Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:26
Hoi,

Ik woon in een appartement (huur) en heb echt overal computers en apparaten staan, en nu klapt als ik iets wat stroom terugstuurt afsluit mijn aardlek er uit.

Voorbeeld:
Mijn solar-inverter stuurt 50W terug, ik heb hier een relais op zitten zodat ik deze kan ontkoppelen van het stroomnet. Dit bijvoorbeeld wanneer stroom negatief is (kost geld om stroom terug te sturen), maar recentelijk ook zodat ik mijn radio hobby kan uitoefenen (de inverter stoort heel lichtelijk op mijn antenne op een paar meter afstand, zelfs wanneer de zon onder is).
Als ik deze schakelaar omzet knalt eigenlijk altijd de aardlek er wel uit, enkel als de inverter niets terugstuurt is het meestal wel te doen.

Ik dacht voor een lange tijd dat dit wel niet moest komen omdat mijn solar setup op mijn balkon nou iets wat apart is qua installatie, maar recentelijk heb ik (lang verhaal verder) mijn thuisbatterij ontkoppeld met een relais terwijl deze 1.5kW aan het terugsturen was. Ook daar klapte mijn aardlek van.
Mijn thuisbatterij is een pre-made all-in-one product dus dat kan niet komen door mijn eigen gepruts.

Nu heb ik online wat opgezocht en is het gebruikelijk wanneer zware loads ontkoppelt worden dat er hier en daar wat mA's even springen, maar niet genoeg om een aardlek te laten klappen. Echter als mijn totale constante lekstroom al dicht bij het limiet zit kan dit hier wel voor zorgen.
Ter referentie, als ik de groep van mijn zonnepaneel direct op de meterkast uit gooi (ipv. via de relais) knalt de aardlek er ook uit, dus het is niet de relais zelf.

Nu is de vraag, hoe kan ik het makkelijkste de bron(en) van de waarschijnlijk verhoogde constante lekstroom vinden? Ik kan lastig steeds dingen ontkoppelen en dan mijn inverter met de relais uit gooien, denk dat die op een moment daar ook wel klaar mee is.
Verder woon ik in een huurhuis, dus ik kan ook lastig de halve meterkast gaan opengooien, en kan ook 0 ondersteuning verwachten van de verhuurder.

Zijn hier makkelijkere manieren voor om dit op te lossen? Is er anders iets wat ik tussen de apparaten kan stoppen om zo te meten of er iets over de aardlek gaat?

Anyways tips hoor ik graag, het liefste iets wat ik zelf kan doen, het probleem is niet zo vervelend voor me dat ik het perse opgelost moet hebben... maar ik zou liegen als ik zou zeggen dat het me echt niets boeit :P

Meer (technische) installatie dan dit wordt het niet => schopje naar DEI

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 15-08-2024 07:24 ]

Beste antwoord (via smiba op 16-08-2024 11:17)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:54
Je kunt proberen de smart plug om te draaien zodat fase/nul omwisselt.
Als je nu de nul schakelt kan het soms dit soort problemen veroorzaken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Even een ampere meter door de aardedraad gegooid, komt uit op 10.2mA. Denk dat dat gewoon is hoe ik het ga vinden, ampere meter er op laten en dingen ontkoppelen. Had eigenlijk verwacht dat het wat lastiger te vinden was, maar dit is een stuk beter te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Omvormers hebben vaak een vrij stevig netfilter met grote Y-condensatoren. Niets aan te doen behalve eigen/geen* aardlek geven.

*geen is onderhevig aan extra vereisten.
smiba schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:46:
Even een ampere meter door de aardedraad gegooid, komt uit op 10.2mA. Denk dat dat gewoon is hoe ik het ga vinden, ampere meter er op laten en dingen ontkoppelen. Had eigenlijk verwacht dat het wat lastiger te vinden was, maar dit is een stuk beter te doen :)
Doe voorzichtig met de aarde onderbreken, er ontstaat gevaarlijke spanning als je deze onderbreekt! Afhankelijk van waar je dit doet is dit levensgevaarlijk voor alle bewoners.

[ Voor 60% gewijzigd door jeroen3 op 07-08-2024 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
jeroen3 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:02:
Omvormers hebben vaak een vrij stevig netfilter met grote Y-condensatoren. Niets aan te doen behalve eigen/geen* aardlek geven.
Ik heb even wat getest en de omvormer voegt nou niet echt zo veel toe op zichzelf (wanneer deze in bedrijf is), sterker nog als ik m afsluit komt er 0.4mA aan stroom over aarde bij. Of dit nu puur is door mijn meter weet ik niet btw
In deze test sluit ik puur m af met een relais, dus de aarde blijft wel verbonden.

Mijn thuisbatterij zat op 0.2mA

Alles:

Groep 1 (woonkamer, praktisch 70% van het huis): 4.2mA
Groep 2 (hal, meterkas en vriezer): 2.2mA
Groep 3 (slaapkamer en werkruimte): 1.5mA
Groep 4 (wasmachine + droger): 0.3mA
Groep 5 (mechanische ventilatie) 0.08mA
Groep 6 (vaatwasser): 1.3mA
Groep 7 (magnetron oven): 1.2mA
Totaal: 10.8mA

Rust (alle stoppen uit): <0.1mA

Vind wel dat de vaatwasser en magnetron oven beiden best wel veel naar aarde sturen voor 2 apparaten die niet aanstaan.

Viel me trouwens ook dat mijn 2 computers ("servers") + switch en UPS ook best wel veel hadden, namelijk:

Servers + UPS: 2.2mA (Deze zit op de "woonkamer" groep)

Weet dus niet helemaal wat ik hier mee aanmoet, alles lijkt wel een beetje toe te voegen maar niets blinkt uit, misschien op de UPS na. Ik kan niet echt testen of het een van de 2 computers is op het moment, ze zitten met een reden achter de UPS en het is even wat plannen als ik ze uit wil zetten

Is 10.8mA voor een compleet huis veel? Wat is "normaal"?
jeroen3 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:02:
Doe voorzichtig met de aarde onderbreken, er ontstaat gevaarlijke spanning als je deze onderbreekt! Afhankelijk van waar je dit doet is dit levensgevaarlijk voor alle bewoners.
Geen zorgen, ik heb bescherming en onderbreek m direct bij de meter, voor het verdeelstukje tussen de bewoners.

[ Voor 8% gewijzigd door smiba op 07-08-2024 23:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
Een heel huis mag wel meer zijn dan 10mA. Heb je maar 1 aardlekschakelaar? Meestal heb je er 3 of 4.
Een aardlekschakelaar tript tussen 15-30mA.

Apparaten mogen lekken, per apparaat klasse I (randaarde) max 1 mA en klasse II (dubbel geisoleerd, vaak ongeaarde stekker) max 0.5 mA.
Sommige apparaten mogen meer lekken of een percentage van hun stroom, bijvoorbeeld omvormers of verwarmingen.

Er is waarschijnlijk niets kapot. Je inboedel is waarschijnlijk niet van hetzeflde tijdperk als je installatie. :P
smiba schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 23:09:
[...]

Geen zorgen, ik heb bescherming en onderbreek m direct bij de meter, voor het verdeelstukje tussen de bewoners.
Dat is de gevaarlijkste plek, je moet dan altijd eerst de hoofdschakelaar uitzetten.
Immers zitten water en gas ook (impliciet) verbonden aan aarde en als je dat live onderbreekt kan daar spanning op komen. Vandaar, levensgevaarlijk voor alle bewoners.

Gebruik hiervoor alsjeblieft een lekstroomtang voor, of knutsel een meetstekker voor per apparaat.

• smiba
Ik heb twee aardlekschakelaars, maar alles zit praktisch gezien maar op een. Volgens mij zit er iets van 8mA op schakelaar 1 (die tript) en 2.5mA op schakelaar 2

Het huis is uit 2011, dus nog helemaal niet zo oud. Maar kan het misschien zijn dat de aardlek defect is en overgevoelig is? Had er vandaag weer last van, sloot mijn inverter af terwijl er nog 20W opgewekt werd en dat was al genoeg om de aardlek te laten klappen.

Hoe lastig is het om een extra aardlek schakelaar toe te voegen in de meterkast zodat de load beter gescheiden is?

Ben trouwens ook bezig om even een OpenDTU apparaatje in elkaar te zetten om de inverter eerst softwarematig een signaal te geven om uit te gaan. Ik denk als ik dat doe de aardlek er niet meer uitknalt als ik m daarna ontkoppel. Ik ben echter wel bang dat bij een stroomstoring (waar dus ook de inverter spontaan ontkoppeld word) de aardlek er ook uitgaat en als ik niet thuis ben ik best wel een probleem heb
jeroen3 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 07:56:
Dat is de gevaarlijkste plek, je moet dan altijd eerst de hoofdschakelaar uitzetten.
Immers zitten water en gas ook (impliciet) verbonden aan aarde en als je dat live onderbreekt kan daar spanning op komen. Vandaar, levensgevaarlijk voor alle bewoners.

Gebruik hiervoor alsjeblieft een lekstroomtang voor, of knutsel een meetstekker voor per apparaat.
Zover als ik zie is de waterleiding ook verbonden met de aardedraad, en ik heb geen gas. Is dit dan nog steeds gevaarlijk? Ik zie namelijk niet hoe daar stroom op kan komen te staan als die leiding aarde contact maakt.
Anyway ik heb mijn metingen gedaan, dus hij blijft voorlopig wel weer even vast zitten :)

[ Voor 13% gewijzigd door smiba op 15-08-2024 00:04 ]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:14

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb zelf een Hoymiles 800 + 2x 430wp setje op het dak van de schuur liggen op een bestaande groep (alleen de schuur).

Als ik die uitzet (werkschakelaar) onder load klapt ook mijn ALS eruit. Ik heb nog niet kunnen uitvinden waar dat nu door komt…

Staat overigens in de planning om hem op een aparte alamat te zetten…

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 15-08-2024 00:08 ]

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:13

Fe2O3

Ja das roest

Leuk hobbyen met electra :)

Wat voor omvormer heb je (merk/type)? Je trekt gewoon de 230V van de omvormer af? Nagenoeg alle omvormers kan je met een app of via een poort netjes uitzetten.

Als je de omvormer/opwerkinstallatie omzet in je meterkast uitzet (de groep uitzetten), gaat je aardlek dan ook?

Waar is je thuisbatterij op aangesloten?

Je hebt een 3 x 25A aansluiting?

Hoe is dat relais aangesloten? Wat voor stoort relais is het?

Dum de dum

• smiba
FreakNL schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 00:07:
Ik heb zelf een Hoymiles 800 + 2x 430wp setje op het dak van de schuur liggen op een bestaande groep (alleen de schuur).

Als ik die uitzet (werkschakelaar) onder load klapt ook mijn ALS eruit. Ik heb nog niet kunnen uitvinden waar dat nu door komt…
Heb de hoymiles 1000 hier, mogelijk een kwaal in het product dus.
Fe2O3 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 00:13:
Wat voor omvormer heb je (merk/type)? Je trekt gewoon de 230V van de omvormer af? Nagenoeg alle omvormers kan je met een app of via een poort netjes uitzetten.
Het is een Hoymiles HMS-1000-2T, ik kan draadloos de omvormer uitzetten maar de apparatuur hiervoor van hoymiles zelf vond ik niet goedkoop (en moest mogelijk ook nog eens via de cloud? Maar al een lange tijd niet meer naar gekeken).
Ik heb een ESPtje met een transmitter/receiver er op zodat ik de omvormer kan aanspreken via OpenDTU, maar ik heb dit nog niet in elkaar gesoldeerd.

Ik denk als ik m inderdaad eerst via software uitzet en daarna ontkoppel dat het geen probleem veroorzaakt. Ik moet de omvormer compleet ontkoppelen als ik ongestoord gebruik wil maken van mijn antenne op het balkon. De omvormer voegt zo'n 3 tot 6dB aan ruis toe boven op de verdere ruis, beetje rommelig maar mijn antenne staat er dan ook maar 1 meter vandaan

Ik denk dat de noise komt van de AC->DC omvormer voor de logic, de storing schuift namelijk iedere paar seconde voor een halve seconde een stuk op. Laat dat nou volgens mij net zijn de snelheid waarop zijn groene status lampje knippert :p
Als je de omvormer/opwerkinstallatie omzet in je meterkast uitzet (de groep uitzetten), gaat je aardlek dan ook?
Yep, daarbij verwacht ik dat het ook gebeurt als ik de hoofdschakelaar omgooi ipv. alleen de groep. Ben het meest bang dat de stroom er eens even een seconde uitklapt terwijl ik op vakantie ben en daarna mijn stroom niet meer terugkomt omdat mijn aardlek dan knalt. Kom ik thuis met een ontdooide vriezer en koelkast.
Nu heb ik als ik de stroommeter uitlees via de P1 poort dit maar 1 keer mee gemaakt (korte stroomuitval), en dat is volgens mij de vorige bewoner geweest. Komt dus niet bepaald vaak voor maar het kan natuurlijk wel
Waar is je thuisbatterij op aangesloten?
Andere stop, zelfde aardlek
Je hebt een 3 x 25A aansluiting?
1 x 40A
Hoe is dat relais aangesloten? Wat voor stoort relais is het?
Zigbee power plug (Blitzwolf), gaat niet heel veel ampère over omdat het om 2 panelen op mijn balkon gaat. Heb meerdere van dit type in gebruik, als ik mijn electrische verwarming (1200W) hier mee schakel hebben ze geen problemen. Verwacht niet dat het aan de plug ligt gezien het er ook uitklapt als ik de groep zelf uitzet in de meterkast

[ Voor 9% gewijzigd door smiba op 15-08-2024 02:18 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
jeroen3 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 07:43:
Held!!! Dit heeft het opgelost, heb gewoon de plug omgedraaid en zonet zonder dat mijn aardlek er uit klapte 400W aan PV afgeschakeld. Hiervoor was het al een risico met 20W.

Eindelijk kan ik gewoon mijn PV uitschakelen zonder dat mijn complete huis zonder stroom komt te staan. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

EDIT:

@FreakNL Misschien ook even kijken naar hoe je schakelaar gemonteerd is, mogelijk fase/nul omgedraaid?

[ Voor 9% gewijzigd door smiba op 16-08-2024 11:32 ]

Pagina: 1