Zwarte draad ipv bruin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:57
Ik heb een bestaande zekeringkast waar een paar zwarte kabels op bepaalde zekeringen aankomen ipv de bruine.

Gaan ze dit afkeuren indien ik ooit mijn electriciteit opnieuw moet laten keuren.
Ik heb een heel deel kabels bij getrokken maar de zwarte stonden eral.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynazap
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-09 14:38

Dynazap

Go Hard Or Go Home

Wanneer heb je ooit iemand aan de deur gehad om je elektriciteit te laten keuren / checken? Netjes is anders..

[ Voor 4% gewijzigd door Dynazap op 07-08-2024 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
In 3 fase installaties gelden volgens de Europese normen de volgende kleuren combinaties in relatie tot de fasedraad: L1 = Bruin. L2 = Zwart. L3 = Grijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:10
In welk land? In NL zijn er geen verplichte keuringen van electrische installaties (voor woningen dan). In België meen ik wel.

Is de draad wel 2,5 mm2? Zwart betekent schakeldraad en deze zijn vaak uitgevoerd in maar 1,5 mm2.

Of idd 1 van 3 fasen. Plaats eens een foto (als dat veilig kan).

Sowieso is de kans niet zo groot dat dit onmiddellijk gevaar oplevert.

[ Voor 23% gewijzigd door Wilke op 07-08-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Los van wel niet keuren is het verstandig om elektra volgens de normen te installeren en te coderen. DIt voor de veiligheid van jezelf en anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
Dit is een bestaande kabel van verlichting van de vorige eigenaar. Dus tussen zekering en schakelaar. in België.

Ik weet dat het niet correct is maar is een oude kabel. Mijn vraag is gewoon als het goed of afgekeurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21:44
CR1992 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:46:
Dit is een bestaande kabel van verlichting van de vorige eigenaar. Dus tussen zekering en schakelaar. in België.

Ik weet dat het niet correct is maar is een oude kabel. Mijn vraag is gewoon als het goed of afgekeurd wordt.
Zolang het geen gevaar is, hoef je oudere bekabeling niet te "upgraden" om goedgekeurd te zijn. Je kan zelfs in een bestaande woning bv. stopcontacten toevoegen op de "oude bekabeling" en dit zal geen probleem opleveren ivm keuring.

Dit geldt weliswaar niet als je een grondige renovatie uitvoert. Dan dien je wel alles aan te passen naar de huidige normen. Of ze in dat geval over een kleurtje zouden vallen zal waarschijnlijk afhangen van hoe streng de keurder is.

[ Voor 7% gewijzigd door nightgold op 07-08-2024 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 09:48
ik zou het vervangen want zwarte draad is dunner dan de bruine draad. bruine draad is 2,5mm en zwarte draad is 1,5mm. dus zelfs al zouden ze het niet afkeuren je draait wel met een configuratie die niet oficeel gesupport is en er gebeurd wat.Ik zou ze allemaal laten vervangen. zwarte draad is alleen geschikt als schakeldraad en niet als main aanvoer. De nen1010 zal hier vast ook wel het een en ander overzeggen.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:02
CR1992 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:31:
Ik heb een bestaande zekeringkast waar een paar zwarte kabels op bepaalde zekeringen aankomen ipv de bruine.

Gaan ze dit afkeuren indien ik ooit mijn electriciteit opnieuw moet laten keuren.
Ik heb een heel deel kabels bij getrokken maar de zwarte stonden eral.
Het gaat niet alleen om de kleur maar ook de dikte: een zwarte kabel is, voor zover ik weet, 1,5mm2 dik en een bruine of blauwe gebruikelijk 2,5mm2 dik. En als ik het goed zie maakt dat het verschil voor max 15A of 20A stroom.

Als je dus >15A door die zwarte kabel stuurt riskeer je oververhitting en brand, denk ik. Dat moet je al niet willen.

Ik weet verder niets van installatiekeuringen in België. Ik kan mij wel voorstellen dat, ALS je huis hierdoor afbrandt, dat als de verzekering kan aantonen (met bijvoorbeeld dit topic...) dat je hier al van wist, je niet gedekt bent voor brandschade.

Je moet dit gewoon niet eens willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
Het is allemaal 1,5 mm zwart verlichting.

Het zit al in de muren.
Want dat zat hier al.

Maar bij 3 fasen automaat.
Heb je ook 3 kleuren en daar is het geen probleem.

Dus verwacht hier ook geen problemen mee.

Heb gewoon een bijbouw voorzien van electriciteit en zag dat een oud gedeelte 1,5 zwart had voor verlichting.

Vond het gewoon raar. Maar wou gewoon zekerheid. Ik ga iets niet afbreken omdat het een zwarte kleur heeft als het toch goedgekeurd wordt volgens de Belgische wetgeving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
vanaalten schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:31:
[...]

Het gaat niet alleen om de kleur maar ook de dikte: een zwarte kabel is, voor zover ik weet, 1,5mm2 dik en een bruine of blauwe gebruikelijk 2,5mm2 dik. En als ik het goed zie maakt dat het verschil voor max 15A of 20A stroom.

Als je dus >15A door die zwarte kabel stuurt riskeer je oververhitting en brand, denk ik. Dat moet je al niet willen.

Ik weet verder niets van installatiekeuringen in België. Ik kan mij wel voorstellen dat, ALS je huis hierdoor afbrandt, dat als de verzekering kan aantonen (met bijvoorbeeld dit topic...) dat je hier al van wist, je niet gedekt bent voor brandschade.

Je moet dit gewoon niet eens willen.
Het is 1,5 mm zwart. Voor verlichting 16 a zekering. Juist de kleur is zwart
Pagina: 1