Nieuwe ram in prebuild steken.

Pagina: 1
Acties:
  • 581 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paramarenko
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-12-2024

Paramarenko

getriggity riggitywreckedson

Topicstarter
Mijn vraag:
Mag en kan ik zomaar nieuwe ram in mijn OUDE aangekochte prebuild steken? (Moet ik niks veranderen in mijn bios?)

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Ik heb een msi infinite serie gekocht.
Ik heb goed gekeken en het mobo ondersteund deze ram. (Msi H110m granade)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik zie geen topics hierover terug. Meeste steken deze gewoon in omdat ze van scratch beginnen. Plug en play maar dat lijkt me raar met zo een prebuild omdat deze vaak optimaal zijn ingesteld en soms overclockd is in de bios. Ook over drivers wordt er vaak niet gesproken...

Mijn vraag is vrij abstract:
Is het nog nodig om dingen aan te passen in de bios? Op een foto zie je de oude ram bij de nieuwe liggen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4eTlLXlXwHvup85ur6O5-xPe8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5YnAkoxiCxxh3iPwqNBYiLrL.jpg?f=fotoalbum_large

Extra Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ixb3KZBw12durtb9ckyvWW1bDmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gx4cP2nDX1RfI27rgjPdcwtf.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fV2FbQsfTbwfrm_cMOg5rdXhl6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jr9JqXKJDS7CU7tK69pXX6B0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87X9NKvgtSZyWTgisPmDA0UYl-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rycwn1n2jySCg3MploQheugg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8OrTdcoMslejITlK849jbau22Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/POG8ZaAVpnxqJ0QRnwm7DVEb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vBb4N3Jch1iI7J8eJzHyuPeyL6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r7RcvJ8HjCSWHA6bJ86iWmpk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUcUiLA1Cerm80kSlQD8oGImp6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G7jzmWfRsIF8jR9hTqiaKYLV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExkAZtFprxKreHth2efDe0NCTpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IVLRTblCtqEoDVq8JVJem3S3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 85% gewijzigd door Paramarenko op 08-08-2024 13:44 ]

Wubba lubba dub dub

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ja het mag, nee het zal niet goed werken.

Zorg dat je exact dezelfde ramsticks pakt, en stel het XMP profiel in de bios opnieuw in.

Exact hetzelfde is niet enkel de klok frequentie en voltage. Ook zelfde chips die erop zitten etc.

Dus als je prebuild hebt eerst de volledige code die op de ramsticks staat aflezen en exact die opnieuw kopen.

Je hebt nu ander voltage, dus sowieso al volledig andere sticks. Dit gaat wel werken, maar enkel op minimale snelheid.

Of wil je ze vervangen? Dan hoef je enkel te zorgen dat de ramsticks compatibel zijn met je mobo en daarna xmp profiel selecteren in bios.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Bovenstaande neemt aan dat je prebuilt überhaupt XMP ondersteunt, dit is geen gemeengoed echter. Sommige werken allen op JEDEC profiel en ondersteunen de overklok van een XMP profiel niet, dan moet je ander spul kopen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paramarenko

Paramarenko

Topicstarter
99ruud99 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 07:31:
Ja het mag, nee het zal niet goed werken.

Zorg dat je exact dezelfde ramsticks pakt, en stel het XMP profiel in de bios opnieuw in.

Exact hetzelfde is niet enkel de klok frequentie en voltage. Ook zelfde chips die erop zitten etc.

Dus als je prebuild hebt eerst de volledige code die op de ramsticks staat aflezen en exact die opnieuw kopen.

Je hebt nu ander voltage, dus sowieso al volledig andere sticks. Dit gaat wel werken, maar enkel op minimale snelheid.

Of wil je ze vervangen? Dan hoef je enkel te zorgen dat de ramsticks compatibel zijn met je mobo en daarna xmp profiel selecteren in bios.
Ik wil gewoon meer geheugen. Zie fotos bij extra

Wubba lubba dub dub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:26
Gewoon meer geheugen kan nog steeds 2 dingen betekenen, dus wat bedoel je:
1. nieuwe ram naast het oude erin prikken.
2. het oude ram vervangen door het nieuwe.

Zoals @99ruud99 aangaf, optie 1 is lastig en als ik je foto snel zie een kleine kans op succes. Optie 2 zou gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paramarenko

Paramarenko

Topicstarter
Logic Lion schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:44:
Gewoon meer geheugen kan nog steeds 2 dingen betekenen, dus wat bedoel je:
1. nieuwe ram naast het oude erin prikken.
2. het oude ram vervangen door het nieuwe.

Zoals @99ruud99 aangaf, optie 1 is lastig en als ik je foto snel zie een kleine kans op succes. Optie 2 zou gewoon moeten werken.
Msi h110 granade.... dus maar 2 slots. Niet erbij prikken dus

Wubba lubba dub dub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paramarenko

Paramarenko

Topicstarter
nelizmastr schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 07:39:
Bovenstaande neemt aan dat je prebuilt überhaupt XMP ondersteunt, dit is geen gemeengoed echter. Sommige werken allen op JEDEC profiel en ondersteunen de overklok van een XMP profiel niet, dan moet je ander spul kopen.
Xmp staat aan ofzo iets?

Wubba lubba dub dub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Steek ze erin, start je pc, werkt het dan is het prima :) je hebt ze toch al liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:23
En wat is nu de oude module en wat is de nieuwe?

Zijn de rode sticks de nieuwe?

Zo ja, dan zijn dat modules die minder snel draaien dan je huidige (2133 vs 2400)
Zo nee, dan neem ik aan dat het werkt, gezien de screenshots alles lijkt te draaien?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paramarenko

Paramarenko

Topicstarter
Wylana schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:07:
En wat is nu de oude module en wat is de nieuwe?

Zijn de rode sticks de nieuwe?

Zo ja, dan zijn dat modules die minder snel draaien dan je huidige (2133 vs 2400)
Zo nee, dan neem ik aan dat het werkt, gezien de screenshots alles lijkt te draaien?
De 2133 zijn de nieuwe. De oude zijn de: msi24d4u7s8mh-8

Volgens de toonbank meneer gingen die van 2133 juist sneller zijn omdat die sneller clockslagen ofzo iets? Iets met 15 15 en de andere was 17 17.

Wubba lubba dub dub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:07
Paramarenko schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:59:
[...]

De 2133 zijn de nieuwe. De oude zijn de: msi24d4u7s8mh-8

Volgens de toonbank meneer gingen die van 2133 juist sneller zijn omdat die sneller clockslagen ofzo iets? Iets met 15 15 en de andere was 17 17.
Dat zou zo zijn als je oude ook 2133 geheugen was, dan is CL17 inderdaad trager dan CL15. Vermoed echter dat de hogere kloksnelheid meer invloed heeft dan wat strakkere timings. Grote kans trouwens dat het oude geheugen bij 2133 ook wel op CL15 draait. Maar heb je ze er al eens ingestoken en gekeken of de boel gewoon draait? Eventueel even weer een screenshotje van Memory-Z, dan zie je meteen of de timings al goed staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paramarenko

Paramarenko

Topicstarter
Nielson schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:15:
[...]
Dat zou zo zijn als je oude ook 2133 geheugen was, dan is CL17 inderdaad trager dan CL15. Vermoed echter dat de hogere kloksnelheid meer invloed heeft dan wat strakkere timings. Grote kans trouwens dat het oude geheugen bij 2133 ook wel op CL15 draait. Maar heb je ze er al eens ingestoken en gekeken of de boel gewoon draait? Eventueel even weer een screenshotje van Memory-Z, dan zie je meteen of de timings al goed staan.
Ga ik even doen

Wubba lubba dub dub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paramarenko

Paramarenko

Topicstarter
Leg dit eens uit?!!! De 2133 lijkt dus sneller te zijn?!! 3x getest en daarvan de laagte genomen. Blijkt ook effect te hebben op de cpu mark die ook net iets beter is slaagt. (Maar 1x getest Wel)

Kan iemand verklaren waarom deze dan toch sneller blijkt dan de 2400?! @99ruud99

Toch die cl? @Nielson

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTa8maYCm9jhczJmgYp1yR5JFBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ui2DCJSKuuy9Ez7b2YSdsqg9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LzTGIhaGaS88CflWja_-7P-j2ZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YrWv8Zv9xR6cenjnYHmjbKX8.jpg?f=fotoalbum_large

Wubba lubba dub dub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Normaal zou het minder dan 1 % moeten schelen, maar het kan zijn dat je de rode aan het overklokken bent (geen probleem).

Wat is je ramsnelheid nu?
Step 1. Press the Windows and R keys at the same time to open the Run box, type cmd, and hit Enter.

Step 2. Type the following command: wmic memorychip get speed. Then, hit Enter to check RAM speed.

Ps het kan zijn dat je maar helft van de snelheid ziet, dat is normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:03

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

99ruud99 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:03:
Normaal zou het minder dan 1 % moeten schelen, maar het kan zijn dat je de rode aan het overklokken bent (geen probleem).

Step 1. Press the Windows and R keys at the same time to open the Run box, type cmd, and hit Enter.

Step 2. Type the following command: wmic memorychip get speed. Then, hit Enter to check RAM speed.

Nog nooit van gehoord, meteen getest, zie een dosvenster openen en meteen weer sluiten!?
Grappig, zat niet in cmd, werkt wel en ook op de volle snelheid in beeld.. :+

(In het prestatie tab in je taskmanager zie wel wel de volle snelheid btw, veel makkelijker)

[ Voor 5% gewijzigd door SAiN ONeZ op 08-08-2024 20:32 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paramarenko

Paramarenko

Topicstarter
99ruud99 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:03:

Ik heb niks overklockt... gewoon ingestoken en getest ..

Wubba lubba dub dub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:34
2400 cl17 : 17x2000 /2400 = 14.16ns
2133 cl15 : 15x2000 /2133 = 14.06ns

De 2133 is dus sneller maar met minder bandbreedte.
Verder moet het gewoon werken zolang de cpu geheugen controller 2133 cl15 ondersteund.

Verder is dat geheugen echt ver van snel. Er zijn al cl10 clsetjes 2133 te vinden. Maar dat kan natuurlijk flink duurder zijn. We weten immers niet wat je betaald hebt.

[ Voor 28% gewijzigd door computerjunky op 09-08-2024 02:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:07
Paramarenko schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:44:
Leg dit eens uit?!!! De 2133 lijkt dus sneller te zijn?!!
Daaruit kun je niet direct afleiden dat het ook sneller is, je krijgt alleen een hogere 'Memory Mark' score. Ligt er maar net aan wat er in die berekening meegenomen wordt, zo is 'Avalaible RAM' bij je nieuwe set hoger omdat je een 32GB kit vergelijkt met 16GB kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paramarenko

Paramarenko

Topicstarter
computerjunky schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 02:30:
2400 cl17 : 17x2000 /2400 = 14.16ns
2133 cl15 : 15x2000 /2133 = 14.06ns

De 2133 is dus sneller maar met minder bandbreedte.
Verder moet het gewoon werken zolang de cpu geheugen controller 2133 cl15 ondersteund.

Verder is dat geheugen echt ver van snel. Er zijn al cl10 clsetjes 2133 te vinden. Maar dat kan natuurlijk flink duurder zijn. We weten immers niet wat je betaald hebt.
Jij weet waarover je praat. Thx! Wist niet dat dit zo berekend werd. Ik denk dat ik ze terug ga brengen en een setje van 2400hz met 15 15 slagen ga ruilen. Het werk idd, maar zoals je aangeeft mis ik een beetje bandbreedte.
Zo een 30 eurotjes bij de pcshop. 4 euro minder dan op de markt 😅.

Mijn mobo ondersteund tot max cl 15 dacht ik... is de msi h110m granade.

Thx voor je antwoord. Duidelijk en bijgeleerd vandaag.

Wubba lubba dub dub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:34
Paramarenko schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:52:
[...]

Jij weet waarover je praat. Thx! Wist niet dat dit zo berekend werd. Ik denk dat ik ze terug ga brengen en een setje van 2400hz met 15 15 slagen ga ruilen. Het werk idd, maar zoals je aangeeft mis ik een beetje bandbreedte.
Zo een 30 eurotjes bij de pcshop. 4 euro minder dan op de markt 😅.

Mijn mobo ondersteund tot max cl 15 dacht ik... is de msi h110m granade.

Thx voor je antwoord. Duidelijk en bijgeleerd vandaag.
Er staan wel cl13 en cl14 setjes op de QLV lijst van je moederbord en het is ook niet onmogelijk dal snellere setjes werken maar het is en blijft overclocken en dus de vraag of het werkt.

Ik draai momenteel 4000 cl16-16-16-32 maar je wil niet weten hoeveel weken in heb lopen testen met timings en voltages om het stabiel te krijgen.
Dus als je meer plug en pay wil zou ik het bij de setjes die getest zijn houden :)

Even je moederbord opzoeken op de MSI website > support > memory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paramarenko

Paramarenko

Topicstarter
computerjunky schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:38:
[...]

Er staan wel cl13 en cl14 setjes op de QLV lijst van je moederbord en het is ook niet onmogelijk dal snellere setjes werken maar het is en blijft overclocken en dus de vraag of het werkt.

Ik draai momenteel 4000 cl16-16-16-32 maar je wil niet weten hoeveel weken in heb lopen testen met timings en voltages om het stabiel te krijgen.
Dus als je meer plug en pay wil zou ik het bij de setjes die getest zijn houden :)

Even je moederbord opzoeken op de MSI website > support > memory
Ik heb iets genaamd xmp ofzo iets? Die zou de optimale instelling moeten instellen van de nieuwe ram toch? Of overzie ik iets?

Ook raar dat ik op 2400 hz kan draaien met mn oude terwijl mijn moederbord enkel 2133 ondersteund?

Wubba lubba dub dub

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.