Aarding overspanningsbeveiliging

Pagina: 1
Acties:
  • 1.744 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martud
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-07 14:05
Ik wil een overspanningsbeveiliging in mijn meterkast aansluiten. In de handleiding van de Hager overspanningsbeveiliging staat dat de de draden/kabels minimaal 6mm2 moeten zijn. Dus ook de aardedraad/kabel. Vanaf de hoofdaardlrail (HAR) gaat nu een 2,5mm2 vertinde koperdraad naar de groepenkast.
Voor de zekerheid mijn vraag:
Moet ik nu vanaf de HAR een nieuwe of extra 6mm2 vertinde koperdraad naar de groepenkast aanleggen om hier de aarde van de overspanningsbeveiliging op aan te sluiten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-09 10:38
@Martud waarom wil je een overspanningsbeveiliging hebben wat is het nut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:26

Illusion

(the art of)

Vanaf de hoofdaardlrail (HAR) gaat nu een 2,5mm2 vertinde koperdraad naar de groepenkast.
Voor de zekerheid mijn vraag:
Moet ik nu vanaf de HAR een nieuwe of extra 6mm2 vertinde koperdraad naar de groepenkast aanleggen om hier de aarde van de overspanningsbeveiliging op aan te sluiten?
Ja.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martud
@pletter: waarom wil je een overspanningsbeveiliging hebben wat is het nut?

Ik heb in korte tijd al twee keer te maken gehad met overspanningen als gevolg van blikseminslagen in de omgeving (woon in de buurt van hoogspanningsmasten). Hoewel de schade aan diverse apparaten werd vergoed door de verzekering, wil ik van het gedoe van dit soort overspanning af zijn. Hoewel er voor woningen (nog) geen eis is voor overspanningsbeveiliging wordt deze toch steeds meer en meer aanbevolen. Ik zie het nut er daarom wel van in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martud
@IIIusion: dank voor de bevestiging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Beste is om vanaf de hoofdaardrail een 6mm2 naar de overspanningsbeveiliging te leggen en vanaf daar door naar de aardrail in de kast.

En ja overspanningsbeveiliging kan best handig zijn ook in thuissituaties.

www.elecdev.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:21
Als een blikseminslag dichtbij valt, dan heb je flinke en snelle spanningspieken. De minste impedantie (lange draad, dunne draad, ...) verhindert de goeie werking van je overspanningsbeveiling op dat moment (net wanneer ze nutting zou kunnen zijn).

Dus ofwel zo'n dikke draad plaatsen (zo kort mogelijk, uit een stuk); of als dat te lastig is kan je meteen die overspanningsbeveiliging niet plaatsen want die zal niet (goed) kunnen werken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martud
@Jan en @naftebakje: duidelijk verhaal ga ik doen! Ik denk dat ik ook meteen de huidige 2,5mm2 aarddraad vervang door een 6mm2.
Overigens heeft de door mij beoogde overspanningsbeveiliging (Hager SPD413) 2 aardingsklemmen waar ik een aardraad op aan kan sluiten. Mij is niet duidelijk of ik beide moet gebruiken. Eén lijkt me toch voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:52

Peetman

Tjah....

Martud schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 09:37:
@Jan en @naftebakje: duidelijk verhaal ga ik doen! Ik denk dat ik ook meteen de huidige 2,5mm2 aarddraad vervang door een 6mm2.
Overigens heeft de door mij beoogde overspanningsbeveiliging (Hager SPD413) 2 aardingsklemmen waar ik een aardraad op aan kan sluiten. Mij is niet duidelijk of ik beide moet gebruiken. Eén lijkt me toch voldoende?
Vermoed dat het er 2 zijn, zodat je kan doorlussen naar bijv een ander component.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19:25
Martud schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 09:37:
Als je de handleiding van de SPD opent zie je dat er 2 aardleidingen getekend zijn. Eentje naar de HAR waar ook je aardpen op zit en eentje (Spc) die volgens mij op de aardrail van je groepenkast moet. Tevens moet het stukje vanaf de HAR naar je groepenkast altijd 6mm2 zijn, vertind koper of VDS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Peetman schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:27:
[...]Vermoed dat het er 2 zijn, zodat je kan doorlussen naar bijv een aardlekautomaat.
Een aardlekautomaat wordt niet aangesloten op de aarding, dus ik zou geen waarde hechten aan dat vermoeden.

Lees de handleiding, die is betrouwbaarder dan een reactie op een forum.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:52

Peetman

Tjah....

naftebakje schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:49:
[...]
Een aardlekautomaat wordt niet aangesloten op de aarding, dus ik zou geen waarde hechten aan dat vermoeden.

Lees de handleiding, die is betrouwbaarder dan een reactie op een forum.
Goed punt.

Plaatje uit de handleiding van betreffende module van TS: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTr9MMdcjdpkAlRaAKzIWUjsO1I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rdl6vOGhbwZZ3R39BcM4AK3o.jpg?f=fotoalbum_large

https://assets.hager.com/...uMTcyMzQ3MDkwMC4zLjAuMA..

[ Voor 17% gewijzigd door Peetman op 12-08-2024 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:16
Dit is bewust met twee aparte dikke draden, zodoende heeft hij altijd de laagste impedantie. Ongeacht waar de overspanning vandaan komt.
Dit is een functionele aarde.

Het vervangen van de huidige draad tussen hoofdaarde en aardrail is niet nodig.
Als je dit wel wil doen, eerst alle hoofdschakelaars die aftakken van die aardklem uitzetten.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 12-08-2024 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19:25
jeroen3 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:11:
Dit is bewust met twee aparte dikke draden, zodoende heeft hij altijd de laagste impedantie. Ongeacht waar de overspanning vandaan komt.
Dit is een functionele aarde.

Het vervangen van de huidige draad tussen hoofdaarde en aardrail is niet nodig.
Als je dit wel wil doen, eerst alle hoofdschakelaars die aftakken van die aardklem uitzetten.
Stukje 2.5mm2 van Rail naar HAR is sws al fout... Beter gelijk vervangen wanneer je toch overspanningsbeveiliging plaatst en de boel uit staat... 6mm2 koop je dan toch al dus dan maar 2 meter meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martud
Dus als ik het goed begrijp is het idd beter om de 2,5 mm2 aarddraad te vervangen door 6 mm2 en beide aardingsklemmen van de overspanningsbeveiliging te gebruiken, 1 van 6 mm2 voor rechtstreeks op de HAR en 1 van 6 mm2 op de kamrail (in mijn geval de Hager 14-polige aardklem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-09 12:02
Ik heb een vraag over de overspanningsbeveiliging.

het gaat om een meterkastkast met een aansluiting van 3x35A.
Hier zit een DEHN DG TNS 230 400 FM overspanningsbeveiliging in.
Ik zou zeggen dat deze voor een TN-S stelsel bedoeld is.
Na mijn weten heb ik een TT-stelsel (aparte aarde geslagen bij de woning).

Daardoor is mijn vraag, voldoet deze dan wel goed als een overspanningsbeveiliging?

mijn 2e vraag, ik heb ook een tuinhuis, die zijn voeding middels een 4x6+aarde krijg van de hoofdaansluiting.
Alleen op dit tuinhuis zit een bliksemafleider, hebben jullie een advies welke overspanningsbeveiliging ik hier dan het beste kan plaatsen bij deze onderverdeelkast?
Fysiek zit de bliksemafleider niet aan de aarde van de voeding, waardoor ik verwacht dat ik het gewoon moet zien als een normale installatie?

Bij Elektramat zie ik prijzen varrierend tussen de 160 (zonder stelsel benoemd) tot 570.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Bij blikseminslag dichtbij kan de draad tussen je meterkast en tuinhuis als een antenne werken; dus kan deze wel overspanning oppikken. Doordat je beide geleiders samen hebt liggen zal dit wel flink beperkt blijven.

En het is best dat je de bliksemafleider niet aan de aarding hebt verbonden, dan zou je net problemen creëren met je bliksemafleider. Je wil geen stroom door je aardingsdraad: en bliksemafleider apart zo ver mogelijk van jou aarding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardpenslaan
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09-02 20:57
*knip*

Spam is niet toegestaan.

[ Voor 97% gewijzigd door tweakduke op 20-01-2025 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-09 12:02
@Aardpenslaan is dit niet alleen reclame voor jezelf maken?
De tekst die jij plaatst heeft geen direct antwoord op post hier, en je naam, website en je tekst komen bij mij over alsof je hier alleen reclame maakt voor jezelf.

Misschien dat ik dit verkeerd oppak.
En dat dit dan ook je eerste post is helpt daarin ook niet mee.

[ Voor 18% gewijzigd door Clumsy Smurf op 19-01-2025 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:09

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
En dergelijke topics kicken we hiervoor niet omhoog. Slotje :)

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.