"Nieuwe" vintage speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.hAmBurgEr
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 24-08-2024
Ik ben op zoek naar een setje mooie tweedehands speakers voor in de woonkamer. Ik ga ze eigenlijk voor alles gebruiken wat je je voor kan stellen; muziek/vinyl, home cinema en gamen.

Ik heb momenteel al een (vind ik) leuk, simpel setje staan, bestaande uit:

2 B&W DM100i (ooit paar jaar terug voor €45,- o.i.d. uit de kringloop gescoord, word ik nog steeds erg blij van)

Denon pma-560 versterker (oude van mijn pa, gaat ook niet zo snel weg want vgm dik in orde en sentimentele waarde)

Standaard ofc speakerkabels, niks geen hifi. Ik geloof ook niet dat ik dat genoeg waard vind.

Hieraan kun je misschien al aflezen dat ik niet per se een audiofiel ben die het beste van het beste wil, maar wel van een beetje lekker geluid houdt. Daarnaast ben ik dol op het soms ondergewaardeerde oude spul wat in kringlopen of op marktplaats voor een prikkie wordt weggedaan. Het is ook een beetje sport om op die manier wat moois te verzamelen

Nu heb ik tot nu heel veel gefocust op B&W, omdat ik die oude DM100i's echt heerlijk vind klinken en ik de nieuwe speakers graag in tandem wil gebruiken met deze. Deze staan echter nu gericht op het eetgedeelte en de keuken. Ik heb een lange woonkamer (doorzonwoning) waarbij ik nu de DM100i's linksachter heb staan, maar waarbij ik rechtsvoor op een muur projecteer. Daar zoek ik nu dus ook speakers voor. Hiervoor heb ik een kleine 15 meter aan kabel nodig (heb nu standaard ofc van 2,5 mm2 gekocht, lijkt mij goed genoeg?).

Ik zie de mogelijkheid voor een heel scala aan speakers van B&W, zoals de DM110i's, vele uit de DM600 series en kwam een setje CDM 7SE's tegen voor €400 (hoger budget dan ik normaal zou betalen, maar naar mijn idee wel een goede deal). Ik weet ook niet of mijn versterker überhaupt overweg zou kunnen met de CDM 7SE's.

Nu ben ik benieuwd wat jullie mij zouden kunnen aanbevelen. Ben op zoek naar een beetje groots geluid (mooi tijdens films), maar het hoeft niet een overweldigende bas te hebben in die zin. Zoek denk ik meer een mooi gebalanceerd geluid. Ik heb het idee dat ik voor €150 ook echt al hele mooie speakers kan vinden. Ik weet dat het ook altijd een kwestie van smaak is, maar ik vind het prettig als iemand met me meedenkt.

Klopt mijn aanname dat B&W + B&W mooier werkt trouwens wel, of is het ook prima om andere merken te overwegen? Enkel B&W maakte het voor mij een stuk overzichtelijker, maar ik hoor graag jullie input.

Alvast heel erg veel dank!

P.s.: wat een rabbit hole die hifi audio, echt zo veel moois gemaakt

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:43
Tja speakers zijn altijd persoonlijk, ik heb al een heel scala aan verschillende speakers gehad, maar ik luister met genoegen naar mijn B&W DM 602 S3, maar luisterde ook al met genoegen naar de B&W 202i, (MP) sony SS-B3 (kringloopvondst voor 10 euro) en eerder naar JBL floorspeakers TLX171 (puber uitgave, vind ik nu minder goed klinken). Overigens alles aangestuurd van een Sony TA530es versterker.

Als je nieuwe speakers wilt kopen is luisteren eigenlijk altijd het devies, tweedehands ook. Maar goed dan ben nagenoeg altijd afhankelijk van de ruimte en de apparatuur van de verkoper (of je neemt je eigen versterker mee natuurlijk en een audio bron naar keuze)

Of je amp je speakers goed aan kan, zo'n audiofiel ben ik ook weer niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:43

Videopac

Rommelt wat aan.

CDM 7se voor 400 euro lijkt me een goede koop. Je versterker kan dit wel aan. De gevoeligheid van dit soort vloerstaande luidsprekers is ruim voldoende.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 01:31
Luisteren is altijd het beste. Als er iets in de buurt staat kan je bijvoorbeeld vragen of je mag luisteren voor €20-50 bij je thuis, of degene wil misschien wel even bij jou langsrijden. Je kan ook accepteren dat je af en toe iets verkeerd koopt, als de deal goed is kan je dat wel weer verpatsen.

De Denon is stereo 2x 70W klasse AB, dat wil zeggen er zitten nog lekker dikke condensatoren in die de 'analoge' kracht moeten leveren als het er op aan komt. Als je 4 speakers tegelijk wil gaan aansturen dan wordt het wel wat veel, maar dit is erg afhankelijk van het gewenste volume en de gevoeligheid van de speakers. Die condensatoren kunnen ook wel verouderen, goed te vervangen door iemand die goed kan solderen, maar na 30 jaar zeker iets om over na te denken.

Nieuwe versterkers zijn klasse D, dat wil zeggen dat snelle processoren berekenen hoe de speaker aangestuurd moet worden en met pulsjes van honderdduizendste van een seconde wordt het vermogen dan aangeleverd bij de speaker. Die buffer/power condensatoren zijn dan niet nodig en ook de transformator kan veel kleiner. Daarom zijn die 9x100W versterkers waarschijnlijk nog lichter in gewicht dan die 2x70W van jou en toch veel krachtiger.

Dat zouden mijn te overwegen argumenten zijn voor een andere versterker (of juist niet), als je gaat luisteren naar iets anders zou ik daar op letten. Bijvoorbeeld de Marantz SR6200 van 10 jaar jonger is ook nog steeds AB, maar wel ontworpen op 5x 90W dus daar zit wel meer kracht in.

Kabel/draaddikte: Tja, als elektronicus zou ik dan zeggen goed de dunnere kabel heeft meer weerstand zet de versterker 0,01% harder. De engelenpieskabelvlechters denken daar heel anders over, die horen meer helderheid bij de klavercimbel maar alleen na het droevige stuk van Vivaldi's 348e symfonie in Bes. 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

jnr24 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:32:
Luisteren is altijd het beste. Als er iets in de buurt staat kan je bijvoorbeeld vragen of je mag luisteren voor €20-50 bij je thuis, of degene wil misschien wel even bij jou langsrijden. Je kan ook accepteren dat je af en toe iets verkeerd koopt, als de deal goed is kan je dat wel weer verpatsen.

De Denon is stereo 2x 70W klasse AB, dat wil zeggen er zitten nog lekker dikke condensatoren in die de 'analoge' kracht moeten leveren als het er op aan komt. Als je 4 speakers tegelijk wil gaan aansturen dan wordt het wel wat veel, maar dit is erg afhankelijk van het gewenste volume en de gevoeligheid van de speakers. Die condensatoren kunnen ook wel verouderen, goed te vervangen door iemand die goed kan solderen, maar na 30 jaar zeker iets om over na te denken.

Nieuwe versterkers zijn klasse D, dat wil zeggen dat snelle processoren berekenen hoe de speaker aangestuurd moet worden en met pulsjes van honderdduizendste van een seconde wordt het vermogen dan aangeleverd bij de speaker. Die buffer/power condensatoren zijn dan niet nodig en ook de transformator kan veel kleiner. Daarom zijn die 9x100W versterkers waarschijnlijk nog lichter in gewicht dan die 2x70W van jou en toch veel krachtiger.

Dat zouden mijn te overwegen argumenten zijn voor een andere versterker (of juist niet), als je gaat luisteren naar iets anders zou ik daar op letten. Bijvoorbeeld de Marantz SR6200 van 10 jaar jonger is ook nog steeds AB, maar wel ontworpen op 5x 90W dus daar zit wel meer kracht in.

Kabel/draaddikte: Tja, als elektronicus zou ik dan zeggen goed de dunnere kabel heeft meer weerstand zet de versterker 0,01% harder. De engelenpieskabelvlechters denken daar heel anders over, die horen meer helderheid bij de klavercimbel maar alleen na het droevige stuk van Vivaldi's 348e symfonie in Bes. 😁
Klasse AB of D is voor de aansturen minder relevant dan het vermogen en vooral de condities waaronder dat vermogen geleverd wordt. De Denon PMA-560 levert 2x70 Watt continu aan 8 Ohm bij 0,015% vervorming: dat is gewoon goed en meer dan voldoende. Wat kabel betreft: 2,5mm2 ofc is meer dan goed genoeg. Ik zou zeker niet meer geld in luidsprekerkabel steken.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-05 14:34
jnr24 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:32:

Wat een kul allemaal, nieuwe versterkers worden ook nog altijd gemaakt in klasse a of a/b. Of een budget surround receiver uit het jaar 2000 meer vermogen levert dan een stereo versterker uit de jaren 90 durf ik ook te betwijfelen. Een moderne Denon/Marantz receiver is overigens ook nog steeds klasse A/B.

Je uitleg over hoe een klasse-D versterker werkt mag ook met een flinke korrel zout genomen worden.

Ontopic:

TS zijn huidige versterker is een 2 kanaals versterker. Hier 4 speakers aanhangen kan, (mits beide 8ohm zijn) maar is niet aan te raden. Zeker gezien de sentimentele waarde en leeftijd van het apparaat.

Verder haal ik uit het verhaal niet op of TS nou een surround systeem wilt creëren, of dat het meer een multi-room audio oplossing moet worden.

In een surround systeem is ook een receiver nodig en zijn de speakers idealistisch uit dezelfde serie.
Dit gaat erg lastig worden met je budget van 150.

Een mutliroom oplossing gaat eigenlijk ook niet met je budget, als daar nog een extra versterker bij moet.

Mijn advies, zet je huidige setup neer zodat het de ideale luister positie op de bank is. Koop voor die 150 euro een bluetooth speaker voor de rest van je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.hAmBurgEr
Dank voor de reacties tot dusver! Ik hoor al veel dingen die mij verder helpen!

Luisteren ga ik ook zeker doen, als het me niet bevalt is het natuurlijk gewoon een nee.

Ik had ook het idee dat de CDM 7SE voor €400 een goede deal is. Thanks voor die bevestiging. Hoewel boven budget heb ik wel het idee dat ik dan fantastisch geluid koop met een goede deal. Ik sta nog steeds open voor andere (ook goedkopere) suggesties 😁

Mijn versterker ga ik iig niet vervangen, maar (ondanks de verdeeldheid) heb ik het idee dat die goed genoeg moet zijn om menig luidspreker aan te sturen.

Mijn plan lijkt meer op multi room dan op surround, maar zo'n ingewikkelde constructie wordt het nou ook niet. Ik ben nu op zoek naar speakers die een mooi geluid geven als ik een film op mijn bank kijk, daar hoeven de andere speakers niet eens per se bij aan. Stel dat ik muziek draai, dan is het leuk als dat over beide setjes speakers gaat zodat het door de hele benedenverdieping (eigenlijk 1 grote open ruimte) goed/mooi te beluisteren is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:23
4 B&W's tegelijk op een PMA560 lijkt mij ook niet verstandig.
Als je ze per 2 tegelijk gebruikt kan het heel goed dus of A of B maar niet A+B zoals je al aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.hAmBurgEr
Marcel Br schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:59:
Als je ze per 2 tegelijk gebruikt kan het heel goed dus of A of B maar niet A+B zoals je al aangeeft.
Ook bij de kleinere modellen (naar mijn idee dan ook lichter/minder nodig) is A+B niet aan te bevelen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Marcel Br schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:59:
Bij lagere volumes zal dit niet direct een probleem zijn. Zorg sowieso dat de versterker zijn warmte goed kwijt kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-05 14:34
mr.hAmBurgEr schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:48:
[...]

Ook bij de kleinere modellen (naar mijn idee dan ook lichter/minder nodig) is A+B niet aan te bevelen dan?
De fysieke grote van een speaker zegt niet zo veel over de impedantie (weerstand). Een kleine boekenplank speaker kan een nominale impedantie van 4 ohm hebben. Koppel je er daar vier van aan je versterker in standje A+B, is het waarschijnlijk snel gedaan met het apparaat.

Jouw speakers (of althans die je op het oog hebt) zijn 8 ohm nominaal met een minimum van 4 (op papier). Dat wil zeggen dat ze tot een weerstand van 4 ohm kunnen zakken. Als je 4 speakers tegelijk aangesloten hebt, halveert theoretisch die weerstand tot 2 ohm. Zeker op hogere volumes gaat je versterker dit niet leuk vinden.

Naast mogelijke problemen aan de versterker kant, heb je ook kans op natuurkundige problemen.
Die twee paar speakers kunnen elkaar zomaar eens in de weg zitten. Je krijgt dan "fase annulering".

Ik blijf erbij, stel een nette stereo situatie op. Koop een bluetooth speaker of iets als een gebruikte B&W Zeppelin voor achtergrond muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.hAmBurgEr
greentea schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:08:
[...]

De fysieke grote van een speaker zegt niet zo veel over de impedantie (weerstand). Een kleine boekenplank speaker kan een nominale impedantie van 4 ohm hebben. Koppel je er daar vier van aan je versterker in standje A+B, is het waarschijnlijk snel gedaan met het apparaat.

Jouw speakers (of althans die je op het oog hebt) zijn 8 ohm nominaal met een minimum van 4 (op papier). Dat wil zeggen dat ze tot een weerstand van 4 ohm kunnen zakken. Als je 4 speakers tegelijk aangesloten hebt, halveert theoretisch die weerstand tot 2 ohm. Zeker op hogere volumes gaat je versterker dit niet leuk vinden.

Naast mogelijke problemen aan de versterker kant, heb je ook kans op natuurkundige problemen.
Die twee paar speakers kunnen elkaar zomaar eens in de weg zitten. Je krijgt dan "fase annulering".

Ik blijf erbij, stel een nette stereo situatie op. Koop een bluetooth speaker of iets als een gebruikte B&W Zeppelin voor achtergrond muziek.
Hoewel een technisch verhaal (en mijn natuurkunde al lekker is weggezakt) begrijp ik wat je zegt. Ik vraag me dan nog af wat het effect precies zijn als ik het wel op A+B zou draaien, even voor mijn beeldvorming.
Ook vraag ik me af wanneer ik dan wel A+B zou kunnen draaien (die functie is er niet voor niks lijkt me). Welke kenmerken moet een luidspreker dan met name hebben?

Ik hoor overigens ook je suggestie voor een bluetooth speaker, maar dat trekt me toch echt minder, ook omdat ik graag vinyl draai ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Als je met A B bedoeld dat je op je versterker 2 keer een stereo speaker uitgang hebt die je met een knopje kan selecteren en ook de 4 speakers samen kan gebruiken, dan is het apparaat beveiligd tegen dat dubbele gebruik., je gewoon houden aan de impedantie waarden die je versterker dan aangeeft per speaker aansluiting. Die B&Ws liken wel een mooie deal, als ze niet beschadigd zijn.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.hAmBurgEr
Yalopa schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 05:27:
Als je met A B bedoeld dat je op je versterker 2 keer een stereo speaker uitgang hebt die je met een knopje kan selecteren en ook de 4 speakers samen kan gebruiken, dan is het apparaat beveiligd tegen dat dubbele gebruik., je gewoon houden aan de impedantie waarden die je versterker dan aangeeft per speaker aansluiting. Die B&Ws liken wel een mooie deal, als ze niet beschadigd zijn.
Aah, duidelijk, dan zou het dus wel gewoon mogelijk moeten zijn om 4 speakers tegelijk af te spelen. Ik heb namelijk keuze uit A, B en A+B op mijn amp.

Kom er wel achter dat het gaat om de CDM 7, niet de SE's 🤦

Ben er dus nog niet helemaal achter welke luidsprekers het worden. Hoor graag meer suggesties, met name voor home cinema!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Alles hangt af wat voor ervaring je wil, en wat je ervoor wilt doen en laten...

De versterker die je nu hebt kan je alleen stereo mee beluisteren. Nou kan dat prima zijn voor home cinema maar beter wordt het (mijns inziens) met een subwoofer en center speaker (minimaal). HDMI is dan ook wel weer erg handig dus een receiver nodig...

Over de subwoofer... men denkt vaak dat dat alleen voor de boem boem is maar het neemt lage tonen over van je andere speakers waardoor deze meer "ruimte" hebben voor hun andere tonen en dus beter zullen klinken. En dan heb je natuurlijk nog de LFE effecten in films die echt een hoop toevoegen.

Dan de speakers... Als je blij bent met de B&W natuurlijk prima maar er is een hele wereld aan speakers die je wellicht zelfs beter vind klinken. (Zelf geen fan van B&W, vind ze vaak schel klinken). Kijk eens bij Polk, Elac, KEF, Wharfedale of JBL, allemaal overigens merken die ook objectief goed metende speakers produceren. Zo heb ik zelf op marktplaats een set JBL Arena speakers gehaald voor 120 euro die veel beter klinken dan de Quad-speakers die ik daarvoor had, en dat terwijl ik dacht dat ik die Quad speakers voor eeuwig zou hebben...

Maar wat ik zou doen in jouw geval...? Ik zou kijken of je een subwoofer kan toevoegen aan je set, ik denk dat je daar het meeste profijt van zal hebben.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@mr.hAmBurgEr Aankoopadvies dus het topic is bij deze verhuisd naar BGK. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.hAmBurgEr
Ramon schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:01:
Alles hangt af wat voor ervaring je wil, en wat je ervoor wilt doen en laten...

De versterker die je nu hebt kan je alleen stereo mee beluisteren. Nou kan dat prima zijn voor home cinema maar beter wordt het (mijns inziens) met een subwoofer en center speaker (minimaal). HDMI is dan ook wel weer erg handig dus een receiver nodig...

Over de subwoofer... men denkt vaak dat dat alleen voor de boem boem is maar het neemt lage tonen over van je andere speakers waardoor deze meer "ruimte" hebben voor hun andere tonen en dus beter zullen klinken. En dan heb je natuurlijk nog de LFE effecten in films die echt een hoop toevoegen.

Dan de speakers... Als je blij bent met de B&W natuurlijk prima maar er is een hele wereld aan speakers die je wellicht zelfs beter vind klinken. (Zelf geen fan van B&W, vind ze vaak schel klinken). Kijk eens bij Polk, Elac, KEF, Wharfedale of JBL, allemaal overigens merken die ook objectief goed metende speakers produceren. Zo heb ik zelf op marktplaats een set JBL Arena speakers gehaald voor 120 euro die veel beter klinken dan de Quad-speakers die ik daarvoor had, en dat terwijl ik dacht dat ik die Quad speakers voor eeuwig zou hebben...

Maar wat ik zou doen in jouw geval...? Ik zou kijken of je een subwoofer kan toevoegen aan je set, ik denk dat je daar het meeste profijt van zal hebben.
Ik merk hieraan dat een echte home cinema setup meer een langetermijnsdoel is. Een zoektocht waar ik overigens ook wel weer veel zin in heb 😁

Ik zal mijn ogen dan ook open houden voor een mooie subwoofer. Zijn er nog merken die goed bekend staan of modellen die men nog wel eens voor een mooie prijs kan zien staan in de kringloop/MP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:05
Ik weet niet waar jullie leuke dingen scoren bij de kringloop. Ik zit in regio Gouda en daar zijn de kringloopwinkels (op en enkele na) best flink aan de prijs.
Niet alle kringloop winkels hier hebben elektronica, dus dat helpt ook niet echt in de zoektocht.
Ik kijk wel bij fysieke winkels of ze hun luidsprekers gaan wisselen voor nieuwe modellen, daar is ook nog wel wat leuks te vinden (en dan is het nieuw). Net mijn Wharfdale 7.1 vervangen door 'outlet' Monitor Audio 100 Bronze. Voor mij was dat al een hele mooie upgrade in geluid en beleving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.hAmBurgEr
reinier68 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:34:
Ik weet niet waar jullie leuke dingen scoren bij de kringloop. Ik zit in regio Gouda en daar zijn de kringloopwinkels (op en enkele na) best flink aan de prijs.
Niet alle kringloop winkels hier hebben elektronica, dus dat helpt ook niet echt in de zoektocht.
Ik kijk wel bij fysieke winkels of ze hun luidsprekers gaan wisselen voor nieuwe modellen, daar is ook nog wel wat leuks te vinden (en dan is het nieuw). Net mijn Wharfdale 7.1 vervangen door 'outlet' Monitor Audio 100 Bronze. Voor mij was dat al een hele mooie upgrade in geluid en beleving
Ik zoek overal en nergens eigenlijk. Mijn B&W DM100i ooit in een kringloop rond Leiden volgens mij. Vandaag bijv. toevallig nog een setje zwarte Tannoy Mercury M20's gezien voor €100,- in een kringloop in Leeuwarden. Heb ze laten staan, vriendin vond ze niet mooi en waren me ook net iets te duur. Zo kom ik van alles wel tegen. Bij de outlets kijken is ook nog een goede tip inderdaad!
Pagina: 1