Bandengeluid bij grotere velgen met stillere banden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-04 19:52
Ik heb een Skoda Octavia mk3 uit 2018. De standaard 17 inch velgen die eronder zaten waren vrij saai, en i.v.m. het formaat van de auto leek het me mooi om er een 18 inch set onder te zetten omdat dit erg goed staat.
Ik vind het tegelijkertijd ook prettig als de auto zo stil mogelijk is, dus ik heb me van tevoren goed ingelezen. De consensus leek te zijn dat iets grotere wielen wel een kleine negatieve impact kunnen hebben op het geluid (er is immers minder rubber), maar dat je dit meer dan goed moet kunnen maken met de juiste banden. Ik verwachtte dus een vooruitgang qua bandengeluid.

Oude setup: 17 inch, 225/45 R17, Hankook Ventus Prime 3 (72db)
Nieuw: 18 inch, 225/40 R18, Goodyear Eagle f1 Assymetric 6 (70db)

Tot mijn grote spijt is de nieuwe setup behoorlijk wat luidruchtiger dan de oude, ondanks dat deze banden aanzienlijk stiller zouden moeten zijn. Ik heb veel reviews gelezen over de Goodyears, en die waren allemaal bijzonder positief.
Het is vooral merkbaar op grof wegdek (open asfalt), wat dus bijna alle wegen zijn...
De bandenspanning is correct (2,2/2,3).

Ik twijfel nu over wat te doen. Zal ik gaan isoleren, of de hele zooi maar op marktplaats zetten en weer terug gaan naar 17 inch?
Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen op dit gebied? En zijn jullie aan de slag gegaan met geluidsisolatie (bodem/kofferbak/wielkasten?) en wat is het effect hiervan?

Alvast bedankt :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 15:40
Geen ervaring met het isoleren van de auto, wel ervaring met sportievere banden op verschillende auto's.

Een grote factor voor het bandengeluid is de bandenspanning, je zou die eens iets kunnen verhogen voor mij persoonlijk zou die wat hoger mogen, maar dat is mijn voorkeur, je zou eens een rondje op 2,5-2,6 kunnen rijden om te zien of dat verschil maakt voor jou.

Andere factor is dat je nieuwe banden een dunnere wang hebben waardoor de boel stugger aanvoelt, hierdoor krijg je ook meer lawaai doordat de auto wat stugger is. Dat is dan niet persé bandengeluid maar kan ook van de auto zelf komen, als dat het geval is dan zul je naar een hogere wang moeten kijken maar dat heeft als je deze velgmaat blijft rijden meer invloed omdat dan de volledige omtrek van je wiel anders wordt.

Isoleren zal helpen tegen punt 1 maar waarschijnlijk niet tegen punt 2.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
Axewi schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:57:
Geen ervaring met het isoleren van de auto, wel ervaring met sportievere banden op verschillende auto's.

Een grote factor voor het bandengeluid is de bandenspanning, je zou die eens iets kunnen verhogen voor mij persoonlijk zou die wat hoger mogen, maar dat is mijn voorkeur, je zou eens een rondje op 2,5-2,6 kunnen rijden om te zien of dat verschil maakt voor jou.

Andere factor is dat je nieuwe banden een dunnere wang hebben waardoor de boel stugger aanvoelt, hierdoor krijg je ook meer lawaai doordat de auto wat stugger is. Dat is dan niet persé bandengeluid maar kan ook van de auto zelf komen, als dat het geval is dan zul je naar een hogere wang moeten kijken maar dat heeft als je deze velgmaat blijft rijden meer invloed omdat dan de volledige omtrek van je wiel anders wordt.

Isoleren zal helpen tegen punt 1 maar waarschijnlijk niet tegen punt 2.
De bandenspanning was 2,5 vanuit de garage, maar ik heb dit verlaagd omdat ik de fabrieksspecificatie wilde aanhouden. Ik heb niet het idee dat dit enig verschil maakte, maar omdat ik nu voornamelijk op 2,2 heb rondgereden en dit gewend ben kan ik dit nog eens proberen.
De wang is inderdaad dunner dan bij 17 inch, dus deze zal minder kunnen absorberen qua geluid. Maar ik verbaas me er gewoon over omdat de nieuwe banden 2db stiller hadden moeten zijn, ondanks dit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:02
Die bandenlabels qua geluid zeggen helaas niks. Ik ben nu in Denemarken op vakantie, hier is het asfalt nog veel grover qua structuur dan in Nederland. Mijn 70dB zomerbanden zijn in Nederland veel stiller dan de 68dB allseasonbanden die ik voorheen had, maar op het asfalt in Denemarken en Duitsland zoemen de banden enorm.

Naarmate je banden slijten zullen deze ook meer of minder geluid gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:38

DaWaN

'r you wicked ??

blupmans schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:32:
Oude setup: 17 inch, 225/45 R17, Hankook Ventus Prime 3 (72db)
Nieuw: 18 inch, 225/40 R18, Goodyear Eagle f1 Assymetric 6 (70db)

Ik twijfel nu over wat te doen. Zal ik gaan isoleren, of de hele zooi maar op marktplaats zetten en weer terug gaan naar 17 inch?
Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen op dit gebied? En zijn jullie aan de slag gegaan met geluidsisolatie (bodem/kofferbak/wielkasten?) en wat is het effect hiervan?
Isoleren van de auto zal weinig effect hebben denk ik.

Het geluidsniveau wat vermeldt wordt op het bandenlabel heeft meer betrekking op het absolute geluidsniveau voor de omgeving. Bandengeluid in de auto is zeer subjectief. Ander punt is dat bandenreviews ook zeer subjectief zijn, waarbij comfort / geluid vaak niet heel zwaar weegt in de beoordeling.

Hankook Ventus Prime 3 zijn comfortbanden en zullen subjectief redelijk stil zijn, Goodyear Eagle F1 Assymetric 6 zijn sportbanden die minder op comfort gericht zijn.
Persoonlijk zou ik in die maat die je noemt eerder voor zoiets als Michelin Primacy 4+ of Bridgestone Turanza 6 gegaan zijn als je comfort en geluid belangrijk vind.

Als laatste rijden grotere velgen / lagere wang banden altijd minder comfortabel dan kleine velgen met hogere wang banden.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:45

Barrycade

Through the...

Das het effect wat ik zou voorspeld hebben vooraf. Ik had op mijn Megane 16" velg met winter banden. En mijn zomersetje waren 17" met goodyears.

Die winterbanden waren echt aanzienlijk stiller. Meer rubber (en zachter) dan de platte banden en meer rij comfort. Maar was even wennen altijd, looks waren me ook wel wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
Ja de looks kun je niet vergelijken, maar ik weet niet of ik dat hoger plaats dan de geluidsproductie op dit moment ;-)
Ik had wel rekening gehouden met minder rijcomfort, maar dat is eigenlijk niet aan de orde. De Octavia is heel comfortabel en zacht geveerd, dus stug/hard is hij totaal niet (eigenlijk nauwelijks verschil).
Het is puur de geluidsproductie die me tegenvalt.
Een belangrijk punt van de looks is trouwens ook dat de wielen iets verder naar buiten staan (iets lagere ET i.c.m. 0,5 inch bredere velg) waardoor ze mooi uitlijnen met de zijkant van de auto. De originele velgen stonden behoorlijk ver naar binnen.

Wellicht dat ik zowel de looks als het comfort kan hebben als ik een 17 inch set velgenset aanschaf met dezelfde breedte/ET. Ik heb deze set voor een leuk prijsje op de kop kunnen tikken dus ik verwacht niet/nauwelijks verlies te maken (ik zit hardop te denken hier).

In ieder geval hartelijk dank voor de reacties allemaal!

Als mensen nog tips hebben qua banden (gericht op zoveel mogelijk comfort en weinig geluid) hou ik me aanbevolen :) Blijkbaar zeggen reviews en het label vrij weinig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RFT en wang hoogte hebben idd veel invloed op het geluid dat je ervaart in de auto.

De DB vermelding van de band gaat voornamelijk over omgevingsgeluid dat gemaakt wordt, dat kan aardig afwijken van het geluid wat je in de auto ervaart.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-04 11:36
YakuzA schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:54:
RFT en wang hoogte hebben idd veel invloed op het geluid dat je ervaart in de auto.

De DB vermelding van de band gaat voornamelijk over omgevingsgeluid dat gemaakt wordt, dat kan aardig afwijken van het geluid wat je in de auto ervaart.
Aha, dus de db waarde van 69db van de Pirelli Cinturato AllSeason SF2

vs

De db waarde van 71db van de Continental AllSeasonContact 2

Zegt niets over hoe ik in de auto de band ervaar qua rolgeluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

misschien zijn het je banden niet eens maar het veranderde windgeruis van je nieuwe velgen?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:37
Gewoon keuze maken:
Looks of geluid

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Die geluidsdruk die op die labels staat geldt als je buiten staat en de auto voorbij rijdt op een bepaalde afstand + snelheid.
Er is een andere waarde voor geluid dat naar binnen wordt doorgegeven (via het onderstel) maar die waarde is bijna niet te vinden (en hangt van de auto af).

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
kjiratsiekoedel schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:24:
Gewoon keuze maken:
Looks of geluid

.
? De looks van de band interesseert me echt helemaal niets. Als je bedoelt de looks van de velgen, die blijven hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Juup schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:33:
Die geluidsdruk die op die labels staat geldt als je buiten staat en de auto voorbij rijdt op een bepaalde afstand + snelheid.
Er is een andere waarde voor geluid dat naar binnen wordt doorgegeven (via het onderstel) maar die waarde is bijna niet te vinden (en hangt van de auto af).
Check. Heel irritant. Ik ga dan maar af op de reviews die men op die banden site hebben gepost met hoe stil hij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Fraggert schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:05:
misschien zijn het je banden niet eens maar het veranderde windgeruis van je nieuwe velgen?
De velgen blijven hetzelfde ongeacht de band die ik kies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-04 10:23
Je bent een topic aan het kapen vaniemand die looks wel belangrijk vind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:14
Banden wel juist gebalanceerd? Als dat niet correct is uitgevoerd dan gaan ze ook veel kabaal maken.
Ik ben een keer van 18 > 16 inch gegaan, en het viel mij op dat de auto meer geluid ging produceren. Even weer naar de banden garage en 1 band bleek niet goed gebalanceerd te zijn. Gefixt en het geluid probleem is opgelost.
Pagina: 1