Na 6.5 jaar upgraden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
Hi all,

Na jaren niet meer echt de PC te hebben aangeraakt (baby) komt het nu toch weer opzetten. Momenteel speel ik buiten nog wel eens een spelletje via Steam Remote Play als het lukt op mijn laptop. Het gaat dan om 7 Days To Die. Ik speel ook veel simulatie games, zoals Cities Skylines 2.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil kunnen gamen op 3440X1400 als resolutie, VM's kunnen draaien met gemak en een upgrade aan mijn huidige systeem doen. Ik heb mijn systeem circa 3.5 jaar niet meer gebruikt.

Huidige systeem draait op 5.1 Ghz stabiel maar ik lijk cores te kort te komen (Steam heeft flinke moeite met grote games wegschrijven en unpacken), koelen is ondanks de vele fans toch nog wel een dingetje (houdt hem wel netjes, maar dannog spiken de fans flink op). Daar merk ik opzich niets van maar minder is beter. De i7-8700k is delidded.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-8700K Tray€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASUS ROG Maximus X Hero€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT H700i Wit/Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorsHP Omen X 35 Zwart€ 0,-€ 0,-
2WaterkoelingNZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 0,-€ 0,-
1VentilatorsNZXT Aer RGB120 Starter Pack€ 0,-€ 0,-
1VentilatorsNZXT Aer RGB120 Triple Pack€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR€ 53,25€ 53,25
1Gaming headsetsSteelseries Arctis Pro Wireless Zwart€ 229,-€ 229,-
1VoedingenSeasonic Focus Plus 750 Platinum€ 0,-€ 0,-
1SSD'sSamsung 960 EVO 500GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 282,25

Ook is er nog een 2tb nvme van Samsung bij ingekomen. Deze hebben echter de TBW allang overschreden met een meeervoud. De voeding is nu een 1000W Corsair geworden dacht ik.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Minder is beter, altijd, maar dubbeltje op de eerste rang haha. Ik wil de videokaart ( uitvoering: MSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G ) overnemen. De videokaart lijkt het duurste te wezen in de meeste nieuwe builds. Hij is nog maar 2 jaartjes oud en kan nog prima even mee voor de resolutie waar ik op game.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
uitvoering: MSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G Videokaart, beeldscherm, etc. Dus het gaat echt om een nieuwe kast + inhoud. Verder een 10gbit SFP+ 2x Intel NIC. Verder de UPS maar dat is echt een randzaak. Die staat er sowieso tussen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Case + Moederbord + Ram + Voeding + Geheugen + NVME + Koeling

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Asus houdt ik wel van, maar zit ik niet vast op. Eerder vond ik RGB heel belangrijk, nu is het leuk maar niet nodig. Zou nu een wat meer Corsair build willen itt de NZXT build die ik nu heb.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik kom van Intel en de stap naar AMD lijkt me spannend, ook qua VM''s. Deze VM''s zijn niet voor liveomgevingen ofzo, maar kleine testzaken voor mezelf. De tijd heeft voor mij even stilgestaan. Toen AMD uitkwam met de 3xxx series viel het me op dat mensen op de Tweakers Discord nog wel eens problemen hadden in PUBG qua ram/cpu dat niet bij elkaar passend was, of andere gekke driver issues. Dit geeft ook een beetje aan hoelang het geleden is haha. Volgens mij is dat momenteel niet echt meer een issue als je alle drivers van de bios gelijk update.

Ga je overklokken?
Mogelijk. Ik zoek in iedergeval een moederbord dat me wel zoveel mogelijk opties geeft qua prijs. Chipset hoger == beter in mijn mening. Automatische overkclock is heerlijk als het lekker draait, dus een XMP profiel, wat cores op de turbo.

Wat verwacht je van ons?
Kijken naar de RAM, heb ik zo goed mogelijke latency? Is de NVME een beetje goed? Ik gebruik veel schrijf/lees acties (ik mine nog wel eens een keer CHIA). Total TB Written maakt me niet zoveel uit, dan koop ik een nieuwe. Minimaal 2 nvme sloten is wel een eis, ik wil een OS NVME en een storage NVME. 3.5" gaat helemaal uit deze build want ik heb alles op fileservers staan.

Waar ik aan zit te denken:
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7950X3D Boxed€ 554,90€ 554,90
1MoederbordenASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI€ 270,05€ 270,05
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 91,99€ 91,99
1WaterkoelingCorsair iCUE H170i Elite Capellix ,420 mm€ 230,28€ 230,28
1Geheugen internCorsair Dominator Platinum RGB CMT64GX5M2B6600C32€ 307,51€ 307,51
1VoedingenCorsair RM1000x SHIFT ATX3.0, Zwart€ 192,90€ 192,90
1SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 170,62€ 170,62
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.818,25

Ik heb hier wel een nieuwe voeding bij gedaan omdat ik denk dat ik de oude PC als "upgrade" set wil verkopen (zonder videokaart). Geen idee of dat nog waarde heeft (interesse? DM!), De gekozen voeding lijkt wel erg duur, heb ik iets verkeerd aangetikt in de PW filters?

De SSD kan volgens mij goedkoper voor meer snelheid/kwaliteit? Sowieso zou ik die via V&A halen, er zijn een aantal aanbieders hier actief waar ik die zaken haal en ze slechts een paar uurtjes op de teller hebben voor de helft van het geld. Bijvoorbeeld via JCCP Trading.

Sinds het samenstellen is er wat verandert op de markt qua ram geloof ik, maar dat heb ik niet helemaal meer meegekregen, ik zag van de week CAS onder de 30? Deze lijst heb ik een paar maanden terug al samengesteld met het doel om te wachten op de nieuwe AMD chips. Deze lijken in games in ieder geval niet zoveel sneller of zelfs trager te presteren dan de huidige x3d varianten. Stiekem had ik daardoor een prijsdrop verwacht ik de CPU die ik noem.

Vandaar die keus, wellicht totaal niet handig, maar hopende dat jullie me wat nuttigs kunnen zeggen :).

Een AIO vindt ik mooi en over het algemeen prettig werken, vandaar die keuze. De kast zit ik niet vast op, er zijn wat meer varianten van die case. Wat ik erover lees en zie (LTT) is het een mooie prijs/kwaliteitsverhouding en makkelijk in te bouwen en goed koel te houden. Gezien de videokaart 3 slots is (of 3.5, dat weet ik niet zeker), moet ik nog wel ruimte overhouden om een externe netwerkkaart erin te kunnen doen. Ik kijk niet naar mini-atx o.i.d. Dat is een trend die voor mij niet nuttig/noodzakelijk is.

Ik ben benieuwd naar jullie mening en adviezen. Ik heb geen haast bij het systeem (het is nog zomer). Het is de bedoeling ergens dit jaar te upgraden of V&A in de gaten te houden en steeds wat te kopen (mits het van de juiste verkopers komt waarvan ik weet dat het is als nieuw).

Al met al is de CPU vrij duur, zou ik spijt krijgen van het kleinere broertje?
Veel vragen dus, ik hoop dat het een beetje overzichtelijk is :).

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:33
Volgens mij past je waterkoeling niet in die kast, max is 360 aan de voorkant (niet optimaal naar mijn mening) en boven max 280.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-09 12:32
Je RAM is voor intel. uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3040G32GX2-FX5 is laatst €40 omlaag gezakt en 6000MHz is (voor zover ik weet) nog steeds het beste voor AM5

De voeding is inderdaad een beetje duur. uitvoering: DeepCool PX850G is ook een optie. 850W is meer dan voldoende en scheelt een klap geld.

De waterkoeling is ook heel duur voor wat je krijgt. Je zou daar ook makkelijk €100 vanaf kunnen tikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:05
Als het enkel voor gaming is , is het kleine broertje (r7 7800x3d) sneller ...
Ik zie geen reden voor het x670E bord, wat is jouw redenatie boven een b650 bord?
Case; pak iets dat je mooi vindt, je moet er 5 jaar naar kijken :) Je gekozen aio past niet in deze case - dus daar moet je wel naar kijken.
Deze AIO is extreem duur - maar ook hier weer, als je het mooi vindt dan is het die 100 euro extra waard? (geeft niet echt meer prestaties dan aio's van 100-150 euro).
RAM: je hebt nu ram van 6600c32, geschikt voor intel. uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3040G32GX2-FX5 is geschikt voor AMD, maar geen RGB. uitvoering: Corsair Vengeance RGB CMH64GX5M2B6000Z30 als je RGB wilt. Ze zijn beiden wel iets trager, maar veel stabieler dan jouw gekozen RAM.
Als je graag dure voeding wilt: uitvoering: be quiet! Straight Power 12 750W 1000W is ZWAAR overdreven, zelfs als je een RTX4080 had gepakt.
uitvoering: Kingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB is zelfs nog zo'n 3 % sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik vind eigenlijk alles, op de kast na, flink overkill / te duur. Ik had voor de lol even snel een lijstje samengesteld, met een aantal van jouw eisen (Asus X670 moederbord bijvoorbeeld, zou ik zelf niet zo snel voor gaan), en dan kom ik ruim onder de €1200 uit.

Aantal dingen die (véél) goedkoper kunnen:
  1. 7800 X3D is voor gamen meer dan snel zat, en bijna €200 goedkoper
  2. Bijna €300 voor een moederbord val ik altijd bijna van m'n stoel van... Nu is X670 niet goedkoop, maar rond €200 heb je ook ASUS
  3. €230 voor waterkoeling... Voor €40 heb je een goede luchtkoeler. Minder gedoe, net zo goed, mogelijk zelfs stiller.
  4. Waarom 6600 MT/s geheugen? En al helemaal voor €300.
  5. 1000W-voeding is zwaar overkill, 750-850W is meer dan zat en kan je makkelijk €50 of meer besparen
  6. Qua SSD zou ik voor de WD Black SN770 2TB gaan, is nog eens €50 goedkoper

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Volgens mij wil TS ook VM's kunnen draaien en dan zijn meer cores altijd beter toch?
Dus ik snap wel dat je dan niet voor een 7800x3d gaat. Echter de vraag is of je niet beter af ben met een 7900X/7950 voor VM's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
Wow! Ik zie dat ik bij de ram het helemaal verkeerd heb aangepakt. Ik ben begonnen met de lijst op een Intel 12th gen, ik heb er niet op gelet dat toen ik qua CPU wisselde dat deze verschil zou maken..
Ik zie dat toen ik de waterkoeling had toegevoegd deze circa 70(!) euro goedkoper was. Dat is me inderdaad het geld niet waard.

Qua CPU dacht ik inderdaad: meer cores = beter voor VM's.

Moederbord chipset, eigenlijk alleen compatibiliteit voor Gen 5 NVME drives (wanneer deze betaalbaar worden). Voor de rest scheelt het niet veel en ik zie inderdaad dat het een behoorlijke meerprijs is. PCI-5 voor een videokaart is totaal niet nodig of nuttig en zal dat de eerste jaren ook nog niet worden gok ik zo.
Afbeeldingslocatie: https://www.digitalcitizen.life/wp-content/uploads/2022/11/amd_am5_chipsets-7.png

De vorige voeding in mijn pc kreeg problemen op 850w, vandaar die upgrade. De MSI Trio heeft 3 voedingaansluitingen en begon uit te vallen. Na uiteindelijk 3 nieuwe voedingen een goede gekocht. Heb daar destijds nog op Tweakers navraag gedaan (iets met 12 rails en de splitsing daarvan, weet niet meer precies), heb niet zoveel verstand van voedingen.

Als ik alles zo zie kan ik behoorlijk naar onderen qua prijs. Ik ga in de loop van de dag even het lijstje aanpassen en updaten in dit topic. Tot dusver bedankt voor alle mogelijke kostenbesparingen die jullie erg snel hebben gevonden! Ik wou eerst geen topic aanmaken, nu ben ik blij dat ik heb het gedaan!

-update-
Even in een lijstje gezet. Heb voor de kast de grotere variant genomen, zit ook gelijk de controller bij voor de fans en heb ook een goedkopere AIO gepakt die leuke fans erbij heeft met controller. Als het goed is zou dat prima samen moeten werken.

1MoederbordenASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI€ 270,05€ 270,05
1BehuizingenCorsair iCUE 5000X RGB Tempered Glass Zwart€ 179,-€ 179,-
1WaterkoelingCorsair iCUE H150i Elite Capellix XT Zwart€ 164,-€ 164,-
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3040G32GX2-FX5€ 199,90€ 199,90
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 119,90€ 119,90
1SSD'sWD Black SN770 2TB€ 120,85€ 120,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.608,60

Misschien het moederbord wijzigen naar de uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS ? Ik zie wat comments over fancurves maar die zullen toch software gestuurd worden. PCI-5 op de slots is niet noodzakelijk en de NVME's vallen qua prijs en performance momenteel nog wel tegen. Echter wil ik er weer 5+ jaar mee doen, dus tegen die tijd kan het heel anders wezen. Dat is een lastige voor mij.
- Edit 2
Het lijkt wel dat het alternatieve bord (B650-Plus) een enkele gen 5 nvme aansluiting heeft:
ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI review door !mark

Ik vraag me ook af of dit geheugen interessanter is door de 6.400mt/s. Geen idee of je dat daadwerkelijk gaat merken @ CAS 32? DDR-5 nog niet in mijn handen gehad haha.
uitvoering: Corsair Vengeance RGB CMH64GX5M2B6400C32

[ Voor 57% gewijzigd door Kecin op 07-08-2024 10:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:56
Ik zou een 7800X3D nemen, omdat deze een stuk goedkoper is EN net zo snel als een 7950X3D.
Voor games is de 2e CCD in de 7950X3D eerder een blok aan het been, dan toegevoegde waarde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upRt9C3Hv19c2R507YlxURvuzn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k8FHlFzqMTDb8mCuYwEWkYy2.png?f=fotoalbum_large

YouTube: AMD Ryzen 7 7800X3D vs. Ryzen 9 7900X3D vs. Ryzen 9 7950X3D, Gaming ...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
@GarBaGe Ook gelezen dat de TS veel VM's draait en graag meer cores wil?
Niet iedereen gamed alleen maar op zijn pc.

Daarbij komt nog eens dat TS gamed op een vrij hoge resolutie, en daar gaat de CPU in 9 van de 10 gevallen helemaal geen bottleneck zijn.

[ Voor 59% gewijzigd door Arjant2 op 07-08-2024 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
VM's kunnen draaien met gemak en een upgrade aan mijn huidige systeem doen.
Wat houdt dit trouwens in? Dat je 4 VM's tegelijk draait, of dat je 4 verschillende VM's hebt die je afzonderlijk wel eens 1 tegelijk draait? Dat maakt wel uit of de Ryzen 9 of 7 beter is.

Die uitvoering: Corsair RM850x (2021) Zwart is niet ATX 3.0 en wil je dus niet. Dat ATX 3.0 heeft weer hier mee te maken:
Heb daar destijds nog op Tweakers navraag gedaan (iets met 12 rails en de splitsing daarvan, weet niet meer precies),
uitvoering: DeepCool PX850G is wel ATX 3.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
Arjant2 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:57:
@GarBaGe Ook gelezen dat de TS veel VM's draait en graag meer cores wil?
Niet iedereen gamed alleen maar op zijn pc.
Ik zit even te kijken naar de 200 euro verschil in de twee. Wellicht toch kiezen voor minder cores en per direct testen in mijn homelab? Ik heb ook nog de mogelijkheid om wat fysieke servers met hypervisors aan te zetten. Deze trekken echter veel stroom en is ex-enterprise hardware, waardoor de kloksnelheden vaak wat lager zijn.
200 euro per jaar aan energie verschil zal het niet zijn, maar over 5 jaar misschien wel... Mijn huidige setup vreet ook stroom als de ziekte, voordeel aan de AMD's is dat ze relatief zuinig zijn.

Hier moet ik even over nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
@Kecin je gamed op een vrij hoge resolutie, ik zie een 7800x3D niet sneller zijn dan een 7900X in die situatie in games, maar je hebt wel 12 cores op een 7900X voor je VMs.

[ Voor 6% gewijzigd door Arjant2 op 07-08-2024 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
Joe28965 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:59:
[...]

Wat houdt dit trouwens in? Dat je 4 VM's tegelijk draait, of dat je 4 verschillende VM's hebt die je afzonderlijk wel eens 1 tegelijk draait? Dat maakt wel uit of de Ryzen 9 of 7 beter is.

Die uitvoering: Corsair RM850x (2021) Zwart is niet ATX 3.0 en wil je dus niet. Dat ATX 3.0 heeft weer hier mee te maken:

[...]

uitvoering: DeepCool PX850G is wel ATX 3.0
Ah kijk, ATX 3.0, nog weer zoiets om rekening mee te houden. De markt is sneller gegaan dan ik dacht.

Meestal zijn het 2 a 3 vm's voor white hat hacking. (1 met een te hacken omgeving, 1 voor netwerk infrastructuur en 1 als "hack"client, soms met nog een extra VM als DB server o.i.d., afhankelijk van de opdracht). Ik zou zonder kunnen hoor, maar ik weet niet of ik voor 200 euro daar moeilijk om moet doen.

De Deepcool voeding heb ik toegevoegd,nog nooit van het merk gehoord, maar ik ga er even vanuit dat dat wel prima is?
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 167,99€ 167,99
1WaterkoelingCorsair iCUE H150i Elite Capellix XT Zwart€ 164,-€ 164,-
1VoedingenDeepCool PX850G€ 99,90€ 99,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.486,54

Edit 2: let op, het moederbord is in deze vervangen door de lagere chipset (zonder wifi) variant in deze. Eerder maakte het veel meer uit wat voor chipset je had lijkt het wel. Deze lijkt de VRM's ook goed te koelen en stroom te leveren :).

[ Voor 4% gewijzigd door Kecin op 07-08-2024 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Kecin schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:03:
[...]

De Deepcool voeding heb ik toegevoegd,nog nooit van het merk gehoord, maar ik ga er even vanuit dat dat wel prima is?
Waarom voeg je 'm toe als je er nog nooit van gehoord hebt? Ik ken het ook niet, en de voeding heeft in de Pricewatch ook geen reviews, dus ik zou het er niet op wagen.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
GarBaGe schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:55:
Ik zou een 7800X3D nemen, omdat deze een stuk goedkoper is EN net zo snel als een 7950X3D.
Voor games is de 2e CCD in de 7950X3D eerder een blok aan het been, dan toegevoegde waarde.
[Afbeelding]

YouTube: AMD Ryzen 7 7800X3D vs. Ryzen 9 7900X3D vs. Ryzen 9 7950X3D, Gaming ...
Dit gaat over 1080p met een 4090, de enige situatie waarin je probeert een CPU bottleneck te creëren. TS speelt op een veel hogere resolutie dus de CPU gaat niet heel snel een beperking zijn. Een 7700X zou ook voldoende zijn voor gaming, echter als je VM's draait zou ik een 7900X nemen, die heeft meer cores en is even duur als de 7800X3D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
Hahn schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:05:
[...]

Waarom voeg je 'm toe als je er nog nooit van gehoord hebt? Ik ken het ook niet, en de voeding heeft in de Pricewatch ook geen reviews, dus ik zou het er niet op wagen.
Haha, enige reden is dat die aangeraden werd hier. Iemand suggesties voor iets dat sowieso goed is?
Dit is de enige voeding die ik met reviews zie op een ATX 3 platform, of ik interpreteer waarschijnlijk de filters niet goed...
uitvoering: Sharkoon Rebel P20 1000W

Edit, verkeerde filter.
Deze lijkt prima te wezen?
uitvoering: Gigabyte GP-UD850GM PG5 V2.0

Dit is de PW filterlijst nu:
categorie: Voedingen

[ Voor 29% gewijzigd door Kecin op 07-08-2024 11:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
de be quiet serie is prima, kan in gold of platinum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joe28965
Kecin schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:03:
[...]
https://hwbusters.com/psus/deepcool-px850g-psu-review/ is er tevreden over.
Komt met 10j garantie, dus DeepCool heeft ook wel vertrouwen in hun PSU
Zowel cybernetics als 80+ rating van gold.
Je hebt misschien nooit van ze gehoord, maar ze bestaan ook al ongeveer 25j, dus het is geen nieuwe speler op de markt.

Uiteindelijk moet je zelf kopen waar je je fijn bij voelt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:59
De SSD kun je nog aanpassen naar de kingston renegade, deze is in prijs gedaald en heeft ook cache.
https://tweakers.net/pric...sd-heat-spreader-2tb.html

HWbusters heeft ook een soort van best buy: https://hwbusters.com/bes...picks-hardware-busters/4/

Als je dan best overall op 230V kijkt, is de coolermaster op plek 2 goed verkrijgbaar:
https://tweakers.net/pric...er-v850-gold-i-multi.html

[ Voor 44% gewijzigd door Logic Lion op 07-08-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
Waar ik qua voeding rekening mee moet houden zijn de 3 voedingspinnen op de videokaart: 3x 8 (6+2) pins
Daarvan is er ook 1 nodig op het moederbord als ik me niet vergis. Dus ik zoek een voeding op ATX 3, die 4 maal die aansluiting heeft. Zeg ik dat correct?

( uitvoering: MSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
Die ene op het moederbord is je CPU power en die staat bij de eigenschappen apart als `CPU power connectors`

Verder heb je inderdaad 3x 6+2 nodig voor je GPU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
ik hoop dat je geen pcie in je mobo steekt :), toch net andere spanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
Oeps, dat is inderdaad een andere pin lay-out. Ik voel me echt een enorme noob. Mijn hele leven PC's zelfgebouwd en voor anderen. Intel 8th gen was het laatst dat ik nog even actief was. De markt, technieken en zaken zijn echt verandert. Wat ben ik blij met dit forum, dit scheelt me zoveel retourzendingen :').
Baby's nemen meer tijd in je hoofd in dan je denkt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
tsja, het is prioriteiten stellen in het leven :) . Is het zo essentieel dat je alles nog zelf weet ipv hulp zoekt vs hoeveel tijd wil je aan je kind geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
99ruud99 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:33:
tsja, het is prioriteiten stellen in het leven :) . Is het zo essentieel dat je alles nog zelf weet ipv hulp zoekt vs hoeveel tijd wil je aan je kind geven.
Eigenlijk wil ik dit haast als "beste antwoord op dit topic" selecteren, haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:22
Enkele suggesties:
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7950X Boxed€ 487,99€ 487,99
1MoederbordenASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI€ 446,99€ 446,99
1BehuizingenCorsair 5000D Core Airflow Zwart€ 137,64€ 137,64
1WaterkoelingASUS ROG Strix ROG STRIX LC II 360€ 170,20€ 170,20
1VentilatorsASUS TUF Gaming TF120 ARGB Fan - Triple Fan Kit with ARGB Controller Zwart, 120mm€ 49,99€ 49,99
1VoedingenMSI MPG A850G PCIE5€ 117,90€ 117,90
1SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB€ 132,99€ 132,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.743,60
De 7950X is al aardig in prijs gezakt door de aankondiging van de Ryzen 9000, die binnenkort leverbaar wordt. De 9950X3D uitvoering zal later komen en flink duurder zijn. Op hogere scherm resolutie is de meerwaarde van X3D beperkt en kloksnelheid lager. Voor productiviteit is de 7950X daardoor vaak sneller, maar het verbruik ook iets hoger.

Moederbord met 10Gb Lan. De highend videokaarten zijn momenteel 3 tot 3,5 slot dik. Je kunt dus in de problemen komen als je een losse netwerkkaart wilt plaatsen, sowieso is dat minder gunstig voor de koeling van de videokaart. Het laagste slot moet maar net geschikt zijn voor een netwerkkaart.

De ASUS AIO lijkt stiller te zijn dan de Corsair(pomp), dus daarvoor gekozen. Het LCD display is ook fraai. Bijpassende ASUS ARGB fans, zodat je alles zoveel mogelijk met dezelfde software kunt aansturen. De pwm fans zijn regelbaar vanaf 250rpm.

Gekozen voor de Corsair 5000D behuizing met mesh front voor een betere koeling dan het dichte glazen front van de 5000X.

Een 850W semi-passieve ATX3.0 voeding met volledig japanse capacitors en 12VHPWR connector.
Zeer snelle Kingston Renegade 2Tb ssd met 2Gb cache.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-10 02:15
Ik zou een 7800X3D nemen ondanks alles gewoon doen.
Na jaren Intel ben ik overgestapt op AMD en deze 7800X3D werd mij aangeraden hier.
Echt super goed ding. Lucht cooler van 35€ er op en die Corsair kast vol met fans proppen ik heb die kast ook.

PS: Je weet tog wel dat waterkoeling onderhoud vereist ? Niet leuk dacht ik.

[ Voor 13% gewijzigd door mmxmmx op 07-08-2024 16:31 ]

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
Woezik schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:43:
Enkele suggesties:
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7950X Boxed€ 487,99€ 487,99
1MoederbordenASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI€ 446,99€ 446,99
1BehuizingenCorsair 5000D Core Airflow Zwart€ 137,64€ 137,64
1WaterkoelingASUS ROG Strix ROG STRIX LC II 360€ 170,20€ 170,20
1VentilatorsASUS TUF Gaming TF120 ARGB Fan - Triple Fan Kit with ARGB Controller Zwart, 120mm€ 49,99€ 49,99
1VoedingenMSI MPG A850G PCIE5€ 117,90€ 117,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.743,60
De 7950X is al aardig in prijs gezakt door de aankondiging van de Ryzen 9000, die binnenkort leverbaar wordt. De 9950X3D uitvoering zal later komen en flink duurder zijn. Op hogere scherm resolutie is de meerwaarde van X3D beperkt en kloksnelheid lager. Voor productiviteit is de 7950X daardoor vaak sneller, maar het verbruik ook iets hoger.

Moederbord met 10Gb Lan. De highend videokaarten zijn momenteel 3 tot 3,5 slot dik. Je kunt dus in de problemen komen als je een losse netwerkkaart wilt plaatsen, sowieso is dat minder gunstig voor de koeling van de videokaart. Het laagste slot moet maar net geschikt zijn voor een netwerkkaart.

De ASUS AIO lijkt stiller te zijn dan de Corsair(pomp), dus daarvoor gekozen. Het LCD display is ook fraai. Bijpassende ASUS ARGB fans, zodat je alles zoveel mogelijk met dezelfde software kunt aansturen. De pwm fans zijn regelbaar vanaf 250rpm.

Gekozen voor de Corsair 5000D behuizing met mesh front voor een betere koeling dan het dichte glazen front van de 5000X.

Een 850W semi-passieve ATX3.0 voeding met volledig japanse capacitors en 12VHPWR connector.
Zeer snelle Kingston Renegade 2Tb ssd met 2Gb cache.
Thanks voor je lijst. Ik heb ooit de ProArt geselecteerd, capabel bord lijkt het, echter komen er dan kosten bij (ik moet een SFP+ -> RJ-45 module kopen a +/- 50 euro), en ik moet wat extra kabel leggen. Ik heb nu runs naar mijn werkkamer met 10gbit fiber (meerdere) of 2.5gbit ethernet. Om een 10gbit ethernet run te maken moet ik vanuit mijn serverkast weer een losse kabel trekken, daar heb ik eigenlijk niet zo'n zin in. Momenteel zit de netwerkkaart die ik heb ook in de PC die ik nu heb en het gaat wel en qua koeling merk ik weinig van de videokaart (hij is een stuk kleiner dan de oppervlakte van de 3 fans), maar toegegeven, de netwerkkaart ( uitvoering: Intel X520-DA2 (E10G42BTDA) ) is zeker niet "koel" te noemen.

Kast en AIO suggestie neem ik even mee. De AIO lijkt me geiniger maar levertijden slechter. Bij deze kast zou ik ook moeten investeren in een stapeltje fatsoenlijke fans want die worden niet bijgeleverd.
mmxmmx schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:17:
Ik zou een 7800X3D nemen ondanks alles gewoon doen.
Na jaren Intel ben ik overgestapt op AMD en deze 7800X3D werd mij aangeraden hier.
Echt super goed ding. Lucht cooler van 35€ er op en die Corsair kast vol met fans proppen ik heb die kast ook.

PS: Je weet tog wel dat waterkoeling onderhoud vereist ? Niet leuk dacht ik.
Klinkt eigenlijk niet als een slecht idee. Ik zag net dit voorbij komen met de aankondiging/release van de nieuwe 9XXXX serie. review: AMD Ryzen 5 9600X en Ryzen 7 9700X - Zen 5 in desktops

Daarin staat die toch best wel hoog met een flink prijsverschil.
Een AIO is best wel prima te onderhouden, zolang je hem met de tubes naar onder of onderkant installeert kan er niet heel veel misgaan, uitzonderingen daargelaten. Ik wil geen custom loop :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
Okay, wat wijzigingen, toch de CPU naar beneden gegooit. De witte variant van de kast gekozen (scheelt 50 euro) en de witte variant van de AIO (die is dan weer 20 euro duurder). Of het mooi staat? Geen idee. Heb nu ook een Witte NZXT kast, opzich niet heel spannend meer, maar een beetje RGB kan niet kwaad. Als de temperaturen lastig doen las ik dat het mogelijk is om het voorpaneel te vervangen door een mesh front.
Ik moet er nog een extra fan bij hebben als exhaust en volgens mij is het dan wel redelijk compleet. De voeding is aangepast voor een 850w Corsair (ik denk voor die 2 tientjes verschil laten we dan maar hetzelfde merk houden), zelfde als voor de AIO, als ik maar 1 programma als bloatware hoef te hebben voor fans+water+rgb is dat in mijn mening beter. Dat heb ik nu bij NZXT Cam ook en dat bevalt prima. Ram naar 6.600 MT en Corsair + RGB voor 29 euro verschil. Dat laat ik niet liggen :).

De prijs is wel flink gezakt als je naar de iteraties in dit topic kijkt. Daar komt nog bovenop dat ik wat price-hunten wil doen in de V&A, ik denk dat ik het dan nog iets goedkoper kan krijgen, niet perse nodig, wel leuk.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 369,-€ 369,-
1BehuizingenCorsair iCUE 5000X RGB Tempered Glass Wit€ 129,-€ 129,-
1WaterkoelingCorsair iCUE H150i Elite Capellix XT Wit€ 189,-€ 189,-
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH64GX5M2B6400C32€ 229,90€ 229,90
1VoedingenCorsair RM850x SHIFT ATX3.0, Zwart€ 110,-€ 110,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.315,74

Wat mis ik nog?

Edit:
Geheugen in het lijstje lijkt Intel, dit is de AMD variant maar op 6000MT/s
uitvoering: Corsair Vengeance RGB CMH64GX5M2B6000Z30

Ik kan geen 6000+ vinden van Corsair met AMD Expo.

[ Voor 7% gewijzigd door Kecin op 07-08-2024 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
De Intel netwerkkaart is een PCIe2.0 x8 kaart. Het tweede PCIe4.0 x16 slot van het ASUS Tuf moederbord heeft maar 4 lanes, dus ik verwacht dat je niet de volle snelheid kunt benutten. Je beperkt jezelf ook tot een videokaart van maximaal 3 slots dik.

De sweet spot voor AMD is 6000CL30 geheugen, incidenteel kom ik 6400Mhz tegen, maar hoger nog niet. De memory kit onder 'Edit' is prima.

De Corsair Shift is een excentrieke voeding met de connectors aan de zijkant, maar is wel compatible met de 5000 reeks: https://www.corsair.com/u...ible-with-rmx-shift-psus/
Aan de voedingzijde zit echter geen 12VHPWR (12+6pins) connector voor een RTX videokaart. Daarvoor wordt een verloopkabeltje meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
Woezik schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:51:
De Intel netwerkkaart is een PCIe2.0 x8 kaart. Het tweede PCIe4.0 x16 slot van het ASUS Tuf moederbord heeft maar 4 lanes, dus ik verwacht dat je niet de volle snelheid kunt benutten. Je beperkt jezelf ook tot een videokaart van maximaal 3 slots dik.

De sweet spot voor AMD is 6000CL30 geheugen, incidenteel kom ik 6400Mhz tegen, maar hoger nog niet. De memory kit onder 'Edit' is prima.

De Corsair Shift is een excentrieke voeding met de connectors aan de zijkant, maar is wel compatible met de 5000 reeks: https://www.corsair.com/u...ible-with-rmx-shift-psus/
Aan de voedingzijde zit echter geen 12VHPWR (12+6pins) connector voor een RTX videokaart. Daarvoor wordt een verloopkabeltje meegeleverd.
Met de lanes kom ik weg omdat ik slechts 1sfp+ cage gebruik en niet van plan ben de tweede in te prikken. Dat zou dan (denk ik) afdoende moeten wezen.

De videokaart van 3 slots dik en de verloopkabel is verre van ideaal, maar zo was de markt toen helaas. Om nu een andere/nieuwe videokaart erin te proppen (en het geld toe voor relatief weinig performance gain is ook zo wat). Die zit ik dus "vast" aan.

Fijn om te horen dat je nog even aangeeft dat de Shift de zijkant connectors heeft, dat had ik inderdaad gezien. Niet perse ideaal of nodig maar het kan geen kwaad in dit geval.

Qua ram, zou het merkbaar wezen? 6000 of 6400 MT/s? Ik denk van niet of wel?
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH64GX5M2B6000Z30€ 229,90€ 229,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.315,74

[ Voor 42% gewijzigd door Kecin op 07-08-2024 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
6000CL30 en 6400CL32 hebben beide dezelfde true latency van 10,0ns. Ik zou de goedkoopste kiezen. Voordeel van de 6000CL30 zou nog wel eens een lager voltage kunnen zijn (minder warmte).

Als 4 lanes voldoende is, dan zou je ook een moederbord kunnen kiezen, waarbij het PCIe x16 slot lager zit, waardoor je videokaart meer ruimte heeft. Voorbeelden van moederbord met meer ruimte tot het x4 slot: https://tweakers.net/pric...;1859276;2030864;2021298/
PS: wellicht heb je ook nog een voorkeur voor een witte kleurstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
Woezik schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:12:
6000CL30 en 6400CL32 hebben beide dezelfde true latency van 10,0ns. Ik zou de goedkoopste kiezen. Voordeel van de 6000CL30 zou nog wel eens een lager voltage kunnen zijn (minder warmte).

Als 4 lanes voldoende is, dan zou je ook een moederbord kunnen kiezen, waarbij het PCIe x16 slot lager zit, waardoor je videokaart meer ruimte heeft. Voorbeelden van moederbord met meer ruimte tot het x4 slot: https://tweakers.net/pric...;1859276;2030864;2021298/
PS: wellicht heb je ook nog een voorkeur voor een witte kleurstelling.
Oeh, doordat ik niet meer vastzit op die chipset zou ik inderdaad kunnen kiezen voor een ander moederbord. Kleur maakt me niet heel veel uit, hoewel wit in een witte kast wel een leuke bijkomstigheid zou wezen. De slotspecificatie maakt echter wel uit. Ik ga er even tussenkijken en wat reviews lezen.

Misschien iemand die het hier weet, maar ik heb nog zo'n lekkere ouderwetse uitvoering: Logitech Z-5500 Digital , die heb ik aangesloten via Toslink. Nu zie ik op de moederborden nergens meer Toslink, huh?! Nu heb ik wel een uitvoering: Steelseries Arctis Pro Wireless Zwart waar een prima DAC (met Toslink in en out) bijzit. Via USB aan Windows te koppelen dat die semi-slim is. Dan zou ik die als primaire audio-output moeten gebruiken, maar ik heb nog wel eens ruzie met de Steelseries software :), die gooit Discord, Media, en Games op losse kanalen, vervolgens heb je circa 6 outputs in Windows zonder je standaard geluidskaart meegeteld, en elke keer zendt die op een andere output (na een restart, is ook willekeurig, paar vrienden hebben er ook last van, nooit de moeite genomen om te Googlen).

Voorkeur zou dus al snel zijn de mogelijkheid om de speakers via Toslink aan te koppelen (1 kabel namelijk ipv de 3/5 voor Surround) als ik even snel wil gamen. Of werken alle moederborden ook met Digitaal Coax (S/PDIF) momenteel?

[ Voor 15% gewijzigd door Kecin op 08-08-2024 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
Dit zijn moederborden met een SPDIF uitgang en een x4 slot met minstens 4 sloten ruimte tot het slot van de videokaart: https://tweakers.net/pric...;1871676;1893638;1876474/
Fraai aan het PCIe3.0 x16 van de ASRock X670E is dat de lanes rechtstreeks uit de cpu komen.
Van de B650 moederborden worden de 4 lanes nog wel eens gedeeld met een M2 slot, dat je dan kwijt raakt.
De ASrock Livemixer heeft geen wifi/BT en maar 2x Sata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
Woezik schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:54:
Dit zijn moederborden met een SPDIF uitgang en een x4 slot met minstens 4 sloten ruimte tot het slot van de videokaart: https://tweakers.net/pric...;1871676;1893638;1876474/
Fraai aan het PCIe3.0 x16 van de ASRock X670E is dat de lanes rechtstreeks uit de cpu komen.
Van de B650 moederborden worden de 4 lanes nog wel eens gedeeld met een M2 slot, dat je dan kwijt raakt.
De ASrock Livemixer heeft geen wifi/BT en maar 2x Sata.
Heel nuttig, dankjewel!

Waarom zou ik niet voor de ASRock kiezen. Ik snap eigenlijk de prijs/kwaliteit niet echt. Vroeger was ASRock een budget merk, maar in het verleden heb ik wel eens kleine servertjes/mini-pc's gehad op basis van ASRock en dat beviel goed. Met een prijsverschil van 300 tegenover 170 moet die 130 euro (hoewel de uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS op hetzelfde bedrag zit als je rekening houdt met voorraad) toch ergens vandaan komen zou je denken. Stiekem is het "design" ook wel mijn ding, haha.
uitvoering: ASRock B650 LiveMixer
Wifi en BT kan ik zonder gezien de 10gbit nic. Het is leuk voor netwerkspoofing enzo, maar daarvoor heb ik genoeg andere zaken (zowel op Wifi 2.4,5,6,6e,7).

Inleveren tegenover de Asus TUF 650+ zou dan wezen, 2 satapoorten, 1 nvme poort vanwege delen met de PCI-E en een SS20 USB poort niet aanwezig. Maar wel een Toslink connector. Voor de rest zie ik niet zoveel geks:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1876474;1874664/

[ Voor 15% gewijzigd door Kecin op 08-08-2024 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
De Livemixer is geen budgetbord, kijk maar eens naar de prijs bij introductie. Keurige 840A stroomvoorziening, grote vrm heatsinks, dubbele 8-pins cpu aansluiting en alle drie M2 sloten voorzien van een heatsink. Ook bijna het dubbele aantal USB aansluitingen. De ALC897 audiochip kan luxer, maar is in dit prijs segment redelijk standaard.

PS: de ASUS TUF B650 deelt zijn lanes ook tussen een M2 slot en het tweede PCIe slot "** M.2_3 shares bandwidth with PCIEX16_2. PCIEX16_2 will be suspended once M.2_3 is populated."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
Woezik schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:33:
De Livemixer is geen budgetbord, kijk maar eens naar de prijs bij introductie. Keurige 840A stroomvoorziening, grote vrm heatsinks, dubbele 8-pins cpu aansluiting en alle drie M2 sloten voorzien van een heatsink. Ook bijna het dubbele aantal USB aansluitingen. De ALC897 audiochip kan luxer, maar is in dit prijs segment redelijk standaard.

PS: de ASUS TUF B650 deelt zijn lanes ook tussen een M2 slot en het tweede PCIe slot "** M.2_3 shares bandwidth with PCIEX16_2. PCIEX16_2 will be suspended once M.2_3 is populated."
Bedankt voor je uitleg, ik zie inderdaad dat die momenteel scherp geprijsd is. Dat scheelt weer :).
Ik heb het moederbord in mijn lijst veranderd naar de Livemixer en 4 fans toegevoegd die ook bij de case komen (anders vindt ik het zo'n raar gezicht, heb toen in mijn NZXT build ook alles volgepropt en nooit spijt van gehad. Heb nog wel 10+ gloednieuwe NZXT fans liggen van 40mm tm 120mm die gewoon zwart zijn. Maar een keer iemand blij mee maken).

Lijst nu:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 366,-€ 366,-
1MoederbordenASRock B650 LiveMixer€ 152,47€ 152,47
1Fan-controllers en lcd'sCorsair iCUE Commander CORE XT€ 60,14€ 60,14
1VentilatorsCorsair iCUE SP120 RGB Elite Performance Wit, Single Pack, 120mm€ 19,90€ 19,90
1VentilatorsCorsair iCUE SP120 RGB Elite Performance Wit, Triple Pack with Lighting Node CORE, 120mm€ 44,90€ 44,90
1SSD'sWD Black SN770 2TB€ 117,24€ 117,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.418,55

[ Voor 3% gewijzigd door Kecin op 08-08-2024 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimRam
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:31
Volgens de Corsair product pagina zit er al een Commander bij je AIO koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
SimRam schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:51:
Volgens de Corsair product pagina zit er al een Commander bij je AIO koeler.
Klopt! Echter hoe ik het begrijp is dat 6 fans max. Daar kom ik net met 1 overheen. Nu zag ik gisteren een mooiere kast in een YT video. Een Corsair 6500x(?) met dual chamber design. Daar zou dan ook nog eens een extra 3 bij moeten. Nu twijfel ik over vorm over functie (en dus extra kosten).

Het kijkdoos effect vindt ik altijd wel leuk. Even over twijfelen.

Kast en video in kwestie;
YouTube: Corsair 6500X PC BUILD FT RTX4070TI & 14700K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
Kecin schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:01:
[...]

Klopt! Echter hoe ik het begrijp is dat 6 fans max. Daar kom ik net met 1 overheen. Nu zag ik gisteren een mooiere kast in een YT video. Een Corsair 6500x(?) met dual chamber design. Daar zou dan ook nog eens een extra 3 bij moeten. Nu twijfel ik over vorm over functie (en dus extra kosten).
Is ook door Tweakers gister in een artikel benoemd als beste luxe behuizing:
Best Buy Guide: Beste luxe behuizing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
De uitvoering: AMD Ryzen 7 9700X Boxed is nieuwer (naja, net de nieuwste) een lijkt voor 30 euro best wel wat meer prestaties te gaan bieden op een nieuw procede. Was is jullie mening? Zou het missen van 3d cache enorm wezen (in gebruik met een 3080 Ti). Turbo clockt op 5.5 ghz, maar in idle veel lager stroomverbruik mogelijk lijkt het (TDP 65 W VS 120 W).
Caches:
(Links is 9700x en rechts is de 7800x3d
L1 Cache 80K (per core) 64K (per core)
L2 Cache 1MB (per core) 1MB (per core)
L3 Cache 32MB (shared) 96MB (shared)

https://nanoreview.net/en...0x-vs-amd-ryzen-7-7800x3d

Ik hoop nog op een 9950X3D review (want stiekem vindt ik de 7950X3D uit de TS nog best wel leuk) en launch en toch nog even afwachten misschien! AMD is echt aan het uitdelen qua prestaties, TDP, mogelijkheden, moederbord compatibiliteit en meer. Dat te denken dat ik dacht dat ik sowieso weer voor Intel zou kiezen...

[ Voor 69% gewijzigd door Kecin op 09-08-2024 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ter info, de 9000X3D's kunnen nog wel een half jaar op zich later wachten. Dat was bij de 7800X3D wel het geval.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
Met de hoge resolutie van je monitor (3440x1440) is het extra cache effect niet zo groot met een 3080Ti.
De extra cache presteert het beste op een 1080p resolutie en een zware videokaart (iedereen test met een RTX4090) die de cpu zo min mogelijk belemmert. Dat is maar zelden de praktijksituatie. Kijk maar eens hoe het prestatieverschil van een 7800X3D krimpt t.o.v. een 7700X als de resolutie stijgt van 1080p naar 1440p naar 4k: https://www.techpowerup.c...d-ryzen-7-7800x3d/19.html De 7700X stijgt van 84% naar 87% naar 95,5% op 4k in vergelijking met de 7800X3D. Met een RTX3080Ti zullen de verschillen nog kleiner worden.

De 7800X3D is de beste cpu voor puur gamen. Voor meer algemeen gebruik zijn een hoger geklokte 7700(X)/7900(X)/9700X betere keuzes. Best value is momenteel de 7700 Tray als je daar de powerlimiet van verhoogd, dan heb je een 7700X. Het prestatieverschil in gamen blijft echter beperkt, omdat alle cores niet worden belast en dus de standaard powerlimiet nauwelijks een beperking is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
bwerg schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:14:
Ter info, de 9000X3D's kunnen nog wel een half jaar op zich later wachten. Dat was bij de 7800X3D wel het geval.
Dat had ik eigenlijk ook wel gelezen maar blijkbaar niet actief in mijn hoofd, vraag is of het het afwachten waard is.
Woezik schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:32:
Met de hoge resolutie van je monitor (3440x1440) is het extra cache effect niet zo groot met een 3080Ti.
De extra cache presteert het beste op een 1080p resolutie en een zware videokaart (iedereen test met een RTX4090) die de cpu zo min mogelijk belemmert. Dat is maar zelden de praktijksituatie. Kijk maar eens hoe het prestatieverschil van een 7800X3D krimpt t.o.v. een 7700X als de resolutie stijgt van 1080p naar 1440p naar 4k: https://www.techpowerup.c...d-ryzen-7-7800x3d/19.html De 7700X stijgt van 84% naar 87% naar 95,5% op 4k in vergelijking met de 7800X3D. Met een RTX3080Ti zullen de verschillen nog kleiner worden.

De 7800X3D is de beste cpu voor puur gamen. Voor meer algemeen gebruik zijn een hoger geklokte 7700(X)/7900(X)/9700X betere keuzes. Best value is momenteel de 7700 Tray als je daar de powerlimiet van verhoogd, dan heb je een 7700X. Het prestatieverschil in gamen blijft echter beperkt, omdat alle cores niet worden belast en dus de standaard powerlimiet nauwelijks een beperking is.
Ik begin steeds meer te neigen om de huidige setup incl. videokaart compleet of deels te verkopen via V&A en dan voor een 4080/4090 te gaan. Dan ga ik ervanuit dat ik er weer 7 jaar mee doe. Want ookal is mijn huidige pc 6.5 jaar oud, hij geeft me nog prima de mogelijkheid om niet perse nu gelijk een nieuwe pc te kopen. Ik merk dat ik nu games stream via Steam naar mijn laptopje buiten, dat gaat prima. Ook op een 1440p scherm dat hier hangt (32" met HDR en 144hz, niet het meest beste scherm, maar prima voor buiten).

Sinds de kleine zichzelf steeds meer vermaakt en rond begin volgend jaar naar de basisschool gaat (ik ben huispapa) zal de tijd voor gamen ook weer mogelijk wezen.

Eerder heb ik altijd high-end alles gekozen, ik ben bang dat ik er spijt van krijg als ik dat nu niet doe (en dan gaat het echt niet over een grote e-penis ofzo), ik wil graag prutsen met deze zaken (vandaar ook een serverrack met een niet kinderachtig homelab). Maar om nu tussen de 1500-3500k voor mezelf zomaar uit te geven vindt ik ook wel een dingetje. Daar moet ik echt met mezelf in overleg. Het AM5 platform overtuigd me wel door de upgrademogelijkheden en als ik kijk bij de heethoofd processors van Intel dan denk ik dat ik daar (momenteel) ver van moet blijven.

4k is in de toekomst wel een ding. Op mijn 1080ti heb ik een tijd wat games 4k gespeeld. Door de komst van OLED's in huize Kecin hebben we steeds meer leuke 4k hardware met prachtig beeld. Het liefst haal ik dan het onderste uit de kan. Destijds twijfelde ik over de aanschaf van de HP Omen 35" op 100hz, toch is het een prima scherm alleen is de resolutie hoger dan 1440p waar mensen over spreken, ik zit dus niet op wide maar echt ultra-wide Niet elke game vindt dat leuk. Daarnaast is er een 2e scherm aanwezig dat wel een reguliere ultrawide is, maar die dient voor secundaire zaken (beursinformatie, Discord, camera's, etc).

Ik ga twijfelen. Tips zijn altijd welkom, ook stiekem wel een max build met ASUS+Corsair components. Wellicht wat serverhardware van de hand doen en daarmee iets groters financieren. Aan de andere kant; als je het niet naast elkaar ziet merk je het verschil niet zo. Luxe-probleem.

Wel veel nut gehad in iedereen in dit topic, ik heb jullie allemaal een +1 gegeven zodat ik hoop dat jullie er ook nog wat aan hebben, thanks :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-10 12:01
Je hoeft in principe geen exhaust, dus je kan die enkele 120mm fan weglaten, en dus ook de extra Commander Core. Imho, zou ik niet meer voor de basis iCUE gaan en voor iCUE LINK gaan.

Megekko heeft de nieuwere iCUE LINK TITAN: https://www.megekko.nl/pr...AN-240-RX-RGB-waterkoeler
240mm is voldoende voor de 7800X3D.

AsRock en Corsair iCUE werken ook niet echt lekker samen.

1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 166,99€ 166,99
1BehuizingenCorsair iCUE LINK 3500X RGB, Zwart€ 194,89€ 194,89
1WaterkoelingCorsair iCUE LINK TITAN 240 RX RGB Zwart€ 169,90€ 169,90
1VentilatorsCorsair iCUE LINK RX120 RGB PWM Single Fan Expansion, Zwart€ 27,29€ 27,29
1VoedingenCorsair RM750x SHIFT, Zwart€ 109,-€ 109,-
Totaal€ 1.384,21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
Apart schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:01:
Je hoeft in principe geen exhaust, dus je kan die enkele 120mm fan weglaten, en dus ook de extra Commander Core. Imho, zou ik niet meer voor de basis iCUE gaan en voor iCUE LINK gaan.

Megekko heeft de nieuwere iCUE LINK TITAN: https://www.megekko.nl/pr...AN-240-RX-RGB-waterkoeler
240mm is voldoende voor de 7800X3D.

AsRock en Corsair iCUE werken ook niet echt lekker samen.

1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 166,99€ 166,99
1BehuizingenCorsair iCUE LINK 3500X RGB, Zwart€ 194,89€ 194,89
1WaterkoelingCorsair iCUE LINK TITAN 240 RX RGB Zwart€ 169,90€ 169,90
1VentilatorsCorsair iCUE LINK RX120 RGB PWM Single Fan Expansion, Zwart€ 27,29€ 27,29
1VoedingenCorsair RM750x SHIFT, Zwart€ 109,-€ 109,-
Totaal€ 1.384,21
Ik ben bang dat het moederbord niet de gewenste ruimte overlaat voor de externe netwerkkaart. Ik wist niet dat LINK de nieuwe versie van iCue was, bedankt daarvoor. Optisch vindt ik een 360 rad mooier dan een 240. Dan zou ik moeten uitwijken naar uitvoering: Corsair iCUE LINK H150i RGB, Wit , maar de witte variant is erg duur momenteel. (46 euro verschil met de zwarte) en die is al redelijk aan de prijs voor wat je krijgt. Dank voor de tips.

Wat werkt er met ASRock niet zo goed? Mijn begrip is (simpel hoor) dat ik 2 USB 2.0 headers in beslag neem voor de controllers en verder heb ik geen rgb pinnen nodig van het moederbord toch? Behuizing is wel vet overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apart
Kecin schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:40:
[...]

Ik ben bang dat het moederbord niet de gewenste ruimte overlaat voor de externe netwerkkaart. Ik wist niet dat LINK de nieuwe versie van iCue was, bedankt daarvoor. Optisch vindt ik een 360 rad mooier dan een 240. Dan zou ik moeten uitwijken naar uitvoering: Corsair iCUE LINK H150i RGB, Wit , maar de witte variant is erg duur momenteel. (46 euro verschil met de zwarte) en die is al redelijk aan de prijs voor wat je krijgt. Dank voor de tips.

Wat werkt er met ASRock niet zo goed? Mijn begrip is (simpel hoor) dat ik 2 USB 2.0 headers in beslag neem voor de controllers en verder heb ik geen rgb pinnen nodig van het moederbord toch? Behuizing is wel vet overigens.
iCUE heeft geen plugin voor AsRock's RGB.

De eerste iCUE LINK serie wil je eigenlijk (liever) niet. De pomp maakt nogal vrij veel geluid, zelfs op "Quiet."

https://azerty.nl/product...systeem-processor/7864644 wordt nog niet goed getracked in de pricewatch, omdat de productpagina's nog niet op Corsair's website toegankelijk zijn, en nog vrij slecht verkrijgbaar zijn (vandaar ook de zwarte 240mm, die wel goed te koop is al).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
Apart schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:49:
[...]

iCUE heeft geen plugin voor AsRock's RGB.

De eerste iCUE LINK serie wil je eigenlijk (liever) niet. De pomp maakt nogal vrij veel geluid, zelfs op "Quiet."

https://azerty.nl/product...systeem-processor/7864644 wordt nog niet goed getracked in de pricewatch, omdat de productpagina's nog niet op Corsair's website toegankelijk zijn, en nog vrij slecht verkrijgbaar zijn (vandaar ook de zwarte 240mm, die wel goed te koop is al).
Ah kijk! Goed om te weten. Gelukkig heb ik geen haast dus zal het dan wel binnendruppelen.
Als ik kijk bij de kenmerken van uitvoering: Corsair 6500X RGB Wit dan heeft de 6500x behuizing ook de LINK variant, of zie ik daar iets echt over het hoofd :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apart
De 6500X RGB wordt geleverd met 3 iCUE LINK RX120 fans, ja.

Alleen de 6500X heeft een issue, zie ook YouTube: Major problem with the Corsair 6500x #pcbuild #corsair

[ Voor 58% gewijzigd door Apart op 10-08-2024 17:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
Apart schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:53:
De 6500X RGB wordt geleverd met 3 iCUE LINK RX120 fans, ja.
Top, dan toch stiekem wat budget gestoken in de Dual Chamber behuizing (het oog wil ook wat), past de Shift voeding ook weer beter geloof ik. Dan kom ik met de aanpassingen (met behoud van het Asrock moederbord (daarvan mag van mij de RGB gewoon uit in de bios settings, is slechts een randje rechts achter)).
1MoederbordenASRock B650 LiveMixer€ 158,95€ 158,95
1BehuizingenCorsair 6500X RGB Wit€ 272,95€ 272,95
1WaterkoelingCorsair iCUE LINK H150i RGB, Wit€ 246,27€ 246,27
1VentilatorsCorsair iCUE LINK RX120 RGB PWM Single Fan Expansion, Wit€ 34,90€ 34,90
1VoedingenCorsair RM850x SHIFT, Wit€ 162,-€ 162,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.591,21

Ik ga er hier vanuit dat er nog wel een 100 euro drop komt de komende maanden op alles Corsair LINK.
Gek dat de ram nog niet in witte varianten is te vinden als ik zo de PW filters zie:
https://tweakers.net/gehe...Ro8lPilKpln8HNZ4KNIbjff8B
Nu weet ik ook niet of dat mooi zou staan op het moederbord eigenlijk.

Voeding ook naar de witte variant aangepast i.v.m. de kabels. Achterkant zie je het niet echt, maar wel iets cleaner denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Kecin op 10-08-2024 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apart
Kecin schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:55:
[...]

Top, dan toch stiekem wat budget gestoken in de Dual Chamber behuizing (het oog wil ook wat), past de Shift voeding ook weer beter geloof ik. Dan kom ik met de aanpassingen (met behoud van het Asrock moederbord (daarvan mag van mij de RGB gewoon uit in de bios settings, is slechts een randje rechts achter)).

1BehuizingenCorsair 6500X RGB Wit€ 272,95€ 272,95
1WaterkoelingCorsair iCUE LINK H150i RGB, Wit€ 246,27€ 246,27
1VentilatorsCorsair iCUE LINK RX120 RGB PWM Single Fan Expansion, Wit€ 34,90€ 34,90
1VoedingenCorsair RM850x SHIFT, Zwart€ 133,-€ 133,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.562,21

Ik ga er hier vanuit dat er nog wel een 100 euro drop komt de komende maanden op alles Corsair LINK.
Met een RMx SHIFT in deze behuizing zul je wel de HDD cage moeten verwijderen met installatie, aangezien de PSU niet echt bedoeld is voor deze stijl kasten. Zie ook YouTube: I tried to prove this design was a failure... But then this happened.

Na installatie kan hij weer terug indien nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
Apart schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:59:
[...]

Met een RMx SHIFT in deze behuizing zul je wel de HDD cage moeten verwijderen met installatie, aangezien de PSU niet echt bedoeld is voor deze stijl kasten. Zie ook YouTube: I tried to prove this design was a failure... But then this happened.
Dank voor de tip! Was ik van op de hoogte en is ook niet erg. Er komen geen HDD's meer in de build. Heb een NAS met 100'en TB's aan storage, vandaar dat de 10gbit connectie wel kritiek is. Wel waardevolle informatie overigens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
Overigens wel cool, mocht ik nog ruimte te kort komen aan sata, nvme, usb 3, usb-c en 10gbit ethernet zou ik de ASRock X670 Xpansion Kit kunnen kopen, geinig ding en zou waarschijnlijk minder stroom vreten dan mijn Intel dual SFP+ Nic met passieve koeling (hoewel de SFP+ module in het rack dan naar Ethernet moet en die worden goed warm en stroomverbruik is niet laag)
nieuws: ASRock-add-onkaart kan B650-moederbord min of meer tot X670-bord opwa...
Ohnee toch niet, zie 5:25
YouTube: ASRock Livemixer B650 Motherboard Review (Special Edition)

[ Voor 10% gewijzigd door Kecin op 10-08-2024 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
Besparingen vind je het makkelijkst door de Corsair fans los te laten, bijvoorbeeld:
1BehuizingenCorsair 6500X Wit€ 177,65€ 177,65
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Wit€ 90,99€ 90,99
1VentilatorsArctic P12 PWM PST A-RGB 0dB 1-pack Wit, 120mm€ 14,99€ 14,99
2VentilatorsArctic P12 PWM PST A-RGB RGB 0dB 3-pack Wit, 120mm€ 39,99€ 79,98
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF560C30BWEAK2-64€ 235,41€ 235,41
1VoedingenMSI MAG A850GL PCIE5 Wit€ 128,38€ 128,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.388,34
De Arctic fans kun je doorlussen(PST) en rechtstreeks op de ARG-header van je moederbord aansluiten en aansturen, daar is geen commander voor nodig.
De Arctic liquid koeler is 38mm dik en heeft 6jaar garantie.
De MSI voeding heeft aan de voedingzijde ook een 12VHPWR connector, waardoor geen verloopkabel nodig is en wordt geleverd met witte kabels.
De Kingston Renegade is een snelle PCIe4.0 SSD met cache.
Het Kingston memory is leverbaar in wit met RGB.

[ Voor 0% gewijzigd door Woezik op 11-08-2024 12:35 . Reden: Extra triple pack fans toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
Woezik schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:34:
Besparingen vind je het makkelijkst door de Corsair fans los te laten, bijvoorbeeld:
1BehuizingenCorsair 6500X Wit€ 177,65€ 177,65
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Wit€ 90,99€ 90,99
1VentilatorsArctic P12 PWM PST A-RGB 0dB 1-pack Wit, 120mm€ 14,79€ 14,79
1VentilatorsArctic P12 PWM PST A-RGB RGB 0dB 3-pack Wit, 120mm€ 39,99€ 39,99
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF560C30BWEAK2-64€ 235,41€ 235,41
1VoedingenMSI MAG A850GL PCIE5 Wit€ 128,38€ 128,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.348,15
De Arctic fans kun je doorlussen(PST) en rechtstreeks op de ARG-header van je moederbord aansluiten en aansturen, daar is geen commander voor nodig.
De Arctic liquid koeler is 38mm dik en heeft 6jaar garantie.
De MSI voeding heeft aan de voedingzijde ook een 12VHPWR connector, waardoor geen verloopkabel nodig is en wordt geleverd met witte kabels.
De Kingston Renegade is een snelle PCIe4.0 SSD met cache.
Het Kingston memory is leverbaar in wit met RGB.
Dat scheelt behoorlijk.
Ik heb voor de Corsair producten even een price-alert aangemaakt en zet deze ook even in mijn inventory. Zie jou even een maand hypotheek besparen :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
Toch iets anders nog gedaan. Ik heb de Artic Freezer 3 genomen in black en sowieso de lijst naar black toegepast. Scheelde nogal in de kosten. De kast ook verandert. Heb het moederbord en de koeler vast besteld. De LiveMixer is erg slecht beschikbaar en nu voor een redelijke prijs bij Megekko kunnen bestellen.
De SSD is naar een variant gegaan die iets meer snelheden haalt seq. Mogelijk verandert die nog.

De losse fans van Corsair heb ik er ook uitgehaald, ik zit nu op 6 fans. Even kijken of ik t.z.t. een aanbieding tegenkom gezien de nieuwe LINK varianten momenteel worden uitgerold en misschien nog wel in prijs gaan zakken. Maar om 160 euro aan ARGB bij te bestellen is ook zo iets... De voeding is naar de zwarte variant gegaan, scheelde ook. Omdat ik toch niet zoveel cores heb voor virtualisatie zou ik de 7800x3d liever koppelen aan 32gb ram (scheelt veel). Of als ik toch nog kies voor een 7950x3d een 64gb kit. Daarmee wacht ik nog even af. Het moederbord en de AIO durfde ik al wel te bestellen gezien het AM5 platform.

1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III 360€ 73,99€ 73,99
1SSD'sKingston KC3000 2TB€ 129,-€ 129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.272,84

[ Voor 10% gewijzigd door Kecin op 19-08-2024 09:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
Voor iedereen die nieuwsgierig is. Dit is het totaal geworden. Had invloed met ergens een prijsfout, wat verkrijgbaar was op V&A. Totaal zijn de kosten 922 euro geworden incl. verzenden enzo. Lijkt me zeer netjes toch?

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 364,-€ 364,-
1MoederbordenASRock B650 LiveMixer€ 153,-€ 153,-
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III 360€ 73,66€ 73,66
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K€ 124,90€ 124,90
1SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 101,67€ 101,67
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.129,23

Bedankt allen in dit topic voor jullie goede en snelle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:20
Kecin schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:00:
[...]

Ik zit even te kijken naar de 200 euro verschil in de twee. Wellicht toch kiezen voor minder cores en per direct testen in mijn homelab? Ik heb ook nog de mogelijkheid om wat fysieke servers met hypervisors aan te zetten. Deze trekken echter veel stroom en is ex-enterprise hardware, waardoor de kloksnelheden vaak wat lager zijn.
200 euro per jaar aan energie verschil zal het niet zijn, maar over 5 jaar misschien wel... Mijn huidige setup vreet ook stroom als de ziekte, voordeel aan de AMD's is dat ze relatief zuinig zijn.

Hier moet ik even over nadenken.
Idle juist niet toch. Ik zou een aparte NAS met een 10400 oid overwegen om mee te spelen. Die kun je idle naar 5W krijgen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
sdk1985 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:45:
[...]

Idle juist niet toch. Ik zou een aparte NAS met een 10400 oid overwegen om mee te spelen. Die kun je idle naar 5W krijgen.
Heb er inderdaad voor gekozen om mijn servers te blijven gebruiken. Heb een leuk homelab. Wat storage, wat hosts, wat VM's, etc. Ik heb 3 mini pc'tjes met hypervisors op een 11th gen met 64gb op 2.5gbit. Voor de rest wat HP G8 en G9 servers en een Quantas met 500 tb+ :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
Uiteindelijk toch net nog een uitvoering: AMD Ryzen 9 7950X3D Boxed opgehaald. Voor 300 staat de 7800X3D beschikbaar :')
v&a aangeboden: AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed

Pagina: 1