mitsu, daikin). LG zou ik iig overslaan, die worden niet zo goed oud hoor ik van meerdere monteurs.

- Ik lees niets over PV/zonnepanelen? Misschien is dat ook lastig in een omgeving met hoge bomen. Dan wordt het des te belangrijker om vooraf te kijken naar de wensen/mogelijkheden voor een smart-grid regeling zodat je maximaal van een dynamisch contract kan profiteren. Ik zou dit iig voor de boiler willen, CV maakt minder uit.
Bedankt voor je reactie, goede tips!
Wij hebben gekozen voor Reynaers, dus geen aluprof. Maar ik ga de kierdichting zeker in de gaten houden.
Ik had een LG warmtepompboiler in gedachten, maar de 270L variant gaat niet passen ivm de hoogte van de kelder. Dan zit ie strak tegen het plafond :P
Wellicht een optie om nog naar iets anders te gaan kijken dan, de logica achter lagere temperatuur klinkt goed (alhoewel een legionella run nog steeds moet natuurlijk, dan moet je wel veel massa opwarmen).

Zonnepanelen hebben we nu 25x 440wp liggen op ons bijgebouw. Niet helemaal ideaal in het bos merken we, maar het doet tenminste iets. Voorlopig nog een Ferraris meter, maar die zal tzt wel vervangen moeten worden ben ik bang.

Koelen boven zullen we doen met airco's. Beneden blijft het nu al zeer koel door de grote overstekken en het bos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Sven88 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:14:
[...]

Bedankt voor je reactie, goede tips!
Wij hebben gekozen voor Reynaers, dus geen aluprof. Maar ik ga de kierdichting zeker in de gaten houden.
Dat is ook erg mooi spul zie ik! Ik zou in een bos wel kiezen voor een gladde ipv matte coating aan de buitenkant, dat is weliswaar niet zo mooi als mat, maar wordt ook veel minder snel vuil/groen. Maargoed, ze waren al besteld he :)
Ik had een LG warmtepompboiler in gedachten, maar de 270L variant gaat niet passen ivm de hoogte van de kelder. Dan zit ie strak tegen het plafond :P
Wellicht een optie om nog naar iets anders te gaan kijken dan, de logica achter lagere temperatuur klinkt goed (alhoewel een legionella run nog steeds moet natuurlijk, dan moet je wel veel massa opwarmen).
Ik zou dan zeker even verder kijken. Ik zou zeggen, harde eisen: Een RVS vat (je wil echt niet jaarlijks anodes moeten kopen en wisselen) en smart-grid/sturingsmogelijkheid zodat je het PV-eigenverbruik kan optimaliseren. En dan vooral kiezen voor een merk/type dat past, lees: schaalt in de breedte ipv hoogte en ik zou in de kelder extra letten op de isolatiewaarde/stilstandsverlies, want de omgevingstemperatuur is daar kouder. Je kan evt. het vat achteraf ook nog extra isoleren met een isolatiedeken/multifolie.

Goede merken om naar te kijken zijn wederom de jappanners (pana, daikin, fujitsu) en de hier zeer populaire Atlantic Explorer.

De legionellarun is maar 1x per week en zal zoveel mogelijk op de compressor lopen, dat moet elk boilervat nou eenmaal. De rest van de week heb je wel voordeel van een groter vat met een lagere temperatuur. Een groter vat geeft ook weer meer mogelijkheden om de opwarmcyclus naar een gunstig moment te verplaatsen.
Zonnepanelen hebben we nu 25x 440wp liggen op ons bijgebouw. Niet helemaal ideaal in het bos merken we, maar het doet tenminste iets. Voorlopig nog een Ferraris meter, maar die zal tzt wel vervangen moeten worden ben ik bang.

Koelen boven zullen we doen met airco's. Beneden blijft het nu al zeer koel door de grote overstekken en het bos.
Ik vrees dat het de komende jaren snel afgelopen is met de ferraris meters, die zullen ze massaal gaan afkeuren. Of ze ze allemaal kunnen gaan vervangen voor 1-1-'27 is weer een ander verhaal natuurlijk.

Eén ding is zeker, de huidige situatie zal veranderen. Het zal in de toekomst dus belangrijk worden dat je zoveel mogelijk kan sturen op PV-overschot en/of dynamische prijzen om je eigen PV-verbruik en kosten van stroom uit het net te optimaliseren, welke bestuurlijke achtbaan het beleid ook zal gaan nemen ;)

Koelen met een airco is een nog iets betere optie zelfs. Wel duurder dan fancoils op de pomp die je toch al hebt, de werking daarvan is uiteindelijk niet anders. Die airco's kunnen neem ik aan ook verwarmen als het moet, dus als je daarvoor gaat nog een reden dat een 4kW L/W echt meer dan voldoende voor deze woning is.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
RonJ schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:33:
[...]

Dat is ook erg mooi spul zie ik! Ik zou in een bos wel kiezen voor een gladde ipv matte coating aan de buitenkant, dat is weliswaar niet zo mooi als mat, maar wordt ook veel minder snel vuil/groen. Maargoed, ze waren al besteld he :)

[...]

Ik zou dan zeker even verder kijken. Ik zou zeggen, harde eisen: Een RVS vat (je wil echt niet jaarlijks anodes moeten kopen en wisselen) en smart-grid/sturingsmogelijkheid zodat je het PV-eigenverbruik kan optimaliseren. En dan vooral kiezen voor een merk/type dat past, lees: schaalt in de breedte ipv hoogte en ik zou in de kelder extra letten op de isolatiewaarde/stilstandsverlies, want de omgevingstemperatuur is daar kouder. Je kan evt. het vat achteraf ook nog extra isoleren met een isolatiedeken/multifolie.

Goede merken om naar te kijken zijn wederom de jappanners (pana, daikin, fujitsu) en de hier zeer populaire Atlantic Explorer.

De legionellarun is maar 1x per week en zal zoveel mogelijk op de compressor lopen, dat moet elk boilervat nou eenmaal. De rest van de week heb je wel voordeel van een groter vat met een lagere temperatuur. Een groter vat geeft ook weer meer mogelijkheden om de opwarmcyclus naar een gunstig moment te verplaatsen.

[...]

Ik vrees dat het de komende jaren snel afgelopen is met de ferraris meters, die zullen ze massaal gaan afkeuren. Of ze ze allemaal kunnen gaan vervangen voor 1-1-'27 is weer een ander verhaal natuurlijk.
ja, dat verwacht ik, echter hebben ze op dit moment een nog veel groter probleem, de oude slimme meters werken nagenoeg allemaal met gsm 2 (G-2 GPRS-data), en beide worden over de komende jaren door de Netbeheerders liefst in 2,5 miljoen huishoudens de slimme meter alweer vervangen worden. (bron: https://www.nu.nl/tech/63...s%3A%2F%2Fwww.bing.com%2F.
KPN stopt per 1-12-2025 met deze mobile verbinding. G2, vodafone gaat nog iets langer door (eind 2026), Odido is reeds gestopt met G2.
Dus staat er op je slimme meter GPRS dan zal deze voor eind 2026 (of eerder als je netwerkbeheerder gebruikt maakt van kpn) vervangen moeten worden.
Dus deze vervanging komt er nog bovenop de bestaande vervanging van alle draaischijfmeters, dus grote kans dat e.e.a. langer gaat duren voordat je echt afscheid van je draaischijfmeter moet nemen.
Eén ding is zeker, de huidige situatie zal veranderen. Het zal in de toekomst dus belangrijk worden dat je zoveel mogelijk kan sturen op PV-overschot en/of dynamische prijzen om je eigen PV-verbruik en kosten van stroom uit het net te optimaliseren, welke bestuurlijke achtbaan het beleid ook zal gaan nemen ;)

Koelen met een airco is een nog iets betere optie zelfs. Wel duurder dan fancoils op de pomp die je toch al hebt, de werking daarvan is uiteindelijk niet anders. Die airco's kunnen neem ik aan ook verwarmen als het moet, dus als je daarvoor gaat nog een reden dat een 4kW L/W echt meer dan voldoende voor deze woning is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
MacD007 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:39:
[...]
ja, dat verwacht ik, echter hebben ze op dit moment een nog veel groter probleem, de oude slimme meters werken nagenoeg allemaal met gsm 2 (G-2 GPRS-data), en beide worden over de komende jaren moeten de Netbeheerders liefst in 2,5 miljoen huishoudens de slimme meter alweer vervangen worden. (bron: https://www.nu.nl/tech/63...s%3A%2F%2Fwww.bing.com%2F.
KPN stopt per 1-12-2025 met deze mobile verbinding. G2, vodafone gaat nog iets langer door (eind 2026), Odido is reeds gestopt met G2.
Dus staat er op je slimme meter GPRS dan zal deze voor eind 2026 (of eerder als je netwerkbeheerder gebruikt maakt van kpn) vervangen moeten worden.
Dus deze vervanging komt er nog bovenop de bestaande vervanging van alle draaischijfmeters, dus grote kans dat e.e.a. langer gaat duren voordat je echt afscheid van je draaischijfmeter moet nemen.
[...]
offtopic:
Ik weet het (maar wilde niet te ver op dat dossier in gaan), heb zelf ook zo'n oudere GPRS-meter met ingebouwd 2G modem. Hoop juist dat ik zelf snel aan de beurt ben daarvoor, want ik wil graag een DSMR5.0 meter voor een nieuwe laadpaal die op PV-overschot kan regelen. Vooralsnog weigeren ze die te vervangen.

Anyway, daarmee lijkt het me helemaal onhoudbaar om de ferraris' én de oude-doch-slimme meters te vervangen in een paar jaar tijd. Het zou misschien nog wat helpen als ze eens stoppen met kostbare capaciteit te besteden aan het per huis verwijderen van gasleidingen vanwege hun eigen web-van-leugens daaromheen. ;)

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:05
Sven88 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:28:
Jammer. Kun je niet aan de buitenzijde isoleren en dan daarna stuccen oid? Want dat kost je binnen geen ruimte en levert ook een veel betere netto isolatie op, omdat je dan alle koudebruggen bij tussenwanden en vloeren niet hebt. Zeker bij een vrijstaande woning zou ik daar altijd voor kiezen.
Drievoudig glas d:)b

[Afbeelding]

Afgiftesysteem:
Zeker weten dat je 10 cm HoH wilt doen? Bij een dergelijk lage warmtevraag is 15 cm ook prima.
SWW:
Bij zo'n nieuwe installatie zou ik geen WP-boiler nemen, maar altijd de boiler met de gewone WP opwarmen. Zeker met vvw merk je er echt niks van als de WP een uurtje SWW aan het maken is.
Warmtepompvoorkeur:

Die staat niet bepaald als stil bekend.
Waar heb je de data van minimaal vermogen bij +12 van deze WP gevonden?

Ik zou zeker ook Mitsubishi in je lijstje opnemen. Is erg Tweaker friendly en er is hier een heel (uitgebreid) topic over: Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
Bijvoorbeeld de SUZ-SWM40VA2 (max 5 kW).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
RonJ schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:33:
Ik zou dan zeker even verder kijken. Ik zou zeggen, harde eisen: Een RVS vat (je wil echt niet jaarlijks anodes moeten kopen en wisselen)
Dat blijkt heel erg mee te vallen. Ik heb de mijne na twee (of was het drie?) jaar er uit gehad en geconstateerd dat ie gemakkelijk nog 10 jaar kon blijven zitten.
Ik ga nu dus maximaal elke 5 jaar controleren. Hoeft zeker niet elk jaar. Maar je moet er wel rekening mee houden dat zo'n anode er uit kan.
Overigens zijn een afvoer en het extra warmteverlies door de lage temperatuur in de kelder wel een aandachtspunt...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven88
Andrehj schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:12:
[...]

Jammer. Kun je niet aan de buitenzijde isoleren en dan daarna stuccen oid? Want dat kost je binnen geen ruimte en levert ook een veel betere netto isolatie op, omdat je dan alle koudebruggen bij tussenwanden en vloeren niet hebt. Zeker bij een vrijstaande woning zou ik daar altijd voor kiezen.

[...]

Drievoudig glas d:)b

[...]

Zeker weten dat je 10 cm HoH wilt doen? Bij een dergelijk lage warmtevraag is 15 cm ook prima.

[...]

Bij zo'n nieuwe installatie zou ik geen WP-boiler nemen, maar altijd de boiler met de gewone WP opwarmen. Zeker met vvw merk je er echt niks van als de WP een uurtje SWW aan het maken is.

[...]

Die staat niet bepaald als stil bekend.

[...]

Ik zou zeker ook Mitsubishi in je lijstje opnemen. Is erg Tweaker friendly en er is hier een heel (uitgebreid) topic over: Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
Gezien het karakter van het huis gaan we zeker niet de buitenzijde minder mooi maken ;)
En zoals gezegd zijn zo goed als alle muren er al uit, de rest volgt nog. We kunnen overal helemaal door isoleren met hooguit een enkele kleine koude brug. Dus dat valt mee.

Ik ben niet zo’n fan van de driewegkleppen en het gecompliceerd maken van de installatie. Warmtepomp boiler houdt het lekker overzichtelijk in mijn beleving.

Mitsubishi topic volg ik ook, en is wellicht een optie inderdaad. Maar over de amber lijk ik veel meer positieve berichten te lezen.

Bedankt voor de toevoeging!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Sven88 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:46:
Ik ben niet zo’n fan van de driewegkleppen en het gecompliceerd maken van de installatie. Warmtepomp boiler houdt het lekker overzichtelijk in mijn beleving.
Dat is persoonlijk, maar door een enkele driewegklep wordt je installatie echt niet complex. Over het algemeen wordt een installatie vooral een stuk complexer (vooral qua regeling en afstelling) door een zoneregeling met parallel buffervat.
Over de voor- en nadelen van een WP-boiler staat hier een stukje: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Mitsubishi topic volg ik ook, en is wellicht een optie inderdaad. Maar over de amber lijk ik veel meer positieve berichten te lezen.
Hou even in je achterhoofd:
  • Met de Amber is nog maar erg weinig ervaring (want ze draaien pas één stookseizoen).
  • Met de Ambers is nog geen enkele ervaring in strenge winters (afgelopen "winter" was meer een lange herfst).
  • De Amber zou ik inderdaad niet combineren met SWW, want daar zit een bug in die de driewegklep naar de SWW-stand draait als er niet gekoeld of verwarmd wordt. Hierdoor verlies je steeds warmte in je SWW-vat (door thermosifon-effect). Alleen dit geeft bijvoorbeeld al aan dat deze WP is ontwikkeld door een CV-ketel-boer die wat minder van WP-techniek begrijpt.
  • Itho benoemt de Amber met het nominale vermogen bij +7. Dan ben ik al klaar met zo'n merk.
  • De negatieve verhalen die je in het Ecodan-topic leest, komen vooral van de woningen waarin deze WP via projectbouw terecht is gekomen, en waarbij er dan bezuinigd is op leidingdiameters of er een storende zoneregeling is gebruikt. Bij iedereen die deze WP in eigen beheer heeft geïnstalleerd of laten installeren werkt deze WP zeer goed.
  • En de Mitsubishi Ecodan is een WP die wél een bewezen staat van dienst heeft, ook als het een keertje echt koud is. De oudste in dat topic is al van 2009!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:35
Sven88 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:46:
[...]

Gezien het karakter van het huis gaan we zeker niet de buitenzijde minder mooi maken ;)
En zoals gezegd zijn zo goed als alle muren er al uit, de rest volgt nog. We kunnen overal helemaal door isoleren met hooguit een enkele kleine koude brug. Dus dat valt mee.

Bedankt voor de toevoeging!
Heb heel veel warmtepompen geserviced, inbedrijfgesteld en gemonteerd. Aantal zaken.
LG heeft altijd een hele goede naam bij mensen die “pas” zoeken. Geen idee waarom, het is meer een C dan B merk qua duurzaamheid en betrouwbaarheid.

Amber, pas net op de markt en moet de eerste echt koude winters nog doorstaan. In mijn ogen een aantal grote nadelen die me doen twijfelen aan de rest van het product. Dat is: geen volumestroommeting inwendig aanwezig. Hoe bedenken ze het?

Eigenlijk, en dat zeg ik echt objectief, is er maar een echte keuze voor jouw situatie (monobloc, toekomstgericht, goed product, goede prijs/kwaliteir. En dat is de Vaillant AROtherm Plus, R290 monobloc.

Een warmtepompboiler maakt je installatie juist complexer. Gezien je beperkte hoogte in de kelder zou je echt naar een los boilervat kunnen kijken, in RVS met de beste isolatieklasse is dat een OSO boiler met nanapur isolatie en grote spiraal. Je kunt dan naar 250 of 300 liter.
En je hebt 1 systeem, 1 regeling, 1 app, 1 monitoringstool. Wat ook nog eens super werkt, het beste op de markt wel.

Waar kan je systeem uit bestaan.
Vaillant Arotherm Plus 55/6 (of 45) monobloc
Vaillant MEH 97/6 hydromodule (hier zit oa de 3 wegklep in, expantievat, pomp enz)
OSO geodelta 300L RVS boiler met 3.1m2 spiraal en hoge isolatieklasse
Vaillant VRC 720 (mooie thermostaat in kamer)
Vaillant gateway VR921 (communicatie internet)

Maar je zou deze installatie eens moeten zien draaien en bedienen en dan dit t.o.v. een LG/Itho dan zie (en hoor) je het pas echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Daikin heeft ook een hele mooie monobloc echter is die wat minder bekend. Deze is direct helemaal compleet zonder binnendeel. Echter nog R32. De nieuwe monobloc op R290 komt dit najaar op de markt, echter is dit ook een hydrosplit.
De echte monobloc blijft maar dan op een lager GWP koudemiddel <150 en blijft er naast bestaan. Deze units worden zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven88
De opties klinken goed, en de Vaillant is zeker een goede optie! Echter de kosten voor SWW worden wel hoog met een hydro module en het vat erbij, tegenover een warmtepompboiler waar 750 euro subsidie op zit. Iets om over na te denken in ieder geval, bedankt voor het uitgebreide antwoord!

Die Daikin is volgens mij qua uiterlijk niet zo mooi, soort vergeelde kast? Maar wellicht een optie om mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Sven88 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 07:25:
De opties klinken goed, en de Vaillant is zeker een goede optie! Echter de kosten voor SWW worden wel hoog met een hydro module en het vat erbij, tegenover een warmtepompboiler waar 750 euro subsidie op zit. Iets om over na te denken in ieder geval, bedankt voor het uitgebreide antwoord!

Die Daikin is volgens mij qua uiterlijk niet zo mooi, soort vergeelde kast? Maar wellicht een optie om mee te nemen.
Als je eenmaal bezig bent en klaar bent dan kijk je echt niet meer naar een paar honderd of ms duizend euro voor een installatie die je minimaal 15 jaar comfort moet bieden. De installatie en naverwante kosten zijn veel hoger dan sec de warmtepomp.

En daarbij is een losse boiler veel goedkoper dan een warmtepompboiler. Het hydrodeel+boiler is ong gelijk aan een warmtepompboiler.
Dan loop je idd alleen €725 mis. Maar heb je een veel betrouwbaardere installatie die ook stiller en efficiënter is en dat verdien je snel terug.
Een WPB is binnen 10 jaar wel afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven88
Ik trek dit niet in twijfel verder en begrijp de argumenten, maar een OSO boiler vat kost al snel 1500, het hydro deel ook dus 3000 tezamen. Een warmtepompboiler zit rond de 2000, met 750 subsidie. In mijn ogen is het dan wel een groot verschil.

Ik zal er op mijn gemak nog eens naar kijken, ik had inderdaad gezien wat je had gepost eerder qua voor- en nadelen van de WPB tegenover SWW verwarmen met de warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Sven88 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:19:
Ik trek dit niet in twijfel verder en begrijp de argumenten, maar een OSO boiler vat kost al snel 1500, het hydro deel ook dus 3000 tezamen. Een warmtepompboiler zit rond de 2000, met 750 subsidie. In mijn ogen is het dan wel een groot verschil.

Ik zal er op mijn gemak nog eens naar kijken, ik had inderdaad gezien wat je had gepost eerder qua voor- en nadelen van de WPB tegenover SWW verwarmen met de warmtepomp.
Klopt is een afweging. Eerder was ik ook voor de losse wpb. Maar dacht stel je moet binnen 10 jaar een nieuwe omdat die kapot is. En er kan nogal wat kapot, klein compressortje, fan prints, lekkage, dan is ws de subsidie weg en kost je dat 2500-3000€.
Een keer een losse boiler vervangen kast €1500 aansluitingen omwisselen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:47

tijmeng

Panasonic 7J

Check FF heel goed wat je warmteverlies is door ventilatie van je ruimten. Indien geen systeem D is dit al snel 2kwh in de winter.

Kwestie van beetje logische ventilatievoud nemen per ruimte en uitrekenen wat het opwarmen van een kuub lucht kost van -10 naar +20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven88
tijmeng schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:17:
Check FF heel goed wat je warmteverlies is door ventilatie van je ruimten. Indien geen systeem D is dit al snel 2kwh in de winter.

Kwestie van beetje logische ventilatievoud nemen per ruimte en uitrekenen wat het opwarmen van een kuub lucht kost van -10 naar +20.
We gaan sowieso systeem D toepassen. Maar goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven88
Andrehj schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:12:

[...]

Inderdaad een optie om te overwegen, scheelt in de installatie kosten van de vloerverwarming ook. In het vorige huis kregen we het met gemak warm met 10cm hoh, en dat huis was stukken slechter geïsoleerd, waarbij we ook alleen beneden verwarmden. Moet dus zeker gaan.
Ik begin nu te twijfelen, aangezien op de site van Itho zelf staat: vermogen elektrisch verwarmingselement 2-6kw. Maar dat kan misschien wel een back-up element zijn? Ergens anders zie ik dat het modulerend vermogen 37-100% is, dus dat komt wel weer overeen met 2KW.
Ik neem m mee in de overweging ;)
Pagina: 1