Toch wel wat reacties gekregen, waarvoor dank.
TMDC schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:27:
Ik zou het Roergebied vermijden. Vanaf Apeldoorn tot voor Hamburg (Elbetunnel) valt het buiten de spits redelijk mee, afhankelijk van het tijdstip en hoeveel bouwwerken er zijn. Het is een simpele route en wat minder chaotisch en meer relaxed rijden dan via Duisburg/Essen. Bij Hamburg is het altijd even opletten want dat is al jaren een open bouwput.
Bron: 4 jaar elke 2 weken heen en weer naar Denemarken gependeld.
FastFred schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:29:
...
Als je van België eenmaal Nederland binnen rijd,
zolang mogelijk in Nederland blijven en Roergebied vermijden dus. Eigenlijk dus idd Osnabruck - Bremen, Hamburg rijden. Doe ik ook altijd als ik die kant op ga.
Dat is het eigenlijk wel.
Dat is inderdaad wat ik probeer te doen.
Hompu schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:31:
Bedoel je met volgende week maandag 12 augustus? In Nederland eindigt de zomervakantie voor regio Zuid op 18 augustus en is het vanaf de 19e dus weer druk.
Houd er trouwens rekening mee dat bij optie 2 het stuk van Tilburg naar Den Bosch over een N-weg is en dus niet een autosnelweg.
Ja, heen op 12 augustus en terug op 19 augustus. Eerst wat rondreizen en van 16 tot en met 18 augustus is het de VROM in Göteborg (jaarlijkse Volvo meeting).
Orion84 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:34:
[...]
...
Afhankelijk van de snelheidslimieten op de betreffende stukken autobahn en je bereidheid om het gaspedaal in te trappen kan het interessant zijn om een route te kiezen met meer km's in Duitsland en minder in NL, via Venlo dus. Maar een snelle blik in google maps laat de nodige werkzaamheden zien rond Duisburg/Essen, dus inderdaad maar de vraag of dat daadwerkelijk gunstig is.
Heb de mogelijkheid (Volvo 850 T-5R) en wil het af en toe wel eens doen, maar over het algemeen voor zo'n afstanden is het wel relaxed om op cruise control te rijden waar mogelijk. Zelfs al is het aan 100 km/u in NL tijdens de daguren.
Sparkiee schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:46:
Ik kan je niet direct aangeven welke route het beste is.
Ga op tijd weg. Komende vanaf Maastricht weet ik uit eigen ervaringen dat er op de snelwegen in Duitsland veel werkzaamheden zijn. Zelf een paar weken geleden gemerkt. Dit kan voor onverwacht en langdurige vertragingen zorgen.
Als je via Google maps de route bekijkt zie ik overal van die gele "wegwerkzaamheden" icoontjes. en zelf kan ik daar niet vrolijk van worden.
Dus, vertrek op tijd. Persoonlijk ben ik liever een uur te vroeg dan net te laat. Die boot wil je niet missen.
pagani schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:49:
Net terug van een groot deel van die route (ten noorden van Hamburg naar Denemarken gereden en terug). We hebben op de heenweg drie uur (!)
in de file gestaan in de werkzaamheden rond Bremen en Hamburg. Het Ruhrgebied kwamen we heen en terug probleemloos door.
Bremen en Hamburg valt bijna niet te vermijden of je moet zover rondrijden dat je ook lang onderweg bent. In ieder geval vroeg genoeg vertrekken dan is er tijd om regelmatig even een pauze te nemen. Bij veel file of zo kan ik dan beslissen om kortere of minder pauzes te nemen. En te vroeg aankomen in Kiel is geen probleem.
EdwinW schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:04:
Een route die ik zelf weleens neem die met name in Noord-Westen van Duitsland over het algemeen weinig oponthoud geeft:
Antwerpen -- Utrecht --> Zwolle --> Emmen --> Noordelijk over de '31' --> Leer --> Oldenburg --> Bremen --> Hamburg --> Kiel
Aan de westkant van Hamburg heb je de Elbe tunnel en daar zijn al jaren werkzaamheden, maar omrijden via de oostkant hoeft niet altijd sneller te zijn.
De website
https://www.vmz-niedersachsen.de/niedersachsen/verkehrslage/ geeft ook een overzicht van de werkzaamheden ('Baustelle en Stau').
Je vetrekt op een maandag en helaas zul je doordeweeks dan wel (veel) meer vrachtwagens tegen komen in Duitsland. Bij Bremen kan dan een file staan op de vluchtstrook met vrachtwagens die naar de haven moeten rijden.
Heb die route eens bekeken en is wel 45 km verder, dus weet niet of dit voor mij echt tijdswinst kan geven. Ja bij file waar je uren in staat wel natuurlijk.
Trouwens, handige website die kende ik nog niet, bedankt.
Ik ga al heel wat jaren naar Oostenrijk, andere kant op door Duitsland. Was altijd op zondag om vrachtverkeer te vermijden. Laatste 2 trips toch op maandag en naar mijn gevoel reed dit beter. Ja veel vrachtwagens dus over het algemeen iets lagere snelheden, maar meer stabieler verkeersbeeld wat mij het gevoel gaf (niet berekend) dat de gemiddelde snelheid toch hoger lag.
FastFred schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:19:
Ik heb Google Maps ff een route laten berekenen van centrum Antwerpen naar de boot terminal in Kiel, aankomst tijd maandag ingesteld op 15:00 (heb je beetje speling). Dan rij je na de lunch voorbij Hamburg, dat moet te doen zijn.
De route wordt dan: Antwerpen - Turnhout - Eindhoven - Uden - Arnhem - Apeldoorn - Hengelo - Osnabruck - Bremen - Hamburg - Kiel
Je moet dan (zonder rekening te houden met pauzes) om 6:00 sochtends vertrekken. Je rijd dan sochtends wel door de Nederlandse spits, maar het meeste verkeer gaat sochtends de andere kant uit.
Je kunt er nog Eindhoven - Duisburg - Munster - Osnabruck van maken, maar dan rij je tijdens de ochtendspits door het Roergebied.
Dat was ook mijn insteek. En als ik het zo lees dan moet het in Nederland wel meevallen welke route ik ook neem omdat ik in de goede richting ga.