Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-10 07:31
De situatie:

24 jaar geleden is een oom van mijn moeder overleden en aangezien hij geen kinderen had ging zijn (best aanzienlijke) erfenis naar naar de neven en nichten.

In deze erfenis zat ook een huis wat verhuurd werd en niet verkocht kon worden.

Mijn moeder (nu 80) heeft zich destijds opgeworpen als beheerder om de huurpenningen te innen per bank en lopende zaken (onderhoud e.d.) voor het huis te regelen. Ik heb haar dit altijd sterk afgeraden, maar helaas, ze deed het toch. Dit is destijds allemaal via een notaris vastgelegd en akkoord bevonden door alle betrokkenen.

De huurder van in de 90 woont er nog steeds en de huurpenningen komen nog steeds op de rekening terecht, tot zo ver alles goed.

Helaas is mijn moeder nu ernstig ziek en bovendien beginnend dementerend. Ze is ook opgenomen in een zorginstelling en dus niet meer in staat om ook maar iets te regelen.

Nu de vragen:

-Ik wil het beheer inclusief saldo van de rekening over dragen aan een ander familielid. De familie is verdeeld en meerdere zullen niet akkoord gaan of reageren. Kan ik het beheer en saldo ook over dragen zonder medewerking, eventueel aan een partij die dit professioneel doet ?

-Hoe dek ik dit in voor mijn moeder ? Ikzelf wil hier op geen enkele manier verantwoording voor dragen, hoewel ik wel effectief de rekening beheer ivm de gezondheid van mijn moeder. Ik wil dit regelen voor het overlijden van mijn moeder om ook gedoe met de belastingdienst te voorkomen (de beheer rekening staat op haar prive naam, dit moest op een gegeven moment wegens nieuwe regels, het was eerst een rekening op "erven van.....")

Kort gezegd, hoe kom ik hier zo netjes en snel mogelijk vanaf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:40

Barrycade

Through the...

Denk dat je even verder moet kijken. Dus ook naar beheer van je moeders overige zaken. Dus uitzoeken hoe dat gaat qua bewindvoeren.

En uiteindelijk zal je dus ook erfgenaam worden en als die huurder niet eerder gaat zal je dus ook een deel van een huurhuis erven.

Maar ook een huis met huurder kan je verkopen. Alleen iets goedkoper. Wellicht ziet een investeerder er wat in. Want de kans op dat de huurder komt te overlijden binnen bepaalde tijd is aanwezig.

[ Voor 56% gewijzigd door Barrycade op 07-08-2024 22:04 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16:19
Hop naar de notaris, die zit er op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
@Barrycade Mijn moeder staat niet onder toezicht en heeft dus nog zelf de bevoegdheid om te beslissen. Als ik ooit bewindvoerder moet worden prima, maar voor nu is dat niet aan de orde. Haar eigen zaken zijn ook redelijk simpel, bijna geen spaargeld en een huurhuis.

Dat ik uiteindelijk erfgenaam wordt van het huis uit de erfenis weet ik, maar is op dit moment niet belangrijk.

Mijn issue is dat ik op korte termijn mijn moeder uit haar functie als beheerder wil halen. Eventueel het beheer overdragen aan een vastgoedbeheerder is een optie (maar ik weet nu al dat sommige erfgenamen NIET gaan tekenen), dus praktisch niet uitvoerbaar.

Ook het saldo van de beheerrekening (ongeveer € 26.000) moet ergens heen zolang het maar niet op naam van mijn moeder staat. Ook daar gaan meerdere mensen geen handtekening onder zetten.

@whatyoudoing Een notaris kan wel adviseren (ga ook de notaristelefoon bellen), maar die werken niet gratis en kunnen ook geen vastgoed en saldo langdurig beheren.

Zit een beetje in een catch 22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:56
Noppesnada schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:27:
@Barrycade Mijn moeder staat niet onder toezicht en heeft dus nog zelf de bevoegdheid om te beslissen. Als ik ooit bewindvoerder moet worden prima, maar voor nu is dat niet aan de orde. Haar eigen zaken zijn ook redelijk simpel, bijna geen spaargeld en een huurhuis.

Dat ik uiteindelijk erfgenaam wordt van het huis uit de erfenis weet ik, maar is op dit moment niet belangrijk.

Mijn issue is dat ik op korte termijn mijn moeder uit haar functie als beheerder wil halen. Eventueel het beheer overdragen aan een vastgoedbeheerder is een optie (maar ik weet nu al dat sommige erfgenamen NIET gaan tekenen), dus praktisch niet uitvoerbaar.

Ook het saldo van de beheerrekening (ongeveer € 26.000) moet ergens heen zolang het maar niet op naam van mijn moeder staat. Ook daar gaan meerdere mensen geen handtekening onder zetten.

@whatyoudoing Een notaris kan wel adviseren (ga ook de notaristelefoon bellen), maar die werken niet gratis en kunnen ook geen vastgoed en saldo langdurig beheren.

Zit een beetje in een catch 22
Feitelijk ben jij hier geen deel van toch, aangezien jij niet de mede-eigenaar bent van het huis? En is het toch aan je ooms en tantes om dat met elkaar uit te zoeken?

Gezien al het gedoe is het te hopen dat jullie het huis kunnen verkopen na het vertrek van de huidige huurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
@President Ik ben hier ook geen partij in en geloof me, dat wil ik ook niet.
De issue is dat mijn moeder beheerder is, niet meer in staat is om e.e.a. te regelen en er nu dus effectief geen beheerder meer is.

Wat mij betreft mag de familie het lekker zelf uitzoeken, die hebben allemaal onenigheid met elkaar.

Feit is dat het geld op mijn moeders rekening staat en zij via officieel (via de notaris 24 jaar geleden) beheerder is geworden van het huis.

Dat moet van haar "naam" af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:23
Het is aan je ooms en tantes om hier wat op te vinden. ze kunnen niet alles blokkeren. Ik zou een overlegje doen met de ooms en tantes en hun het voorleggen. Van luister ons moeders word slecht en kan het beheer niet doen. Ik wil het niet overnemen dus jullie zullen een oplossing moeten vinden of een ander persoon neemt het over of we geven het pand in beheer bij een organisatie. Jij bent hier als kind geen deel in je moeder en haar broers en zussen zullen hier wat mee moeten doen en ze kunnen niet alles blocken.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
@lordgandalf

Ik begrijp je opmerking en ben het volledig met je eens.
Helaas zijn sommige personen niet zo volwassen.
Je wil niet weten hoeveel moeite het gekost heeft om de adressen van deze personen te krijgen, telefoonnummers en mailadressen al helemaal niet !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:19

Tys

Noppesnada schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:50:
De issue is dat mijn moeder beheerder is, niet meer in staat is om e.e.a. te regelen en er nu dus effectief geen beheerder meer is.
Wie heeft bepaalt dat ze niet langer in staat is om dingen te regelen? Heeft je moeder een levenstestament? Jij kan natuurlijk van alles willen, maar als je moeder het niet zelf kan regelen en ze heeft verder niets afgesproken dan ben jij hierin geen partij.

Ik zou even goed advies inwinnen hoe je hiermee om moet gaan. Zelfs het beheren van de lopende rekening(en) van je moeder kan met gedoe uitpakken als je dat zonder formele afspraken blijft doen.

En vooral de familie bij elkaar roepen. Doe het vooral niet alleen, dan maar met enkele welwillenden.

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterboj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:19
Even advocaat van de duivel spelen, waar ben je bang voor als jij helemaal niets doet?
1. Dat er geen onderhoud meer gepleegd wordt op het huurhuis? (niet jouw probleem)
2. Dat de huurpenningen niet meer onder de juiste personen verdeeld worden? (ook niet jouw probleem, sterker nog, als de familieleden geen geld meer ontvangen, dan is dat misschien de trigger dat ze mee willen gaan denken aan een oplossing)
3.Mogelijke negatieve impact op de erfenis die je ooit (hopelijk duurt dat nog heel lang) van je moeder gaat krijgen?
4.....

Zoals je hierboven leest heb ik geen oplossing, maar ik wil 1 stap "terug" gaan, waarom denk je, dat JIJ iets moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
@Tys
Mijn moeder kan al jaren haar financiële en praktische zaken niet meer regelen, dat doe ik voor haar. Op een gegeven moment kon ze geen acceptgiro meer invullen. Haar met de prive zaken helpen doe ik uiteraard graag, het beheer van het huis en rekening heb ik altijd zoveel mogelijk tot een minimum beperkt. Dat kon ook, want dat is redelijk statisch.

Je hebt gelijk, ik wil geen gedoe en daarom wil ik dit geregeld hebben voordat mijn moeder komt te overlijden. Ik wil hier gewoon geen verantwoordelijkheid voor dragen. Uiteraard zijn er geen oneerlijke zaken gebeurd met de rekening, vrijwel alles gaat via automatische incasso.

@waterboj
Het wordt nu mijn probleem omdat de rekening op naam van mijn moeder staat, maar er een stuk of 10 rechthebbenden zijn. Als mijn moeder komt te overlijden wordt deze rekening mijn erfdeel met alle bijkomende zaken en dat wil ik niet. Het is dan niet mijn geld en ik hoef het niet.
In het verleden heeft mijn moeder toeslagen en kwijtscheldingen gemist omdat deze rekening als haar eigen vermogen werd gezien. Ook haar huurtoeslag werd terug gevorderd. Het heeft me veel tijd en bezwaar maken gekost om het in orde te maken (wat soms gewoon niet lukte).

Dit is de reden dat ik iets MOET doen. Niets doen is het probleem uitstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duikje
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-10 20:27
Zoek advies bij het juridisch loket en/of een notaris. Als je moeder nog in staat is om jou te machtigingen om haar zaken waar te nemen dan dat regelen via een Notaris, komt dat verhaal van het huis ook boven water.

Een notaris kost geld, maar kan vermoedelijk voor het huis deel bekostigd worden uit het huidige saldo en opbrengsten.

Wat je ook doet heb zo'n idee dat je sowieso de gebeten hond word of je iets doet of niets doet, van je familile moet je het maar hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:02
Maar, als jouw moeder de beheerder is, wat stopt haar dan om het werk uit te besteden aan iets of iemand anders?

Of ligt het bij de notaris vast dat zij dit gratis moet doen en verplicht op persoonlijke titel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mijn moeder staat niet onder toezicht en heeft dus nog zelf de bevoegdheid om te beslissen. Als ik ooit bewindvoerder moet worden prima, maar voor nu is dat niet aan de orde. Haar eigen zaken zijn ook redelijk simpel, bijna geen spaargeld en een huurhuis.
Helaas is mijn moeder nu ernstig ziek en bovendien beginnend dementerend. Ze is ook opgenomen in een zorginstelling en dus niet meer in staat om ook maar iets te regelen.
Als ik deze twee opmerkingen even samenpak, zou je dan niet z.s.m. bewindvoerder willen worden om e.e.a. ook effectief te kunnen regelen? Hoe je dat ook maar gaat doen met de andere belanghebbenden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Noppesnada schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:25:
Dit is destijds allemaal via een notaris vastgelegd en akkoord bevonden door alle betrokkenen.
Wát is precies bij de notaris vastgelegd?
Als het goed is, zou je daar kunnen beginnen met kijken hoe en wat als moeder niet meer in staat is om het beheer te voeren. Je zou denken dat de notaris erover heeft nagedacht dat niemand het eeuwige leven heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-09 16:17
Eerste stap is (bij de notaris) het originele testament opvragen van je oom, als dat er is. Wat daar in staat is in eerste instantie leidend voor hoe beheer/executeur opvolgt. Kan zijn dat daar ook instaat wat er moet gebeuren als de executeur taken niet meer kan uitvoeren. Vaak wordt wel opgenomen dat een executeur iemand een volmacht kan geven, dat moet dan via een notaris. Kan ook zijn dat er meerdere executeur zijn aangewezen, dan moet eerst de andere executeur gevraagd worden de taken over te nemen. Als er geen (bekwame) executeur meer is, dan wordt vaak opgenomen dat een kantonrechter een nieuwe executeur kan aanwijzen (eventueel in overleg met de erfgenamen). In principe heeft een testament van je moeder er niks mee te maken, je moet écht terug naar het testament van je oom. Je kunt ook niet zomaar zelf de functie overnemen of iemand anders aanwijzen, dat zal echt via volmacht bij notaris óf via een rechter moeten. Een notaris kan je het beste vertellen wat je kunt doen nu je moeder onbekwaam is geworden.

Om het allemaal af te handelen, zou het meest praktische zijn dat je moeder het huis verkoopt en de opbrengst verdeeld onder erfgenamen. Dan is de erfenis effectief helemaal afgehandeld. Zolang het huis er nog is, zal iemand executeur moeten zijn, al dan niet via volmacht.

[ Voor 19% gewijzigd door barbarbar op 08-08-2024 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
@jaspermeul

Het is 24 jaar geleden via de notaris vastgelegd. Ze deed dit op persoonlijke titel zonder enige vergoeding. Vandaar dat dit ook weer "officieel" overgedragen moet worden. Ik kan bij de rekening en zou zo het geld over kunnen storten. Daar begin ik echter niet aan, ik wil geen gedoe krijgen ! De enige aan wie ik het over zou willen maken is een Notaris, maar daarvoor moet ik dan weer eerst iedereen mee hebben.

@desmond
Voor mijn moeder wil ik alles regelen, geen probleem. Ik wil echter niet het beheer voeren over deze erfenis. Zoals eerder aangegeven gaat me dit alleen maar een hele hoop gedoe opleveren, hier heb ik geen trek in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
Noppesnada schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:49:
@jaspermeul

Het is 24 jaar geleden via de notaris vastgelegd. Ze deed dit op persoonlijke titel zonder enige vergoeding. Vandaar dat dit ook weer "officieel" overgedragen moet worden. Ik kan bij de rekening en zou zo het geld over kunnen storten. Daar begin ik echter niet aan, ik wil geen gedoe krijgen ! De enige aan wie ik het over zou willen maken is een Notaris, maar daarvoor moet ik dan weer eerst iedereen mee hebben.

@desmond
Voor mijn moeder wil ik alles regelen, geen probleem. Ik wil echter niet het beheer voeren over deze erfenis. Zoals eerder aangegeven gaat me dit alleen maar een hele hoop gedoe opleveren, hier heb ik geen trek in.
Je moet echt met een notaris gaan bespreken wat de opties zijn, die kan zowel het testamant van je oom, als de afspraken die later zijn gemaakt opvragen en bepalen wat er nu moet gebeuren. Die kan ook contact met je familie regelen, zodat jij dat gezeur niet hoeft te doen. De kosten daarvan komen gewoon uit de erfenis van je oom, daar heb jij niks mee van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
@Wispe
Ik heb de notariële akte, daarin is beperkt vastgelegd wat er moet gebeuren bij het onvermogen om het beheer te voeren. Bij onderhoud of behoud van de woning dat geen uitstel mag hebben kunnen alle erfgenamen beslissingen nemen., maar dat geldt niet in deze situatie. Men ging er toen (ten onrechte) van uit dat het niet lang zou duren.
@barbarbar
De akte van "overeenkomst en volmacht tot beheer onroerende zaak" heb ik. Mijn moeder is nooit executeur geweest van de oorspronkelijke erfenis, dat was de notaris. Dit huis en de rekening bleef "over" nadat alles was afgewikkeld en daarvoor is deze akte opgemaakt.
Mijn moeder kan dit huis niet verkopen, daar heeft ze bevoegdheid niet voor en bovendien is ze daar fysiek en geestelijk niet meer toe in staat. Dat zou dan weer op mij komen en dat wil ik absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:20
Je moet 2 dingen uit elkaar houden:
- Je moeder begint te dementeren en dan zou je daarvoor een bewindvoerder voor moeten zoeken.
- De beheer-functie van je moeder kan ze niet meer vervullen. Daar moet een vervanger voor komen.

Ga naar een notaris. Het kost iets, maar die kan je helpen, bv de overdracht van de beheer-functie voor haar regelen. Mocht je moeder onverwachts overlijden, die rekening valt schijnbaar onder haar prive-vermogen, dus jij zou dan erven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
Noppesnada schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:03:
@Wispe
Ik heb de notariële akte, daarin is beperkt vastgelegd wat er moet gebeuren bij het onvermogen om het beheer te voeren. Bij onderhoud of behoud van de woning dat geen uitstel mag hebben kunnen alle erfgenamen beslissingen nemen., maar dat geldt niet in deze situatie. Men ging er toen (ten onrechte) van uit dat het niet lang zou duren.
@barbarbar
De akte van "overeenkomst en volmacht tot beheer onroerende zaak" heb ik. Mijn moeder is nooit executeur geweest van de oorspronkelijke erfenis, dat was de notaris. Dit huis en de rekening bleef "over" nadat alles was afgewikkeld en daarvoor is deze akte opgemaakt.
Mijn moeder kan dit huis niet verkopen, daar heeft ze bevoegdheid niet voor en bovendien is ze daar fysiek en geestelijk niet meer toe in staat. Dat zou dan weer op mij komen en dat wil ik absoluut niet.
Dan kun je eigenlijk alleen maar vanuit je goede wil de familie/erfgenamen/eigenaren van het huis, op de hoogte stellen van de situatie van je moeder en dat ze het beheer niet meer kan uitvoeren volgens jou. Gezien jij verder geen erfgenaam of eigenaar bent, heb je er verder niks mee te maken (ook al voelt dat anders). Het si aan de erfgenamen/eigenaren van het huis om dan een nieuwe beheerder te zoeken/bepalen. Ik zou me daar ook niet in gaan mengen. Doen ze dat niet, dan is dat hun probleem.

Ook al heb je toegang tot de rekening, nooit iets er van overmaken of voor jezelf gebruiken, ook niet als je moeder er niet meer is. Dat is domweg diefstal. Pas als een notaris of rechter zegt dat je iets moet doen, kun je daadwerkelijk iets doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Noppesnada schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:03:
@Wispe
Dit klinkt als art. 3:170 lid 1 BW.

Mijn ingeving: hier is sprake van een nalatenschap en dat is een vorm van bijzondere gemeenschap. In art. 3:189 lid 2 BW staat: "Voor de gemeenschap van een nalatenschap, (...), gelden de volgende bepalingen van deze afdeling, alsmede die van de eerste afdeling, voor zover daarvan in deze afdeling niet wordt afgeweken.

Dan gaan we kijken naar de 1ste afdeling:
- Art. 3:168 lid 3 BW: "Een bestaande regeling kan op verzoek van de meest gerede partij door de kantonrechter wegens onvoorziene omstandigheden gewijzigd of buiten werking gesteld worden."

Dus een bestaande regeling kan op verzoek van de partij die het meeste belang heeft door de kantonrechter worden gewijzigd of buiten werking gesteld worden. De partij met het meeste belang is je moeder.

- Art. 3:168 lid 4 BW: "Een regeling is ook bindend voor de rechtverkrijgenden van een deelgenoot.

Spreekt voor zich.

- Art. 3:171 BW: "Tenzij een regeling anders bepaalt, is iedere deelgenoot bevoegd tot het instellen van rechtsvorderingen en het indienen van verzoeken ter verkrijging van een rechterlijke uitspraak ten behoeve van de gemeenschap. Een regeling die het beheer toekent aan een of meer der deelgenoten, sluit, tenzij zij anders bepaalt, deze bevoegdheid voor de anderen uit."

Het beheer is toegekend aan jouw moeder, dus jouw moeder is de enige bevoegd tot het instellen van rechtsvorderingen/indienen van verzoeken bij de kantonrechter. De anderen kunnen hoog en laag springen wat ze willen, maar ze hebben ermee te dealen lijkt me.

Dus ik denk dat naar de kantonrechter gaan je 1ste stap is, al dan niet in combinatie met een levenstestament van je moeder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:43

Croga

The Unreasonable Man

Die rekening had zowieso al nooit op naam van de moeder mogen staan. Voor dit soort zaken kan een beheer stichting opgericht worden waar dan wellicht je moeder voorzitter van zou zijn maar waar alle belanghebbenden lid van zouden moeten zijn. Rekening op naam van de stichting en bob's your uncle.
(Wellicht dat hier details niet juist zijn; IANAN; de hoofdlijnen zouden zo moeten lopen)
Dat de toenmalige notaris dit niet geadviseerd heeft is aardig verzuim.

Zoals men hier al stelt: ZSM naar de notaris op kosten van de lopende rekening en dit alsnog in gang zetten. Vervolgens iemand anders aanwijzen als voorzitter van deze stichting en alles los laten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Croga schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:26:
Die rekening had zowieso al nooit op naam van de moeder mogen staan. Voor dit soort zaken kan een beheer stichting opgericht worden waar dan wellicht je moeder voorzitter van zou zijn maar waar alle belanghebbenden lid van zouden moeten zijn. Rekening op naam van de stichting en bob's your uncle.
(Wellicht dat hier details niet juist zijn; IANAN; de hoofdlijnen zouden zo moeten lopen)

Zoals men hier al stelt: ZSM naar de notaris op kosten van de lopende rekening en dit alsnog in gang zetten. Vervolgens iemand anders aanwijzen als voorzitter van deze stichting en alles los laten.
Een stichting oprichten terwijl een stichting een ledenverbod kent?
Een stichting oprichten terwijl een stichting een uitkeringsverbod kent?

De award "het slechtste advies" gaat naar jou. Chapeau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:37

BCC

Noppesnada schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:25:
In deze erfenis zat ook een huis wat verhuurd werd en niet verkocht kon worden.
Het is gelukkig zo dat je niet over je graf kan regeren. Als alle partijen niet meewerken, dan zou ik het huis te koop zetten en samen met de notaris netjes al het geld (en het geld dat op de rekening staat) verdelen volgens de wettelijke verdeelsleutel. Een verhuurd huis levert ongeveer 70% van de taxatiewaarde op.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
BCC schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:48:
[...]

Het is gelukkig zo dat je niet over je graf kan regeren. Als alle partijen niet meewerken, dan zou ik het huis te koop zetten en samen met de notaris netjes al het geld (en het geld dat op de rekening staat) verdelen volgens de wettelijke verdeelsleutel. Een verhuurd huis levert ongeveer 70% van de taxatiewaarde op.
Dat zou ik niet doen als ik jou was. Straks kun je niet leveren aan de kopers omdat je niet beschikkingsbevoegdheid bent zonder medewerking/toestemming van de overige deelgenoten (art. 3:190 BW). Dan heb je een probleem en kunnen de kopers 10% van de koopsom opeisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 12:37

BCC

Wispe schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:50:
[...]

Dat zou ik niet doen als ik jou was. Straks kun je niet leveren aan de kopers omdat je niet beschikkingsbevoegdheid bent zonder medewerking/toestemming van de overige deelgenoten (art. 3:190 BW). Dan heb je een probleem en kunnen de kopers 10% van de koopsom opeisen.
Daarom doe je dat samen met een notaris - daar gaat uiteraard een procedure aan vooraf van brieven sturen e.d. Maar zoals eerder gezegd - niets doen is ook gewoon een optie?

[ Voor 5% gewijzigd door BCC op 08-08-2024 11:52 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
BCC schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:51:
[...]

Daarom doe je dat samen met een notaris - daar gaat uiteraard een procedure aan vooraf van brieven sturen e.d. Maar zoals eerder gezegd - niets doen is ook gewoon een optie?
Als de overige erfgenamen/deelgenoten niet willen meewerken/geen toestemming geven, wat wil je dan dat de notaris doet? Een pistool tegen hun hoofd zetten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-10 23:01
Dementerende moeder? Regel zo snel mogelijk een volmacht ervan uitgaan dat zij graag wil dat jij officieel alles voor haar regeld.

De rest kan dan allemaal later! Als ze niet meer wilsbekwaam is dan kan je hoog of laag springen maar dan mag je niets meer.

Volmacht kan prima in een levenstestament. In het beste geval gelijk in laten gaan dan krijg je nooit discussie. Selbsteintritt en vrijwaring medische gegevens zijn ook erg nuttig maar daar kan de notaris je alles over uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
Croga schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:26:

Dat kan niet zomaar, dat had z'n oom dan in een testament moeten vastleggen dat z'n erfenis/huis in een stichting terecht komt met beheerder. Tenzij het om meerdere miljoenen gaat, is dat niet zomaar de gangbare manier.

Een beheerder die gewoon een administratie bijhoud en daar elk jaar een verslag van indient bij de erfgenamen, danwel kantonrechter, is voldoende. Het is handig als daarvoor een aparte rekening wordt gebruikt om misverstanden te voorkomen, dat is ook gedaan zoals ik lees.

Maar wederom: OP kan beste naar een notaris gaan of in ieder geval informeren bij een notaris naar de mogelijkheden. Elk woordje in zo'n overeenkomst heeft betekenis voor een notaris of rechter, dat kun je niet zomaar even op dit forum doorgronden. Een notaris doet dit soort dingen dagelijks, die weet wat praktisch het beste is en wat/of OP daar mee moet en kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
barbarbar schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:00:
[...]

Maar wederom: OP kan beste naar een notaris gaan of in ieder geval informeren bij een notaris naar de mogelijkheden. Elk woordje in zo'n overeenkomst heeft betekenis voor een notaris of rechter, dat kun je niet zomaar even op dit forum doorgronden. Een notaris doet dit soort dingen dagelijks, die weet wat praktisch het beste is en wat/of OP daar mee moet en kan.
De notaris zal zeggen dat hij naar een erfrechtadvocaat moet gaan. Die kan dan namens hem/zijn moeder een verzoekschrift indienen bij de kantonrechter.
Zonde van het geld, dus ik zou direct naar een advocaat gaan ipv de notaris onnodig lastig te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
Wispe schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:07:
[...]

De notaris zal zeggen dat hij naar een erfrechtadvocaat moet gaan. Die kan dan namens hem/zijn moeder een verzoekschrift indienen bij de kantonrechter.
Zonde van het geld, dus ik zou direct naar een advocaat gaan ipv de notaris onnodig lastig te vallen.
Dat is hele werk van een notaris. En advies inwinnen hoeft ook geen afspraak te zijn van een hele dag. Gewoon even twee of drie kantoren kort bellen kan al heel snel duidelijkheid geven. Uiteindelijk komt OP toch wel bij een notaris terecht, als die een advocaat nog nodig vind kan dat altijd nog maar lijkt me wat overdreven. Een verzoek indienen bij een kantonrechter kan OP zelf ook, eventueel voorbereid door een notaris/jurist.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
barbarbar schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:11:
[...]

Dat is hele werk van een notaris. En advies inwinnen hoeft ook geen afspraak te zijn van een hele dag.
Een notaris kost 300 euro excl. btw per uur. Advies inwinnen is niet gratis en met het dossier uitzoeken en advies geven kost al gauw 1-2 uur.
Gewoon even twee of drie kantoren kort bellen kan al heel snel duidelijkheid geven.
Want een notaris is gewoon gratis? Een loodgieter komt ook gewoon even langs om jouw lekkende kraan gratis te repareren?
Uiteindelijk komt OP toch wel bij een notaris terecht,
Uiteindelijk ja, als de woning wordt verkocht. Niet eerder.
als die een advocaat nog nodig vind kan dat altijd nog maar lijkt me wat overdreven. Een verzoek indienen bij een kantonrechter kan OP zelf ook, eventueel voorbereid door een notaris/jurist.
Dat kan hij inderdaad zelf. Een notaris gaat dat niet doen voor je. Dat is zijn werk niet.

Wees blij dat ik dit advies gratis geef, want ik kost ook 300 euro excl. btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterboj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:19
Zoals al vaker gezegd, altijd professioneel advies in winnen.

Het lijkt me verstandig om iets regelen voor je moeder, voordat ze niet meer beslissingsbekwam is.

En voor het huurhuis / beheer rekening misschien kun je al gericht vragen of het volgende mogelijk is:
Waneer de rekening in jou "bezit" komt. Dan de erfgenamen van je oom te benaderen en te melden dat jij iets "gekregen hebt", waarvan je weet dat je hen toebehoord. Met de vraag waar het geld naartoe moet. En dan de rekening opheffen?
In ieder geval moet je dat geld op die rekening niet gaan gebruiken

[Edit]
En omdat je moeder mede eigenaar van het huurhuis is vrees ik dat je, met een erfenis, ook mede eigenaar wordt.
Volgens mij is de enige manier om daar "onder uit te komen", de gehele erfenis van je moeder te weigeren (als het ooit zover komt)
Maar let dan op dat je helemaal geen recht meer hebt op eigendommen van je moeder, zelfs geen foto's of andere emotionele waardevolle spullen.

[ Voor 25% gewijzigd door waterboj op 08-08-2024 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
Wispe schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:15:
[...]

Een notaris kost 300 euro excl. btw per uur. Advies inwinnen is niet gratis en met het dossier uitzoeken en advies geven kost al gauw 1-2 uur.

[...]

Want een notaris is gewoon gratis? Een loodgieter komt ook gewoon even langs om jouw lekkende kraan gratis te repareren?

[...]

Uiteindelijk ja, als de woning wordt verkocht. Niet eerder.

[...]

Dat kan hij inderdaad zelf. Een notaris gaat dat niet doen voor je. Dat is zijn werk niet.

Wees blij dat ik dit advies gratis geef, want ik kost ook 300 euro excl. btw.
Niet zo overdrijven. Zoek een erfrecht/familierecht notaris in de buurt, en die zal je gewoon normaal te woord staan en kort vertellen hoe zoiets normaal gesproken verloopt. Als OP echt iets moet gaan regelen dan zal uiteraard betaald moeten worden, maar zoals al aangeven: voor zover dit het beheer/erfenis van z'n oom betreft gaat dit gewoon van die rekening. Als het om een testament of levenstestament gaat voor z'n moeder, dan zijn daar standaard tarieven voor die z'n moeder betaald. Een vrij standaard testament met een gesprek vooraf, toelichting en daarna tekenen kost normaal rond de 600 tot 800 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
Wispe schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:07:
[...]

*knip* hou het inhoudelijk

[ Voor 17% gewijzigd door ZieMaar! op 08-08-2024 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
barbarbar schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:27:
[...]

Niet zo overdrijven. Zoek een erfrecht/familierecht notaris in de buurt, en die zal je gewoon normaal te woord staan en kort vertellen hoe zoiets normaal gesproken verloopt. Als OP echt iets moet gaan regelen dan zal uiteraard betaald moeten worden, maar zoals al aangeven: voor zover dit het beheer/erfenis van z'n oom betreft gaat dit gewoon van die rekening. Als het om een testament of levenstestament gaat voor z'n moeder, dan zijn daar standaard tarieven voor die z'n moeder betaald. Een vrij standaard testament met een gesprek vooraf, toelichting en daarna tekenen kost normaal rond de 600 tot 800 euro.
Nogmaals: dit is het werk van een notaris niet. OP gaat niet veel verder komen bij de notaris dan het antwoord: "je/een familierechtadvocaat moet een verzoekschrift schrijven naar de kantonrechter en afwachten wat hij beslist". Zonde van het geld van dat beheersrekening én van de tijd van de notaris.
*knip* reactie op verwijderde post

[ Voor 16% gewijzigd door ZieMaar! op 08-08-2024 16:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:43

Croga

The Unreasonable Man

Wispe schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:39:
Een stichting oprichten terwijl een stichting een ledenverbod kent?
Een stichting oprichten terwijl een stichting een uitkeringsverbod kent?

De award "het slechtste advies" gaat naar jou. Chapeau.
Dan kun jij vast vertellen welke rechtsvorm dit wél goed regelt aangezien een persoonlijke rekening zowieso niet de juiste oplossing is. Geef het beestje een naam, dit soort dingen wordt normaal in één of andere vorm geregeld.

Overigens vraag ik mij af of een stichting een ledenverbod kent. Een stichting heeft zowieso een bestuur wat een redelijk vrije vorm heeft. Stop al die mensen in een bestuur en het is opgelost.

Maar goed; zoals al gezegd; het kan best dat stichting hier niet het juiste woord is. Vul gerust in welke vorm hier wel mogelijk is. En ja, wellicht zal er dan ook een accountant aan te pas komen, lijkt me zowieso niet slecht hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:03
Noppesnada schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:53:
@waterboj
Het wordt nu mijn probleem omdat de rekening op naam van mijn moeder staat, maar er een stuk of 10 rechthebbenden zijn. Als mijn moeder komt te overlijden wordt deze rekening mijn erfdeel met alle bijkomende zaken en dat wil ik niet. Het is dan niet mijn geld en ik hoef het niet.
In het verleden heeft mijn moeder toeslagen en kwijtscheldingen gemist omdat deze rekening als haar eigen vermogen werd gezien. Ook haar huurtoeslag werd terug gevorderd. Het heeft me veel tijd en bezwaar maken gekost om het in orde te maken (wat soms gewoon niet lukte).

Dit is de reden dat ik iets MOET doen. Niets doen is het probleem uitstellen.
Maar MOET dat echt? Op het moment ben je eigenlijk geen partij in deze problematiek. En het klinkt niet dat dit enige impact op het resterende leven van je moeder gaat hebben hoe en of het opgelost wordt?

En ja, als ze ergens in de toekomst komt te overlijden wordt het vast een mooie puzzel voor de executeur van de erfenis om het af te handelen. Maar is het dan daadwerkelijk complexer dan als het nu "opgelost" wordt?

Maar als je dingen voor je moeder wilt regelen, dan is de eerste stap sowieso het aanvragen van bewindvoering via de rechtbank. Zonder kan je eigenlijk niks doen namens en voor je moeder, en bij dementie is het maar de vraag of je moeder nu nog zelf uberhaupt zaken kan/mag regelen (wilsonbekwaam?).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Noppesnada
Allereerst dank voor alle commentaren en suggesties.

Uit jullie berichten is me duidelijk geworden dat contact met een notaris nodig is. Ik kom er zojuist achter dat er 2 jaar geleden uitbetalingen naar de erfgenamen hebben plaatsgevonden nav uitzoekwerk van een notaris.

Deze notaris heb ik zojuist gebeld en ik heb mijn vraag gemaild mbt de overdracht van het beheer. Aangezien ze al het uitzoekwerk hebben gedaan 2 jaar geleden is mijn vraag voor hen duidelijk.

Voor nu wacht ik even af wat hier uit komt, maar ik ga nog even posten in deze discussie wat hier uit is voortgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-09 19:09
@Noppesnada

Zomaar uit interesse. Vanwaar voer je aan dat je er "niks" mee van doen wilt hebben?

Zover ik begrijp ben je (met andere broers/zussen) 1e in lijn van erven mocht je moeder komen te overlijden. Daarmee komt dus haar deel uit die eerdere erfenis van die oom (haar broer?) toch bij jullie terecht.

Door nu zelf al stappen te ondernemen ben je er al mee "bezig" en heb je goed zicht op de materie.

Helaas kun je van mij geen "advies" verwachten wat de beste handelingen zijn maar zoals zelf al aangegeven, Een notaris lijkt mij het enige juiste startpunt voor informatie.

Interessant topic omdat erfrecht soms vreemde kronkels bevat en de gemeenschap (belastingen) vaak de lachende derde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
@yalerta
Ik wil er niets mee van doen hebben omdat ik mijn moeder 24 jaar geleden sterk heb afgeraden dit te doen. Ze heeft aan dit beheer alleen maar een hoop problemen over gehouden doordat ze allerlei toeslagen mis liep en bijvoorbeeld ook haar huurtoeslag terug gevorderd werd omdat haar vermogen te hoog werd geacht (wat dus niet zo is, want het was maar voor 1/10 deel haar geld).

Ga dat maar eens uitleggen aan allerlei instanties, gemeentes en belastingdiensten. Daar heb ik me jaren mee moeten bemoeien om e.e.a. weer recht te trekken en dat heeft me veel tijd gekost. Voor mijn moeder heb ik dat met liefde gedaan, maar ik ben altijd duidelijk geweest dat ik dit een hele onverstandige keuze vond 24 jaar geleden. Ik heb verder geen broer of zus.

De rest van de erfgenamen is er m.i. makkelijk mee weg gekomen en heeft nooit enige interesse getoond, behalve als er geld beschikbaar was. De familieverhoudingen zijn ook verstoord en meerdere personen zou ik niet herkennen als ik ze tegen kom. Ik heb verder geen wrok tegen niemand, hoewel dit wellicht wel zo lijkt nav bovenstaande

Ik heb er geen bezwaar tegen tzt een erfenis van mijn moeder te ontvangen waar dan ook weer een stukje van deze erfenis in zit, maar voor nu hoop ik dat ze nog wat langer blijft leven hoewel de prognoses niet best zijn.

Wat ik niet wil is het beheer MOETEN nemen en achteraf alle verwijten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
Noppesnada schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:38:
@yalerta
Ik wil er niets mee van doen hebben omdat ik mijn moeder 24 jaar geleden sterk heb afgeraden dit te doen. Ze heeft aan dit beheer alleen maar een hoop problemen over gehouden doordat ze allerlei toeslagen mis liep en bijvoorbeeld ook haar huurtoeslag terug gevorderd werd omdat haar vermogen te hoog werd geacht (wat dus niet zo is, want het was maar voor 1/10 deel haar geld).

Ga dat maar eens uitleggen aan allerlei instanties, gemeentes en belastingdiensten. Daar heb ik me jaren mee moeten bemoeien om e.e.a. weer recht te trekken en dat heeft me veel tijd gekost. Voor mijn moeder heb ik dat met liefde gedaan, maar ik ben altijd duidelijk geweest dat ik dit een hele onverstandige keuze vond 24 jaar geleden. Ik heb verder geen broer of zus.

De rest van de erfgenamen is er m.i. makkelijk mee weg gekomen en heeft nooit enige interesse getoond, behalve als er geld beschikbaar was. De familieverhoudingen zijn ook verstoord en meerdere personen zou ik niet herkennen als ik ze tegen kom. Ik heb verder geen wrok tegen niemand, hoewel dit wellicht wel zo lijkt nav bovenstaande

Ik heb er geen bezwaar tegen tzt een erfenis van mijn moeder te ontvangen waar dan ook weer een stukje van deze erfenis in zit, maar voor nu hoop ik dat ze nog wat langer blijft leven hoewel de prognoses niet best zijn.

Wat ik niet wil is het beheer MOETEN nemen en achteraf alle verwijten krijgen.
Helaas krijg je bij familie dit soort situaties. Het vervelende is dat je hierin geen keuze hebt. Als de erfenis niet noemenswaardig is, zou je er voor kunnen kiezen af te zien van de erfenis. Het is wel belangrijk dit op de juiste manier te doen. Als je na het overlijden van je moeder toch nog iets met die rekeningen doet of iets uit het huis meeneemt, aanvaard je de erfenis al. Al lees ik dat dit ook niet écht je wens is.

De situatie komt me bekend voor, en sta sinds gisteren ook weer voor een soortgelijk probleem. Beste wat je kunt doen is wat je nu al doet: onafhankelijk advies inwinnen, en je juridisch zo goed mogelijk indekken. Achteraf verwijten komen er toch wel, daar kun je niet veel aan doen. Je kunt alleen voor jezelf zorgen dat je alles op de juiste manier is afgehandeld. Eventueel kun je dat ook uitbesteden door je moeder nu al in een testament de notaris tot executeur te benoemen. Dan ben je van de meeste regel dingen af, en houd je uiteindelijk de spullen van je moeder over, dat kun je nu ook al vastleggen. De notaris zoekt dan wel uit wat er met huis moet gebeuren, ook al duurt het jaren maakt voor de notaris niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:10
Wispe schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:25:
[...]

Dit klinkt als art. 3:170 lid 1 BW.

Mijn ingeving: hier is sprake van een nalatenschap en dat is een vorm van bijzondere gemeenschap. In art. 3:189 lid 2 BW staat: "Voor de gemeenschap van een nalatenschap, (...), gelden de volgende bepalingen van deze afdeling, alsmede die van de eerste afdeling, voor zover daarvan in deze afdeling niet wordt afgeweken.

Dan gaan we kijken naar de 1ste afdeling:
- Art. 3:168 lid 3 BW: "Een bestaande regeling kan op verzoek van de meest gerede partij door de kantonrechter wegens onvoorziene omstandigheden gewijzigd of buiten werking gesteld worden."

Dus een bestaande regeling kan op verzoek van de partij die het meeste belang heeft door de kantonrechter worden gewijzigd of buiten werking gesteld worden. De partij met het meeste belang is je moeder.

- Art. 3:168 lid 4 BW: "Een regeling is ook bindend voor de rechtverkrijgenden van een deelgenoot.

Spreekt voor zich.

- Art. 3:171 BW: "Tenzij een regeling anders bepaalt, is iedere deelgenoot bevoegd tot het instellen van rechtsvorderingen en het indienen van verzoeken ter verkrijging van een rechterlijke uitspraak ten behoeve van de gemeenschap. Een regeling die het beheer toekent aan een of meer der deelgenoten, sluit, tenzij zij anders bepaalt, deze bevoegdheid voor de anderen uit."

Het beheer is toegekend aan jouw moeder, dus jouw moeder is de enige bevoegd tot het instellen van rechtsvorderingen/indienen van verzoeken bij de kantonrechter. De anderen kunnen hoog en laag springen wat ze willen, maar ze hebben ermee te dealen lijkt me.

Dus ik denk dat naar de kantonrechter gaan je 1ste stap is, al dan niet in combinatie met een levenstestament van je moeder.
Als ik dit zo lees dat lijkt me dat de TS het volgende kan doen:

1) wordt bewindvoerder voor moeder (want die kan niks meer zelf, dus sowieso een goed idee)
2) stap naar de kantonrechter om het beheer over te laten dragen aan een professionele partij. Als bewindvoerder voor 'de meest gerede partij' lijkt me dat dit moet kunnen. Maar dit zeg ik als complete leek.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:24

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Aantal ruzie-achtige posts verwijderd. Probeer constructief te blijven, ook als je het anders ziet. Ruzie helpt de TS in ieder geval niet en het is zonde van de tijd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:37
Noppesnada schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:50:
Allereerst dank voor alle commentaren en suggesties.

Uit jullie berichten is me duidelijk geworden dat contact met een notaris nodig is. Ik kom er zojuist achter dat er 2 jaar geleden uitbetalingen naar de erfgenamen hebben plaatsgevonden nav uitzoekwerk van een notaris.

Deze notaris heb ik zojuist gebeld en ik heb mijn vraag gemaild mbt de overdracht van het beheer. Aangezien ze al het uitzoekwerk hebben gedaan 2 jaar geleden is mijn vraag voor hen duidelijk.

Voor nu wacht ik even af wat hier uit komt, maar ik ga nog even posten in deze discussie wat hier uit is voortgekomen.
Als je naar de notaris gaat, regel dan ook de al eerder genoemde volmacht/leven testament. Om dat te kunnen zal de notaris ook met je moeder willen spreken (of ze nog beseft wat ze daarmee doet) en kan hij eventueel naar haar toe komen.

Die volmacht NU regelen kan veel ellende in een later stadium voorkomen. Zorg dat je ook echt voor ALLES gevolmacht wordt, als er eventueel andere kinderen zijn met een clausule dat bijvoorbeeld een huis verkopen met goedkeuring van broers/zussen gebeurt. Maar verder echt alles..... Je kunt nog steeds alles overleggen met je moeder maar het grote voordeel is dat zij ontlast wordt van de sores en dat partijen zoals zorgverleners e.d. een aanspreekpunt hebben dat beslissingen kan en mag nemen.

Met die volmacht kun je vermoedelijk ook namens haar het beheer van de oude erfenis stoppen en terugverwijzen naar de notaris die vervolgens rekeningen gaat schrijven naar de oorspronkelijke boedel ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
  • Laatst online: 24-09 19:09
@Noppesnada

Dank voor de uitgebreidere uitleg.

Als jonge heethoofd ooit boos geweest op een "koude kant" familielid. Hij had de erfenis, die een tante naliet aan haar neven en nichten, als executeur afgehandeld. Ik was boos over het feit dat hij een deel kosten voor zichzelf opvoerde die uit die erfenis betaald werden. Te veel in mijn gedachte. Gelukkig heeft een neef mij op andere gedachte gebracht door uit te leggen waaraan hij kosten had gemaakt.

Erven is idd een heikel punt in vele families. Dat je zelf door de al gepasseerde gebeurtenissen denkt ervan af te blijven is dan je goed recht.

Neem de voorstellen mbt het dementeren van je moeder ter harte een ga daar zsm mee aan de gang. De molen waar je daardoor in kan geraken verschilt niet veel van de gevechten die je hebt moeten leveren over zorg- en huurtoeslagen en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Als je moeder dementerend is dan is ze wellicht wilsonbekwaam en ga je lastig een geldige volmacht kunnen regelen, laat staan een levenstestament.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-10 20:18
Noem mij simpel, maar waarom laat je het niet gewoon gebeuren? Als ze overlijdt zit je toch bij de notaris voor de erfenis, dat is toch prima om dan op te pakken?

Ik zou effectief er denk ik mij niet zo druk om maken. Doet de rest ook niet, dus waarom jij wel?

Komt wel bij overlijden, dan kijk je vanaf daar maar verder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OllieNL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-10 10:32
DjoeC schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:51:
[...]

Als je naar de notaris gaat, regel dan ook de al eerder genoemde volmacht/leven testament. Om dat te kunnen zal de notaris ook met je moeder willen spreken (of ze nog beseft wat ze daarmee doet) en kan hij eventueel naar haar toe komen.

Die volmacht NU regelen kan veel ellende in een later stadium voorkomen. Zorg dat je ook echt voor ALLES gevolmacht wordt, als er eventueel andere kinderen zijn met een clausule dat bijvoorbeeld een huis verkopen met goedkeuring van broers/zussen gebeurt. Maar verder echt alles..... Je kunt nog steeds alles overleggen met je moeder maar het grote voordeel is dat zij ontlast wordt van de sores en dat partijen zoals zorgverleners e.d. een aanspreekpunt hebben dat beslissingen kan en mag nemen.

Met die volmacht kun je vermoedelijk ook namens haar het beheer van de oude erfenis stoppen en terugverwijzen naar de notaris die vervolgens rekeningen gaat schrijven naar de oorspronkelijke boedel ;-)
Als ik het goed begrijp "helpt" @Noppesnada zijn moeder nu al met (bank)zaken regelen. Zonder volmacht kan je dit al flink hard bijten als daar iemand moeilijk over gaat lopen doen. Dit is mij duidelijk meegegeven bij de bank nadat mij pa was overleden en ik wat zaken voor mijn ma wou regelen. In geval van ts zou dit zomaar kunnen als er iemand van de familie hier lucht van krijgt (zijn moeder heeft het beheer gekregen, niet ts).

Enige goeie optie is inderdaad naar de notaris, met zijn moeder, nu het nog (hopelijk) kan. En dat voor twee dingen, beheer overdragen van die woning en een levenstestament. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:56
ID-College schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:55:
Noem mij simpel, maar waarom laat je het niet gewoon gebeuren? Als ze overlijdt zit je toch bij de notaris voor de erfenis, dat is toch prima om dan op te pakken?

Ik zou effectief er denk ik mij niet zo druk om maken. Doet de rest ook niet, dus waarom jij wel?

Komt wel bij overlijden, dan kijk je vanaf daar maar verder
Ik begrijp TS wel. Als moeders haar taken niet meer goed uit kan voeren en daardoor ontstaat schade, is ze daar wel verantwoordelijk voor. In het beste geval is het vervelend maar kraait daar verder geen haan naar, in het slechtste geval wordt ze aansprakelijk gesteld. Ik zou daar ook weinig trek in hebben als zoon denkend aan moeders welzijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noppesnada
Mijn moeder heeft beginnende dementie. Ze is zich nog goed bewust van heden en verleden, alleen haar korte termijn geheugen wordt duidelijk minder. De progressie hiervan kan ik niet inschatten. Ook heeft ze nierfalen en kanker.

Het zou voor mij niet goed voelen haar nu onder bewind te stellen, maar ik snap jullie argumenten.

Overigens zal een erfenis van mijn moeder zeer beperkt zijn, daar maak ik me niet zo een zorgen over.

Deze thread ben ik gestart om ideeën te krijgen hoe ik iemand anders dan mijn moeder beheerder moet maken van een bankrekening en huis. Als ik bewindvoerder wordt zou dit (denk ik) ook aan mij toevallen en daar begin ik niet aan (om de eerder genoemde redenen).

De vraag staat nu uit bij de notaris en ik wacht dit bericht even af. Zodra er een update is zal ik jullie berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoi!!!
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06:58
Maar wat was nou precies de reden dat destijds dat huis niet verkocht kon worden? Erfgenamen waren het daar niet over eens?
Zou een boel ellende hebben gescheeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noppesnada
@Hoi!!!
24 jaar geleden was de huizenmarkt anders. Een verhuurd huis was toen moeilijk verkoopbaar en men had de verwachting dat de huurder niet lang meer zou blijven wonen.
Ondertussen is de beste man eind 80 of zo en woont er nog steeds, fijn voor hem natuurlijk.
Dit is inderdaad wijsheid achteraf, maar veranderd niets aan de huidige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Noppesnada schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:49:
@desmond
Het antwoord is heel simpel;

zorg dat je officieel bewindvoerder wordt voor je moeder, dat ben je nu in de praktijk ook al voor veel dingen maat dat officieel maken geeft je veel meer rechten.

Stap twee is dan om het beheer van die woning over te dragen aan een vastgoedbeheerder, die kunnen alles voor je regelen en je kunt al bij voorbaat aangeven dat je bij het overlijden/verhuizen van de huurder de woning gaat verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:37
Noppesnada schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:44:
Mijn moeder heeft beginnende dementie. Ze is zich nog goed bewust van heden en verleden, alleen haar korte termijn geheugen wordt duidelijk minder. De progressie hiervan kan ik niet inschatten. Ook heeft ze nierfalen en kanker.

Het zou voor mij niet goed voelen haar nu onder bewind te stellen, maar ik snap jullie argumenten.
<knip>
Een volmacht hebben staat NIET gelijk aan onder bewind stellen. Ook een leventestament staat NIET gelijk aan bewindvoering.

"Niet goed bij voelen" kan ik me helemaal voorstellen (zelf ervaring mee) alleen kun je met volmacht of leventestament (bespreek het met je moeder en met een notaris!) in een later stadium dat gegarandeerd gaat komen veel kopzorgen voorkomen op een moment dat je niet op die kopzorgen zit te wachten.

Emotie hebben mag en is goed, maar de wereld om je heen blijft hard en zakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
@Oon
Stap 2 gaat m.i. niet lukken. Daarvoor moet ik alle erfgenamen akkoord laten geven en ik weet nu al dat er meerdere niet gaan tekenen.
In de notariële akte staat vermeld dat iedereen akkoord moet gaan met vervreemding (=verkoop) of het vestigen van een hypotheek op het pand.
Ook al zou ik bewindvoerder worden, dan nog moet ik de rest van de erfgenamen meekrijgen.

@DjoeC
Ook een volmacht geeft me dit recht niet.

Snap je waarom ik dit niet wil en voor mijn moeder wil regelen dat ze er van af is ?

[ Voor 7% gewijzigd door Noppesnada op 09-08-2024 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Noppesnada schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:49:
@Oon
Stap 2 gaat m.i. niet lukken. Daarvoor moet ik alle erfgenamen akkoord laten geven en ik weet nu al dat er meerdere niet gaan tekenen.
In de notariële akte staat vermeld dat iedereen akkoord moet gaan met vervreemding (=verkoop) of het vestigen van een hypotheek op het pand.
Ook al zou ik bewindvoerder worden, dan nog moet ik de rest van de erfgenamen meekrijgen.

Snap je waarom ik dit niet wil en voor mijn moeder wil regelen ?
Een beheerpartij de huur laten regelen is geen vervreemding of vestigen van een hypotheek, dat is gewoon outsourcen van je taak. Zal weinig winst over blijven, maar is wel een oplossing die degene die de zorg draagt voor het innen van de huur gewoon zonder medewerking van anderen mag toepassen.

Verkopen nadat de huurder eruit is kun je waarschijnlijk wel afdwingen, maar daar zou je een notaris of jurist voor moeten inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:18
Kurkentrekker schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:19:
Als je moeder dementerend is dan is ze wellicht wilsonbekwaam en ga je lastig een geldige volmacht kunnen regelen, laat staan een levenstestament.
Enigsinds off-topic maar uit interesse, ook als de moeder daadwerkelijk wilsonbekwaam is zal een kantonrechter toch niet anders dan haar meest directe famililid (enigst kind) als bewindvoerder aanstellen? Is dat effectief zo anders dan een volmacht in dit geval? Dan is hij toch alsnog verantwoordelijk voor de afhandeling van deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:52:
[...]

Enigsinds off-topic maar uit interesse, ook als de moeder daadwerkelijk wilsonbekwaam is zal een kantonrechter toch niet anders dan haar meest directe famililid (enigst kind) als bewindvoerder aanstellen? Is dat effectief zo anders dan een volmacht in dit geval? Dan is hij toch alsnog verantwoordelijk voor de afhandeling van deze situatie?
Een bewindvoerder is iets anders dan een gevolmachtigde. De volmacht moet gegeven worden door moeder, die dat niet (meer) kan vanwege haar geestelijke toestand.

Als de kantonrechter een bewind uitspreekt en een bewindvoerder benoemt, dan kleven daar heel andere regels aan. De bewindvoerder moet bijvoorbeeld jaarlijks verantwoording afleggen aan de kantonrechter over zijn handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
@Oon
Er staat specifiek vermeld in de akte dat mijn moeder de beheerder wordt. Alle wijzigingen moeten door alle partijen goedgekeurd worden. Volgens mij gaat jouw voorstel niet op. Ik ga het er in ieder geval niet op wagen. Nogmaals, ik wil er niets meer mee van doen hebben. Als ik het overdraag uit naam van mijn moeder zal er toch een contactpersoon moeten zijn voor de vastgoedbeheerder, daar pas ik voor.

@Janpietertje89
Ben niet goed thuis in deze materie, maar wil deze "situatie" niet in beheer hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Noppesnada schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:59:
@Oon
Er staat specifiek vermeld in de akte dat mijn moeder de beheerder wordt. Alle wijzigingen moeten door alle partijen goedgekeurd worden. Volgens mij gaat jouw voorstel niet op. Ik ga het er in ieder geval niet op wagen. Nogmaals, ik wil er niets meer mee van doen hebben. Als ik het overdraag uit naam van mijn moeder zal er toch een contactpersoon moeten zijn voor de vastgoedbeheerder, daar pas ik voor.

@Janpietertje89
Ben niet goed thuis in deze materie, maar wil deze "situatie" niet in beheer hebben.
Een optie kan nog zijn dat je bewind verzoekt voor je moeder, en daarbij een professioneel bewindvoerder laat benoemen door de kantonrechter. Dan hoef je dat zelf niet te doen, en regelt iemand die er verstand van heeft netjes alle financiën. Dat kost een kleine vergoeding per jaar, en als je moeder daar geen geld voor heeft (ze ontvangt ook toeslagen begrijp ik) dan wordt dat vaak zelfs vergoed vanuit de bijzondere bijstand.

Vervolgens mogen alle boze familieleden die een deel van hun erfenis willen zien, aankloppen bij deze bewindsvoerder. Dat kan een hoop rust geven voor jou, want op die manier hoef je je geen zorgen meer te maken over het huis, het beheer, en wat er na overlijden van enige partij (de huurder of zelfs je moeder) overblijft.

Sterkte met deze situatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:53
Kurkentrekker schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:09:
[...]

Een optie kan nog zijn dat je bewind verzoekt voor je moeder, en daarbij een professioneel bewindvoerder laat benoemen door de kantonrechter. Dan hoef je dat zelf niet te doen, en regelt iemand die er verstand van heeft netjes alle financiën. Dat kost een kleine vergoeding per jaar, en als je moeder daar geen geld voor heeft (ze ontvangt ook toeslagen begrijp ik) dan wordt dat vaak zelfs vergoed vanuit de bijzondere bijstand.

Vervolgens mogen alle boze familieleden die een deel van hun erfenis willen zien, aankloppen bij deze bewindsvoerder. Dat kan een hoop rust geven voor jou, want op die manier hoef je je geen zorgen meer te maken over het huis, het beheer, en wat er na overlijden van enige partij (de huurder of zelfs je moeder) overblijft.

Sterkte met deze situatie!
Een bewindvoerder van een natuurlijk persoon wordt ook niet meteen beheerder van zo'n erfenis. Daar is een aparte procedure voor bij de kantonrechter zoals eerder hier benoemd - en waar topicstarter een vraag voor heeft uitgezet bij een notaris. En om die in gang te zetten hoef je niet eerst een bewindvoerder te hebben.

Wel een vervelende situatie voor topicstarter. Exemplarisch voor een erflater die over het graf heen wil regeren en daarmee een giftig kado geeft. 24 jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Rukapul schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:42:
[...]

Een bewindvoerder van een natuurlijk persoon wordt ook niet meteen beheerder van zo'n erfenis. Daar is een aparte procedure voor bij de kantonrechter zoals eerder hier benoemd - en waar topicstarter een vraag voor heeft uitgezet bij een notaris. En om die in gang te zetten hoef je niet eerst een bewindvoerder te hebben.

Wel een vervelende situatie voor topicstarter. Exemplarisch voor een erflater die over het graf heen wil regeren en daarmee een giftig kado geeft. 24 jaar...
Als die erfenis binnen het vermogen van de betrokkene valt en de betrokkene kan zelf geen beheer- of beschikkingshandelingen meer uitvoeren, dan is de bewindvoerder (mits benoemd) wel degelijk de persoon die dit moet doen. Waarschijnlijk zal een bewindvoerder vervolgens iemand inhuren om het daadwerkelijke beheer van de woning te doen, of de kantonrechter te verzoeken om iemand aan te wijzen die vanaf nu de erfenis beheert (dat kan prima een van de andere erven zijn).

Het punt is dat TS zelf zijn vingers er niet aan wil branden (en terecht), dus dan kan hij mijns inziens het beste zorgen dat er iemand wordt aangesteld om dit af te wikkelen.

Die bewindvoerder kan dan de stappen uitvoeren die @Wispe hierboven beschrijft: al dan niet via een erfrechtadvocaat naar de kantonrechter om te verzoeken iets aan de lastige beheersituatie, die blijkbaar is vastgelegd, te veranderen.

[ Voor 9% gewijzigd door Kurkentrekker op 09-08-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:53
Kurkentrekker schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:07:
[...]

Als die erfenis binnen het vermogen van de betrokkene valt en de betrokkene kan zelf geen beheer- of beschikkingshandelingen meer uitvoeren, dan is de bewindvoerder (mits benoemd) wel degelijk de persoon die dit moet doen. Waarschijnlijk zal een bewindvoerder vervolgens iemand inhuren om het daadwerkelijke beheer van de woning te doen, of de kantonrechter te verzoeken om iemand aan te wijzen die vanaf nu de erfenis beheert (dat kan prima een van de andere erven zijn).

Het punt is dat TS zelf zijn vingers er niet aan wil branden (en terecht), dus dan kan hij mijns inziens het beste zorgen dat er iemand wordt aangesteld om dit af te wikkelen.

Die bewindvoerder kan dan de stappen uitvoeren die @Wispe hierboven beschrijft: al dan niet via een erfrechtadvocaat naar de kantonrechter om te verzoeken iets aan de lastige beheersituatie, die blijkbaar is vastgelegd, te veranderen.
Mijn punt is dat eerst een bewindvoerder voor moeder aanstellen een onnodige omweg is.

Alles wat nodig is is dat moeder of een belanghebbende moeder laat ontslaan van het beheer. Als moeder dus helder is dan kan ze dat zelf en anders is er slechts een belanghebbende (willekeurige andere erfgenaam van de woning) om dat te laten doen met een stukje bewijs erbij (ruim voorhanden via topicstarter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Rukapul schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:44:
[...]

Mijn punt is dat eerst een bewindvoerder voor moeder aanstellen een onnodige omweg is.

Alles wat nodig is is dat moeder of een belanghebbende moeder laat ontslaan van het beheer. Als moeder dus helder is dan kan ze dat zelf en anders is er slechts een belanghebbende (willekeurige andere erfgenaam van de woning) om dat te laten doen met een stukje bewijs erbij (ruim voorhanden via topicstarter).
Je ziet vaak dat een externe bewindvoerder wordt aangesteld om gedoe in de familie te voorkomen. Dan hoeven kinderen zelf geen vorderingen in te stellen, niet te klieren met volmachten die al dan niet geldig gegeven kunnen worden, etc, etc. Een objectieve derde zal er misschien zelfs voor kunnen zorgen dat de onwillige mede-erven willen meewerken aan een overdracht, om zo de waarde van hun pand hoger te houden.

Mijn advies was dus vooral gebaseerd op het voorkomen van gedoe voor TS, niet per se op de makkelijkste weg om het doel, het niet meer in beheer hebben van de woning, te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik zou contact opnemen met alle erfgenamen en laten weten (in afstemming met je moeder) dat je moeder deze taken als beheerder niet meer kan doen en dat het verstandig is om nu iemand anders aan te wijzen of te zoeken binnen 30 dagen. Verder zou ik aangeven dat jij de taken niet overneemt, mocht er wat met je moeder gebeuren. Laat hen het maar onderling uitvechten.

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
@jeanj
Dat was mijn eerste gedachte, maar zo makkelijk is het niet.
Zolang mijn moeder niet officieel afstand doet van het beheer en het over draagt aan iemand anders blijft ze verantwoordelijk.
Tot nu toe ben ik nog bezig de contactgegevens te verzamelen van alle betrokkenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Tja je zal tocht instemming van je moeder moeten hebben voor elk plan
Je kan op haar gevoel inspelen dan als er wat met haar gebeurd dat die arme huurder dan in de steek wordt gelaten (wat ook zo is) en dat ze iets moet regelen.

Dus dat is stap 1

[ Voor 4% gewijzigd door jeanj op 09-08-2024 16:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Noppesnada schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:30:
@jeanj
Dat was mijn eerste gedachte, maar zo makkelijk is het niet.
Zolang mijn moeder niet officieel afstand doet van het beheer en het over draagt aan iemand anders blijft ze verantwoordelijk.
Tot nu toe ben ik nog bezig de contactgegevens te verzamelen van alle betrokkenen.
Je ziet overal beren op de weg, maar je zal toch iets moeten, anders had je dit topic niet gemaakt.

Verreweg de beste optie is nu regelen dat jij volmacht krijgt, en het liefst ook meteen bewindvoerder wordt. De situatie van je moeder gaat niet beter worden, over een paar maanden tot een paar jaar ben je te laat en mag ze zelf niet meer tekenen hiervoor, dan wordt het allemaal heel veel lastiger om te regelen.
Dat is echt stap een, en daar ga je niet omheen komen, tenzij zij alles zelf wil regelen, maar je geeft zelf al aan dat dat niet meer mogelijk is.

Stap twee is dan toch echt om met een notaris danwel jurist om tafel te gaan en te bekijken wat de opties zijn. Je moeder kan het beheer van die woning niet meer doen, er moet dus gekeken worden welke opties er zijn om overdragen van dat beheer af te dwingen.
Uiteindelijk erf jij een deel van die woning van je moeder en kun je gewoon een verkoop afdwingen, maar als dat toen zo dom geregeld is dat het niet mogelijk is zonder toestemming van alle erfgenamen moet er nu gekeken worden hoe dat wél mogelijk gemaakt kan worden.
Linksom of rechtsom zal er een manier bedacht moeten worden waarop je moeder haar deel kan verkopen, dan kan de familie het van haar overkopen of moet de hele woning verkocht worden zodat zij haar deel kan krijgen.

Advies van hier op Tweakers heb je weinig aan, zeker omdat je alle adviezen meteen afslaat met 'ik wil niet' en 'het kan niet'. Je moet echt met iemand om tafel die de situatie voor je kan uitzoeken en kan kijken wat je opties zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:54
Ha @Noppesnada ,

Als eerste, wát een vervelend verhaal, en wat vriendelijk van je moeder dat zij het beheer van de woning op zich heeft genomen, terwijl zij daar persoonlijk nadeel van heeft ondervonden (onder meer gemiste toeslagen) en dat zij hier tijd aan heeft besteed, terwijl, zo lijkt het, de overige familieleden vooral druk waren met elkaar de tent uitvechten.

Je moeder is nu, formeel, nog in staat om haar eigen belangen te behartigen. Wat wil zij zelf? Wil ze hier ook van af?

Als dat zo, doe dan wat @jeanj voorstelt, stuur dan namens je moeder een korte mail waarin je aangeeft dat je moeder, vanwege haar beginnende dementie en haar lichamelijke toestand, op heel korte termijn, niet meer in staat is om het beheer van de woning op zich te nemen. Leg het 'benoemen' van een opvolger bij de overige erfgenamen, maar geef ze hierin inderdaad een termijn (bijvoorbeeld 30 dagen + het aantal dagen schoolvakantie of feestdagen, zoals kerst, kan daar niet over gemekkerd worden).

Hou deze mail kort, begin niet over alle tijd die je moeder hier in gestoken heeft de afgelopen 24 jaar en al hetgeen ze is misgelopen hierdoor. Hou het zakelijk.

Als deze termijn verloopt en er is geen opvolger, meldt dan aan de erfgenamen dat je, na een termijn van X weken (twee of drie) met je moeder naar een notaris gaat om te bezien hoe zij afstand kan doen van het beheer (en dat de kosten hiervan vanuit de huuropbrengsten voldaan worden). Informeer na dit notarisbezoek de overige erfgenamen over de mogelijkheden (en de kosten / de afname in inkomsten voor de erfgenamen). Staat er dan nog niemand op? Dán laten de erfgenamen je moeder geen andere keuze dan het overdragen aan een andere partij (al is het misschien handiger als de notaris de erfgenamen hierover informeert).

Blijf zakelijk, leg de beslissing buiten jezelf en je moeder, maar daar waar deze hoort, bij de overige erfgenamen. Nemen zij geen beslissing? Laat dan de notaris de overige erfgenamen informeren. Als er dan nog geen beslissing volgt, zal de notaris mogelijk een uitweg kennen.

Maar zolang je moeder niet onder curatele of bewind staat, kan (en mag) je niets doen zonder haar instemming. Dus verzeker je daar eerst van.

PS, verbaas je niet als, op het moment dat je de eerste mail verstuurd hebt, de overige erfgenamen het vrij snel eens worden over de verkoop van het huis. Mogelijk volgt dan allerlei geneuzel over de verkoopprijs en keuze van de makelaar etc. (want zowel ome Piet als tante Sjaan hebben ook wel eens een huis verkocht, dús zijn hierin de experts). Zorg dat je moeder of jij niet 'belast' worden met de verkoop. Leg dat bij een ander.

PPS, Hou je buiten alle discussies. Jij bent geen partij in deze, jij wilt alleen dat je moeder ontlast wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door Bernard0343 op 11-08-2024 14:07 . Reden: Nabrander ]

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Bernard0343 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:36:
Ha @Noppesnada ,

Als eerste, wát een vervelend verhaal, en wat vriendelijk van je moeder dat zij het beheer van de woning op zich heeft genomen, terwijl zij daar persoonlijk nadeel van heeft ondervonden (onder meer gemiste toeslagen) en dat zij hier tijd aan heeft besteed, terwijl, zo lijkt het, de overige familieleden vooral druk waren met elkaar de tent uitvechten.
Ik vraag me trouwens wel af waarom je toeslagen misloopt, dan is er denk ik wat fout gegaan bij de aangifte. Je kan bij elke rekening die je opgeeft in de aangifte specificeren welk deel daadwerkelijk toebehoort aan de partij die de aangifte doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Nu online
Bernard0343 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:36:
Ha @Noppesnada ,

Je moeder is nu, formeel, nog in staat om haar eigen belangen te behartigen. Wat wil zij zelf? Wil ze hier ook van af?

Als dat zo, doe dan wat @jeanj voorstelt, stuur dan namens je moeder een korte mail waarin je aangeeft dat je moeder, vanwege haar beginnende dementie en haar lichamelijke toestand, op heel korte termijn, niet meer in staat is om het beheer van de woning op zich te nemen. Leg het 'benoemen' van een opvolger bij de overige erfgenamen, maar geef ze hierin inderdaad een termijn (bijvoorbeeld 30 dagen + het aantal dagen schoolvakantie of feestdagen, zoals kerst, kan daar niet over gemekkerd worden).

Hou deze mail kort, begin niet over alle tijd die je moeder hier in gestoken heeft de afgelopen 24 jaar en al hetgeen ze is misgelopen hierdoor. Hou het zakelijk.

Als deze termijn verloopt en er is geen opvolger, meldt dan aan de erfgenamen dat je, na een termijn van X weken (twee of drie) met je moeder naar een notaris gaat om te bezien hoe zij afstand kan doen van het beheer (en dat de kosten hiervan vanuit de huuropbrengsten voldaan worden). Informeer na dit notarisbezoek de overige erfgenamen over de mogelijkheden (en de kosten / de afname in inkomsten voor de erfgenamen). Staat er dan nog niemand op? Dán laten de erfgenamen je moeder geen andere keuze dan het overdragen aan een andere partij (al is het misschien handiger als de notaris de erfgenamen hierover informeert).

Blijf zakelijk, leg de beslissing buiten jezelf en je moeder, maar daar waar deze hoort, bij de overige erfgenamen. Nemen zij geen beslissing? Laat dan de notaris de overige erfgenamen informeren. Als er dan nog geen beslissing volgt, zal de notaris mogelijk een uitweg kennen.

Maar zolang je moeder niet onder curatele of bewind staat, kan (en mag) je niets doen zonder haar instemming. Dus verzeker je daar eerst van.

PS, verbaas je niet als, op het moment dat je de eerste mail verstuurd hebt, de overige erfgenamen het vrij snel eens worden over de verkoop van het huis. Mogelijk volgt dan allerlei geneuzel over de verkoopprijs en keuze van de makelaar etc. (want zowel ome Piet als tante Sjaan hebben ook wel eens een huis verkocht, dús zijn hierin de experts). Zorg dat je moeder of jij niet 'belast' worden met de verkoop. Leg dat bij een ander.

PPS, Hou je buiten alle discussies. Jij bent geen partij in deze, jij wilt alleen dat je moeder ontlast wordt.
Dit. Waarbij je het aanvult met een bandbreedte van de kosten van notaris en professioneel beheer die helaas helaas noodzakelijk zijn om te maken tbv het beheer. En maak die kosten ook. Zodat duidelijk en voelbaar wordt dat principiële houdingen om niet mee te werken kostbaar zijn. Je kan de andere erflaters niet overtuigen met rationele argumenten, want als dat zo was waren ze er zelf wel op gekomen. Het gaat bij dit soort zaken doorgaans om zware gevoelszaken zoals gemiste erkenning van vader of moeder die al lang dood zijn. Een zichtbaar negatieve cashflow werkt dan beter om mensen in beweging te krijgen dan het nogmaals proberen uit te leggen.

En zie het zelf ook zo: door het 24 jaar geleden slecht te regelen is het onvermijdelijk geworden nu kosten te maken. Je moeder en andere erfgenamen waren die kosten al kwijt, alleen wisten ze het nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:54
Highland schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 17:31:
[...]

Dit. Waarbij je het aanvult met een bandbreedte van de kosten van notaris en professioneel beheer die helaas helaas noodzakelijk zijn om te maken tbv het beheer. En maak die kosten ook. Zodat duidelijk en voelbaar wordt dat principiële houdingen om niet mee te werken kostbaar zijn. Je kan de andere erflaters niet overtuigen met rationele argumenten, want als dat zo was waren ze er zelf wel op gekomen. Het gaat bij dit soort zaken doorgaans om zware gevoelszaken zoals gemiste erkenning van vader of moeder die al lang dood zijn. Een zichtbaar negatieve cashflow werkt dan beter om mensen in beweging te krijgen dan het nogmaals proberen uit te leggen.

En zie het zelf ook zo: door het 24 jaar geleden slecht te regelen is het onvermijdelijk geworden nu kosten te maken. Je moeder en andere erfgenamen waren die kosten al kwijt, alleen wisten ze het nog niet.
Wat TS wél heel goed in de gaten moet houden is de 'vrijheid' die zijn moeder heeft om beslissingen te nemen over de woning, maar dat zal in de 24 jaar oude akte staan.

Ik kan me voorstellen dat moeder wél beslissingen mag nemen over het 'normale' onderhoud en beheer (de buitenboel een likje verf geven, de jaarlijkse huurverhoging), maar dat moeder voor andere / meer ingrijpende beslissingen de toestemming van de overige erfgenamen nodig heeft.

Ik vraag me af in hoeverre moeder de vrijheid heeft om het volledige beheer in handen van een vastgoedbeheerder te leggen. Dit dan wél doen, zonder toestemming van de andere erfgenamen, is een recept voor nog meer ruzie (en als de overige erfgenamen ongeveer dezelfde leeftijd hebben als de moeder van TS, hebben ze alle tijd om haar het leven intens zuur te maken).

[ Voor 3% gewijzigd door Bernard0343 op 11-08-2024 19:20 ]

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Bernard0343 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 19:18:
[...]
Ik vraag me af in hoeverre moeder de vrijheid heeft om het volledige beheer in handen van een vastgoedbeheerder te leggen. Dit dan wél doen, zonder toestemming van de andere erfgenamen, is een recept voor nog meer ruzie (en als de overige erfgenamen ongeveer dezelfde leeftijd hebben als de moeder van TS, hebben ze alle tijd om haar het leven intens zuur te maken).
Dat is ook niet het advies, zij geeft het beheer op en (TS) vraagt een vervanger te benoemen. Ik neem aan dat de erfenis is afgewikkeld dus dat het pand een gemeenschappelijk bezit is en er in plaats van erfgenamen, eigenaren zijn. @Noppesnada op wiens naam staat het pand, wordt het pand ook bij je moeder aangegeven in haar belastingen? Klopt het dat de erfenis is afgewikkeld?

De huurder gaat er last van krijgen als het beheer niet geregeld is met mogelijk claims tot gevolg waarvoor de eigenaren aansprakelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noppesnada
@jeanj
Helaas heeft mijn moeder nu andere zorgen dan de huurder, die heeft nu geen prioriteit.

@Oon
Ik wil inderdaad sommige zaken niet, dat klopt. Mijn moeder is nog te "goed" bij om haar onder bewind te laten stellen. Emoties/gevoel winnen het hier dan van de rede. Dit is de eerste keer dat ik in deze situatie zit (en hopelijk de laatste). Onder bewind stellen zou m.i. ook inhouden dat ik het beheer van huis en rekening krijg en daar vanaf komen was juist de vraag.
De vraag bij de notaris staat nu uit, daar wacht ik even op.

@Hielko
Mijn moeder hoefde nooit aangifte te doen (kreeg ook al jaren niets terug). Op een gegeven moment is het saldo van die rekening een drempel over gegaan en werd huurtoeslag met terugwerkende kracht terug gevorderd. Gemeentes en waterschappen e.d. zijn nog moeilijker om uit te leggen dat dat saldo niet van haar was.

@Bernard0343
Het is niet zozeer dat ze elkaar de tent uit vechten, ze spreken elkaar simpelweg niet. Triest hoor voor een stelletje 70/80 jarigen die zich gedragen als kleuters, maar daar kan ik niets aan veranderen.
Dank je voor de verdere suggesties, Het plan is ook om alle betrokkenen te informeren na bericht van de notaris, dan heb ik meer duidelijkheid wat er nodig is.

@jeanj
Ik weet niet op wiens "naam" het huis staat, maar in ieder geval niet op mijn moeder, volgens mij nog op de "erven van....) zoals eerst ook de bankrekening. 24 jaar geleden zijn destijds alle successierechten al betaald die betrekking hadden op deze erfenis (inclusief huis en bankrekening). Het is aan de notaris om bij een toekomstige verkoop dit in orde te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Noppesnada schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:50:

@Hielko
Mijn moeder hoefde nooit aangifte te doen (kreeg ook al jaren niets terug). Op een gegeven moment is het saldo van die rekening een drempel over gegaan en werd huurtoeslag met terugwerkende kracht terug gevorderd. Gemeentes en waterschappen e.d. zijn nog moeilijker om uit te leggen dat dat saldo niet van haar was.
Niks “moet”, maar als je dit soort problemen wilt voorkomen kan je dus beter wel aangifte doen. Dan wordt gewoon het correcte vermogen geregistreerd. Dat kan je ook nog doen voor de afgelopen jaren, wellicht kan je daarmee (recente) toeslagenproblemen nog makkelijk rechttrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
@Hielko
Dank je voor je suggestie, dat had ik al (met succes) gedaan bij de belastingdienst.
Dat werd een aardig pak papier om te versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 19:29

SambalBij

We're all MAD here

Noppesnada schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:53:
Als mijn moeder komt te overlijden wordt deze rekening mijn erfdeel met alle bijkomende zaken en dat wil ik niet. Het is dan niet mijn geld en ik hoef het niet.
bijna geen spaargeld en een huurhuis.
Je geeft ook aan dat je moeder inmiddels in een zorginstelling zit; wat me doet aannemen dat ze ook verder niet heel veel (waardevolle) spullen meer heeft?

N.a.v. die twee opmerkingen van je; Even wat verder out-of-the-box denkend...

Wat als je het voor nu op zijn beloop laat, en wanneer je moeder uiteindelijk zou komen te overlijden, je (en eventuele andere erfgenamen als broers of zussen) haar erfenis zou verwerpen?

Dat voelt natuurlijk niet 'goed', maar je zou daarmee wel in één keer van het probleem van dat huis af kunnen zijn.
Je krijgt dan niet de 'lusten' van dat huis en die rekening qua waarde/opbrengt, maar ook niet de lasten van dat beheer. Het wordt dan simpelweg in één keer het probleem van de rest van die ooms en tantes, die het er zelf mee mogen uitzoeken.

(Ik doe wat aannames een een suggestie waarvan ik oprecht hoop dat ze je niet tegen de borst stoten; Zo wel, excuses! Het geeft wellicht wel stof tot nadenken...)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
@SambalBij
Ze heeft wel wat spullen en ook een bescheiden spaargeld. Als het huis voor haar overlijden nog verkocht wordt (kleine kans) dan krijgt zij haar erfdeel en anders valt het aan mij toe. Er zijn dus meer baten dan schulden, dus de erfenis afwijzen zou dan niet slim zijn. Ik heb geen broers of zussen.
Sowieso zal ik haar spaargeld ook ten dele moeten besteden aan het ontruimen van haar huurhuis, dat wordt nog een hele klus !

Ik wil het ook wel echt gewoon netjes regelen en het beheer officieel overdragen. Ik heb verder weinig/geen contact met ooms en tantes, maar heb ook geen issues met ze.

Enne, ik voel me niet zo snel beledigd, maar prima dat je er rekening mee houdt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:44
Even niet het hele topic doorgelezen, maar je kunt hier 2 kanten op. Enerzijds bewindvoering, wat duidelijk niet de preferred option is, anderzijds een notariële akte waarin je de machtiging voor het regelen van haar financiële zaken regelt. Dit doe je nu toch al feitelijk, maar met die akte kun je straks ook richting anderen zoals de bank handelen als je moeder mentale capaciteiten verslechteren.

Neem ASAP contact op met een notaris voor een afspraak. Regel dit nu het nog kan. De notaris moet nml ook overtuigd zijn van het wilsbekwaam zijn van je moeder.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:07
Als er tegenwerkende erfgenamen zijn: de erfenis laten afwikkelen door een - door de rechtbank benoemde - vereffenaar. Huis verkopen (ja, levert minder op, want verhuurde staat, maar dat is dan maar zo), erfenis verdelen, klaar.
Want als ze al niet akkoord willen gaan met een praktische oplossing, blijf je anders gezeur en gedoe houden.

Wil je advies in waar je aan toe bent, benader dan een advocaat die verstand heeft van erfrecht. Een notaris is daar minder geschikt voor, want een notaris adviseert over hoe het zou moeten gaan, de advocaat heeft meer op het visier hoe te handelen als dingen stroef gaan.

PM mij gerust voor namen van advocaten waar ik goede ervaringen mee heb. Dat wil zeggen, advocaten die mij het vuur aan de schenen hebben gelegd op het gebied van erfrecht.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noppesnada
Update 21/8

Ik heb alle erfgenamen gemaild of een brief gestuurd met het verzoek binnen 30 dagen aan te geven of ze het beheer over willen nemen.

Ik heb al een neef (zoon van erfgenaam dus) bereid gevonden het beheer op zich te nemen, maar daar moeten alle partijen het wel over eens zijn.

De aangeschreven notaris kan/wil geen beheerovereenkomsten maken en verwijst naar de notaris van 24 jaar geleden (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Noppesnada schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:42:
Update 21/8

Ik heb alle erfgenamen gemaild of een brief gestuurd met het verzoek binnen 30 dagen aan te geven of ze het beheer over willen nemen.

Ik heb al een neef (zoon van erfgenaam dus) bereid gevonden het beheer op zich te nemen, maar daar moeten alle partijen het wel over eens zijn.

De aangeschreven notaris kan/wil geen beheerovereenkomsten maken en verwijst naar de notaris van 24 jaar geleden (?)
Dank voor de update. :) Fijn dat je neef het op zich wil nemen.
Ik snap dat je notaris dat niet wil/kan, want zo'n dossier levert alleen maar gezeik op. Je ziet wat er nu gebeurt met niet-meewerkende erfgenamen.
Heb je al contact opgenomen met die notaris van 24 jaar geleden? Waarschijnlijk is hij geen notaris meer, zou je even moeten opzoeken in het protocollenregister.

In art. 3:168 lid 1 BW staat: "De deelgenoten kunnen het genot, het gebruik en het beheer van gemeenschappelijke goederen bij overeenkomst regelen."
Er staat niet dat het in een notariële akte moet. Misschien kunnen jullie dat zelf opstellen (overnemen) en aanvullende afspraken maken wat te doen als de huurder overlijdt, je neef onverwachts het beheer ook niet meer kan doen, etc. Dus alle scenario's die je maar kunt verzinnen (evt. met de wet ernaast) en dan die overeenkomst laten toetsen door een jurist/advocaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noppesnada
Update 2/9
Alle familieleden zijn akkoord gegaan dat een neef van mij (dus zoon van erfgenaam) de beheerder wordt van het pand en het geld wat op de rekening staat, zelfs de hardcore weigeraars. Ik heb morgen een afspraak met hem om e.e.a. te bespreken.

Helaas is de gezondheid van mijn moeder dermate verslechterd dat ze waarschijnlijk binnen 1 week komt te overlijden (compleet nierfalen).

Ik heb dus simpelweg geen tijd meer om alle partijen inclusief mijn moeder bij een notaris te krijgen (los van het feit dat ik mijn moeder hier niet mee wil lastig vallen) om het officieel vast te leggen.

Heeft iemand een suggestie (of template) van een brief voor een dekkende overdracht van:

-het beheer van het huis
-het beheer van het saldo van de rekening
-het overnemen van de verantwoordelijkheden van mijn moeder

Ik heb van alle erfgenamen via Mail en Whatsapp een bevestiging gehad dat ze akkoord zijn, maar simpelweg niet de tijd om bij iedereen langs te gaan om nog een handtekening te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Noppesnada schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:00:
Ik heb dus simpelweg geen tijd meer om alle partijen inclusief mijn moeder bij een notaris te krijgen (los van het feit dat ik mijn moeder hier niet mee wil lastig vallen) om het officieel vast te leggen.
Je hoeft niet iedereen op 1 plek te krijgen, als je moeder dit met een notaris regelt, kan de rest later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
@TheGhostInc
Mijn moeder is in een dermate slechte gezondheid dat ik haar dit niet wil aandoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Een notaris kan ook bij je moeder langskomen voor dit soort zaken he. Het is niet heel ongebruikelijk dat er last minute iets geregeld moet worden.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Nu online
De notaris kan ook aan huis komen (doen ze vaker). Wees er dan op voorbereid dat hij alleen met je moeder wil overleggen (dus jij de kamer uit). En als het allemaal niet lukt, dan moeten de erfgenamen het regelen.
Sterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:00
Update 2/9
Alle familieleden zijn akkoord gegaan dat een neef van mij (dus zoon van erfgenaam) de beheerder wordt van het pand en het geld wat op de rekening staat, zelfs de hardcore weigeraars. Ik heb morgen een afspraak met hem om e.e.a. te bespreken.

Helaas is de gezondheid van mijn moeder dermate verslechterd dat ze waarschijnlijk binnen 1 week komt te overlijden (compleet nierfalen).

Heeft iemand een suggestie (of template) van een brief voor een dekkende overdracht van:

-het beheer van het huis
-het beheer van het saldo van de rekening
-het overnemen van de verantwoordelijkheden van mijn moeder

Ik heb van alle erfgenamen via Mail en Whatsapp een bevestiging gehad dat ze akkoord zijn, maar simpelweg niet de tijd om bij iedereen langs te gaan om nog een handtekening te halen.
Sterkte met situatie. Sneu dat het ineens zo hard gegaan is ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Noppesnada schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:14:
@TheGhostInc
Mijn moeder is in een dermate slechte gezondheid dat ik haar dit niet wil aandoen.
Wees wel voorzichtig met dit soort zaken.
Misschien vind je moeder het wel een heel fijn idee als alles goed is geregeld en jij niet met de ellende zit opgescheept. Dan doe je haar misschien wel een enorm plezier door even die notaris langs te sturen die alles dan goed kan afhandelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16:19
Noppesnada schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:14:
@TheGhostInc
Ik hoop dat je de komende week nog waardevolle momenten met je moeder hebt, en dat ze een zachte landing heeft. Het is niet niks, zoiets. Ook al is ze 80, het blijft je moeder.

Ik wens je veel sterkte. Pas goed op jezelf, ook in de de periode na het overlijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 15:32
.

[ Voor 99% gewijzigd door MSteverink op 03-09-2024 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
...Helaas is de gezondheid van mijn moeder dermate verslechterd dat ze waarschijnlijk binnen 1 week komt te overlijden (compleet nierfalen)...
Sterkte met de situatie. Ik hoop dat haar het lijden bespaard blijft en dat jullie nog gelegenheid hebben om goed afscheid te nemen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Noppesnada
Even een reactie op jullie allemaal tegelijk.

Dank je voor jullie medeleven, het gaat nu erg hard, ze eet vrijwel niet meer en drinkt te weinig, dus ze gaat zienderogen achteruit. Veel mogelijkheden voor fijne momenten zijn er niet meer.

Ik snap jullie suggesties om een notaris langs te laten komen, maar ze is cognitief nu slecht aan het worden en ik wil haar dat niet meer aan doen. Dat is dan het risico wat ik nu neem.

Wel heb ik zelf een document gemaakt om de overdracht te regelen met mijn neef. In hoeverre dat rechtsgeldig is zullen we hopelijk niet mee hoeven maken, maar ook dat is het risico wat ik moet nemen.

Wellicht dat ik tzt een (gekuiste) versie zal posten.

Nogmaals dank allemaal en ik zal jullie tzt op de hoogte houden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Noppesnada
Update 7/9
Mijn moeder is vannacht overleden in haar slaap. We hebben daar vrede mee.

Dankzij jullie suggesties heb ik het beheer m.i. goed en tijdig kunnen regelen, dank daarvoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Highland
  • Nu online
Gecondoleerd. Maak er een goed afscheid van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Sterkte met het verlies en met alles regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:16
Gecondoleerd man.
Pagina: 1