Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbvdb
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Ik wilde deze topic graag starten voor het delen van ervaringen met het overstappen naar een andere baan in een andere sector, een carrièreswitch. Zelf zit ik middenin een loopbaantraject (hopelijk het staartje hiervan) en ben benieuwd of anderen hier ervaringen in hebben.

Voor mij is het loopbaantraject van alles geweest. Leerzaam, soms vermoeiend, inspirerend maar ook af en toe voor mijn gevoel uitzichtloos. De realisatie dat de sector waarin ik zit mij niet helemaal past voelde als een soort opluchting, maar ook wazig omdat je dan afvraagt: „Wat dan wel?”

Waar ik benieuwd naar ben zijn de ervaringen van anderen die iets soortgelijks hebben doorgemaakt of er zelf nog in zitten. Waarom heb je een overstap willen maken en hoe is het uiteindelijk gebeurd? Wat zijn de moeilijkheden en de mogelijkheden geweest? Heb je ideeën of tips om je kansen te verbeteren? Alles is welkom!

Om af te trappen deel ik nu graag mijn eigen ervaringen dusver, vragen erover zijn zeker welkom!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 12:02
Je bent nog jong; probeer het eens zou ik zeggen. De markt is goed en blijft dat ook nog wel, zeker als technieker. Als je een andere sector na een jaar niet leuk vind kan je altijd weer terug.

Het is helemaal ok om een paar smaken te proberen voor je weet wat je lekker vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:21

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ja hoor, ik heb wel eens van branche gewisseld. Van de Telecom naar de financiële dienstverlening. Beide zeer groot, maar qua cultuur, regelgeving etc een wereld van verschil. Ik zou iedereen aanraden om heel af en toe van branche te wisselen, dan kan je zelf ervaren wat bij je past.

Bijvoorbeeld de mate van wet- en regelgeving: dat kan een rem op innovatie zijn. Dat brengt uitdagingen mee, dat kan heel interessant zijn. Of de mate waarin aandeelhouders en commercie regerend zijn: dat heeft vaak invloed op de kwaliteit en implementatie (niet alleen bij software, maar in de breedste zin).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:02
Ik zou zeggen go for it, zelf ervaren is het enige wat die vragen echt kan beantwoorden.

Daarnaast zou ik wel mee willen geven;
- Als je nergens in investeert word je nooit een expert in iets en kun je nooit ervaren hoe het is om kennis te delen vanuit een expert rol.
- Elke beroepstest en loopbaancoach zal met het resultaat komen dat je iets anders moet doen in de momenten dat je twijfelt. Je geeft andere antwoorden, je hebt andere gedachten.

Mijn n=1, de twijfel komt en gaat en op die momenten dat het er is weet ik dat het geen goed moment is om keuzes te maken. Dat doe ik op geplande momenten om het jaar of eens in de 3 jaar.

Wat mij enorm hielp was ook de gedachten van mijzelf te scheiden van anderen, door echt na te denken waar bepaalde gedachten vandaan komen. Gedachten die je hebt opgedaan van een loopbaancoach, internet of een ander persoon zijn imo de reden dat we na 10 jaar achter ons oren krabben en denken; wat heb ik voor keuzes gemaakt... een psycholoog gaat ook niet zeggen wat je moet doen, die helpt je met de juiste vragen aan jezelf stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-05 22:45
Misschien nog interessant, gezien dit stuk info
Werktuigbouw is iets wat ik kan, maar niet per se iets waar ik een hoop plezier uithaal was de algemene strekking. Anderen vooruit helpen, problemen voor anderen oplossen, kennis delen, gezamenlijk leren en toepassen - dat was hetgeen waar ik het meest van geniet. Ik ben meer een mensen-mens dan een product-mens leerde ik. Verder heb ik gemerkt interesse te hebben in gedrag, talent ontwikkelen (en behouden) en een affiniteit met bedrijfsprocessen.
Je zou je kennis kunnen inzetten als docent, dan ben je bezig met mensen/begeleiding en zet je je kennis daarvoor in. Moet je wel liggen natuurlijk.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbvdb
  • Niet online
Dankjulliewel voor jullie antwoorden en ervaringen dusver! Erg tof om te lezen!

Het advies wat @whatyoudoing geeft voelt goed. Het klopt, mocht ik terug willen gaan dan kán dat altijd nog. Op zich wel het fijne van het hebben van een technische diploma. Tevens ook goed advies voor anderen die hiermee zouden worstelen - je kan altijd terug.
NoepZor schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:08:
Misschien nog interessant, gezien dit stuk info

[...]

Je zou je kennis kunnen inzetten als docent, dan ben je bezig met mensen/begeleiding en zet je je kennis daarvoor in. Moet je wel liggen natuurlijk.
Deze pluk ik er ook even tussenuit, inderdaad een interessante gedachte die ik kan meenemen. Toevallig krijg ik een hoop mee over onderwijs en onderwijzen vanuit mijn omgeving, plus heb ik zelf uit interesse het één en ander erover geleerd.
Ik weet uit wat rondvragen dat in ieder geval (aantoonbare) kennis wel vaak een vereiste is als docent. Niet gek natuurlijk, kwaliteit van onderwijs is zeer belangrijk. Evengoed kan het iets interessants zijn.
Furion2000 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:42:
Ik zou zeggen go for it, zelf ervaren is het enige wat die vragen echt kan beantwoorden.

Daarnaast zou ik wel mee willen geven;
- Als je nergens in investeert word je nooit een expert in iets en kun je nooit ervaren hoe het is om kennis te delen vanuit een expert rol.
- Elke beroepstest en loopbaancoach zal met het resultaat komen dat je iets anders moet doen in de momenten dat je twijfelt. Je geeft andere antwoorden, je hebt andere gedachten.

Mijn n=1, de twijfel komt en gaat en op die momenten dat het er is weet ik dat het geen goed moment is om keuzes te maken. Dat doe ik op geplande momenten om het jaar of eens in de 3 jaar.

Wat mij enorm hielp was ook de gedachten van mijzelf te scheiden van anderen, door echt na te denken waar bepaalde gedachten vandaan komen. Gedachten die je hebt opgedaan van een loopbaancoach, internet of een ander persoon zijn imo de reden dat we na 10 jaar achter ons oren krabben en denken; wat heb ik voor keuzes gemaakt... een psycholoog gaat ook niet zeggen wat je moet doen, die helpt je met de juiste vragen aan jezelf stellen.
Ook een fijn antwoord. Betreft je punten, ik onderschrijf deze. Ik besef me heel goed dat ik het liefst een bepaalde expertise ergens in zou willen hebben; keerzijde ervan is dat het 10 jaar zou duren voor je jezelf een expert mag noemen. Ik wil mezelf echter ook de vrijheid gunnen om te beseffen wat ik écht wil doen in plaats van mezelf vast te pinnen op de droom van het zijn van een expert. Het is goed om de ambitie te hebben me dunkt, maar het kan eveneens verstikkend zijn als je ergens goed in bent waar je niet van geniet.

Kun je trouwens als je wilt nog iets meer uitweiden wat je bedoelt met het scheiden van je gedachten en dat van anderen? Ik meen dat ik iets lees wat heel interessant is, maar wat ik nog niet compleet vat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gemmeke
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13:11
Ik ben overgestapt van boekhouding naar Cybersecurity, terwijl ik werkte deed ik avondonderwijs, een opleiding van 3 jaar met stage en graduaatsproef.

Cat linux.txt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:02
mrbvdb schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:34:
[...]

Kun je trouwens als je wilt nog iets meer uitweiden wat je bedoelt met het scheiden van je gedachten en dat van anderen? Ik meen dat ik iets lees wat heel interessant is, maar wat ik nog niet compleet vat.
Bah, want misschien gaat het nu wel zweverig klinken :+

Het is puur herleiden van waar bepaalde dingen vandaan komen. Bijvoorbeeld je bent een enorme festival ganger en denkt dat leuk te vinden. Waar is die liefde voor festivals ontstaan, berust die op eigenschappen van jezelf, dingen in je jonge jeugd die daar al op voorsorteerde? Kan ook zomaar zo zijn dat je er achter komt dat Hans graag naar festivals ging en jij Hans z'n vriend was en soms wel eens denkt....pfff weer een festival - maar je doet het al zo lang en je hele indentiteit zit er aan vast.

Geen reden tot paniek natuurlijk in dit soort dingen, maar als je dit weet van jezelf kun je sterker in je schoenen staan en een keertje een festival overslaan. Festival kun je vervangen met elk onderwerp en pas als een paar keer doorvraagt komen er wel eens interessante antwoorden ( Five why's van Toyota :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbvdb
  • Niet online
Gemmeke schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:40:
Ik ben overgestapt van boekhouding naar Cybersecurity, terwijl ik werkte deed ik avondonderwijs, een opleiding van 3 jaar met stage en graduaatsproef.
Klinkt inderdaad als een forse overstap naar iets nieuws. Ben wel benieuwd, hoe heb je het combineren van avondonderwijs aangepakt initieel en hoe was je ervaring? Heb wel eens van anderen gehoord over horrorverhalen gepaard met scheidingen wegens de drukte, of anderen die het niet konden bekostigen. Financierde je dit zelf, of was het vanuit je werkgever?
Furion2000 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:09:
[...]

Bah, want misschien gaat het nu wel zweverig klinken :+

Het is puur herleiden van waar bepaalde dingen vandaan komen. Bijvoorbeeld je bent een enorme festival ganger en denkt dat leuk te vinden. Waar is die liefde voor festivals ontstaan, berust die op eigenschappen van jezelf, dingen in je jonge jeugd die daar al op voorsorteerde? Kan ook zomaar zo zijn dat je er achter komt dat Hans graag naar festivals ging en jij Hans z'n vriend was en soms wel eens denkt....pfff weer een festival - maar je doet het al zo lang en je hele indentiteit zit er aan vast.

Geen reden tot paniek natuurlijk in dit soort dingen, maar als je dit weet van jezelf kun je sterker in je schoenen staan en een keertje een festival overslaan. Festival kun je vervangen met elk onderwerp en pas als een paar keer doorvraagt komen er wel eens interessante antwoorden ( Five why's van Toyota :+ )
Nee helemaal niet zweverig, juist een fijne inkijk! Ik vat je nu helemaal, het is inderdaad goed om te doorgronden waarom je "iets" voelt. Ik herken dit ook, zelf zat ik best in de knel voor en nadat mijn eerste echte relatie uit ging. Omdat ik wist dat ik eerst aan mezelf moest werken voor ik weer een relatie indook, vroeg ik altijd af of het liefde was wat ik voelde, of de behoefte om eenzaamheid op te vullen (toch vaak het laatste).

De vijf Why's zijn een mooi stuk gereedschap om iets de doorgronden, niet alleen op technisch vlak inderdaad. Leuk dat je dit deelt en spiegelt, ik ga zeker pogen om er ook wat bewuster mee om te gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemmeke
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13:11
[quote]mrbvdb schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:12:
[...]

Klinkt inderdaad als een forse overstap naar iets nieuws. Ben wel benieuwd, hoe heb je het combineren van avondonderwijs aangepakt initieel en hoe was je ervaring? Heb wel eens van anderen gehoord over horrorverhalen gepaard met scheidingen wegens de drukte, of anderen die het niet konden bekostigen. Financierde je dit zelf, of was het vanuit je werkgever?

[...]

Ik woon nog thuis bij de ouders dus financieel ging het goed haha, enkel tijdens de examenperiodes was het wel druk als je moet werken en studeren. De laatste 6 maanden heb ik ontslag genomen om meer te focussen op mijn stage en graduaatsproef. Ik heb dit gedaan omdat ik nu minder verantwoordelijkheden heb.

Cat linux.txt

Pagina: 1