Knipperende spot bij uitgeschakelde smart dimmer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTiezl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-05 13:55
Ik heb onlangs een aantal conventionele led dimmers vervangen door smart varianten (ecodim en ledvion).

Nu heb ik op een dimmer twee spotjes (parallel) zitten waar er eentje van knippert zodra ik de dimmer uitschakel. Hieronder wat ik geprobeerd heb maar eerst mijn concrete vraag: Gaat een dimstabilisator dit probleem verhelpen én is dit probleem ook nog op een andere manier op te lossen?

Overige observaties en wat ik geprobeerd heb:
- zodra ik de knipperende spot loskoppel gaat de andere knipperen.
- zodra ik een derde lamp aansluit gaat deze derde knipperen.
- zodra ik een ander merk smart dimmer aansluit ervaar ik dezelfde problemen (die ik dus niet heb bij een reguliere led dimmer)
- min schroefje stellen maakt geen verschil.
- lamp uitschakelen met app maakt geen verschil met fysiek uitzetten.

Yesterday's home runs don't win today's games. - Babe Ruth

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:23

SA007

Moderator Tweaking
Het probleem wat je hebt (knipperen als hij uitstaat) is niet het probleem waarvoor een dimstabilisator is gemaakt.
Dimstabilisators zijn voor knipperen op laag vermogen, daarvoor zet je een extra capaciteit op de kabels, dit trekt de powerfactor een beetje omlaag waardoor het belasting op de dimmer hoger wordt (en de uitgang stabieler) zonder extra verbruik.

Knipperen (of zachtjes blijven branden) als je lamp uitstaat heeft te maken met lekstroom door de dimmer, deze stroom laad heel langzaam de condensator in de ledvoeding op, en zodra deze de startspanning van de lamp heeft bereikt probeert de lamp te starten (en gaat licht geven) tot de condensator weer leeg is.

De fix daarvoor is een weerstand of ong beter een ptc parallel over de lampen zetten, deze gebruikt dan dat beetje lekstroom waardoor de lampen uit blijven.

Er zijn dimstabilisators die beide taken doen, maar een hoop zijn alleen de condensator.
Ik vond bijv deze die zegt beide te doen:
https://www.klusspullen.nl/busch-jaeger-6596-287252.html
Kan niet vinden wat daar precies inzit, maar ik gok op een Condensator en PTC tegelijk.

Ow, en een move naar SH, dit is geen topic voor MME, gok dat deze vraag daar al heel vaak beantwoord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTiezl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-05 13:55
Bedankt voor je uitgebreide antwoord en verplaatsen van het topic. Ik heb nog wel wat weerstandjes liggen, hoeveel ohm zou je dan aanraden?

Yesterday's home runs don't win today's games. - Babe Ruth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:23

SA007

Moderator Tweaking
Je wil in de ordegrootte van een kwart/halve watt op 230V zitten.
P=U*I -> I=P/U -> I=0.25/230 = 0.00108Amp
R=U/I -> R=230/0.00108 = 211600Ohm.

Ik zou 2x 100kOhm in serie doen, zit je er iets onder, maar 2 weerstanden is beter, 230V over 1 weerstand is wat veel.
Kunnen standaard 0.25W weerstanden zijn.

Een PTC zou beter zijn, die wordt automatisch een hogere weerstand als die warm wordt, dan heb je minder verliezen, maar weet ook zo niet welke je dan precies zou moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:09
Denk dat we meer info moeten krijgen over de exacte setup. Met de oude dimmers knippert de lamp niet en nu wel.

Lekstroom is na gloeien, niet knipperen.

Wat zijn de exacte dimmers en vooral, wat zijn de lichtbronnen?

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:52

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Is het een dimmer zonder N? (Denk het wel want volgens mij maakt Ecodim niet met).

Maar naar mijn idee zou een bypass daar ook best voor kunnen werken. Maar het blijft altijd een beetje pielen welke lampen en dimmers goed samen willen werken. Vooral op smart dimmers zonder N.

@wodkabuikje Dat is met een gloeilamp / halogeenlamp. Veel led gaat knipperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:35
Dimmers zonder nul hebben altijd een lekstroom anders kunnen ze niet functioneren.

Beste oplossing is de dimmer te vervangen voor een type dat een nul nodig heeft, maar dan moet je waarschijnlijk wel een nuldraad bijtrekken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:28

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb het probleem hier ook bij 1 van de drie Ecodim dimmers die ik laatst geplaatst heb.

3 geplaatst 2 werken zonder problemen perfect, de derde heeft een knipperende spot. Online lees je dan veel 'dat je de stekker moet omdraaien' wat bij een spot lastig word maar als ik de spot omdraai stopt die wel met nagloeien/knipperen....en begint de buurspot dat te doen :+

Wat ik begreep is dat je een compensator nodig hebt maar die worden vaak in één adem genoemd met dimstabilisator.
Meest genoemde is de Busch-Jaeger 6596 die @Septillion, dat is ook de enige die er niet uitziet als een blokje met 2 pootjes.

Ik neem aan dat je bij lampen die parallel aangesloten zijn je er alleen één op de eerste hoeft te zetten?

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:52

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@sapphire Volgens mij gewoon allemaal namen voor hetzelfde. Sommige zijn misschien wat simpeler (lees, alleen een condensator) maar doen feitelijk allemaal hetzelfde. Namelijk een laag ohmig AC pad maken.

En ja, gewoon parallel met de lamp(en). Waar je dat doet is niet belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik had dat probleem toen ik niet-dimbare LED-lampen had. Ook dat ze aan bleven als de schakelaar (eigenlijk een soort dimmer) "uit" stond, tenzij ik een halogeenlampje er bij had zitten.

Let op dat je LED-lampen verkocht zijn als "dimbaar". Niet-dimbare leds kunnen in de praktijk ook vaak wel dimmen maar hebben dan dat soort vreemde problemen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1