Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:03
Op de verdeler onder de cv ketel zitten deze flowmeters.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ktnn-ilT_0DTR2Bf9JeBEJE2ygc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fSaLdVo1XIwGspMGg8IYWhYZ.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat de buizen naar verschillende radiatoren/vvw units gaan zijn ze eigenlijk overbodig. Dus wil ik ze weghalen en afdoppen (als dat kan). Ik weet alleen niet welke flowmeters dit zijn en hoe ze werken .. iemand enig idee hoe ze werken en of je ze eruit kan halen en kan afdoppen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-05 13:45
Ga je erop vooruit als je ze vervangt?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Monkeydancer schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:53:
Ga je erop vooruit als je ze vervangt?
Nee dat niet maar omdat ik las dat je flowmeters ook open/dicht kan draaien weet ik niet of ze nu open of dicht staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 454SS
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13-05 09:39
Zitten ze in de weg? Waarom wil je ze weg hebben, alleen omdat je niet weet of ze open of dicht staan? Als er geen verwarmingen zijn die (te) langzaam opwarmen, mochten ze instelbaar zijn, dan zou ik ze lekker laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
nee zitten niet in de weg maar als ze niet nodig zijn lijkt me flowmeters het systeem alleen maar te belemmeren. zijn ze wel te demonteren en schoon te maken overigens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dark_angel1969
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-05 21:18
Dat zijn geen flowmeters. Met de knoppen kan men instellen hoeveel water er door de betreffende leiding gestuurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
dark_angel1969 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:12:
Dat zijn geen flowmeters. Met de knoppen kan men instellen hoeveel water er door de betreffende leiding gestuurd wordt.
Oh kijk dat wist ik niet. Heb je hier meer informatie over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26

dragonhaertt

@_'.'

REDN4S schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:56:
[...]

Nee dat niet maar omdat ik las dat je flowmeters ook open/dicht kan draaien weet ik niet of ze nu open of dicht staan.
Volgens mij kan je gewoon aflezen of ze open staan?
Eentje op 1l/min en de rest op hun min?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
dragonhaertt schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:21:
[...]

Volgens mij kan je gewoon aflezen of ze open staan?
Eentje op 1l/min en de rest op hun min?
CV staat nu niet aan dus geen flow, moeten ze dan niet allemaal op 0l/min staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dark_angel1969
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-05 21:18
REDN4S schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:22:
[...]

CV staat nu niet aan dus geen flow, moeten ze dan niet allemaal op 0l/min staan?
Nee, hoeft niet. Moet je zelfs niet doen. Er moet een waterflow zijn.
Met die knoppen kun je bepalen hoeveel water er naar een bepaalde sectie gaat. De belangrijkste, bijvoorbeeld je woonkamer, geef je het meeste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

dark_angel1969 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:02:
[...]

Met die knoppen kun je bepalen hoeveel water er naar een bepaalde sectie gaat. De belangrijkste, bijvoorbeeld je woonkamer, geef je het meeste.
Waarom zou je nu energie verspillen puur aan het rondpompen van water?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
dark_angel1969 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:02:
[...]

Ja dat snap ik, maar met deze temperaturen hoeft de verwarming niet aan dus draait de pomp van de cv ook niet. Dan is er ook geen flow aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Toch maar eentje eraf gehaald om te zien hoe dat eruit ziet. Kan iemand de werking van de flowmeter uitleggen? Want het lijkt erop dat de flowmeter de buis daaronder dicht drukt in gesloten toestand of een klein stukje open staat. De stroming langs de inkeping drukt vervolgens het metertje naar beneden?

Misschien een domme vraag, maar zoals het bij mijn cv is, zit de flowmeter in de retour. Kan dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_RZSqpKj93OQ7JiGcUbbXGm0I0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gVliL1QRXuYrGw6nUneHibPt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:52
Je haalt de begrippen door elkaar, ik heb zelf geen idee wat het is, maar als het dus inderdaad geen flow meters zijn maar gewoon inregelknoppen dan stel je in hoeveel l/min er doorheen mag lopen. Of er nu flow is of niet, het glaasje laat de instelling zien.

Als het een flow meter zou zijn dan heb je gelijk, zonder flow zouden ze nul aan moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
joca schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:30:
Je haalt de begrippen door elkaar, ik heb zelf geen idee wat het is, maar als het dus inderdaad geen flow meters zijn maar gewoon inregelknoppen dan stel je in hoeveel l/min er doorheen mag lopen. Of er nu flow is of niet, het glaasje laat de instelling zien.

Als het een flow meter zou zijn dan heb je gelijk, zonder flow zouden ze nul aan moeten geven.
Als dat zo zou zijn dan klopt er iets niet. Want of ze nou helemaal dichtgedraaid zijn of open er glaasje/meter blijft op dezelfde plek…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:52
Je hebt gelijk, rode schuifje zou de flow aan moeten geven. Staan wel wat video's op YouTube, comfort verdeler, waar ze het uitleggen. Je moet iig kapje eraf halen om het te verstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:56
@REDN4S
Het lijkt op een Uponor Topmeter 0-5l/min Artikel-Nr.: 1084057

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Puch-Maxi schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:44:
@REDN4S
Het lijkt op een Uponor Topmeter 0-5l/min Artikel-Nr.: 1084057
Bedankt dat is hem ook volgens mij!
Weet jij toevallig of deze flowmeter ook in de retour kan/mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:56
@REDN4S
Niet gehinderd door enige kennis, maar ik denk dat je ze juist in de retour wil. Het idee van waterzijdig inregelen is dat je de retourtemperatuur wil beïnvloeden c.q. optimaliseren, dit doe je door de retour te knijpen of juist wat meer open te zetten. Maar er zijn hier wel experts die je daar wat meer over kunnen vertellen, daarvoor zit je hier eigenlijk in het verkeerde sub-forum staat nu goed :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23:42

V-8

Kleine algemene tip voor zulke situaties: gebruik Google Lens om te checken wat voor iets het is! Vaak kom je dan al bij een merk en type uit, en kun je de handleiding eenvoudig vinden.

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conteaster
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Normaliter zitten dit soort flowmeters in de aanvoer, niet in de retour. Door de stroming van het water wordt de vlotter naar beneden gezogen. Als je ze in de retour zet wordt er tegen de vlotter aangedrukt en zal die dus niet naar beneden worden gezogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

fsfikke schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:04:
[...]

Waarom zou je nu energie verspillen puur aan het rondpompen van water?
Als het hele systeem uit staat gaat er sowieso geen water rond, maar je wil zo'n systeem op z'n minst 1x in de zoveel tijd even draaien. Geen idee hoe vaak/lang precies, maar iets in de grootte van een kwartiertje per dag (dus vrij vaak, maar niet heel lang).
Dit soort systemen houden er absoluut niet van om helemaal stil te liggen.

Los daarvan zou je als je alles dichtdraait een bypass moeten hebben, anders kan het systeem z'n water niet kwijt wanneer het aan staat. Dat is niet nodig als je er altijd minstens één open hebt.
Pagina: 1