Zelfbouw systeem doet heel weinig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-05 18:21
Vandaag probeer ik een eigen systeem te bouwen. Hij is gebouwd inmiddels, maar ik krijg geen video beeld te zien over de HDMI poort en er komen geen geluiden (een koptelefoon aangesloten op front en bankpaneel). Wat wel doet zijn alle ventilatoren, de power led gaat ook aan, maar daarnaast zie ik geen enkele teken van leven.

De nieuwe onderdelen zijn:
#CategoryProduct
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed
1MoederbordenGigabyte B650M DS3H
1BehuizingenASUS Prime AP201 Zwart
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3
1VentilatorsArctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W
1OverclockingArctic Silver 5 - 3,5 gram

Dit is aangevuld met een bijna net zo nieuw M.2 schijf op het A kanaal:
#CategoryProduct
1SSD'sSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB

en een wat oudere M.2 schijf op het B kanaal:
#CategoryProduct
1SSD'sSamsung 960 Pro 512GB

en een net zo'n oude 2.5" SSD schijf op SATA:
#CategoryProduct
1SSD'sSamsung 870 Evo (MZ-77E2T0B/EU) 2TB

van het laatste weet ik het type niet 100% zeker, het is zeker een Samsung 2TB 2.5" SSD schijf.

Ik heb een geaard stopcontact geprobeerd, dat maakt geen verschil. Er zit geen grafische kaart erin, zou niet nodig zijn volgens specificaties voor het type CPU dat erin zit. Ik probeer dus gebruik te maken van de interne GPU.
Geheugen zat eerst in de verkeerde slots, een correctie hiervan maakte verder geen verschil.
Wat kan het zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:59
Pak de handleiding van het moederbord erbij en kijk welke lampjes op het moederbord wel en niet aan gaan.
En wat probeer je nu precies te doen? Heb je een USB erin met een OS om te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FvGa
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-05 15:33
Een speaker op je mb aansluiten, de piepjes zouden je alles moeten vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
se77en schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:14:
Pak de handleiding van het moederbord erbij en kijk welke lampjes op het moederbord wel en niet aan gaan.
En wat probeer je nu precies te doen? Heb je een USB erin met een OS om te installeren?
Eigenlijk zag ik geen enkele led branden, zal morgen de documentatie erbij leggen en kijken waar er led’s zijn en wat die je willen vertellen.
Wat betreft de laatste vragen, ik heb wel een USB stick klaarliggen om vanaf te booten, maar zover kom ik momenteel niet, zie nog geeneens het BIOS welkom menu of wat dan ook.
Uiteindelijk komt er Windows 11 PRO op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
FvGa schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:21:
Een speaker op je mb aansluiten, de piepjes zouden je alles moeten vertellen.
Met koptelefoon (heb niet 123 zo gauw een speaker) hoorde ik niets, dat zou hetzelfde effect moeten hebben denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
mcmd schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:05:
[...]

Met koptelefoon (heb niet 123 zo gauw een speaker) hoorde ik niets, dat zou hetzelfde effect moeten hebben denk ik.
Nee, de hoofdtelefoon zit op je geluidskaart, geheel gescheiden van de onboard speaker (dat is meer een beeper).
Anders zullen we echt meer info moeten hebben zoals welke (error) LEDs aan/uit gaan en niets is makkelijker dan dus zo'n speakertje aan te sluiten en te luisteren naar de piepcode om te weten waar het mis gaat.

Zo'n speaker dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5DNLtpn683IIGnb7tQWSi7ZMMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eoYI9C65SJ2EN6XYLIifujZA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door RGAT op 07-08-2024 21:12 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FvGa
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-05 15:33
Nee niet je jack aansluiting, ik bedoel een mb speaker, die je op je mb header aansluit. Je hebt hardware problemen en met de piepjes van zo'n speaker kan je gericht zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:04
Hier een uitleg wat de piepjes betekenen die je kunt horen als je de bovengenoemde speaker aangesloten hebt: https://www.partitionwiza.../gigabyte-beep-codes.html

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:39
Misschien wat foto's maken?

En haal ook even alle overbodige hardware los, bijvoorbeeld die hd's. Probeer met alleen het hoognodige te starten.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:38
Je processor wordt vanaf bios F1 ondersteund, dus dat is goed. Zit je CPU power kabel ook aangesloten ? ( 4+4pin)

Je geheugen heb ik ook even nagekeken, dat staat ook op de QVL lijst van je moederbord. Heb je het geheugen in de juiste slots zitten ? Je heb 2 reepjes, volgens je manual moeten die dan in slot DDR5_A2 & in slot DDR5_B2 geprikt worden.

Je hebt ook de standoffs gebruikt om je moederbord te bevestigen in je kast ?

Als bovenstaande allemaal goed is bij je, dan kan je even al je M2 en sata drives los halen, zo kaal als mogelijk proberen te booten. Geef het dan ook even de tijd, memory training kan een tijdje duren bij de eerste boot.

Hoe sluit je de monitor nu aan ? Displayport of HDMI ? Probeer even beide, wellicht een gare kabel.

[ Voor 7% gewijzigd door Galaxis op 07-08-2024 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tattooboy1985

idd alle voeding kabels checken, desnoods eerst 1 geheugen lat plaatsen.

Ook controleren of alle standoff goedzitten. (zoals hierboven al aangegeven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
FvGa schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:14:
Nee niet je jack aansluiting, ik bedoel een mb speaker, die je op je mb header aansluit. Je hebt hardware problemen en met de piepjes van zo'n speaker kan je gericht zoeken.
FvGa schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:14:
Inmiddels speaker besteld, zal jammer genoeg enkele dagen duren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
Galaxis schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:32:
Je processor wordt vanaf bios F1 ondersteund, dus dat is goed. Zit je CPU power kabel ook aangesloten ? ( 4+4pin)
Op zich mooi, alleen weet ik niet welke versie bios ik heb. Zou wellicht toch nog een probleem kunnen zijn. De power kabels zijn wel aangesloten. Zal nalopen of het wel goed zit morgen.
Je geheugen heb ik ook even nagekeken, dat staat ook op de QVL lijst van je moederbord. Heb je het geheugen in de juiste slots zitten ? Je heb 2 reepjes, volgens je manual moeten die dan in slot DDR5_A2 & in slot DDR5_B2 geprikt worden.
Geheugen zat eerst fout, maar dat is nu gecorrigeerd.
Ik heb geen standoffs gebruikt voor het moederbord. Was ook niet beschreven in de manual en volgens mij ook niet geleverd. Dus ik denk dat dit niet nodig was?
Als bovenstaande allemaal goed is bij je, dan kan je even al je M2 en sata drives los halen, zo kaal als mogelijk proberen te booten. Geef het dan ook even de tijd, memory training kan een tijdje duren bij de eerste boot.
Hoe sluit je de monitor nu aan ? Displayport of HDMI ? Probeer even beide, wellicht een gare kabel.
tattooboy1985 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:48:
idd alle voeding kabels checken, desnoods eerst 1 geheugen lat plaatsen.
Ik zal zo minimaal mogelijk gaan starten en kijken wat het oplevert. Ik gebruik HDMI, ik heb geen displayport kabel...

[ Voor 5% gewijzigd door mcmd op 07-08-2024 22:37 . Reden: Samenvoegen suggestie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

@mcmd je bent je bewust dat de AMD Ryzen™ 5 7600X geen GPU heeft en ik zie geen Grafische kaart in je systeem....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:18
Barrycade schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:38:
@mcmd je bent je bewust dat de AMD Ryzen™ 5 7600X geen GPU heeft en ik zie geen Grafische kaart in je systeem....
Lijkt er op dat deze wel onboard GPU heeft voor zo ver ik kan terugvinden.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Mmm vaag copiloot en ChatGPT zeggen allebij van niet AMD lijkt van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-05 09:54
https://www.amd.com/fr/pr...es/amd-ryzen-5-7600x.html

heeft inderdaad GPU.

oei :

@Galaxis schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:32:

"Ik heb geen standoffs gebruikt voor het moederbord. Was ook niet beschreven in de manual en volgens mij ook niet geleverd. Dus ik denk dat dit niet nodig was?"

Je hebt toch hopelijk wel die busjes ("standoffs") gebruikt die bij de kast zitten, om te zorgen dat het moederbord met de onderkant de metalen plaat van de kast niet raakt ????
Bij elk schroefgat in het moederbord moet zo een busje in de kast geplaatst worden om te zorgen dat alles elkaar niet gaat raken.

Indien niet gedaan, niet meer aanzetten, eerst corrigeren en hopen dat alles nog werkt.

[ Voor 75% gewijzigd door floorcleaner op 07-08-2024 23:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:38
Geen stand-offs gebruikt dus. Haal alles maar uit je kast , probeer nog maar eens met stand offs onder je moederbord. Met wat geluk start hij dan op , met wat pech heb je nu het een en ander gefrituurd ( kortsluiting ) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:05
Standoffs zijn die buisjes in je kast waar je je mobo op monteerd. Standaard zijn die in de kast vast gezet, maar je moet altijd even de posities controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Op de foto's van de kast lijken er al busjes in te zitten, maar voor beide soorten moederborden. Dus weet de overlap niet maar dan moeten de busjes voor mini wel er uit en alleen dus de micro atx laten zitten.

Als er geen ledjes branden kan dit het ding wel eens zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcmd
Ik heb 1 geheugen module uitgehaald en nu start hij wel. Ik zal verder gaan met testen. Wat betreft standoff's; ik vermoed dat het niet nodig is (er was al een soort verhoging in de kast) aangezien de "IO shield" goed uitkomt, dus alle connectoren op de achterzijde van de kast zijn te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:31

br00ky

Moderator Harde Waren
mcmd schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:05:
Wat betreft standoff's; ik vermoed dat het niet nodig is
Nou zeker van wel. Ze staan gewoon op het eerste plaatje van de manual op pagina 12. Die highlighted dingen. Mogelijk waren ze al voorgemonteerd en heb je ze niet hoeven aanpassen maar ze zijn er wel. Als er een fout zit kan het sluiting veroorzaken. Hoeft hier trouwens niet aan de hand te zijn maar het kan wel.

Overigens kan een eerste boot erg lang duren. Heb je het genoeg tijd gegeven?

[ Voor 6% gewijzigd door br00ky op 08-08-2024 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
br00ky schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:26:
[...]

Nou zeker van wel. Ze staan gewoon op het eerste plaatje van de manual op pagina 12. Die highlighted dingen. Mogelijk waren ze al voorgemonteerd en heb je ze niet hoeven aanpassen maar ze zijn er wel. Als er een fout zit kan het sluiting veroorzaken. Hoeft hier trouwens niet aan de hand te zijn maar het kan wel.
Ik denk inderdaad dat het voorgemonteerd was. Ze staan niet op het lijstje "Accessory kit contents" op pagina 2 en er was degelijk een verhoging tov de backplane.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
Beide geheugenmodules werken apart als ze in DDR5_A2 gepositioneerd zijn. Beide met elkaar niet; ook niet in de DDR5_A1 en de DDR5_B1 slot. In de releasenotes van de BIOS (https://www.gigabyte.com/...3/support#support-dl-bios) zie ik wel dat er verbeteringen zijn aangebracht op het DDR5 deel (ik heb de oudste versie van BIOS op het moment).

Update: inmiddels aangebracht. Kwam daarna de BIOS in en heb nog kunnen booten, maar nu lukt het niet meer, terug bij en er is geen beeld meer en geen POST. Speaker zou meer informatie kunnen opleveren...

[ Voor 21% gewijzigd door mcmd op 08-08-2024 11:37 . Reden: Update proces ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
Barrycade schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:38:
Ik heb beeld gezien, dus dat valt wel mee. Zie ook specificaties van de CPU: https://tweakers.net/pric...600x-boxed/specificaties/, daar staat wel degelijk bij dat de CPU geïntegreerde graphics heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
br00ky schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:26:
[...]

Standoffs zijn voorgemonteerd; dat is het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
Ik heb moederbord er weer uitgehaald; standoffs zijn het probleem niet, die zitten er gewoon (voorgemonteerd).
Stand van zaken nu: alle schijven zijn eruit gehaald (M2 en SSD), wat nog aangesloten is: connectoren van behuizing frontpaneel, toetsenbord op USB; 1 geheugenmodule in DDR5_A2 en uiteraard CPU.
Resultaat: zwart beeld, ventilatoren draaien op 1 constante snelheid (CPU en alle andere), power LED aan en dat is het dan.
Ik ga maar contact zoeken met de verkoper....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:59
Stomme vraag, maar wat voor beeld hoort een blanco pc die alle tests goed doorloopt eigenlijk te geven? Een summiere regel op een zwart beeld, ‘No bootable drive detected’ zoiets?
Ik neem aan dat je ook de bios toets tijdens booten hebt geprobeerd zonder resultaat.

Let op dat een standoff op de verkeerde plaats ook dit probleem kan veroorzaken, soms moet je er dus een weghalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcmd
se77en schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:31:
Stomme vraag, maar wat voor beeld hoort een blanco pc die alle tests goed doorloopt eigenlijk te geven? Een summiere regel op een zwart beeld, ‘No bootable drive detected’ zoiets?
Ik neem aan dat je ook de bios toets tijdens booten hebt geprobeerd zonder resultaat.

Let op dat een standoff op de verkeerde plaats ook dit probleem kan veroorzaken, soms moet je er dus een weghalen.
Ik heb zeker op diverse momenten op de DEL toets gedrukt, dat werkte niet. Ik weet wel dat wanneer het wel lukte om een video beeld te krijgen, dit dan ook vrijwel meteen na aanzetten was van het systeem, volgens mij een liggend streepje bovenin; daarna boodschappen van BIOS of verder booten naar het OS. Ook dan hoor je vrijwel meteen variatie in de FAN snelheden. Nu dus allemaal niet, geen video, geen variatie in FAN snelheden, wel alle FANS aan en power led aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcmd
Mijn conclusie is dat het moederbord niet functioneert, maar 100% zeker ben ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@mcmd Probeer het systeem eens zo kaal mogelijk te starten. Maak het moederbord los van de kast en leg het op een niet-geleidend oppervlak. Eén DIMM (wissel met de andere en van slot). Geen storage, USB, systeemfans, fancontrollers, of andere randapparatuur. Alleen de monitor. Verschijnt de BIOS of een melding in beeld? Zo ja, sluit dan een toetsenbord aan en kijk of het blijft werken.

Zoals @wodkabuikje al vroeg, als je foto's maakt van het systeem uit alle hoeken met closeups van alle aansluitingen, kan iedereen meekijken. Dat helpt vaak.

Soms zitten afstandhouders op de verkeerde plaats en maken ze kortsluiting. Waren er afstandhouders aanwezig waar je geen schroef in kon schroeven?

Defecte USB apparaten kunnen een computer kortsluiten. Zekeringen kunnen reageren op warmte, waarbij het soms nog wel werkt en soms niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
mrmrmr schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 01:55:
@mcmd Probeer het systeem eens zo kaal mogelijk te starten. Maak het moederbord los van de kast en leg het op een niet-geleidend oppervlak. Eén DIMM (wissel met de andere en van slot). Geen storage, USB, systeemfans, fancontrollers, of andere randapparatuur. Alleen de monitor. Verschijnt de BIOS of een melding in beeld? Zo ja, sluit dan een toetsenbord aan en kijk of het blijft werken.

Zoals @wodkabuikje al vroeg, als je foto's maakt van het systeem uit alle hoeken met closeups van alle aansluitingen, kan iedereen meekijken. Dat helpt vaak.

Soms zitten afstandhouders op de verkeerde plaats en maken ze kortsluiting. Waren er afstandhouders aanwezig waar je geen schroef in kon schroeven?

Defecte USB apparaten kunnen een computer kortsluiten. Zekeringen kunnen reageren op warmte, waarbij het soms nog wel werkt en soms niet.
Hopelijk krijg ik morgen de speaker binnen, dat kan helpen. Dan ga ik nog testen zonder geheugen, kijken of dit iets oplevert. Daarna een test met resetten BIOS door batterij eruit te halen en weer starten. Ik heb al getest met een vrij minimaal systeem: 1 geheugenbank gebruikt, geen harde schijven (M2 en/of SSD), alleen USB keyboard, ventilatoren en een paar verbindingen richting behuizing (die dan weer niet aangesloten zijn).
Over de behuizing ben ik wel tevreden, afstandhouders al standaard erin, mogelijkheden om niet gebruikte bekabeling snel uit de kast weg te werken, slimme aansluiting voor SSD kabel en unit, open maken zonder gebruik te maken van schroeven, veel ventilatoren kunnen erin, e.d.
Een feitje, wellicht een probleem: bovenin zijn 3 ventilatoren aan elkaar gekoppeld. Ik weet dat het moederbord een beperking heeft over vermogen dat erover heen mag (max 24W), weet alleen niet hoeveel een ventilator verbruikt?

Hieronder fotos, geeft beetje een overzicht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXEVzr1gcMYcO8_K2kDQv9RRgDg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F20I4lnoDee5XcQR5RTzPBxW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqJ2ppODOSlbEDT3XnK4ir8LNK4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uk27Qk4BjV66BUoVaDld8pvi.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPbuCZdDuZIGO2SZAUjWVafu8_Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yzfqyAVhbbYFh3FLAV9nAVUU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAFFwOoNvljvvKh5cPUa1__uPgE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m5TeZohYFAzm6hfcbGduN5Au.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOlJoXdGERnGx7tn3AQywpohE9Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ionW5qFj4Uy4S6LOLQ81rxu8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrxpGwLy16_RysAYbMx7B_wL0wE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Db3Rdrrj54E7e1jVebsDhKZD.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kqPwFCKy31X9OFA6UElBtHi3YeI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eJ4a6pxK8SrToUmc7414GP3p.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Z1KO0siab_hx7Ps2j725SlNa6g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iSE9Nw3rwnAxFlmiZVeSLwb9.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifxQk81uNqZuWaK75-9sWbx1Q0Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qWpO04n3XvzbQQ2R9ePOLRjL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWY6pJScnkcxMnIIkwdC7NCWgTU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EUtrV5oslym85U4xsHFTsatk.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwlPpDPaq5Q8-zT3paso8zFxqz0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JG7KFHiOYdL9Yn85wgaaPyWb.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjM-T3u0Fd9FyR92CebT8cjiIM4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BTdcyruMnzecYdLI66hz8ofs.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHOcvrZ6Iu20gAp4jKZHj1Ymk5k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0yGxqD8pQIM5retgMKUVNZEL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OdK4PQSJiRhLBXDS5D5mU4tKOTo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0wk0KSHjiwUl85PGogy71E13.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZuvqDsvQO5zPmuAZYJHBBA4987U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Uuo2O371iZcLo07Safg2igua.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ncPWwOEg3B53inRTt-POWba-nhM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A39PwPWo7g5aGwUW4jVSuOOO.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xD6jFo_iu_s6uk4GWjZudWnMG7M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/shuFWXRjzqwQIbLQs1iXTmeY.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdqblL7Z_Q1r5UjHsk6Y1_Wf5tA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NzRbNO8uzZeRQq4cQar8WciQ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEK4eF5NrBexDn486PmSny_06Jg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eUdGI0eyfDb76rK4ttyOjBud.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RE-Y3fGzBciBU6xZ8sODK0VfoI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7lFNCVndRBXhaW0IC57nIIfQ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4FVK2xKkNWe3337llXINOy3vRw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xzf2ubkFcbOszunBsCRoqPFs.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZUD2QTm9qXT96GNj-LAP0U1ubI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m4flmGx61Bo4DtuiI5ZP3W62.jpg?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mcmd
Het werk inmiddels wel: ik heb nog verder getest, batterij eruit, speaker erin. Dat werkte allemaal nog niet. Toen geheugen eruit gehaald, en zowaar, toen kreeg ik 3 piepjes (met de betekenis dat er geen geheugen gevonden kon worden). Ik merkte toen dat geheugen wel erg makkelijk eruit ging, dus toen geheugen extra goed erin gezet, zodat ook de borging vanzelf op de goede positie ging zitten (let wel: er is maar aan 1 kant een borging, de andere kant dus niet?!).
Vanaf toen werkte alles naar behoren en heb inmiddels al een aantal uur het systeem met allebei de geheugen modules erin, kunnen gebruiken.
Zou graag de topic willen sluiten, zie alleen niet zo 1-2-3 hoe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:49
Topic afsluiten kan niet.

Maar als ik het goed begrijp heeft het geheugen er dus altijd niet goed ingezeten? Ook al heb je het diverse keren eruit gehaald en opnieuw geplaatst?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 11:51
Arjant2 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:56:

Maar als ik het goed begrijp heeft het geheugen er dus altijd niet goed ingezeten? Ook al heb je het diverse keren eruit gehaald en opnieuw geplaatst?
De eerste keer dat je RAM plaatst ben je misschien verbaasd hoeveel kracht dat kan kosten, dus begrijpelijk toch :)
Ik weet nog hoeveel ik heb zitten kloten om een SIMM module (onder 45 graden) te plaatsen en 'in te klikken' pfffff

Het lijkt er bij dit mobo inderdaad op dat er maar een kant van het slot een 'clipje' heeft, de andere kant is enkel geleiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hVZMvJW7CuhNWiDcHXcKWi_owJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/clEcPZGaxPQoyTaDgxCeC3P8.png?f=fotoalbum_large

@mcmd Bedankt voor je terugkoppeling en fijn dat het nu werkt! :) Gefeliciteerd met je eigen build 8)

[ Voor 10% gewijzigd door S0epkip op 20-08-2024 12:18 ]

PVO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:49
@S0epkip was niet als "shamen" bedoelt, meer als verduidelijking of het dus alleen aan het niet goed geplaatste RAM lag.
Ben er zelf ook geen held in, veel te bang dat ik te hard duw, dus ik laat mijn pc's ook altijd bouwen, maar heb inderdaad wel eens zelf extra RAM geplaatst en videokaart vervangen en inderdaad gewoon doorduwen tot het palletje klikt uit zichzelf, hoe eng dat ook kan zijn.

[ Voor 57% gewijzigd door Arjant2 op 20-08-2024 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
Arjant2 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:56:

Ik kan het zelf niet goed plaatsen of dit alleen aan de hand was (en hoop maar dat ik inderdaad nu een goed werkend en stabiel systeem heb) of nog iets anders. Ik heb het geheugen wel 10-20 keer erin en eruit gehaald. Het enige wat in het eerste deel goed werkte was 1 geheugenreepje, dat dan nog relatief moeilijk te plaatsen was (dieper onder de CPU koeler). Ik vind het zelf moeilijk voor te stellen dat ik consequent 1 reepje wel goed erin kon krijgen en het 2de nooit (ook niet na diverse variaties die ik gedaan heb).
Wellicht dat ik het de eerste keer wel deze fout maakte en dit iets deed met het BIOS? Het is wel zo dat na een BIOS reset (batterij eruit) procedure ik merkte dat het geheugen er toen “los” inzat, en na het fixen hiervan het allemaal goed deed. Dus ik vermoed (hoop?) dat de reset de boel weer aan de gang kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@mcmd Ik vroeg of je close-up foto's van de connecties kon maken, zodoende hadden we kunnen zien dat het geheugen er niet goed in zat.

Het beste is de klemmen ver open te zetten en dan goed de module uitlijnen met de inkeping aan de onderzijde, de module recht houden en in de socket duwen. Dan gaan de klemmen meestal vanzelf dicht in de inkepingen van de module. Zijn de klemmen nog niet dicht en niet makkelijk sluitbaar, dan zit het geheugen niet goed.

Als je het goed doet kost het weinig kracht. Gewoon opnieuw proberen als het niet meteen lukt. Forceren is niet goed.

In een zeldzaam geval zijn de modules niet goed afgewerkt en dan zou je met een vijl heel voorzichtig (absoluut geen metaal raken!) te rechte hoeken een beetje afronden. Dat is het allerlaatste redmiddel, terugzenden kan dan niet meer.

Een topic als deze heeft zeker nut voor iemand die hetzelfde probleem ervaart.
Pagina: 1