Zigbee smart dimmer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MT10
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 03-05 18:44
Allen

Ik wil in mijn huis alle verlichting smart maken via zigbee dimmers. Nu vond ik online verschillende merken, eerst vond ik deze (https://www.robbshop.nl/r...gbee-draaidimmer-2-draads) maar ook van veel andere merken zoals ecodim, Ion industries, .. Zitten er nog verschillen tussen die dimmers? Waar hebben mensen goede ervaringen mee?

Een andere vraag die ik nog heb is dat ik ook een aantal hotelschakelingen heb. Moet ik dan aan 1 kant zo'n slimme dimmer maken, de andere een normale schakelaar houden? Of moet/kan dat ook gewoon een slimme dimmer worden? (De installateur gaf bij de bouw aan dat voor een dimmer in hotelschakeling je over het algemeen op 1 plek een dimmer hebt en de andere gewoon een aan-/uitschakelaar aangezien een dimmer op beide plekken niet feilloos werkt. Kan dit met zigbee wel goed? Als dat niet kan, moet de aan-uit schakelaar van de hotelschakeling dan ook slim zijn of kan die normaal blijven en werkt het dan allemaal nog steeds goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:54

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@MT10 Zoveel mensen zoveel ervaringen, zou vooral eens zoeken hier :)

Wat je aan de andere kant van een hotelschakeling kan hebben hangt volledig af van de dimmer. Als je een dimmer module hebt met een pulsdrukker kan je daar meerdere pulsdrukekrs parallel aan zetten. Sommige smart draaidimmers (zoals de Robbshop) hebben ook een ingang voor een pulsdrukker (dus geen normale aa-uit schakelaar). Maar zal je dus wel wat moeten doen qua bekabeling.

Maar er zijn ook smart draaidimmers die simpelweg geen aansluiting hebben voor een extra schakelaar. Dan is de enige mogelijkheid om het licht op een andere plaats aan te doen door deze via de 'smarts' (dus op je controller die je gebruikt om alles smart te bedienen) te koppelen. Hoe dat kan hangt af van wat je als controller gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanzoe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14-12-2024
Misschien is Plejd iets voor jou? Zelf ben ik niet zo technisch maar dit is echt heel simpel. Gebruik het zelf voor mijn verlichting om te dimmen via schakelaars en de app, maar heb ook mijn tuinbewatering ermee geautomatiseerd. ;)

Leuk om mee te spelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

Hotelschakelingen? Of stiekem toch een wisselschakeling...
Aangezien dit een tech site is, bij deze een verheldering, aanvulling in kennis en duiding.

Vroeger geleerd tijdens de elektriciteitsleer les ;-P En de Wikipedia heeft hier een pagina aan gewijd. En @MT10 was die installateur een elektricien? Want die moet het verschil weten imho. Anders wordt er een verkeerde schakeling aangelegd.

"Hotelschakeling
Een wisselschakeling wordt vaak hotelschakeling genoemd, maar dat is eigenlijk een andere schakeling, de slaapkamerschakeling, die vooral in hotels wordt toegepast, vandaar de naam hotelschakeling. De hotelschakeling is bedoeld om in een kamer een lamp voor algemene verlichting of een lamp boven een wastafel, maar nooit gelijktijdig, in en uit te schakelen, en zodoende energie te besparen.

De hotelschakeling bestaat uit drie wisselschakelaars. De eerste twee schakelaars vormen een normale wisselschakeling: een bij de toegangsdeur en een bij het bed. De derde schakelaar wordt bij de wastafel geplaatst. Deze derde wisselschakelaar dient als keuzeschakelaar tussen de plafondlamp en de lamp boven de wastafel. Met deze schakelaar kan het licht dus niet uitgeschakeld worden, dat gebeurt via de beide andere schakelaars."
Bron: Wikipedia: Wisselschakeling

Mogelijk is de EcoDim een/de aanbeveling om te gebruiken.
En dan zoals al geopperd werd een puls drukker aan de andere kant.

[ Voor 2% gewijzigd door pentode op 12-12-2024 09:51 . Reden: aanvulling ]

De mens leert. De mensheid niet.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:27

Esumontere

Floep, banaan.

Kan je niet beter je lampen vervangen door dimbare ZigBee lampen? Philips Hue, Ikea Tradfri, etc...

Stukken makkelijker en waarschijnlijk goedkoper.

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:44

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Esumontere schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:41:
Kan je niet beter je lampen vervangen door dimbare ZigBee lampen? Philips Hue, Ikea Tradfri, etc...

Stukken makkelijker en waarschijnlijk goedkoper.
Das inderdaad een stuk eenvoudiger maar verlaagd wel het gemak. Wat als oma op de kinderen komt passen? Die vindt gewone schakelaars een stuk makkelijker dan een app of control panel aan de muur (hoewel dat laatste niet heel veel ingewikkelder is).

Had toevallig deze discussie gisteravond met iemand. Ik heb ook alles ZigBee dimbaar en gewoon met control panel aan de muur, telefoon of voice alles bedienen. Maar als je gasten hebt of opa en oma die op komen passen, is dat niet altijd even handig.

Dus er valt ook wel wat te zeggen voor dit soort oplossingen die combi van beide werelden bieden. Maar dus wel lastiger zijn om aan te sluiten.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

sys64738 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:03:
[...]

Das inderdaad een stuk eenvoudiger maar verlaagd wel het gemak. Wat als oma op de kinderen komt passen? Die vindt gewone schakelaars een stuk makkelijker dan een app of control panel aan de muur (hoewel dat laatste niet heel veel ingewikkelder is).

Had toevallig deze discussie gisteravond met iemand. Ik heb ook alles ZigBee dimbaar en gewoon met control panel aan de muur, telefoon of voice alles bedienen. Maar als je gasten hebt of opa en oma die op komen passen, is dat niet altijd even handig.

Dus er valt ook wel wat te zeggen voor dit soort oplossingen die combi van beide werelden bieden. Maar dus wel lastiger zijn om aan te sluiten.
Daarom heb ik ook Zigbee schakelaars die de lampen schakelen en dimmen. Je kunt bij de meeste Zigbee schakelaars lampen koppelen om ze als groep te schakelen of dimmen. Als je de schakelaar bindt aan een lamp dan zit HA (of een ander smarthome systeem) daar ook niet meer tussen, de communicatie verloopt direct van schakelaar tot lamp.

Ik gebruik hiervoor de Ikea Tradfri lampen en schakelaars. Zijn goedkoop, dimbaar en de schakelaars werken uitstekend.

[ Voor 13% gewijzigd door Esumontere op 12-12-2024 11:30 ]

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Esumontere schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:12:
[...]

Daarom heb ik ook Zigbee schakelaars die de lampen schakelen en dimmen. Je kunt bij de meeste Zigbee schakelaars lampen koppelen om ze als groep te schakelen of dimmen. Als je de schakelaar bindt aan een lamp dan zit HA (of een ander smarthome systeem) daar ook niet meer tussen, de communicatie verloopt direct van schakelaar tot lamp.

Ik gebruik hiervoor de Ikea Tradfri lampen en schakelaars. Zijn goedkoop, dimbaar en de schakelaars werken uitstekend.
Das inderdaad ook een goede oplossing.

Enige grote voordeel van die bedrade Zigbee schakelaars is dat ze ook blijven werken als je Zigbee Hub / Home Assistant ermee stop. Het fysieke deel van die schakelaarts blijft het dan gewoon doen (als het goed is).

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

sys64738 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:36:
[...]

Das inderdaad ook een goede oplossing.

Enige grote voordeel van die bedrade Zigbee schakelaars is dat ze ook blijven werken als je Zigbee Hub / Home Assistant ermee stop. Het fysieke deel van die schakelaarts blijft het dan gewoon doen (als het goed is).
De schakelaars zijn niet bedraad. :) Maar omdat ze direct werken zonder HA/hub blijven ze idd wel werken als je systeem stopt met werken.

Bijvoorbeeld: https://www.ikea.com/nl/n...ening-smart-wit-30488363/

[ Voor 10% gewijzigd door Esumontere op 12-12-2024 11:44 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

sys64738 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:36:
[...]
Enige grote voordeel van die bedrade Zigbee schakelaars is dat ze ook blijven werken als je Zigbee Hub / Home Assistant ermee stop.
Maar dat doen ze bij een directe binding met de lamp(en) dus ook. Ook als je hub/HA uit staat en je zigbee-mesh uit de lucht is blijft de directe koppeling van een draadloze knop met de lamp gewoon werken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Gizz @Esumontere

Dus even voor mijn beeldvorming: de lampen koppel je direct aan je schakelaar via ZigBee. Dan kun je die lamp dus bedienen als je hub / HA uit staat.

Maar hoe bedien je die lamp en/of schakelaar dan vanuit HA? Dan moet die schakelaar of lamp toch ook via ZigBee gekoppeld zijn met HA?

[ Voor 4% gewijzigd door sys64738 op 12-12-2024 13:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

sys64738 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:29:
@Gizz @Esumontere

Dus even voor mijn beeldvorming: de lampen koppel je direct aan je schakelaar via ZigBee. Dan kun je die lamp dus bedienen als je hub / HA uit staat.

Maar hoe bedien je die lamp en/of schakelaar dan vanuit HA? Dan moet die schakelaar of lamp toch ook via ZigBee gekoppeld zijn met HA?
Je koppelt de lampen en de schakelaar aan HA (in bijvoorbeeld Zigbee2MQTT). Vervolgens koppel je de lampen aan de schakelaar in Zigbee2MQTT.

Je kunt dan de lampen schakelen in HA, en ook met de schakelaar. Die werken los van elkaar. :)

Ditzelfde kan je overigens doen in de Ikea Home Smart app (mocht je een Tradfri/Dirigira hub hebben en geen HA).

[ Voor 7% gewijzigd door Esumontere op 12-12-2024 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Esumontere schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:24:
[...]

Je koppelt de lampen en de schakelaar aan HA (in bijvoorbeeld Zigbee2MQTT). Vervolgens koppel je de lampen aan de schakelaar in Zigbee2MQTT.

Je kunt dan de lampen schakelen in HA, en ook met de schakelaar. Die werken los van elkaar. :)

Ditzelfde kan je overigens doen in de Ikea Home Smart app (mocht je een Tradfri/Dirigira hub hebben en geen HA).
OK. Today I learned. Wist niet dat je in Zigbee2MQTT op deze manier directe bindings kon maken. Ga hier zeker meer mee doen!

Daarmee vervalt een belangrijk argument en is dit een veel simpelere en goedkopere oplossing dan de bedrade Zigbee dimmer/schakelaars.

Update: support is wel beperkt tot Hue en Ikea remotes, Aqara spul werkt niet helaas.

[ Voor 5% gewijzigd door sys64738 op 12-12-2024 15:03 ]

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

sys64738 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:47:
[...]

OK. Today I learned. Wist niet dat je in Zigbee2MQTT op deze manier directe bindings kon maken. Ga hier zeker meer mee doen!

Daarmee vervalt een belangrijk argument en is dit een veel simpelere en goedkopere oplossing dan de bedrade Zigbee dimmer/schakelaars.

Update: support is wel beperkt tot Hue en Ikea remotes, Aqara spul werkt niet helaas.
Ah, die beperkte support wist ik dan weer niet!
Pagina: 1