Netwerk met verschillende ip adressen maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markie1985
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-08 22:15
Thuis wil ik graag een netwerk maken met verschillende ip ranges, ook mogen een deel van deze ip ranges niet communiceren met andere,. maar groten deels moet dit wel.

Thuis heb ik zelf groten deels alles bedraad, al met al zit ik op 14 bedrade apparaten.
Nu wil ik mijn verbinding dus delen met iemand anders in huis, maar ik wil dus dat hij een eigen ip adres krijgt zodat hij geen toegang heeft tot de apparaten in mijn netwerk.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Standaard router caiway
2x 8 poorts gateway magened switch.
3x deco 9

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Dat ik iets van een layer 3 switch moet hebben of misschien een andere router?? Hier houd namelijk mijn kennis een beetje op. Wie kan mij adviseren?

Beste antwoord (via markie1985 op 07-08-2024 15:34)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:49
markie1985 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:05:
[...]
oké top, dat klinkt als makkelijk idd, en kan ik poort 3 en 4 gewoon gebruiken om daar de 2x 8 poort switch in te doen?. En wat gebeurd er als hij weer een netwerkkabel in zijn router doet?
Kan maar alles wat je in poort 3 en 4 stopt zal door iedereen te benaderen zijn.

Dus wil je het voor beide benaderen? Stop het in de caiway
Alleen voor jezelf? In je deco
Alleen voor de ander? In zijn andere router

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukJj_2WGzxlK_DFLLCAgCapNzBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UYjAp33BNR19yjx3FalQoA8g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door laurens0619 op 07-08-2024 15:20 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:18

M14

Je moet met vlan's gaan werken. Een vlan is als het ware een gescheiden netwerk binnen een netwerk.

Je kunt switch poorten aan een specifiek vlan koppelen. Alleen deze poorten kunnen elkaar benaderen.
Voor WiFi kun je meerdere ssid's maken, voor elk vlan 1. Dan heeft iedereen overal wifi, maar wel op het eigen netwerk.

Dit is te maken met managed switches en access points en wat configureerwerk. Zelf heb ik het een en ander aan Ubiquiti Unify spul en daar ben ik best te vreden over. Het maakt het configureren en beheren een stuk eenvoudiger en biedt best wel wat handige features.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Is het alleen draadloos of ook bedraad?
Indien alleen draadloos kun je hiervoor je gastenwifi gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markie1985
laurens0619 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:16:
Is het alleen draadloos of ook bedraad?
Indien alleen draadloos kun je hiervoor je gastenwifi gebruiken
Bedraad, hij krijgt zij eigen switch en Draadloze router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Als jullie beide routers gebruiken achter de caiway router (dus nat over nat) dan gaat het goed.

Dus:
Caiway:
Poort 1: Naar andere persoon router WAN poort router.
Poort 2: Naar WAN poort Deco m9 (router mode)

Op die manier heb je wel nat over nat maar kun je niet bij elkaars netwerk komen.

Mooier is een compleet vlan aware netwerk maar dat heeft best wat implicaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

laurens0619 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:21:
Als jullie beide routers gebruiken achter de caiway router (dus nat over nat) dan gaat het goed.

Dus:
Caiway:

Op die manier heb je wel nat over nat maar kun je niet bij elkaars netwerk komen.

Voor een thuisgebruiker die weinig kaas heeft gegeten van netwerken is 2x router achter elkaar volgens mij een prima oplossing. Super onhandig met poorten open zetten, maar zoiets gaat zoiemand niet doen. Ook is het fijn dat beide partijen hun eigen router neer kunnen zetten, ipv 1 gedeelde die alsnog door 1 partij beheerd wordt.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:35

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Gelet op jouw aantal bedrade apparaten (14) en de poorten op je aanwezige apparatuur (2x8), ontkom je er volgens mij niet aan om een extra router te plaatsen. Voor niet veel geld heb je een Edgerouter X. Daarmee kun je port-based VLAN's configureren en firewallen om alle verkeer onderling te blokkeren.

Dus:
- Modem
- - poort 1 > Edgerouter
- - - poort 1 (VLAN 10) > 8-poorts managed switch 1, met deco's
- - - poort 2 (VLAN 10) > 8-poorts managed switch 2
- - - poort 4 (VLAN 20) > huisgenoot netwerk

@laurens0619: bij jouw oplossing kan de huisgenoot toch gewoon de UTP-kabel pluggen in poort 1 in plaats van WAN, en vervolgens weer het hele netwerk op?

/edit: Ik weet niet wat het stroomverbruik is van je apparatuur; het kan de moeite waard zijn om één efficiënter apparaat te kopen.

[ Voor 12% gewijzigd door Thijsmans op 07-08-2024 15:06 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markie1985
laurens0619 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:21:

Dus:
Caiway:

oké top, dat klinkt als makkelijk idd, en kan ik poort 3 en 4 gewoon gebruiken om daar de 2x 8 poort switch in te doen?. En wat gebeurd er als hij weer een netwerkkabel in zijn router doet?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
markie1985 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:05:
[...]
Kan maar alles wat je in poort 3 en 4 stopt zal door iedereen te benaderen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukJj_2WGzxlK_DFLLCAgCapNzBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UYjAp33BNR19yjx3FalQoA8g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door laurens0619 op 07-08-2024 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Thijsmans schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:04:

@laurens0619: bij jouw oplossing kan de huisgenoot toch gewoon de UTP-kabel pluggen in poort 1 in plaats van WAN, en vervolgens weer het hele netwerk op?
Nee want dat "hele netwerk" is alleen de caiway router en 1x de WAN kant van de Deco m9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markie1985
Even een vervolg vraag,
Door uitbreiding in het bedrade netwerk moet ik weer een 8 poorts switch bijplaatsen, dit vind ik persoonlijk een rommeltje worden...
Dus ik wil een 24 poorts switch kopen, klopt het dat ik een managed, layer 1 of 2?? switch dan moet kopen om het dan via vlans te kunnen delen en ook de snelheden per poort te kunnen instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

laurens0619 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:12:
[...]

[Afbeelding]
Dat zou moeten werken.

Wel van belang om de DHCP reeksen goed te hebben.

Dus stel Caiway zit op 192.168.1.x,
dan TS op 192.168.2.x
en Topic Gast op 192.168.3.x

Als het goed is moeten dan beide apparaten in de 192.168.1.x reeks kunnen benaderen, maar niets vanuit de 192.168.1.x, naar 2 of 3, en ook geen verkeer van 2 naar 3

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
markie1985 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:31:
Even een vervolg vraag,
Door uitbreiding in het bedrade netwerk moet ik weer een 8 poorts switch bijplaatsen, dit vind ik persoonlijk een rommeltje worden...
Dus ik wil een 24 poorts switch kopen, klopt het dat ik een managed, layer 1 of 2?? switch dan moet kopen om het dan via vlans te kunnen delen en ook de snelheden per poort te kunnen instellen?
Dat is een optie. Hou in de gaten dat managed niet altijd betekent dat ie met vlans overweg kan.

Zodra je vlans op je switch gebruikt, zul je ook een router of firewall nodig hebben die die vlans routeert/filtert/ip adressen uit kan delen, je internet router kan dit niet.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
markie1985 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:31:
Even een vervolg vraag,
De layer 1 netwerk switch bestaat niet. Een netwerk switch is altijd layer 2, ze regelen het netwerkverkeer op basis van het hardware MAC-adres van alle aangesloten apparaten en trekken zich niets aan van IP-adressen.

Er bestaan ook switches die layer 3 dingen doen op basis van IP-adres maar dat heb je in dit geval niet nodig.

Welke router / routers gebruik je op dit moment? In je openings post van augustus zie ik de standaard modem / router van je Internet Service Provider (ISP) staan, 2x 8 poorts gateway magened switch en de TP-Link Deco 9 set.

Heb je in de tussentijd al andere apparatuur bijgekocht? Een router voor het aparte subnet?

Zoals @ChaserBoZ_ al aangeeft moet je even opletten welke functionaliteit het door jou gekozen apparaat precies heeft. Niet iedere netwerk switch is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je met VLANs wilt werken, moet je router er ook mee overweg kunnen: een switch kan vrolijk VLANs toewijzen per poort, maar iets moet uiteindelijk verkeer uit de beide VLANs richting internet routeren (en vice versa), en dingen als DHCP en DNS regelen voor de VLAN.

Is het niet handiger gewoon een unmanaged switch te nemen en die te hangen achter jouw eigen router? (en als die ander meer poorten nodig heeft een switch te nemen die degene achter hun Deco router hangt).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
dion_b schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:18:
Als je met VLANs wilt werken, moet je router er ook mee overweg kunnen: een switch kan vrolijk VLANs toewijzen per poort, maar iets moet uiteindelijk verkeer uit de beide VLANs richting internet routeren (en vice versa), en dingen als DHCP en DNS regelen voor de VLAN.

Is het niet handiger gewoon een unmanaged switch te nemen en die te hangen achter jouw eigen router? (en als die ander meer poorten nodig heeft een switch te nemen die degene achter hun Deco router hangt).
Dat zou inderdaad ook mijn advies zijn. Daarom ben ik ook benieuwd welke router(s) er op dit moment in het netwerk hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-01 15:39
laurens0619 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:12:
[...]

[Afbeelding]
Waar sluit je die shared devices dan op aan?
Een router heeft maar een wan poort en als je die shared devices alleen op de Caiway aansluit kan niemand er meer bij want alles wat uit de wan poorten van die deco en nieuwe router komt wordt door de Caiway het internet op gerouteerd.

Als je die shared devices op lan poorten van zowel die deco als die nieuw router aansluit hang je de netwerken weer aan elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@bananasplit zoals in het plaatje: de zyxel op een lan poort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
Sorry voor de verwarring er is geen Zyxel maar een Caiway router (heb het aangepast).

Dus alleen in de caiway lan en niet zoals je plaatje suggereert ook in de andere routers?

Maar dan kun je vanuit de lan kant van bijvoorbeeld die Deco dat shared device toch niet gebruiken.
Alles wat van de wan poort van die Deco komt wordt door de caiway router het internet op gerouteerd want volgens mij kun in die ISP routers geen routing table aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markie1985
FrankHe schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:23:
[...]

De layer 1 netwerk switch bestaat niet. Een netwerk switch is altijd layer 2, ze regelen het netwerkverkeer op basis van het hardware MAC-adres van alle aangesloten apparaten en trekken zich niets aan van IP-adressen.

Er bestaan ook switches die layer 3 dingen doen op basis van IP-adres maar dat heb je in dit geval niet nodig.

Welke router / routers gebruik je op dit moment? In je openings post van augustus zie ik de standaard modem / router van je Internet Service Provider (ISP) staan, 2x 8 poorts gateway magened switch en de TP-Link Deco 9 set.

Heb je in de tussentijd al andere apparatuur bijgekocht? Een router voor het aparte subnet?

Zoals @ChaserBoZ_ al aangeeft moet je even opletten welke functionaliteit het door jou gekozen apparaat precies heeft. Niet iedere netwerk switch is hetzelfde.
Oké duidelijk, dank voor de uitleg,

1 router van caiway, 1 poort naar deco9 en die naar 2x 8 poorts switch dan randapparatuur en de 2 andere deco 9
Vanaf de caiway poort 2 naar zijn router en dan naar zijn pc

Maar zoals werd gezegt en het makkelijk te houden kan ik idd misschien gewoon een unmanaged switch kopen met nadeel is dan dat ik zijn internet snelheid niet kan begrenzen ( maarja dat doen we nu ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markie1985
bananasplit schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:06:
[...]

Waar sluit je die shared devices dan op aan?
Een router heeft maar een wan poort en als je die shared devices alleen op de Caiway aansluit kan niemand er meer bij want alles wat uit de wan poorten van die deco en nieuwe router komt wordt door de Caiway het internet op gerouteerd.

Als je die shared devices op lan poorten van zowel die deco als die nieuw router aansluit hang je de netwerken weer aan elkaar.
Er word niets gedeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
bananasplit schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:25:
Sorry voor de verwarring er is geen Zyxel maar een Caiway router (heb het aangepast).

Dus alleen in de caiway lan en niet zoals je plaatje suggereert ook in de andere routers?

Maar dan kun je vanuit de lan kant van bijvoorbeeld die Deco dat shared device toch niet gebruiken.
Alles wat van de wan poort van die Deco komt wordt door de caiway router het internet op gerouteerd want volgens mij kun in die ISP routers geen routing table aanpassen.
Stel de zyxel heeft:
Wan ip: 100.100.100.100
Lan: 192.168.1.1
Shared device: 192.168.1.200

Deco:
Wan: 192.168.1.100 (gw 192.168.1.1)
Lan: 192.168.2.100
Client: 192.168.2.200

Stel je client 2.200 wil naar 192.168.1.200
- dat is niet in zn subnet, dus hij gaat naar de df gw 192.168.2.100
- die kent het ook niet dus hij gaat verder naar zn wan. De wan kent hem wel want zijn subnet dus routeert het verkeer naat het shared device.

Andersom lukt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zamsie
  • Laatst online: 20-09 14:38
markie1985 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:06:
Thuis wil ik graag een netwerk maken met verschillende ip ranges, ook mogen een deel van deze ip ranges niet communiceren met andere,. maar groten deels moet dit wel.

Thuis heb ik zelf groten deels alles bedraad, al met al zit ik op 14 bedrade apparaten.
Nu wil ik mijn verbinding dus delen met iemand anders in huis, maar ik wil dus dat hij een eigen ip adres krijgt zodat hij geen toegang heeft tot de apparaten in mijn netwerk.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Standaard router caiway
2x 8 poorts gateway magened switch.
3x deco 9

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Dat ik iets van een layer 3 switch moet hebben of misschien een andere router?? Hier houd namelijk mijn kennis een beetje op. Wie kan mij adviseren?
Hoewel het aanbevolen is hoef je in theorie geen vlans te gebruiken :P :> :>

Je schiet er niet direct wat mee op maar ik heb in het verleden veel kunnen leren door Eve-ng te gebruiken als Lab Omgeving --> https://www.eve-ng.net/

Indien je ondersteuning nodig hebt voel je vrij om een PM te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
laurens0619 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:15:
[...]

Stel de zyxel heeft:
Wan ip: 100.100.100.100
Lan: 192.168.1.1
Shared device: 192.168.1.200

Deco:
Wan: 192.168.1.100 (gw 192.168.1.1)
Lan: 192.168.2.100
Client: 192.168.2.200

Stel je client 2.200 wil naar 192.168.1.200
- dat is niet in zn subnet, dus hij gaat naar de df gw 192.168.2.100
- die kent het ook niet dus hij gaat verder naar zn wan. De wan kent hem wel want zijn subnet dus routeert het verkeer naat het shared device.

Andersom lukt niet
Dat werkt toch alleen als die caiway router loopback ondersteund?
En wat ik er van begreep is dat de meeste ISP routers dat niet doen.

[ Voor 5% gewijzigd door bananasplit op 05-01-2025 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
bananasplit schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:57:
[...]

Dat werkt toch alleen als die caiway router loopback ondersteund?
En wat ik er van begreep is dat de meeste ISP routers dat niet doen.
Waarom?
Loopback heeft met het wan ip te maken en daar kom je niet bij als je naar het shared device communiceert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vraagje, je woont samen met iemand in huis dus er is een bepaalde mate van vertrouwen. Is het niet veel simpeler om je devices goed te beveiligen, NAS met een wachtwoord etc. Gezien je eigen kennis niveau kan je huisgenoot gewoon ergens een kabel inprikken en alsnog overal bij. Kortom bedenk eerst heel goed waar je in gaat investeren en Vlan's etc zijn niet zo heel erg simpel en voordat je het weet maak je een klein foutje en kan hij nog overal bij. Als je hem/ haar niet vertrouwd zou ik zeker niet mijn voordeur sleutel geven.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1