Huiszwam, ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcVMgxCQWMkE7QsCxeFMJBZu-a0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHRMWXOegoGxQsab5UffSPog.jpg?f=fotoalbum_large

:(.

Achtergrond: klushuis. Van jaren '20 pompstationhuis naar energieneutraal. De saga.

In de winter hebben we maandenlang een KLETSNAT huis gehad, omdat we de vloer uitgegraven hebben tbv schuimbeton, waarna het schuimbeton leggen mis is gegaan, waardoor het schuimbeton er met een tussenpoos van 2 maanden 2 keer in is gelegd. Daar kwam enorm veel vocht bij vrij en we konden niet stoken, want geen vloerverwarming door dit gezeik.

Een tijd terug viel ons 2 paddenstoelen die aan de buitenmuur vastzaten op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bpvj5esEAJR6PW7u9N6Q08aE9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HQ68gjtMXrmVanMQRx2wazmE.jpg?f=fotoalbum_large

Na de initiële paniek, hebben we besloten dit te negeren, want ze kwamen niet terug en het leek geen klassieke huiszwam te gaan. Daarnaast hebben we sindsdien flink gestookt en geventileerd en zou de bizarre situatie van afgelopen winter zich niet meer voordoen.

Vandaag zien we bovenstaande foto, die duidelijk wel de boxen van een huiszwam aantikt.

We zijn doodmoe van anderhalf jaar verbouwen en dit is echt een enorme tegenvaller. Morgen ga ik experts bellen, maar ik vroeg me af wat de ervaringen van Tweakers zijn op dit front. Op dit moment voelt het huis in de fik steken namelijk als de beste optie.

Wie heeft dit meegemaakt?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:35
Ay, dat is wel een erg ongewenste tegenvaller. Ik kan je niet helpen met ervaring, maar toch vast een hart onder de riem.
De onderste foto was buiten toch? Zit de nieuwe binnen, bij de nieuwe vloer? (Het lijkt uit de oude, natte muur te komen?)
Ik zou een expert bellen met de vraag wat je hiermee moet, in jullie specifieke situatie. De oorzaak is immers wel duidelijk. Je zou denken dat dit op enig moment weggaat, als het maar warm en droog genoeg is in huis. Misschien is het nu wel warm, maar ook nog heel erg vochtig. Hopelijk een kwestie van tijd en geduld?

Nog even wat verder gelezen, maar het kan best een hele tijd duren voor het droog genoeg is om geen nieuwe zwammen te laten ontstaan. Ondertussen groeien de zwammen wel gewoon door. Dus mijn gedachte hierboven was onjuist.
Bestrijden is duur (2500-3500) maar laten zitten en dan bestrijden is nog veel duurder (6000-10000).
Wel kwam ik tegen dat in sommige gevallen de verzekering de schade vergoedt. Dat is in jouw geval misschien een optie, omdat er zoveel gedoe omheen was buiten jouw schuld om. Overigens las ik hier dat je niet te hoog moet stoken, maar vooral goed moet ventileren. Was je omgetwijfeld zelf al tegengekomen, maar ik meld het maar.

[ Voor 39% gewijzigd door Toke_gt op 07-08-2024 23:21 . Reden: Aangevuld na wat research ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:48
Ik ben geen expert, althans niet op dit vlak. Ik zie wel een wit geverfde buitenmuur. Bij mijn witte buitenmuur zei de beroepsschilder dat oude verf vaak dampdicht is of wordt door meerdere lagen. Moderne verf is damp open. Is het een overweging om aan de buitenzijde ter hoogte van de zwammen de verf weg te spuiten en steken (en met grof staalwol te schuren)? Zodat het van buitenaf toch nog wat extra kan drogen?

Sterkte met deze reis naar een prachtig en uniek huis! Niet opgeven hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:25
Zit het in het het hout of lijkt het nu alleen in die stenen muur te zitten ? Je moet denk ik zo snel mogelijk actie ondernemen.

Van internet -->

Hoe kan de expert huiszwam verwijderen?
Aangetast hout wordt eerst weggesneden.
De vruchtlichamen worden grotendeels afgekrabd.
Aangetaste oppervlakken worden schoongebrand. Dit kan alleen als er voor genoeg ventilatie kan worden gezorgd en als het materiaal er tegen kan.
In balken, muren of vloeren worden gaten geboord. Zo kan het gif tegen zwammen in het hout worden geïnjecteerd. Een giftig middel is nodig, omdat de draden van de zwammen diep in het hout - of zelfs in beton - kunnen zitten.
Niet aangetast hout wordt voorbehandeld met een middel tegen houtaantastende zwammen.
Te ernstig aangetast hout zal vervangen moeten worden. Het kan zijn dat je dus ook een aannemer in de arm moet nemen.
De kosten voor het verwijderen van houtaantastende zwammen zoals de huiszwam kunnen uiteenlopen en zijn onder meer afhankelijk van de zwammensoort en de bestrijdingsmethode. Nodig je onze ongediertebestrijder uit? Dan zal hij eerst een inspectie uitvoeren en daarna alle informatie in een plan van aanpak verduidelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:17
:/
Niet de fik erin... Sterkte.

[ Voor 4% gewijzigd door Truus01 op 08-08-2024 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:26
als ik zoek op huiszwam zie ik heel andere plaatjes: https://duckduckgo.com/?q...=osx&iax=images&ia=images

daarnaast leeft het op hout Wikipedia: Echte huiszwam

die foto is toch van een stenen muur?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Er zijn heel veel verschillende soorten zwammen en schimmels.
Een snelle google-ronde leert dat huiszwam bij voorkeur op hout zit, niet op steen. En dat er andere kandidaten zijn. Bijvoorbeeld:
• de bleekbruine bekerzwam
• en het familielid grote houtbekerzwam
Google maar eens plaatjes van met name de eerste. Ik vind hem meer lijken op jouw foto's dan de huiszwam.
De eerste wordt veel op muren gevonden (google, alweer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:20

Shuriken

Life is all about priorities

Ben ook geen expert, maar als ik de foto zie, doet het me aan een soort van Bovist denken. Dit zijn bolvormige paddestoelen, die barsten open als ze rijp zijn.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeerNsKlussers
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13-05 20:06
Ach wat een tegenvaller :(

Ik heb hier ook geen ervaring mee, maar veel succes! We genieten van jullie topic en als je ziet hoeveel jullie overwonnen hebben, komt dit vast ook goed!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pussolini
De meningen, ook van de experts, gaan alle kanten op. Ik ga de zwam dus wegsnijden en opsturen voor determinatie naar het Kennis- en Adviescentrum Wageningen. Weten we uit waar we mee te maken hebben.

Ook over de bewoonbaarheid van het huis met dat ding er in verschillen de adviezen. De eerste expert die ik sprak was heel stellig over dat we er niet bij in de buurt moeten komen. De tweede zei dat het wel losliep. Ik heb al dagen last van onverklaarbare allergie klachten en ik weet niet of het ermee te maken heeft, maar ik wil er niet meer komen.

Op naar de logeerplek. Wat een ellende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:17
Pussolini schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:17:
De meningen, ook van de experts, gaan alle kanten op. Ik ga de zwam dus wegsnijden en opsturen voor determinatie naar het Kennis- en Adviescentrum Wageningen. Weten we uit waar we mee te maken hebben.

Ook over de bewoonbaarheid van het huis met dat ding er in verschillen de adviezen. De eerste expert die ik sprak was heel stellig over dat we er niet bij in de buurt moeten komen. De tweede zei dat het wel losliep. Ik heb al dagen last van onverklaarbare allergie klachten en ik weet niet of het ermee te maken heeft, maar ik wil er niet meer komen.

Jammer, ik had gehoopt 'en de derde zei 'kan in de pan''.
Hopelijk komen je klachten niet hierdoor.
Echt kl*te.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
Pussolini schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:17:

Goed om het op te sturen en er even uit de buurt te gaan. Al is het maar omdat je het dan niet meer ziet. Alleen al de stress kan allergieklachten veroorzaken, dus time out klinkt als een goed plan. Sterkte en vergeet niet aan alle mooie ontwikkelingen te denken (keuken!) want die zijn er ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
Toke_gt schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:19:
[...]

Goed om het op te sturen en er even uit de buurt te gaan. Al is het maar omdat je het dan niet meer ziet. Alleen al de stress kan allergieklachten veroorzaken, dus time out klinkt als een goed plan. Sterkte en vergeet niet aan alle mooie ontwikkelingen te denken (keuken!) want die zijn er ook.
Een van de verdelgers benoemde dat het in hout kan blijven leven als sporen dus mogelijk al het hout in de nabijheid eruit moet. Raad eens waar de mooie keuken van is gemaakt :). Het zit op nog geen meter van het kookeiland af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Pussolini schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:45:
[...]

Een van de verdelers benoemde dat het in hout kan blijven leven als sporen dus mogelijk al het hout in de nabijheid eruit moet. Raad eens waar de mooie keuken van is gemaakt :). Het zit op nog geen meter van het kookeiland af.
Maar die sporen hebben een nat en warm klimaat nodig om uit te groeien tot volwaardige schimmels. Dus met verwarmen en ventilatie lijkt me dat geen heel waarschijnlijk scenario.

Hoe dan ook vervelend en op zoek naar waar dat vocht vandaan komt en dat oplossen, het komt allemaal goed.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pussolini
franssie schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:49:
[...]

Maar die sporen hebben een nat en warm klimaat nodig om uit te groeien tot volwaardige schimmels. Dus met verwarmen en ventilatie lijkt me dat geen heel waarschijnlijk scenario.

Hoe dan ook vervelend en op zoek naar waar dat vocht vandaan komt en dat oplossen, het komt allemaal goed.
Nou ja, dat vind ik dus zo raar. Deze vloer heeft minimaal 2 maanden open gelegen en na het storten van de 2 sessies schuimbeton, zie topic elders, was het ontzettend nat in huis. Al die tijd hebben we niets gezien. Nu zijn we als een malle aan het ventileren en is het warm en nu komen ze ineens op. Ik heb daar een maand geleden nog stucloper neergelegd en die muur van heel dichtbij gezien, toen zat er niets. 3 dagen geleden vond ik het ineens heel erg stinken, toen rondom gekeken of ik een dode muis oid zag. Toen ook niets gezien. En dan nu ineens dit. Hij is sinds gisteren ook weer gegroeid. Dat is toch raar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:34

ViezeVis

Sample Text

Pussolini schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:52:
[...]
Nou ja, dat vind ik dus zo raar. Deze vloer heeft minimaal 2 maanden open gelegen en na het storten van de 2 sessies schuimbeton, zie topic elders, was het ontzettend nat in huis. Al die tijd hebben we niets gezien. Nu zijn we als een malle aan het ventileren en is het warm en nu komen ze ineens op. Ik heb daar een maand geleden nog stucloper neergelegd en die muur van heel dichtbij gezien, toen zat er niets. 3 dagen geleden vond ik het ineens heel erg stinken, toen rondom gekeken of ik een dode muis oid zag. Toen ook niets gezien. En dan nu ineens dit. Hij is sinds gisteren ook weer gegroeid. Dat is toch raar?
Zou het kunnen dat er wellicht toch nog vocht zat in huis en door het warmte (klamme) klimaat het de groei heeft bevorderd? Zou idd wel zsm bestrijden overwegen.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-05 23:09
Pussolini schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:52:
[...]Nou ja, dat vind ik dus zo raar. Deze vloer heeft minimaal 2 maanden open gelegen en na het storten van de 2 sessies schuimbeton, zie topic elders, was het ontzettend nat in huis. Al die tijd hebben we niets gezien. Nu zijn we als een malle aan het ventileren en is het warm en nu komen ze ineens op. Ik heb daar een maand geleden nog stucloper neergelegd en die muur van heel dichtbij gezien, toen zat er niets. 3 dagen geleden vond ik het ineens heel erg stinken, toen rondom gekeken of ik een dode muis oid zag. Toen ook niets gezien. En dan nu ineens dit. Hij is sinds gisteren ook weer gegroeid. Dat is toch raar?
Nee, dat is niet raar, het mycelium (je zou het het wortelstelsel kunnen noemen) van paddestoelen en zwammen kan jarenlang verborgen zitten totdat er een toestand ontstaat dat de zwam besluit om te gaan 'bloeien', de bloem is in feite de zwam of paddenstoel die je dan ziet groeien. En dat groeien kan heel snel gaan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Pussolini
Yaksa schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:10:
[...]

Nee, dat is niet raar, het mycelium (je zou het het wortelstelsel kunnen noemen) van paddestoelen en zwammen kan jarenlang verborgen zitten totdat er een toestand ontstaat dat de zwam besluit om te gaan 'bloeien', de bloem is in feite de zwam of paddenstoel die je dan ziet groeien. En dat groeien kan heel snel gaan.
Persoonlijk vind ik het een tikje onbeschoft om te wachten tot we eindelijk aan het wederopbouwen zijn en er een ton aan nieuwe materialen en spullen in geknald hebben, maar ok.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
Pussolini schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:40:
[...]Persoonlijk vind ik het een tikje onbeschoft om te wachten tot we eindelijk aan het wederopbouwen zijn en er een ton aan nieuwe materialen en spullen in geknald hebben, maar ok.
Voordat je nog meer in de stress schiet zou ik eerst de determinatie afwachten.
Er is natuurlijk ook een mogelijkheid dat het een soort zwam/paddenstoel is die ongevaarlijk is zowel voor jezelf als voor de woning.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pussolini
Yaksa schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:44:
[...]

Voordat je nog meer in de stress schiet zou ik eerst de determinatie afwachten.
Er is natuurlijk ook een mogelijkheid dat het een soort zwam/paddenstoel is die ongevaarlijk is zowel voor jezelf als voor de woning.
Ik werk op twee sporen.

Enerzijds complete paniek en doemscenario's, anderzijds structureel te werk gaan, experts spreken, erachter komen dat die ook maar wat roepen en daarom een plan voor determinatie uitzetten. Pakketje is al onderweg, over 4 werkdagen hebben we antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Hoeveel van die gevallen zie je eigenlijk? Is het alleen die plek op de foto en die eerdere plekken buiten? Het lijkt dan heel erg lokaal te zijn.
En zit dit nu in de buurt van hout?
Bestrijdingsdienst kan het onbesmette hout beschermen, dus die keuken kan gelukkig blijven.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Pussolini
Kleine update: vandaag een verdelger over de vloer gehad, die geen harde uitspraken deed met wel verwachtte dat het een huiszwam is. Hij heeft vochtmetingen gedaan; de muur en vloer rondom zijn wel vochtiger dan je mag verwachten, maar er is geen patroon in te herkennen wat zou kunnen duiden op een lekkage. De muur moet sowieso geïmpregneerd worden tegen optrekken vocht en behandeld worden voor de zwam, welke soort het ook is, maar nog belangrijker is de bron waar de zwam zijn voeding vandaan haalt te vinden. De houten tussenvloer lijkt immers niet aangetast en er zit geen hout in de vloer of de muur. Zolang we de bron niet vinden, is het dweilen met de kraan open. We gaan dus een aantal dingen verder openbreken in afwachting van het labrapport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Pussolini schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 23:31:
Kleine update: vandaag een verdelger over de vloer gehad, die geen harde uitspraken deed met wel verwachtte dat het een huiszwam is. Hij heeft vochtmetingen gedaan; de muur en vloer rondom zijn wel vochtiger dan je mag verwachten, maar er is geen patroon in te herkennen wat zou kunnen duiden op een lekkage. De muur moet sowieso geïmpregneerd worden tegen optrekken vocht en behandeld worden voor de zwam, welke soort het ook is, maar nog belangrijker is de bron waar de zwam zijn voeding vandaan haalt te vinden. De houten tussenvloer lijkt immers niet aangetast en er zit geen hout in de vloer of de muur. Zolang we de bron niet vinden, is het dweilen met de kraan open. We gaan dus een aantal dingen verder openbreken in afwachting van het labrapport.
Sterkte!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
Pussolini schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 23:31:
Wie zegt dat je sowieso dingen moet gaan doen? De verdelger?
Kan goed zijn het een zwam is die door de verbouwing (ander vochtklimaat en temperatuur) juist is gaan bloeien. Wanneer de boel goed droog is is er ook een goede kans dat de zwam inactief wordt, immers elke zwam heeft wel doorlopend vocht nodig, anders droogt het mycelium helemaal in. Overigens, wanneer de zwam niet op hout groeit dan zou ik me al helemaal geen zorgen maken. En ik zou nog even wachten met openbreken.

Pagina: 1