Radeon RX 5700 XT vervangen met Radeon RX 7800 XT

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-08 16:14
Ik zoek een ...
... upgrade voor m'n huidige systeem (gebouwd in 2020).

Ben op zich prima tevreden, maar heb wel flink last van blazende fans in m'n videokaart - eigenlijk al vanaf het begin daar last van.

Als ik bepaalde games speel die net iets meer grafische power vragen (zoals bijv Hunt: Showdown), dan gaan de fans van m'n videokaart flink hard tekeer. Zelfs zo erg dat ik het in de kamer ernaast nog gewoon hoor. Maar ook zelfs bij redelijk idle draaien hoor ik het blazen al. De videokaart gaat van niks naar full-blaas-power.

Heb al meerdere dingen geprobeerd, drivers, instellingen, kast schoonmaken, BIOS updaten tot zelfs de videokaart underclocken (is voor mij al bijna teveel gedoe).

En dan hoor ik bijv van m'n broer die een nieuwe PC heeft laten bouwen, dat hij alles vloeiend kan draaien, zonder maar enig geluid te horen etc.

Dus ik zoek nu eigenlijk naar een eenvoudige upgrade, zodat ik gewoon zonder gerommel en lawaai kan gamen.

Wat is je budget?
Ongeveer 500-600 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb momenteel een AMD en op zich prima tevreden mee - maar ben niet heel merkvast, dus als het een NVIDIA zou moeten zijn, ook prima.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hieronder de specs wat ik 4 jaar geleden heb samengesteld.

CPU: AMD Ryzen 5 3600 met Be quiet! Dark Rock 4 koeling
RAM: Ballistix Gaming
GPU: MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X
Case: be quiet! Pure Base 500 Black - Midtower
Mobo: MSI B450M Mortar Max
SSD: Crucial P1 - Solid state drive
Voeding: Be quiet! STRAIGHT POWER 11 550W

M'n grootste vraag is dus of ik simpelweg de Radeon RX 5700 kan vervangen voor de Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 7800 XT 16GB GDDR6 (heb deze uit de laatste Best Buy Guide gehaald).

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

Beste antwoord (via Skar op 14-08-2024 15:19)

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:56
Je hotspot is te heet, gpu temp verder wel prima maar daar heb je dan weinig aan....

Bij 110 graden hotspot gaat je gpu throttlen qua snelheid om het veilig te houden. Je fan's proberen dat te voorkomen, dit lukt nog maar net maar ze moeten dus wel voluit aan het werk.

Met een kleine undervolt kan dit iets beter worden, en het weer helpt ook niet mee (zeker als de kamer van de pc een hete zolder ofzo is zoals bij mij).

Een repaste kan dit prima oplossen, zorg voor een goede pasta, de meesten zijn met een paar maandjes anders al weer slecht. Zelf een kryosheet toegepast. Dit werkt geweldig en hoeft maar 1x (wel wat duurder).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 06:01
Heb je case fans in je behuizing zitten?

Met dit warmere weer is het meestal de warmte die in je kast ophoopt, hierdoor loopt de temperatuur van je componenten. Je videokaart is dus sneller op temperatuur dat de fans (harder) gaan draaien.

Ikzelf zou is proberen de kastdeur open te zetten om te beoordelen of dit ervoor zorgt dat de videokaart koeler blijft/ de fans minder hard hoeven te draaien. Als dit zo is dan extra fans plaatsen zodat er meer luchtstroom is.
Een nieuwe videokaart zal het waarschijnlijk net zo zwaar hebben, wel kan het zo zijn dat de koeling van de nieuwe videokaart beter functioneert en een 7800XT hoeft sowieso minder hard te werken dan je 5700XT.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Denk dat de voeding iets aan de krappe kant is voor de 7800xt.

Denk ook dat de Ryzen 3600 te zwak is om alles eruit te kunnen halen wat de kaart kan.

Welke games en welke resolutie en settings? Wat is de refresh rate van de monitor?

Ben je tevreden over de huidige prestaties dan kan je ook eerst je koeling op orde brengen alsook een repaste van de kaart te doen. Eventueel een rx6600xt of Rx 6650xt aanschaffen is dan ook voldoende voor circa dezelfde prestaties. Goedkoper, en passen beter bij je cpu en voeding.

[ Voor 37% gewijzigd door meljor op 08-08-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skar
Freaky Maus schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:01:
Heb je case fans in je behuizing zitten?

Met dit warmere weer is het meestal de warmte die in je kast ophoopt, hierdoor loopt de temperatuur van je componenten. Je videokaart is dus sneller op temperatuur dat de fans (harder) gaan draaien.

Ikzelf zou is proberen de kastdeur open te zetten om te beoordelen of dit ervoor zorgt dat de videokaart koeler blijft/ de fans minder hard hoeven te draaien. Als dit zo is dan extra fans plaatsen zodat er meer luchtstroom is.
Heb er vorig jaar extra case-fans bijgezet. Helaas was er maar plek voor 1 extra fan, dus geloof dat ik er uiteindelijk 1 extra heb geplaatst en 1 heb vervangen voor een nieuw model (ipv de standaard fabrieksfan).
Dat scheelde beetje, maar merk nog steeds groot verschil qua geluid tov de kast van m'n broer.

En begrijp wat je zegt met het warme weer enzo, maar begrijp niet dat de temperatuur zover omhoog kan schieten. Het is niet dat ik de PC lang aan heb staan en dat dan langzaam de fans harder gaan draaien ofzo.
Het is echt (soort van tijdsindicatie erbij):

0:00 - PC aanzetten [hoor niet zoveel, beetje gezoem]
0:30 - spel opstarten (bijv Hunt:Showdown als voorbeeld) [fans beginnen iets meer te draaien]
1:30 - spel is opgestart en idle in menu [fans gaan echt full-power draaien, zie GPU util op 100% zitten]
1:45 - ga een potje opstarten ... in loading menu [fans gaan eventjes terug naar lager, GPU util gaat eventjes terug naar 1-5%]
2:00 - potje geladen, ga spelen [fans blazen weer flink, GPU util is weer op 100%

Had beetje gezocht en uitgekomen bij mensen met dezelfde videokaart, die dit ook merkten en dus beetje hadden lopen tweaken met underclocken. Dat gister ook eventjes geprobeerd en leek wel iets te verbeteren.

Maar heb nog steeds het gevoel dat er ergens iets niet helemaal klopt met de videokaart en de fans.

Misschien dat direct de videokaart vervangen enzo beetje te kort door de bocht is ... maar begin me er steeds meer aan te ergeren. Vind beetje tweaken enzo prima, maar voelt alsof ik "teveel" moeite moet doen om uberhaupt rustig te kunnen gamen.

Misschien dat dit het verkeerde topic is, maar hoor graag hoe ik dit het best kan uitzoeken / debuggen / achterhalen. Zijn er ergens goede tooling die jullie kunnen aanraden hoe ik het beste (mogelijk ook voor hier om te laten zien wat er gebeurd) kan achterhalen / loggen wat er precies gebeurd?

Het is allemaal beetje arbitrair nu ... dat ik het geluid te hard vind ... maar heb soms wel het idee dat het niet helemaal klopt met wat "normaal" zou moeten zijn onder load.

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Laat hwinfo op de achtergrond draaien en lees na een spel daar de max. waarden qua temperaturen van de cpu, gpu, fans etc .

Wordt ie idd echt heet waardoor de fans wel hard moeten draaien dan kan een repaste al heel veel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skar
meljor schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:37:
Laat hwinfo op de achtergrond draaien en lees na een spel daar de max. waarden qua temperaturen van de cpu, gpu, fans etc .

Wordt ie idd echt heet waardoor de fans wel hard moeten draaien dan kan een repaste al heel veel doen.
Kan je in hwinfo ook iets van de fan-speed/curve zien? Of hij bijv echt zo snel opspint als het klinkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skar
Even kleine update na wat games even te hebben opgestart.

Ik had zelf al iets met de custom fan-curve zitten rommelen, daardoor ging hij iets eerder al heftiger blazen.
Nu teruggezet in AMD Adrenaline naar Automatic tuning en daar ging hij iets minder mee blazen.

Heb aantal keer HWInfo gelogd naar een CSV en de laatste run was dus met de default (lees: geen) eigen tuning meer.

Als ik naar de temperaturen kijk, dan schiet hij vrijwel instant omhoog naar de 63-64 graden... en blijft daar dan ook constant beetje hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDngwcCRJAsGgJ4kKhdlnUBcsPw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/czH4fxscWLE8PQnvwBFdoo2y.png?f=fotoalbum_large

Groen = GPU temp
Rood = Hotspot temp

En de GPU fan gaat dus ook direct bijna op max blazen (2350 RPM gemiddeld):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDSsS2kBjAsLP2ezHtvh1WcdMrg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/40Ab8UCT5xOR6C2iwHOlaLKD.png?f=fotoalbum_large

Had nog niet eens gespeeld of iets boeiends gedaan, was puur game / level opstarten en hoppa.

Snap best dat het warme weer parten zou kunnen spelen ... maar dan had ik eerder verwacht dat de temperatuur iig gelijkdelijker zou verlopen. Nu schiet hij vrijwel instant omhoog.

Merk ook dat ik de fan tot ong 1550 -1600 RPM prima vind, maar daarna ga je hem echt hard horen. Heb geen vergelijkingsmateriaal, dus weet niet of dat normale RPM snelheden zijn dat je de fan gaat horen?

Gister nog wel even bij m'n broer z'n PC geluisterd ... hij heeft dan wel wat recentere onderdelen - maar hoorde daar dus constant niks - zelfs niet tijdens de zwaardere games.

[update]
Nog even ander spelletje gedaan - daar zie je beetje hetzelfde verloop, temperatuur is iets hoger - maar wel ongeveer instant en schommelt tussen 60 en 70, met een gemiddelde van 63. En de temperatuur daalt eigelijk tot ongeveer 49 graden (plots) als ik eventjes een level aan het loaden ben.

Ik snap dat dat voor bijv een fan-speed of de GPU-util zo werkt ... maar de temperatuur van de GPU kan toch niet zo instant heet/koud worden? Dat zou toch geleidelijker moeten gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYoWUH51jCi5DSs1uCdL2aSq1uM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/otz1d2xScx74hhH9L4Ee8H92.png?f=fotoalbum_large

En hieronder de fan-RPM:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GlD0mVhdVU_H3ltonAfvjjGP_0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DwhKMMQfxblPKBJfxiCljUwm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Skar op 12-08-2024 16:35 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Je hotspot is te heet, gpu temp verder wel prima maar daar heb je dan weinig aan....

Bij 110 graden hotspot gaat je gpu throttlen qua snelheid om het veilig te houden. Je fan's proberen dat te voorkomen, dit lukt nog maar net maar ze moeten dus wel voluit aan het werk.

Met een kleine undervolt kan dit iets beter worden, en het weer helpt ook niet mee (zeker als de kamer van de pc een hete zolder ofzo is zoals bij mij).

Een repaste kan dit prima oplossen, zorg voor een goede pasta, de meesten zijn met een paar maandjes anders al weer slecht. Zelf een kryosheet toegepast. Dit werkt geweldig en hoeft maar 1x (wel wat duurder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skar
meljor schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:13:
Je hotspot is te heet
[...]
Oh ok ... ik dacht dat deze temperaturen voor de hotspot prima waren en dat het aan de GPU temperatuur lag, had de hotspot waardes maar genegeerd.
meljor schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:13:
Repaste klinkt spannend, wel m'n CPU koeler enzo wel eens opnieuw gepaste, maar nog nooit bij een GPU gedaan.
Net even beetje opgezocht en lijkt wel heel veel op CU koeler vervangen of repasten... dus denk dat ik dat wel kan :P

Ga even "koelpasta" bestellen dan en eens aan de rommel.
Hoop dat ik eraan denk om hier een terugkoppeling te plaatsen.

Thanks iig _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Skar schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:34:
[...]

Oh ok ... ik dacht dat deze temperaturen voor de hotspot prima waren en dat het aan de GPU temperatuur lag, had de hotspot waardes maar genegeerd.

[...]

Repaste klinkt spannend, wel m'n CPU koeler enzo wel eens opnieuw gepaste, maar nog nooit bij een GPU gedaan.
Net even beetje opgezocht en lijkt wel heel veel op CU koeler vervangen of repasten... dus denk dat ik dat wel kan :P

Ga even "koelpasta" bestellen dan en eens aan de rommel.
Hoop dat ik eraan denk om hier een terugkoppeling te plaatsen.

Thanks iig _/-\o_
Succes, en tot horens. Koop wel goede pasta (volgens mij is Arctic mx-6 wel geschikt, maar check google). Gewoon de tijd voor nemen, dan komt het vast goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skar
Even terugkoppelen. Artic-MX6 besteld en deze gister aangebracht.

Kwamen wat verwijder-doekjes meegeleverd, dus dacht lekker handig. Maar ze stonken wel bijzonder erg - een uur later hing er nog een chemische lucht.

De oude koelpasta zat er beetje ongelijk verdeeld op, zo leek het, maar kwam er (met hulp van die doekjes) gemakkelijk af. Alleen smeerde de oude pasta naast de chip, misschien doordat het te vloeibaar werd door de doekjes? Dus was alleen beetje gepruts om de pasta te verwijderen. Maar zo goed als mogelijk geprobeerd (met koffiefilters) en toen maar gehoopt dat het niet geleid, dus geen kwaad kon.

Nieuwe pasta aangebracht en koeler weer aangesloten.

En nu het belangrijkste:
Gisteravond even spelletje gedaan en HWImfo gedraaid. En merkte meteen dat hij niet direct ging blazen, maar 1 keer eventjes "aangegaan". De temperatuur van de hotspot bleef ook heel de tijd een stuk lager.

De temperatuur begon rond de 55-60 (net als de GPU temperatuur) en uiteindelijk liep het op naar rond de 80-85. Dus kwam nooit zo hoog als voor de repaste en het blazen werd ook nooit zo aanwezig.

Dus bedankt voor de tip, lijkt echt te hebben geholpen.

Pagina: 1