Plafondlamp blijft aan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Zeer onhandig klus ongelukje gehad.

Ik wilde een noodfitting vervangen voor een Ikea plafondlamp. Noodfitting verwijderd, Ikea lamp geinstalleerd op de plafond centraaldoos, lichtwandschakelaar aangezet en... ik zag een vonk uit de lamp komen.. de nul en schakeldraad kwamen tegen elkaar denk ik? Shit.

In de meterkast knalde de boel er direct uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3qhwNpVZ4KjV72t5COEo1ooy_4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dxgX9CkFX2f5VniGShe58Fmg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5PGkZ2AJdQiqFiDgsyifLxDheZg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BUL63VPRthwAxnwYhRtGPWMO.png?f=fotoalbum_tile

De Ikea lamp installatie nagelopen en de boel weer aangezet. De lamp brandde nu normaal, maar ging niet meer uit zodra ik de lichtschakelaar omzet.. dat is niet de bedoeling natuurlijk. Staat permanent stroom op.

- Meterkast groep weer uitgezet
- Ikea lamp volledig verwijderd
- Noodfitting weer geinstalleerd --> ook deze blijft permanent aan. Vreemd.
- Afdekplaat uit plafond geschroefd --> de blauwe kabel bleek eruit gesprongen, mogelijk door de knal?
- Blauw elektrakabel weer vastgeklikt in afdekplaat --> Geen effect, lamp blijft permanent aan.
- Wandschakelaar nagekeken --> gewoon goed geinstalleerd, schakelt goed.

Wellicht is het afdekplaatje met kroonsteen kapot gegaan? Dus bij de bouwmarkt een nieuwe ABB afdekplaat gehaald. Geinstalleerd, noodfitting erop en.. nog steeds permanent de lamp aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TC4dCUGBvH38E2efpIcWVwKF9gI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0QmsqJA7eOeK79zxaiPZF2Qh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dGnCPV89FfjEembAruUTtMBDaE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JoszgQKtXtzvZWEpmKDT5xvX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_HsBpAny7eDysvkyBI9ZesqZOM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ITNtYRqBMdZ5peHjmyVa7df.jpg?f=fotoalbum_tile

Iemand enig idee waar ik nog naar kan/moet kijken?
Ik ben geen elektra held, dus anders maar een installateur bellen :+

Beste antwoord (via stin00 op 07-08-2024 19:06)

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:41
Klinkt alsof je schakelaar naar zijn grootje is. Als je aangeeft dat hij goed schakelt, heb je dat dan ook gemeten?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Klinkt alsof je schakelaar naar zijn grootje is. Als je aangeeft dat hij goed schakelt, heb je dat dan ook gemeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:35

dragonhaertt

@_'.'

Met een multimeter (of spanningszoeker en veel voorzichtigheid) kan je hier het beste iets over zeggen.

Gewoon direct na de schakelaar meten. Werkt het daar? Dan bij je lasklem meten.

Het lijkt mij dat je schakelaar stuk is.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gismo1979
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik ben ook electra held, maar heb je toevallig een hotelschakeling (kun je de lamp via twee schakelaars bedienen)? Zo ja zou ik de andere zijde ook controleren.

Schijnbaar is er een vonk getrokken en je geeft aan dat de blauwe kabel er waarschijnlijk vanwege de knal eruit is gesprongen. Hierdoor denk ik wel dat er schade zal zijn aan schakelaar(s) zoals dragonhaertt en Homer-Simpson al aangeven.

[ Voor 6% gewijzigd door Gismo1979 op 07-08-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:29:
dragonhaertt schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:31:
Met een multimeter (of spanningszoeker en veel voorzichtigheid) kan je hier het beste iets over zeggen.

Gewoon direct na de schakelaar meten. Werkt het daar? Dan bij je lasklem meten.

Het lijkt mij dat je schakelaar stuk is.
Dank voor het snelle reageren! Ik had alleen de schakelaar losgeschroefd en visueel bekeken..

Zojuist de schakelaar losgehaald, groep weer aangezet en beide draden met een spanningszoekertje gecheckt.

Schakelaar aan: spanningszoeker toont op beide draden een branded lichtje.
Schakelaar uit: spanningszoeker toont ook op beide draden een branded lichtje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEPZTdrkMRDEETUAl99C7OOM52I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XjRhlbC8fL85xCCOheCJYftC.jpg?f=fotoalbum_large

Welke conclusie kan ik hier aan verbinden? Inderdaad een gestorven schakelaar?
Gismo1979 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:32:
Ik ben ook electra held, maar heb je toevallig een hotelschakeling (kun je de lamp via twee schakelaars bedienen)? Zo ja zou ik de andere zijde ook controleren.

Schijnbaar is er een vonk getrokken en je geeft aan dat de blauwe kabel er waarschijnlijk vanwege de knal eruit is gesprongen. Hierdoor denk ik wel dat er schade zal zijn aan schakelaar(s) zoals dragonhaertt en Homer-Simpson al aangeven.
Nee de plafondlamp betreft een slaapkamer met slechts één schakelaar!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:39
Schakelaar is intern gefrituurd dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:39
Trouwens, ik mag hopen dat je de installatieautomaat ook uitschakelt terwijl je hiermee aan het klussen bent?

Wel een goede klapper als de C25 hoofdzekering er meteen mee uitsloeg. Dat kan hoor, maar dat de schakelaar dat dan niet overleeft is niet enorm vreemd. Zo'n binnenwerkje kost een euro of 5, kapje kun je gewoon houden.

Deze: https://www.sandervunderi...wisselschakelaar-516.html

[ Voor 9% gewijzigd door Wilke op 07-08-2024 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Wilke schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:59:
Trouwens, ik mag hopen dat je de installatieautomaat ook uitschakelt terwijl je hiermee aan het klussen bent?

Wel een goede klapper als de C25 hoofdzekering er meteen mee uitsloeg. Dat kan hoor, maar dat de schakelaar dat dan niet overleeft is niet enorm vreemd. Zo'n binnenwerkje kost een euro of 5, kapje kun je gewoon houden.

Deze: https://www.sandervunderi...wisselschakelaar-516.html
Ja ik schakel de installatieautomaat altijd uit :) Dank voor je hulp! Conclusie is dat ik een beunhaas foutje gemaakt heb. De groep blijft nu ook uit staan totdat het gefixt is.

Het was ook een beste klapper, zag wat vonken. Lesson learned.

Ik heb de lichtschakelaar losgehaald en ga nu richting Bauhaus voor een vervanger.. wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:35

dragonhaertt

@_'.'

stin00 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:50:

Welke conclusie kan ik hier aan verbinden? Inderdaad een gestorven schakelaar?
Yup, een schakelaar hoor te.. schakelen!
Als die zwarte draad (schakeldraad) aan blijft, dan werkt die schakelaar niet.
Een nieuwe schakelaar zou dit probleem inderdaad snel moeten verhelpen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Fijn dat we het probleem zo snel voor je hebben kunnen vinden. Succes met de verbouwing en veilig klussen maar.

Is niet ongebruikelijk dat de automaat van de hoofdzekering eruit klapt bij een harde sluiting hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-05 17:12
@Homer-Simpson @stin00 wat homer zegt is correct de zwakkere van de verdeler gaat eerst kan ook de hoofd zekering zijn meestal is die sneller.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Nieuwe schakelaar opgehaald, gemonteerd en het probleem is verholpen. De lamp kan weer veilig uit en ik heb niet het hele huis laten afbranden met dank aan mijn medetweakers @dragonhaertt @Homer-Simpson @Wilke @pletter @Gismo1979 :D
Pagina: 1