Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resupine
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08-07 12:16
Hallo allemaal,

Momenteel bouw ik een pensioen op via mijn werkgever bij Nationale Nederlanden. Momenteel volgens het profiel Index Volgend. Nu blijkt dat dit toch wel enigszins anders is dan voorgesteld. Volgens het Index volgend profiel wordt er niet belegd volgens een Benchmark, wat ik wel zou verwachten.

Echter wordt de volgende verdeling aangehouden:

Enhanced Index Sustainable Equity Fund (NL) - 65,06%
Northern Trust UCITS FGR Fund - Emerging Markets Custom ESG Equity Index Fund A EUR - 14,87%
Northern Trust UCITS FGR Fund - Developed Real Estate ESG Index Fund A EUR - 5,05%
EnhIn Sus Gbl SCap EQFund NL-Z - 5,03%
The NT EM Local Currency Govt ESG Bd Idx D EUR Acc - 4,80%
Goldman Sachs Global High Yield (Former NN) - I Cap EUR (hedged iii)- 4,40%

Nu heb ik ook de keuze om zelf een aantal fondsen te kiezen, waaronder NT World en NT Emerging markets.
Dit lijkt me raadzamer, zeker gezien de grote allocatie EM volgens het profiel Index Volgend (15%)

De fondsen waar ik uit zou kunnen kiezen zijn als volgt:

(100% aandelen)

IE00B90PV268 Mellon - Walter Scott - Long-Term Global Equity Fund

LU0397156604 Goldman Sachs DJ UBS Enhanced Strategy Portfolio

LU0785617340 Triodos Global Equities Impact Fund Z Cap

LU0785618231 Triodos Impact Mixed Fund - Neutral Z Cap

LU0800559196 Goldman Sachs Commodity Enhanced - N Cap EUR (hedged i)

LU0862450359 JPMorgan Funds Emerging Markets Dividend C

LU0927663905 Kempen (Lux) Sustainable European Small-cap Fund B

NL0006311771 GS Enh Index Sust Emerging Markets Equity Fund (NL) - P

NL0006311789 Goldman Sachs Duurzaam Aandelen Fonds (NL) - P

NL0009265404 GS Global Sustainable Opportunities Equity Fund (NL) - P

NL0010623161 Goldman Sachs Europe Equity Fund (NL) - U

NL0011225305 Northern Trust World Custom ESG Equity Index - A

NL0011515424 Northern Trust EM Custom ESG Equity Index - A

NL0012727416 GS Enhanced Index Sustainable Equity Fund A (NL) - T

Daarnaast zijn er nog diverse obligatie fondsen beschikbaar, maar ik zou hier op termijn in af kunnen bouwen door middel van een gemengd obligatie fonds.

Voor nu zou de voorkeur uitgaan naar NT world en NT EM in de verhouding 90-10, eventueel aangevuld met een klein percentage vastgoedfonds.
Wat zijn jullie gedachten hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-05 18:01
Zit ook bij NN en had hetzelfde idee. Ik heb het ook gewijzigd naar Zelf Beleggen met de 90-10 verhouding in die twee fondsen.

De standaard fondsen en verdeling vond ik maar raar, kon er geloof ik ook niet echt goed het profiel of kosten van vinden.

Op termijn afbouwen van risico met meer obligaties zoals je aangeeft is inderdaad wel verstandig omdat je bij de uitkeringsfase niet kan doorbeleggen maar een vaste uitkering moet kiezen. Dat ben ik dus ook exact zoals jou van plan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resupine
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08-07 12:16
Ja, heb een mail gestuurd naar NN waar ik na twee maanden eens reactie op kreeg met een nietszeggend linkje naar de fondsen en dat ze niet volgens een Benchmark beleggen. Echter totaal geen uitleg waarom ze voor deze verhouding gekozen hebben.
Kosten zijn inderdaad ook totaal onduidelijk, als ik naar de maandelijkse inleg kijk lijkt het om ongeveer een 0.5% kosten te gaan.
Heb jij je toevallig ook verdiept welke fondsen je gaat gebruiken om af te bouwen? Dat is niet te automatiseren zeker, maar zal je een op een vast moment moeten gaan wijzigen?
Volgens mij kun je alleen je complete portfolio wijzigen en niet alleen de maandelijkse inlegging anders alloceren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wordt toch ruwweg 80-10-10 aangeraden vaak met World - EM - Small caps? 15% vind ik dan verder niet heel schokkend. Oké, je hebt ook nog wat andere erbij zitten, zoals real estate, waardoor die 15% effectief nog wat hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-05 18:01
Het small caps fonds staat niet in de beperkte lijst van beschikbare fondsen die in de startpost staat, dus dat gaat niet.

Wat betreft het afbouwen, daar ga ik nu nog niet naar kijken aangezien ik nog niet weet of Goldman Sachs dan nog steeds de eigenaar van NN is en dezelfde fondsen aanbiedt. Ik verwacht dat de lijst met beschikbare fondsen over tientallen jaren wel anders zal zijn.

Ik zie trouwens dat het wel mogelijk is om in de uitkeringsfase door te laten beleggen bij NN.

Wat natuurlijk ook nog kan is wisselen van pensioenuitvoerder (...zal vaak wel andere werkgever betekenen) en waardeoverdracht doen ;) Heb namelijk nog twee potjes van vorige regelingen bij NN die helemaal stilstaan en waarvan geen interne waardeoverdracht mogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:45
Thanks @Resupine na aanleiding van jouw ticket ook bij NN aangegeven over te gaan naar zelf beleggen en volledig in de NT World gegaan. Lijkt mij met oog op beheerskosten een betere keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:08
Eigenlijk is de onderliggende vraag vooral: wil je een gespreide portefeuille of wil je vol in aandelen van grote en middelgrote bedrijven (ontwikkeld en EM) beleggen. In het standaardprofiel wordt naast aandelen van grote en middelgrote bedrijven ook een plukje in smallcaps, onroerend goed en obligaties (overheid en bedrijven) gestopt. Dat maakt het tot een iets meer gespreide portefeuille. Het te verwachten rendement zal misschien een fractie lager liggen, maar naar mijn mening heeft het wel een betere rendement-risico verhouding dan als je alles in large- en midcap aandelen stopt.

Met een langere beleggingshorizon, als je nog jong bent, is er wat voor te zeggen om te kiezen voor de fondsen met het hoogste te verwachten rendement. Ook als het risico daarbij naar verhouding veel hoger zou liggen. Je kunt dan waarschijnlijk altijd later nog terug naar die standaardportefeuille. Maar de vraag is dan uiteraard ook wat op dit moment het beste te verwachten rendement heeft.
Pagina: 1