Sleutel inkorten zodat de cilinder werkt als hotel cilinder?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flippertje444
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-10-2024
Ik wil een slim slot (=sleutelomdraaier) installeren. Ik heb geen hotel functie op mijn cilinder. Dat is wel wenselijk voor het geval het slot het begeeft. Het valt me op dat als ik aan beide kanten een sleutel erin stop, het maar een heel klein stukje scheelt.
Lang verhaal kort: kan ik beide sleutels een klein stukje vijlen () zodat het slot functioneert als hotel slot (dat er een sleutel aan de ene kant in zit en je hem met de andere sleutel alsnog kan ronddraaien). Of gaat dat niet werken? Dan wordt het gewoon een nieuwe cilinder namelijk πŸ˜πŸ‘

Dank alvast!

[ Voor 57% gewijzigd door Flippertje444 op 07-08-2024 09:56 ]

Beste antwoord (via Flippertje444 op 07-08-2024 09:57)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:53
Ik zou sowieso eens kritisch naar je hang- en sluitwerk kijken. Ziet er vrij verouderd uit, dus interessant voor inbrekers.

Deurbeslag aan de buitenkant lijkt vrij iel, met een beetje geweld heb je de deur binnen een minuut open: YouTube: Bulgaarse Methode, Zo Komen Inbrekers Binnen. De Slotenmaker Legt Uit.
En anders wel op deze manier doordat de cilinder van buitenaf bereikbaar is: YouTube: || Lock Secure || Wat is kerntrekken en hoe kun je je daar tegen bev...

Sleutel lijkt ook al redelijk versleten. Setje anti-kerntrekbeslag en nieuwe cilinders kan geen kwaad. Vergeet ook je achterdeur(en) niet, daar kunnen ze ongezien wat langer hun tijd gaan dan bij een voordeur in het zicht.

Zie ook:
Hang- en sluitwerk upgraden naar moderne standaarden

[ Voor 79% gewijzigd door ThinkPad op 07-08-2024 09:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord βœ“
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zou sowieso eens kritisch naar je hang- en sluitwerk kijken. Ziet er vrij verouderd uit, dus interessant voor inbrekers.

Deurbeslag aan de buitenkant lijkt vrij iel, met een beetje geweld heb je de deur binnen een minuut open: YouTube: Bulgaarse Methode, Zo Komen Inbrekers Binnen. De Slotenmaker Legt Uit.
En anders wel op deze manier doordat de cilinder van buitenaf bereikbaar is: YouTube: || Lock Secure || Wat is kerntrekken en hoe kun je je daar tegen bev...

Sleutel lijkt ook al redelijk versleten. Setje anti-kerntrekbeslag en nieuwe cilinders kan geen kwaad. Vergeet ook je achterdeur(en) niet, daar kunnen ze ongezien wat langer hun tijd gaan dan bij een voordeur in het zicht.

Zie ook:
Hang- en sluitwerk upgraden naar moderne standaarden

[ Voor 79% gewijzigd door ThinkPad op 07-08-2024 09:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou de fotos van je sleutel nu offline halen ;)

En ik zou niet zelf gaan klooien hiermee. Als het werkt leuk, maar straks werkt het 99/100 keer en sta jij onverwacht een keer buiten. Sowieso is wat minder sjofel hang- en sluitwerk geen slecht idee.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:56
Dat stuk wordt gebruikt om de keypins in te drukken zodra je de sleutel erin doet. Dus de schuine deel moet schuin blijven als je de sleutel erin wilt kunnen blijven doen. Lijkt mij niet heel handig om te doen.

Mooi overigens zulke foto's van sleutels. Zelfs met sleutelcode en al. Daarmee kun je zo een sleutel bijbestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flippertje444
Bedankt voor de snelle reacties! Nieuwe cilinders dus πŸ‘πŸ‘

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:25

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Flippertje444 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:54:
Bedankt voor de snelle reacties! Nieuwe cilinders dus πŸ‘πŸ‘
Zorg dat je een "vrijloop cilinder" koopt, dan kan je een sleutel gebruiken wanneer er aan de binnenkant een sleutel op zit.

De Nederbelg !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:41

MJV

Jellabie schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:17:
[...]

Zorg dat je een "vrijloop cilinder" koopt, dan kan je een sleutel gebruiken wanneer er aan de binnenkant een sleutel op zit.
Wordt ook wel "paniekfunctie" genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flippertje444
https://www.ibood.com/nl/...iligheidscilinder/1069380

Dit een goede oplossing voor gelijk al mn deuren? Maat is goed in ieder geval.

[ Voor 200% gewijzigd door Flippertje444 op 07-08-2024 10:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJV

MJV

Check wel even op al je deuren waar je deze cilinder wil gaan plaatsen hoe het zit met de lengte. Kan zomaar tussen voordeur, achterdeur, schuurdeur, enz. verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
En zoals gezegd: neem ook gelijk je deurbeslag mee. Je huidige deurbeslag ziet er wat magertjes uit, ook een nieuwe cilinder kunnen ze dan nog vrij makkelijk eruit slopen. Zie eerste filmpje wat ik linkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

En dan eerst deurbeslag en dan opnieuw kijken wat de lengte van de cilinder zou moeten zijn.

Ik zou persoonlijk eerder even kijken bij veiligheids-sloten.nl (of eender welke aanbieder, geen aandelen) dan bij iBood. Dan heb je tenminste wat klantondersteuning erbij en de mogelijkheid om (afhankelijk wat je besteld) iets wat niet past te retourneren of te ruilen.

[ Voor 6% gewijzigd door MJV op 07-08-2024 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Even kanttekening bij die paniekfunctie: als je aan de andere kant een sleutel hebt zitten draait die gewoon mee. Ik heb bij onze voordeur binnen 5 jaar al een doodraaiend cilinder. Als je de gewoonte hebt om altijd een sleutel binnen te laten zitten kan je beter een knopcilinder nemen.

Overigens een tip: spray je cilinder en de dagschoot in met slotspray. Draait het veel soepeler door. Ik heb jarenlang mijn voordeur met geweld dicht moeten klappen, na een beetje slotspray erop trek je de deur zonder moeite in het slot. Cilinder draait ook niet meer door. Bij een nieuw slot ook gewoon toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:10
_JGC_ schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:48:
Als je de gewoonte hebt om altijd een sleutel binnen te laten zitten kan je beter een knopcilinder nemen.
Hij gaat een slim slot plaatsen, zoals hij aangeeft: 'een sleuteldraaier'. Dan is het niet handig om een knopcilinder te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:47

Honesty

kattenneus!

Cilinder wacht je altijd te lang mee jaren met verschillende sleutels gelopen voor de deuren en omdat mijn vrouw een keer met een dagboeksleutel probeerde de deur open te maken(???) besloten om gelijke cilinders te kopen en voor die paar tientjes veel meer comfort.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-04 14:41
Denk ook eens aan een cilinder met knop.
Je hoeft dan alleen een sleutel te gebruiken aan de buitenzijde , aan de binnenzijde heb je een knop waarmee je de deur kan afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:38

sapphire

Die-hard pruts0r

audb schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:18:
Je hoeft dan alleen een sleutel te gebruiken aan de buitenzijde , aan de binnenzijde heb je een knop waarmee je de deur kan afsluiten.
Een paniekslot heet dat :)

GabriΓ«l AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:11

dragonhaertt

@_'.'

audb schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:18:
Die vinden inbrekers ook heel fijn, vooral als je een brievenbus in de deur hebt d:)b

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-04 14:41
dragonhaertt schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:34:
[...]

Die vinden inbrekers ook heel fijn, vooral als je een brievenbus in de deur hebt d:)b
Dan moeten ze wel heel erg dunne handen hebben, een ronde knop krijg je niet zomaar om gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:33
Verhuis naar een dorp hoef dit niet.πŸ˜‹

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:11

dragonhaertt

@_'.'

audb schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:03:
[...]

Dan moeten ze wel heel erg dunne handen hebben, een ronde knop krijg je niet zomaar om gedraaid.
Deze tools bestaan ook met een grijper voor ronde knoppen:
Afbeeldingslocatie: https://ae-pic-a1.aliexpress-media.com/kf/S2bb6dab3ff3e4a6795240e9c3cf305f40.jpg_640x640Q90.jpg_.webp

Met zo'n ding heb je binnen 10 seconde een deur open, vooral als er glas in zit waar je doorheen kan kijken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-05 21:51
_JGC_ schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:48:
Even kanttekening bij die paniekfunctie: als je aan de andere kant een sleutel hebt zitten draait die gewoon mee. Ik heb bij onze voordeur binnen 5 jaar al een doodraaiend cilinder. Als je de gewoonte hebt om altijd een sleutel binnen te laten zitten kan je beter een knopcilinder nemen.

Overigens een tip: spray je cilinder en de dagschoot in met slotspray. Draait het veel soepeler door. Ik heb jarenlang mijn voordeur met geweld dicht moeten klappen, na een beetje slotspray erop trek je de deur zonder moeite in het slot. Cilinder draait ook niet meer door. Bij een nieuw slot ook gewoon toepassen.
Als je van schone kleren houdt geen slotspray in je cilinder spuiten volgens mij.
Grafietpoeder schijnt dan een betere optie te zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
ybos schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:59:
[...]

Als je van schone kleren houdt geen slotspray in je cilinder spuiten volgens mij.
Grafietpoeder schijnt dan een betere optie te zijn :?
Klein beetje inspuiten en dan steeds sleutel eruit, schoonmaken met papiertje en er weer in net zolang tot er geen rotzooi meer uitkomt. Daarna kan die sleutel gewoon weer in je broekzak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MJV schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:28:
Check wel even op al je deuren waar je deze cilinder wil gaan plaatsen hoe het zit met de lengte. Kan zomaar tussen voordeur, achterdeur, schuurdeur, enz. verschillen.
Goeie tip. Hier in nieuwbouwhuis zitten er 3 maten op 4 deuren. Geen probleem als je het vtv weet, maar lijkt me een dealbreaker voor ibood-setje.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:25
Voor een sleuteldraaier moet je slot goed lopen anders gaat het ofwel de helft van de tijd niet ofwel heeft die bij 50% batterij al ik ben te zwak.
Pagina: 1