Be6-II dood, is dit de oorzaak?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke_
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-09 22:11
mijn be6-II v1 dacht ik omdat er een hpt366 controler op zit is gestopt met CPU cyclen....
Ik wilde een windowtje dichtklikken en opeens zwart beeld.

Ik had de laatste tijd al wat vaker vastlopers maar na een paar keer rebooten uit/aan zetten deed deze het wel weer.

Nu krijg ik GEEN bios piepjes, geen beeld, niets meer.
De abit postman springt of gelijk op FF, of twee halve tekentjes. FF zou moeten betekenen dat alles klaar is maar er is nog niets gebeurt.

a) CPU is niet kapot
b) geheugen is niet kapot
c) videokaart is niet kapot

Alleen op het moederbord naast de slot een zit een rij condensatoren. 4 staan er bol en 1 van deze ziet eruit alsof deze gelekt heeft.

Mijn vraag is: als er een condensator kapot is werkt dan het hele moederbord dan niet meer?
Als ik deze condensator vervang zou het moederbord dan weer werken?

Verwijderd

Hmmm.., een lekkende condensator lijkt me sterk want die dingen kunnen niet lekken. (er zit namelijk geen vloeistof in, (ik weet dat er condensatoren zijn waar wel vloeistof in zit, dus geen slimme opmerkingen graag mensen ;) ))..,
wat wel zou kunnen is dat hij bijvoorbeeld gebarsten is...

Je kunt dit vrij simpel controleeren door eraan te ruiken, een condensator die geexplodeerd (de ElectroTechnische term voor explodeeren moet je niet vergelijken met de WTC ;) vorm) is stinkt namelijk nogal...

Als deze condensator idd defect is dan moet je hem niet van je mobo af soldeeren want dan kun je je mobo net zo goed gelijk weggooien (MultiLayer Printplaat)..,
het slimst is het om bij de condensator de pootjes af te knippen of te breken, om er dan een nieuwe condensator op te soldeeren...

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:56

4x2

lộn xộn quá

Met zoveel mogelijk dezelfde eigenschappen natuurlijk (vooral het voltage zal (minstens) even hoog moeten zijn, Farad waarde moet denk ik gelijk zijn.

leeg

Verwijderd

Op woensdag 12 september 2001 14:38 schreef Blukmeester het volgende:
Met zoveel mogelijk dezelfde eigenschappen natuurlijk (vooral het voltage zal (minstens) even hoog moeten zijn, Farad waarde moet denk ik gelijk zijn.
Euhh.., ja.., dat is wel logisch ja, maar minstens gelijk is niet goed genoeg je zult hier een zelfde condensator in moetten zetten alsdat er al inzit..,

Indien dit niet meer leesbaar is dan zou ik ff de search gebruiken en zoeken naar iemand met hetzelfde bord en dan kan die persoon ff kijken wat voor condensator het precies is...

(Soort van Tweakers voor Tweakers :P )

• ikke_
digital8_1 >
hoe bedoel je eigenlijk precies, als ik er een met dezelfde FARAD en voltage inzet zou dit toch moeten werken?
Iemand had op een een abit BP6 ook een andere condensator met meer FARAD ingezet op EC10 1500uF ipv 100uF

Trouwens nu ik de condensatoren beter bekijk zie ik dat enkele een bruin goedje op de printplaat hebben achtergelaten, is niet goed denk ik zo.

Bedankt voor de tips in ieder geval.

BTW de CPU een PII-333 66MHz bus heeft op 400MHz met 100MHz FSB (geen multiplierer lock). Het voltage was 2.1 ipv 2.0 Volt. De CPU loopt al 2a3jrn goed en doet het nog gewoon op mijn bx6 bord. Het BE6-II bord is pas 1jr oud. Hij heeft het laatste 1/2 jaar wel 24/7 aangestaan }:O

Ga dit weekend effe proberen te solderen... ik laat het wel weten.
Tips zijn altijd welkom

Verwijderd

Op donderdag 13 september 2001 00:50 schreef ikke_ het volgende:
digital8_1 >
hoe bedoel je eigenlijk precies, als ik er een met dezelfde FARAD en voltage inzet zou dit toch moeten werken?
Iemand had op een een abit BP6 ook een andere condensator met meer FARAD ingezet op EC10 1500uF ipv 100uF
De Voltage die op de condensator staat is de maximale hoeveelheid spanning die hij kan hebben.., wat betreft de (micro)Farad waarde, dit heeft te maken met de hoeveelheid spanning die hij in zich opslaat voordat hij dit weer loslaat, als dit dus te veel is kun je wel degelijk iets opblazen. (licht er net aan waar hij voor dient)

Logischerwijze kun je natuurlijk wel een zwaardere condensator ervoor in de plaats zetten alleen neem je dan een risico, er heeft bijvoorbeeld laatst op tweakers een artiekel gestaan over voltage mods bij diversen mobo's, meestal werkt dat wel omdat de mensen die die mods uitdenken wel verstand van zaken hebben, maar je zou maar net een (bv.) nieuwere revisie mobo hebben, dan is de kans wel degenlijk aanwezig dat je mobo dit niet overleeft...

Dus.., denk voordat je doet... Suc6...

• jkf
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-06 23:11

jkf

Ik heb zojuist heel wat artikeltjes hierover gelezen (zie ook: http://www.tweakers.net/nieuws/18467 ) en daar wordt aangeraden zelfde uF groter V erin te zetten (10
V ipv 6,6V had iemand het over)

P II 233 @ begane grond, rip (1997-2007), vervangen door vituele server uptime,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke_
Nu wil ik die condensators vervangen....kan ik ze nergens krijgen.

Weet er iemand waar ik 10v 1500uF condensators kan kopen?

alvast bedankt
Pagina: 1