Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09:15
In verband met een verhuizing gaan we van een nul-op-meterwoning naar een woning met energielabel D... Dus nu wil ik mijn energiecontract opzeggen en een gunstig energiecontract afsluiten.

Situatie: we betalen al 3-4 jaar lang geen enkele euro aan stroomkosten: we leveren meer dan we kunnen verbruiken. Ook op dit moment hebben we meer opgewerkt dan verbruikt.

Voor het opzeggen van je contract vóór de einddatum wordt de 'resterende hoeveelheid' berekend, om te berekenen wat de leverancier zou missen.

Nu werkt GreenChoice met 'standaard verbruiksprofielelen' om te berekenen hoeveel stroom je nog zou afnemen. En je raadt het al: deze verbruiksprofielen zijn in het voordeel van GreenChoice...

Zoals in begreep moet je betalen voor de verwachte energieafname: maar aangezien we al 3-4 jaar minder afnemen dan we terugleveren: dan zou deze opzegboete toch gewoon 0 euro moeten zijn? (Of dat we zelfs geld toegelegd zouden moeten krijgen... 8)7 )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:04

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Heb je al contact gehad met ze? In mijn ervaring is het heel reëel allemaal..

En als je 50 euro moet betalen.. Was het dan een tweakers topic waard?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:54
Ik had nog een contract onder het “oude stelsel” en had nog 50euro boete moeten krijgen. Maar er is niks in rekening gebracht. Ik denk dat ze al lang blij waren dat ik het contract opzegde…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:58

ManiacsHouse

Scheisse!

prein2 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:50:
Heb je al contact gehad met ze? In mijn ervaring is het heel reëel allemaal..

En als je 50 euro moet betalen.. Was het dan een tweakers topic waard?
Dat dus. Of al contact met ze gehad?
Als je onder de nieuwe regeling zou vallen en je meer teruglevert dan je afneemt lijkt mij dat je in ieder geval 0 moet betalen. Of gewoon geld toe zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Is het nog een contract zonder terugleverkosten? Is het een optie om het contract te behouden en zsm zonnepanelen op de nieuwe woning te plaatsen?
En anders inderdaad even met GC bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Bestseller schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:45:
In verband met een verhuizing gaan we van een nul-op-meterwoning naar een woning met energielabel D... Dus nu wil ik mijn energiecontract opzeggen en een gunstig energiecontract afsluiten.

Situatie: we betalen al 3-4 jaar lang geen enkele euro aan stroomkosten: we leveren meer dan we kunnen verbruiken. Ook op dit moment hebben we meer opgewerkt dan verbruikt.

Voor het opzeggen van je contract vóór de einddatum wordt de 'resterende hoeveelheid' berekend, om te berekenen wat de leverancier zou missen.

Nu werkt GreenChoice met 'standaard verbruiksprofielelen' om te berekenen hoeveel stroom je nog zou afnemen. En je raadt het al: deze verbruiksprofielen zijn in het voordeel van GreenChoice...

Zoals in begreep moet je betalen voor de verwachte energieafname: maar aangezien we al 3-4 jaar minder afnemen dan we terugleveren: dan zou deze opzegboete toch gewoon 0 euro moeten zijn? (Of dat we zelfs geld toegelegd zouden moeten krijgen... 8)7 )
Als je nettoterugleveraar bent hangt het af van de TLV van je huidige contract, is dat hoger dan de TLV van het huidige referentie product dan krijg je geen boete. Nu wil het geval dat ze met de introductie van de terugleverkosten de TLV flink verhoogd hebben naar € 0,145. Maar het is onduidelijk of die TLV ook geldt als referentie TLV of dat je daar de TLK nog van af moet trekken, dan wordt de TLV ongeveer € 0,03.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Novax schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:47:
[...]

Als je nettoterugleveraar bent hangt het af van de TLV van je huidige contract, is dat hoger dan de TLV van het huidige referentie product dan krijg je geen boete. Nu wil het geval dat ze met de introductie van de terugleverkosten de TLV flink verhoogd hebben naar € 0,145. Maar het is onduidelijk of die TLV ook geldt als referentie TLV of dat je daar de TLK nog van af moet trekken, dan wordt de TLV ongeveer € 0,03.
Ja die14,5 cent wordt als referentie gebruikt, ik zou met 7500kWh overschot nog €250,- moeten betalen bij eerder stoppen van mijn contract, niet dat ik dat wil maar dat kun je gewoon opvragen.
Als je een gunstig contract hebt waarom niet mee verhuizen?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
klump4u schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:20:
Ja die14,5 cent wordt als referentie gebruikt, ik zou met 7500kWh overschot nog €250,- moeten betalen bij eerder stoppen van mijn contract, niet dat ik dat wil maar dat kun je gewoon opvragen.
Klopt, ik heb die aanvraag vorige maand ook gedaan gewoon om te kijken hoe ze dat nu doen met de TLK, zie Novax in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?"

Maar in die berekening houden ze helemaal geen rekening met de TLK. Het idee is dat je een boete moet betalen omdat je meer voordeel zou hebben bij het referentie product op dat moment. Dat lijkt zo door de hogere TLV maar dat wordt teniet gedaan door de TLK.

Ik wil niet opzeggen en verwacht eigenlijk ook dat Greenchoice je boetevrij laat opzeggen als je dit aankaart en je nog onder de oude voorwaarden valt. Maar het is wel weer zoiets waar niet goed over is nagedacht en nu dus onduidelijk is, ook bij andere energieleveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zonder details lijkt het meer een rant richting GreenChoice.

Geef eens wat details.
Hoe lang loopt je contract nog, wat is je 'aangeboden' boete ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

naar een woning met energielabel D...
[...]
maar aangezien we al 3-4 jaar minder afnemen dan we terugleveren: dan zou deze opzegboete toch gewoon 0 euro moeten zijn?
Je zegt het zelf: de verwachting is dat je kosten gaan stijgen. Schatting nul is dan niet reëel. Ben je beter af met een individuele inschatting obv. label D?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09:15
Met Greenchoice gebeld, contract loopt nog 6 maanden. Ze gaven aan standaard verbruiksprofielen te gebruiken voor het verwachte verbruik en ze niet konden kijken naar individuele gevallen / voorgaande jaren, ook al kregen we de afgelopen jaren ieder jaar tussen de 400 en 500 euro aan teruggeleverde stroom terug terwijl het maandbedrag op 0 stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Bestseller schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:31:
Met Greenchoice gebeld, contract loopt nog 6 maanden. Ze gaven aan standaard verbruiksprofielen te gebruiken voor het verwachte verbruik en ze niet konden kijken naar individuele gevallen / voorgaande jaren, ook al kregen we de afgelopen jaren ieder jaar tussen de 400 en 500 euro aan teruggeleverde stroom terug terwijl het maandbedrag op 0 stond.
Wat voor contract heb je nu? Zou goed kunnen dat een vast contract met prijzen van een half jaar geleden bijv. helemaal niet zo verkeerd uitvalt, en je goedkoper uit bent als je die 6 maanden even uitzit.

En kun je op de nieuwe woning niet ook meteen wat zonnepanelen laten leggen? Die leveren in de winter ook genoeg op om een elektrisch kacheltje op te draaien om bij te verwarmen, als je er genoeg hebt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Vreemd, net gekeken op de site (zit toevallig ook bij GC) en zie dat ik daar zelf een berekening kan maken van een opzegboete. Daarna per mail een berekening gehad, lijkt best reeel en juist wel een persoonlijke berekening.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Maar moet je een boete betalen omdat volgens dat profiel jullie in het restant meer verbruiken dan terugleveren, of moet je een boete betalen omdat de TLV van het referentie product hoger is dan je huidige contract?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:58
Ik verwacht dat GC gewoon rekent met de verbruiktstelwerken. Want PV zou ook 'spontaan' stuk kunnen gaan / uit staan. Dat je gesaldeerd onder de 0 uit komt betekend niet dat je niets zou hebben verbruikt in de periode.
Dat wordt berekend, wellicht dat wel op basis van coulance hierin van afgeweken kan worden.
Zoals eerder voorgesteld als je geen boete wil, dan contract verhuizen en die paar maanden 'boete' voor lief namen want je gaat namelijk ook restitutie krijgen over je huidige negatieve verbruik.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweaker_BE
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
Dus ipv je contract mee te nemen met je verhuizing, wat de standaard is, wil je opzeggen omdat je zelf een voordeel wil gaan halen.... En nu ga je zeuren over de opzegvergoeding?

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
The-Source schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:18:
Ik verwacht dat GC gewoon rekent met de verbruiktstelwerken. Want PV zou ook 'spontaan' stuk kunnen gaan / uit staan.
Dat denk ik niet. De resterende maanden haal je niet uit de telwerken :)
dat het stuk kan gaan is geen argument. Zou komende maanden ook weer kunnen werken of zelfs extra zonuren kunnen geven.

[ Voor 21% gewijzigd door jobr op 15-08-2024 19:16 ]

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Heb je wel doorgevraagd wat ze precies bedoelen met dat profiel?

Ik zou verwachten dat ze gaan rekenen met het SJI en SJA wat de netbeheerder berekent nadat de harde standen worden doorgegeven door GC aan de netbeheerder (bij jaar factuur). En daar dan via een profiel de resterende 6 mnd uit berekenen.

Dat profiel is dus een gemiddelde (voor iedereen) en geeft aan hoeveel kWh er in een specifieke maand wordt verbruikt/teruggeleverd. Dus niet het jaarverbruik keer 1/12 per maand maar afhankelijk van de maand. Bijv in de winter zal je meer kWh per maand gebruiken dan in de in zomer.
Zoiets: https://www.mijnenergie.b...k-over-het-volledige-jaar

Dat profiel laten ze dan los op je SJA en SJI en op die manier krijg je de uiteindelijke kWh voor jouw persoonlijk.

Vraag gewoon een berekening aan van die opzegvergoeding. Kan via de site.

[ Voor 8% gewijzigd door jobr op 15-08-2024 19:27 ]

Pagina: 1