Geen verbinding Friz!Box via een PC maar wel via andere

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The KOK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 20:13
Eerste post, sorry als deze in de verkeerde rubriek zit.
Bedraad netwerk waar onder andere twee Windows 10 PC’s aanhangen.
Internet is van Ziggo, en alles werk perfect.
Maar nu een nieuwe internet provider; Freedom (via het glasvezel E-Fiber) netwerk.
De ene Windows 10 PC werkt, heeft internet.
De tweede heeft geen internet via de Freedom Friz!Box 5530.
Alles om gedraaid en dan blijft de ene Windows PC geen internet hebben.
Geprobeerd (met meerdere browsers) om contact te zoeken met de Fritz!Box, maar geen verbinding.
Er zit dus iets “in” de tweede PC dat er voor zorgt dat er geen internet is.
Nou is deze PC wel redelijk oud, dus is het de internet poort op de PC?
Die waarschijnlijk niks kan met de IPv6 prefix van Freedom?
Nou wil ik dat wel graag zeker weten.
Dus hoe kom ik er achter of de internet (Marvell Yukon 88E8053E PCI-E Gigabit Ethernet Controller chip set) de oorzaak is?
En niet een software programma op de PC?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrtA
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-09 17:59

GrtA

TEH

Heeft de niet werkende PC wellicht een statisch IP dat niet in de DHCP-range van de Fritzbox zit? Post de IP-nummers en netmasks van beide PCs hier eens?
En netwerkkabels eruit-en-erin al geprobeerd?

I can hold my breath for ten minutes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Mocht de poort toch defect zijn heb je voor een tientje een insteekkaart waarmee je hem kunt vervangen.

uitvoering: TP-Link TG-3468

Of als je geen PCI express meer over hebt maar nog wel zijn oudere broer:

uitvoering: Digitus DN-10110 Gigabit Ethernet PCI Network Card

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The KOK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 20:13
Alvast bedankt voor de reacties
GrtA tweede vraag: Ja ik heb de netwerkkabels er al in en uit gehad (ook reset van FritzBox en PC) geen oplossing.
Eerste vraag, hoe en waar vindt ik het IP adres? En hoe zie ik of dit statisch is?
Mijn algemene vraag is denk ik, wat geeft een IPv6 adres uit?
De software (Windows 10 in dit geval) of de hardware?
De poort is niet defect want ik heb nog steeds een Ziggo internet en daar werkt PC gewoon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrtA
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-09 17:59

GrtA

TEH

Normaliter krijgt je PC een ip-nummer van de DHCP-server in je netwerk; dit is vrijwel altijd een functie van je router (i.e. je Ziggo-modem of de FritzBox). IPv6 word wel gebruikt maar op thuis-netwerken is IPv4 normaler (vaak deelt je router zowel v4 als v6 adressen uit maar gebruik je effectief alleen de v4).

Om je IP-adres op te zoeken: In Windows type "Win + r" -> "cmd [enter]" (dit start een cmd window) -> type "ipconfig /all" (disclaimer: dit is uit m'n hoofd zonder toegang tot een Windows machine ;-))

Je krijgt dan een hoop tekst te zien. Hierin moet je zoeken naar iets dat lijkt op 192.168.abc.cde (IP-adres, letters staan voor cijfers); zoek ook naar iets dat lijkt op 255.255.fgh.ijk (netmask, fgh is vaak 0 of 255, ijk is als het goed is 0). Kijk ook of er iets als "Gateway" bij staat. Dit zal het IP-nummer van je router moeten zijn.

Doe dit voor beide PCs. Als het goed is moet het netmask en gateway voor beide PCs gelijk zijn en het "abc" in het IP-nummer ook; het "cde"-gedeelte is als het goed is verschillend.

Ik weet niet of je hieruit kan zien of er een statisch IP. Mogelijk via de rechts-klik op netwerk-ikoon in taskbar -> "Eigenschappen" (en dan verder zoeken in 'geavanceerd', denk ik; zoals gezegd, geen beschikking over Windows machine nu)

[ Voor 2% gewijzigd door GrtA op 09-08-2024 05:21 . Reden: Typos ]

I can hold my breath for ten minutes.