Ik gebruik inmiddels al sinds 2018 de Multisensor 6 op verschillende manieren, heb er in totaal 6 door het huis hangen.
Heb er een aantal op batterij (rechargeable van XTAR) en een aantal op USB aangesloten.
Om batterij te besparen is de update waarde rond de 10 minuten. Dit gaat dan om temperatuur, licht en luchtvochtigheid. Motion is zodra er iets wijzigt.
Op USB kan je veel sneller instellen om te rapporteren.
Over het algemeen werkt het perfect en heb ik niets te klagen, maar áls ik moet klagen heb ik de volgende minimale minpunten:
- Ondanks dat je de groene LED uit kan schakelen lijkt deze toch af en toe aan te gaan als er communicatie plaats vindt. Dit is in een donkere slaapkamer goed te zien. Lijkt willekeurig te zijn, je kun het LEDje natuurlijk ook afplakken.
- Eens in de 3 maanden heb ik bij 1 sensor een niet kloppende piek of dalwaarde, dan hebben we het echt over 120 graden in de plus óf min. Makkelijk eruit te filteren, maar zou niet moeten. Heeft voornamelijk te maken met een meting precies op het punt dat de batterij aan het overlijden is, dus wellicht te verklaren.
Verder zijn alle sensoren te kalibreren, dus helemaal correct in te stellen. Ik gebruik de temperatuur dan ook voor de thermostaat per kamer (beetje knutselen). Scheelde weer voor 120 euro per stuk lelijke thermostaatdingen kopen voor Honeywell Evohome in alle kamers.
Houd er rekening mee dat het echt een bewegingsensor is en geen aanwezigheidsensor.
Je kunt ze ook heel mooi in de wand of palfond wegwerken met de recessor (plafond niet handig als je de temperatuur wil gebruiken als thermostaat).
Daarnaast is het Z-wave dus werkt uitstekend. Uiteraard is bereik afhankelijk van de rest van het netwerk. In NL is dat vaak niet heel lastig gezien de gemiddelde woning klein is qua oppervlakte. Ik heb bijvoorbeeld al mijn schakelaars in de woning van Z-wave en daardoor een super goed en stabiel Z-wave netwerk.
Als ik terugkijk op de sensoren zijn ze het geld meer dan waard en had er zelfs meer voor neer willen leggen als het nodig was. Prijs kwaliteit is zeer goed. Enige wat ik nu persoonlijk nog mis is de CO2 sensor, maar die zitten vaak in hele andere prijsklasses, is alleen jammer dat ik dat nu niet heb en een aparte sensor voor moet monteren, had het graag alles in 1 gezien, ook al zou het de prijs verdubbelen.
[
Voor 7% gewijzigd door
drocona op 12-08-2024 11:39
]