Energielabel uitlezen gekochte woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:36
Wij hebben een woning aangekocht met een C label. Nu zitten wij dit label door te lezen,maar veel is nogal onduidelijk. Zo staat er bij de ramen bijvoorbeeld het volgende;

Hieronder ziet u de oppervlakken en UW
-waarden (isolatiewaarden) van de ramen van uw woning.
Hoe lager de UW
-waarde, hoe beter de isolatie. Niet of slecht geïsoleerde delen zijn rood gemarkeerd.

De oostkant is rood gemarkeerd,maar WAT is er dan mis? Dat staat er niet bij. Bij geen enkele maatregel in het label. Hoe weet ik nu wat ik moet doen om het te verbeteren? Kan immers van alles zijn :D

Best vreemd naar mijn idee.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Een mailtje sturen naar degene die hem heeft opgesteld?

Als jij het niet weet en het er niet staat, wat verwacht je dan van ons met dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Wispe schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:42:
Een mailtje sturen naar degene die hem heeft opgesteld?

Als jij het niet weet en het er niet staat, wat verwacht je dan van ons met dit topic?
Ik begreep dat dit een energielabel is zoals hij hoort te zijn. Schijnbaar staat het er nooit in. Enkel geautomatiseerde opmerkingen zoals; u kunt uw woning voorzien van een warmtepomp etc.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:16
kijk even bij de ramen naar de code die tussen het dubbel glas staat, dan weet je wat voor type dubbel glas het is, en van wanneer als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braynms
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-02 22:17
Dit hebben wij ook bij onze huidige woning.
Er is een klein raampje die enkelglas is en de rest is dubbelglas.

Wat @HvdBent zegt check je ramen voor codes of doe de vlam/led test.
Je kan ook een energiecoach vragen (sommige gemeentes bieden dit gratis aan) die maakt een energie rapport met wat je kan verbeteren.
Buiten de gemeente om kan je bijv een partij als Energiebespaarders gratis langs laten komen en die stellen ook een rapport op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweaker_BE
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
CryptoNL schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:23:
Hoe weet ik nu wat ik moet doen om het te verbeteren? Kan immers van alles zijn :D

Je denkt dat je bij een energielabel ook een stappenplan (of een aannemer) krijgt die het gaat verbeteren?
Nogal vreemde gedachte toch? Een energielabel is gewoon een scorekaart van de huidige situatie, niets meer niets minder.

Je bent zelf vast prima in staat iemand in te schakelen die je kan adviseren wat de meest effectieve aanpassingen (hint isoleren) gaan zijn als je wil verbeteren.

[ Voor 11% gewijzigd door Tweaker_BE op 08-08-2024 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
Er is op de oostkant 'iets' met het glas. dus bekijk alle ramen aan de oostkant eens en ontdek of er onderling verschil in zit.
Wij kunnen het vanaf hier ook niet zien.

Je kan ook het bedrijf bellen wat het label heeft opgesteld en vragen of zij de vraag kunnen beantwoorden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:51

_Arthur

blub

Wij hebben een woning aangekocht met een C label. Nu zitten wij dit label door te lezen,maar veel is nogal onduidelijk. Zo staat er bij de ramen bijvoorbeeld het volgende;

Dan weet je toch welke oppervlates van je ramen aan welke zijde van je woning ondermaats zijn? En vermoedelijk alleen dubbel glas ipv HR of HR++.

Met deze info zou je vanaf papier al kunnen bepalen welk type glas er in zit; https://www.agcnederland....rchitecten/u-waarde-glas/

Anders plaats je energielabel uitdraai hier, dan kunnen wij er vast wat zinnigs over zeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door _Arthur op 08-08-2024 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Tweaker_BE schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:04:
[...]

Je denkt dat je bij een energielabel ook een stappenplan (of een aannemer) krijgt die het gaat verbeteren?
Nogal vreemde gedachte toch? Een energielabel is gewoon een scorekaart van de huidige situatie, niets meer niets minder.

Je bent zelf vast prima in staat iemand in te schakelen die je kan adviseren wat de meest effectieve aanpassingen (hint isoleren) gaan zijn als je wil verbeteren.
Uh ja dat verwacht ik wel als je ruim 300 euro mag aftikken als verkoper. Of in ieder geval verwacht ik als koper wel bijvoorbeeld advies waar ik moet zijn om bepaalde zaken te laten nakijken. Immers kan ik dat nergens teruglezen.

Volgens de makelaar is er met de ramen niets mis. Na bezichtiging is ons ook niets vreemds opgevallen, bijvoorbeeld tocht of iets dergelijks. Totaal niet zelfs. Sterker nog verkoper heeft de vloer aangepakt met EPS isolatie en toch zie ik dit in het label:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rb-bBBK-2UUnk3dkjDYOENyVwNw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iJeYXJ6VTOv9ySyAQp3Yd5ia.png?f=user_large

Toch gek, want de vloer is met EPS behandelt.

Ramen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttVG2pgJR2dhLVaP8fUqExqyxgk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4a9KleYYIqxJ3InsWpfwL98h.png?f=user_large

Ramen gecontroleerd, niets vreemds gevonden. Waren allemaal in prima conditie.

Buitendeuren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_0h9e3_NcJiH7PRDFLaKrvNWlI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lXc5tIRZRjGXWflgeO4OH59O.png?f=user_large

Zou dit gewoon een tochtstrip kunnen zijn? De deuren ( voordeur, achterdeur ) zagen er prima uit. Sloten ook goed en vooral de voordeur ( robuust hout ) was prima.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:01

Barrycade

Through the...

Je bent wel een voorbeeld dat dit soort regeltjes allemaal voor de bühne zijn.

Maar kent dus blijkbaar op Oost een raampje van ongeveer 25 x 25 cm dat niet dubbel glas is.

Dus wil je dat verhelpen: opzoek naar het WC raampje of een raampje in een deur en onderzoek of je er hr++ in kan zetten.

En qua vloer, weet niet welk deel ze bedoelen maar er is dus 48m2 niet geïsoleerd. Aan jou om dat deel te vinden en als je wil kijken welke isolatie mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Als die vloer als doe het zelf projectje met gps plaatjes van de gamma is geïsoleerd dan is daar geen BCRG verklaring van en telt het niet in je label.
Wat makelaars roepen moet je snel weer vergeten, die roepen geïsoleerd en prima als je een huis uit 1976 koopt met standaard isolatie in de spouw.
Verder wat @Barrycade zegt, je wc raampje oid is waarschijnlijk oud glas. Dat is wat er in je label staat.
Zelfde geldt voor de deuren op noord en zuid. Die zijn oud, oud dubbel glas wellicht, ongeisoleerde houten deur. Iig is het op je label maar zuinigjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

CryptoNL schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:10:
Ramen gecontroleerd, niets vreemds gevonden. Waren allemaal in prima conditie.
Een Energielabel zegt iets over de huidige, aan te tonen isolatie waardes, niet of de conditie goed of slecht is.

Mbt je ramen: enkel glas in het toilet zoals al vermeld en de rest is "dubbel glas". Maar dat had je dus ook kunnen uitvogelen met mijn linkje.

Als je advies wil over verbetermaatregelen, zal je een Energieverbeterplan kunnen laten opstellen door een bedrijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:48

heuveltje

KoelkastFilosoof

Barrycade schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:32:

Maar kent dus blijkbaar op Oost een raampje van ongeveer 25 x 25 cm dat niet dubbel glas is.

Dus wil je dat verhelpen: opzoek naar het WC raampje of een raampje in een deur en onderzoek of je er hr++ in kan zetten.
Jij hebt het over 25x25cm.
Het rapport heeft het over 0,7 meter2 op oost, Volgens mij is dat meer 85x85 cm ?
En das best fors voor een wc raampje :)

[ Voor 6% gewijzigd door heuveltje op 08-08-2024 17:01 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Barrycade schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:32:

En qua vloer, weet niet welk deel ze bedoelen maar er is dus 48m2 niet geïsoleerd. Aan jou om dat deel te vinden en als je wil kijken welke isolatie mogelijk is.
De vloer IS 40m2 totaal en daarin zit EPS 100% zeker.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-06 18:59
Energie label kijkt naar de bewezen isolatiewaardes van een bouwdeel.

Vraag is dus hoe dik de EPS laag van de vloer is.
Rc van 0,52 wijst op iets van 2 cm dikte.
Streefwaarde voor een vloer is Rc 3,5 of met vloerverwarming ca Rc 5, dat is resp ca 14 en 20 cm EPS.

Glas op Oost met een Uw van 5,1 zal enkel glas zijn. Ruit van ca 70 x 100 cm.

Zoals gezegd zijn de deuren waarschijnlijk een standaard houten voor of achterdeur met hopelijk oud dubbel glas.
Alleen flink gerenoveerde of redelijk recente (10-15 jaar oud) huizen hebben standaard geïsoleerde deuren met HR++ glas.

Kijk eens of er energie ambassadeurs / energiecoaches via de gemeente of een energie collectief actief zijn, vraag een gratis huisbezoek of gesprek aan, en loop de woning samen door.

Heb je daarna een goed idee wat er aangepakt kan/moet worden en eventueel de prioriteiten.

Ben zelf ook energiecoach en doe dit regelmatig met bewoners.

[ Voor 3% gewijzigd door TweakHm op 08-08-2024 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:01

Barrycade

Through the...

heuveltje schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:00:
[...]

Jij hebt het over 25x25cm.
Het rapport heeft het over 0,7 meter2 op oost, Volgens mij is dat meer 85x85 cm ?
En das best fors voor een wc raampje :)
Yep ik heb ergens verkeerd gedrukt op de rekenmachine. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
TweakHm schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:51:
Energie label kijkt naar de bewezen isolatiewaardes van een bouwdeel.

Vraag is dus hoe dik de EPS laag van de vloer is.
Rc van 0,52 wijst op iets van 2 cm dikte.
Streefwaarde voor een vloer is Rc 3,5 of met vloerverwarming ca Rc 5, dat is resp ca 14 en 20 cm EPS.

Glas op Oost met een Uw van 5,1 zal enkel glas zijn. Ruit van ca 70 x 100 cm.

Zoals gezegd zijn de deuren waarschijnlijk een standaard houten voor of achterdeur met hopelijk oud dubbel glas.
Alleen flink gerenoveerde of redelijk recente (10-15 jaar oud) huizen hebben standaard geïsoleerde deuren met HR++ glas.

Kijk eens of er energie ambassadeurs / energiecoaches via de gemeente of een energie collectief actief zijn, vraag een gratis huisbezoek of gesprek aan, en loop de woning samen door.

Heb je daarna een goed idee wat er aangepakt kan/moet worden en eventueel de prioriteiten.

Ben zelf ook energiecoach en doe dit regelmatig met bewoners.
Al het glas is dubbelglas ( geen HR ). Het is lichtelijk bezopen dat er verder geen handvatten worden gegeven waar je moet zijn voor advies of iets dergelijks. Ze gaan ervanuit dat iedereen bouwkundig onderlegt is of iets dergelijks? Wil best alles na laten kijken, maar door wie en wat kost dat etc? Eigenlijk best gek dat dat soort redelijk cruciale info niet wordt gegeven bij een label. Alsof iedere koper maar weet wat hij of zij moet doen?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:14
Veel gemeentes bieden een consult van een verduurzamingscoach of iets soortgelijks aan. Die kunnen dit met je doornemen om te kijken welke stappen je concreet kan ondernemen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• No Hands
CryptoNL schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:56:
[...]

Al het glas is dubbelglas ( geen HR ). Het is lichtelijk bezopen dat er verder geen handvatten worden gegeven waar je moet zijn voor advies of iets dergelijks. Ze gaan ervanuit dat iedereen bouwkundig onderlegt is of iets dergelijks? Wil best alles na laten kijken, maar door wie en wat kost dat etc? Eigenlijk best gek dat dat soort redelijk cruciale info niet wordt gegeven bij een label. Alsof iedere koper maar weet wat hij of zij moet doen?
Er staat nota bene op je eigen screenshot: meer informatie, blabla, verbeterjehuis.nl
Hoeveel informatie wil je? Waarom moet alles op een presenteerblaadje aangereikt? Als er iets met je auto is zoek je toch ook zelf iemand die dat kan oplossen voor je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Checken bij de gemeente of ze iemand langs kunnen sturen, en anders gewoon zelf een partij die in isolatie handelt langs laten komen. Die kunnen je met een half uurtje rondlopen en misschien wat gaatjes prikken of luikjes openen precies vertellen waar het zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
No Hands schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:33:
[...]

Er staat nota bene op je eigen screenshot: meer informatie, blabla, verbeterjehuis.nl
Hoeveel informatie wil je? Waarom moet alles op een presenteerblaadje aangereikt? Als er iets met je auto is zoek je toch ook zelf iemand die dat kan oplossen voor je?
Ook op die site staat verder niks bijzonders. Zal eens vragen aan een bevriende vakman of hij iemand weet of iets dergelijks.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-06 18:59
En over de kosten.
In het algemeen zijn gesprekken/ bezoeken met energie coaches gratis of tegen een kleine vergoeding.
Wil je echt een verduurzamingsadvies dan kom je bij een energieadviseur uit welke dan tegen betaling (ca € 300,— voor een regulier woonhuis) een rapport met adviezen opstelt, inclusief kosten en mogelijke besparing.

Gemeentes willen een dergelijk advies nog wel eens vergoeden als er daarna daadwerkelijk maatregelen genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
TweakHm schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:46:
En over de kosten.
In het algemeen zijn gesprekken/ bezoeken met energie coaches gratis of tegen een kleine vergoeding.
Wil je echt een verduurzamingsadvies dan kom je bij een energieadviseur uit welke dan tegen betaling (ca € 300,— voor een regulier woonhuis) een rapport met adviezen opstelt, inclusief kosten en mogelijke besparing.

Gemeentes willen een dergelijk advies nog wel eens vergoeden als er daarna daadwerkelijk maatregelen genomen worden.
Aardige flessentrekkerij als je het mij vraagt, leuk verdienmodel. Mag eerst €300 aftikken voor een label verkoop eigen woning en dan nog eens €300+ voor een advies. Je zou het ook gewoon in het rapport kunnen zetten natuurlijk. Immers heb je al de checks gedaan om überhaupt tot bepaalde waardes te komen in het rapport.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:15
Hey, als jij het zelf goedkoper kan, wat let je?
Oh ja, misschien het feit dat diegene die het label opstelt gediplomeerd moet zijn en jaarlijks bijscholing moet volgen om dat te blijven? En dat het bedrijf ook nog eens gecertificeerd moet zijn? Los van of je dit zin/onzin vindt, kost dit gewoon geld en wordt dit verrekend in de tarieven.

In het rapport worden de 'zwakke' punten wel degelijk genoemd. Daar kun je dan met behulp van een expert verder mee. Een goede expert kan ook de rekenfile opvragen of in elk geval de uitdraai van de achterliggende berekening opvragen en hiermee verder.

Een energielabel is in de basis niet meer dan een APK-keuring (met focus op energiezuinigheid en NIET de bouwkundige staat / of iets aan onderhoud toe is) met een standaard uitdraai voor de consument (waar op het keuringsbewijs zelfs minder op staat, behalve de bijzonderheden). Daar krijg je ook geen uitgebreid verbeteradvies bij.

[ Voor 5% gewijzigd door dhrto op 08-08-2024 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:24

Hoe lager de UW
-waarde, hoe beter de isolatie. Niet of slecht geïsoleerde delen zijn rood gemarkeerd.

De oostkant is rood gemarkeerd,maar WAT is er dan mis? Dat staat er niet bij. Bij geen enkele maatregel in het label. Hoe weet ik nu wat ik moet doen om het te verbeteren? Kan immers van alles zijn :D

Het gaat dus om raampartijen aan de oostkant, of mis ik iets? Want dan kun je toch gewoon checken wat voor ramen het zijn (en welke isolatiewaarde)? Vervolgens kijk je of je dit wil upgraden naar hedendaagse maatstaven.
Dit kun je ook met vloer- en dakisolatie doen bijvoorbeeld, enz.

Edit: na de reacties gelezen te hebben vraag ik me af of jij misschien een student van mij bent (+- 18 jaar oud, alles moet nu en snel, korte spanningsboog, weinig leergierig/nieuwsgierig en snelle behoeftebevrediging nodig) :+

Maar zonder gekheid: zoals door anderen gezegd is zo’n label gewoon op basis van het totaalplaatje aan, met name, isolatiemaatregelen en de kwaliteit daarvan (als in: hoe goed isolerend, het werk zelf wordt niet echt beoordeeld). Je hebt dus een indicatie over de staat van de woning, een label A+ is echt wel anders dan een label C bijvoorbeeld. Bij label C weet je gewoon dat, wil je dit verbeteren, je hier nu of op termijn geld voor moet reserveren. Wat je dan allemaal kan en wil doen bespreek je met een adviseur of aannemer bijvoorbeeld. Dat gaat zo’n instantie (op afstand) toch helemaal niet tot in detail kunnen bepalen voor je? Die schrijven wel een en ander op en kunnen wat tips geven, zoals ook is gedaan. Het kan altijd meer en beter waarschijnlijk en natuurlijk verdienen die adviseurs enzo het liefst zo gemakkelijk mogelijk de boterham.

Maak het ook niet allemaal groter of spannender dan het is zou ik zeggen. Spreek je tweakershart aan en spit ook eens in de glastopics, isolatietopics of zonnepaneel topics (om maar eens wat te noemen). Door jezelf onderzoekend en leergierig op te stellen kom je een heel eind. Succes!

[ Voor 42% gewijzigd door remzor op 09-08-2024 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
CryptoNL schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:56:
[...]

Aardige flessentrekkerij als je het mij vraagt, leuk verdienmodel. Mag eerst €300 aftikken voor een label verkoop eigen woning en dan nog eens €300+ voor een advies. Je zou het ook gewoon in het rapport kunnen zetten natuurlijk. Immers heb je al de checks gedaan om überhaupt tot bepaalde waardes te komen in het rapport.
Op zich snap ik je gedachtegang.

Eerst komt er iemand die opschrijft dat een raam (niet eens precies welke) aan de oostkant een te lage waarde heeft, maar hij-zij zegt er niet bij: "raam x is normaal dubbel glas dus installeer beter isolerend glas, bijvoorbeeld HR++ om de waarde naar y te krijgen."

En dan moet iemand anders dus weer komen om je dat te vertellen. Die info had die eerste ook kunnen geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Ik had ook wel verwacht dat bij het opstellen van het Energielabel van mijn huis dat degene die het opstelde ook gelijk de verbeteringen zou uitvoeren zodat er een A+++ label uit zou komen. Hij wist toch wat er precies mankeerde? Hoe had ie anders dat label kunnen vaststellen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:59
Welkom bij de club van huiseigenaren.
Tip: Alles aan een huis kost geld. Ook onderhoud.
Die 300 euro van het rapport is natuurlijk peanuts. Kun je waarschijnlijk ook nog belastingtechnisch aftrekken samen met de rest van de aankoopkosten.

Verduurzaming dien je zelf uit te zoeken en te initieren.
Als je dingen niet zelf kunt uitzoeken, schakel je daar een professional voor in.
Als je je ramen wilt aanpakken schakel je een glaszetter in.
Als je je badkamer wilt aanpakken schakel je een tegelzetter in. Enz.
Of je doet het zelf als je de kennis en kunde hebt.

Er mag toch van je verwacht worden dat je zelf wel wat zaken kunt uitzoeken.
Dat jij vervolgens een energielabelrapport niet kan interpreteren, wil niet zeggen dat het er niet in staat, en ook niet dat iemand dat gratis voor je komt vertalen.

En ook: je MOET niks op basis van dat rapport hè.
Jij lijkt aan te nemen dat omdat er in het rapport staat dan zus-en-zo niet goed is, dat je daar METEEN actie op moet ondernemen, en liefst dus ook nog dat er meteen bij staat wat je zou moeten doen en bij wie je moet aankloppen.
Het is maar een rapportje hè. Het is geen eis dat je het meteen oplost, dus ook niet dat je op een presenteerblaadje aangeleverd zou moeten krijgen hoe je het precies moet aanpakken.
Niemand vraagt dat van je.
Sterker nog: vaak zijn er meerdere mogelijkheden om tekortkomingen aan te pakken, in verschillende prijsklassen en moeilijkheidgraden.

De oostkant is rood gemarkeerd,maar WAT is er dan mis? Dat staat er niet bij.
Er staat perfect bij wat er ‘mis’ is.
Je hebt een raam aan de oostkant van het huis, met een oppervlakte van 0.7m2, en een isolatie U waarde van meer dan 5. Dat duidt op enkel glas. Dat is wat er mis is.
Neem aan dat je zelf wel in staat bent om een plaat enkelglas aan de oostkant van je huis van bijna een vierkante meter te lokaliseren, toch? Volgens het rapport is dat ook het enige raam aan de oostzijde van het huis.
Overigens geeft die rode balk alleen maar aan dat de grenswaarde van wat nu als acceptabel isolatieniveau beschouwd wordt, door dit onderdeel niet gehaald wordt. Daarom is dat balkje rood. Niet omdat er iets kapot is of zo.

Alle andere ramen in huis hebben een U waarde van 2.9, wat inhoudt dat dit traditioneel (lees: oud) dubbel glas is. Inmiddels ook al aardig verouderd op gebied van isolatie. Als je nieuwer HR++ glas zou hebben is de isolatiewaarde een factor twee beter.

Overigens heb je het over dat de vloer goed geisoleerd is omdat er EPS “in” zit… maar dat zegt natuurlijk helemaal niks als je niet weet hoe dik die EPS is. Kan even goed een plaatje van 1cm dik zijn, dan is het effectief natuurlijk bijna te verwaarlozen. Ook moet je je afvragen of de opsteller van het rapport in (of onder) de vloer heeft kunnen kijken om te beoordelen wat er precies zit, of dat ie alleen maar wat aannames heeft kunnen doen op basis van bijvoorbeeld de oorspronkelijke bouwtekeningen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
_Arthur schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:37:
Ik had ook wel verwacht dat bij het opstellen van het Energielabel van mijn huis dat degene die het opstelde ook gelijk de verbeteringen zou uitvoeren zodat er een A+++ label uit zou komen. Hij wist toch wat er precies mankeerde? Hoe had ie anders dat label kunnen vaststellen.
Dat zou ik juist gescheiden willen houden. iemand die certificeert en duidelijk aangeeft welk raam verantwoordlijk is voor wat en een andere partij die de werkzaamheden uitvoert. Anders wordt het een soort Kwikfit waarbij de remblokken per definitie als adviespunt op de lijst staan om omzet te genereren.

Degene die het label vaststelt doet dit naar aanleiding van de al aanwezige maatregelen en weet dus ook waar er een stap gemaakt kan worden om een bottle neck aan te pakken. Deze werkzaamheden daarna uitvoeren is iets heel anders. Dat vraagt de TS ook niet, enkel om duidelijkheid over het rapport. Maar goed, dat is niet gedaan, dus ik zou dat eerst maar eens aan die persoon vragen. Die heeft neem ik aan ergens notities per raam om het label te kunnen berekenen.Hoe moeilijk kan het voor hem-haar zijn om aan te geven welk raam dat is en welk type glas er nu in zit? Dan is het aan de TS om dit al dan niet te (laten) vervangen.
BrainCrash schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:26:
...Er staat perfect bij wat er ‘mis’ is.
Je hebt een raam aan de oostkant van het huis, met een oppervlakte van 0.7m2, en een isolatie U waarde van meer dan 5. Dat duidt op enkel glas. Dat is wat er mis is.
Neem aan dat je zelf wel in staat bent om een plaat enkelglas aan de oostkant van je huis van bijna een vierkante meter te lokaliseren, toch? Volgens het rapport is dat ook het enige raam aan de oostzijde van het huis...
Ik had even niet door dat er slechts één raam op oost was dat enkelglas is. Dan weet je direct welk raam het is. Als er meer ramen zijn aan één zijde dan is het een kleine moeite voor de keurder om aan te geven welk raam uit de pas loopt met de rest. Zeker als het allemaal dubbel glas is maar een aantal gewoon beter is dan de andere. Als er slechts eentje enkel glas is dan is dat simpel zelf vast te stellen uiteraard.

[ Voor 26% gewijzigd door Roenie op 09-08-2024 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:15
Roenie schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:34:
[...]
Degene die het label vaststelt doet dit naar aanleiding van de al aanwezige maatregelen en weet dus ook waar er een stap gemaakt kan worden om een bottle neck aan te pakken. Deze werkzaamheden daarna uitvoeren is iets heel anders. Dat vraagt de TS ook niet, enkel om duidelijkheid over het rapport. Maar goed, dat is niet gedaan, dus ik zou dat eerst maar eens aan die persoon vragen. Die heeft neem ik aan ergens notities per raam om het label te kunnen berekenen.Hoe moeilijk kan het voor hem-haar zijn om aan te geven welk raam dat is en welk type glas er nu in zit? Dan is het aan de TS om dit al dan niet te (laten) vervangen.
[...]
Uiteraard zou diegene die het rapport heeft opgesteld het relatief eenvoudig moeten kunnen zeggen, echter:
1. Diegene is geen partij voor TS, immers diegene heeft het label in opdracht van de verkoper opgesteld.
2. Het is een standaardrapportage in een standaard format (net als een APK-keuringsrapport).
3. Een uitgebreidere niet-standaard rapportage was waarschijnlijk niet de uitvraag van de verkoper aan de diegene, omdat het ook voor de verkoper waarschijnlijk een 'moetje' is geweest. En de verkoper heeft verder ook geen belang meer bij eventuele verbeteradviezen (dat is een zorg voor de koper).

Het is dus niet zozeer dat het moeilijk zou zijn, maar alles wat tijd kost, kost geld.
Desalniettemin, een poging wagen om een vraag te stellen aan de opsteller kan geen kwaad. Je hoort snel genoeg of hier meerkosten aan verbonden zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:59
Roenie schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:34:
[...]
Dat zou ik juist gescheiden willen houden.
Lees dat berichtje van @_Arthur nog eens, maar dan met je sarcasm bril op :+

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Roenie schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 06:50:
[...]
Op zich snap ik je gedachtegang.

Eerst komt er iemand die opschrijft dat een raam (niet eens precies welke) aan de oostkant een te lage waarde heeft, maar hij-zij zegt er niet bij: "raam x is normaal dubbel glas dus installeer beter isolerend glas, bijvoorbeeld HR++ om de waarde naar y te krijgen."

En dan moet iemand anders dus weer komen om je dat te vertellen. Die info had die eerste ook kunnen geven
Dit bedoel ik inderdaad meer niet.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
BrainCrash schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:50:
[...]

Lees dat berichtje van @_Arthur nog eens, maar dan met je sarcasm bril op :+
offtopic:
Dat had ik wel door hoor ;) Kwestie van omdraaien en juist als argument gebruiken.
Pagina: 1