Airflow / PSU

Pagina: 1
Acties:

• Kroetsjov
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
(overleden)
Mijn koeling had ik als volgt bedacht:

- moederbord gedeelte waterkoel ik (cpu, gpu & chipset). Hierdoor hoef ik geen fans meer te plaatsen in dat gedeelte en het zal niet overdreven warm worden (reservoir staat ook aan die kant en geeft na een tijdje best wat warmte af, maar niet zorgwekkend)

Het gaat om het harddisk/voeding gedeelte van mijn kast (een cube);

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eel/got/airflow.jpg

Aangezien de kast van voren 'open' is, wordt alle lucht die de radiatorfan en de voeding aanzuigen langs de harddisken aangezogen (die worden op deze manier dus gelijk gekoeld (en dat werkt goed)).

[oh ja]
er komen tzt nog rounded cables in, zodat de airflow nog wat beter wordt en er komt nog een fatsoenlijke fan op de radiator, maar ja, die heb ik beide helaas nog niet binnen)
Ook het gat wat je nu nog achterin de kast ziet ga ik nog dichtmaken.
[/oh ja]

Nu komt het 'probleem':

Ik vind de voeding nogal wat herrie maken en wil daar 1 fan van uitschakelen; het probleem is dat de fan achterin de voeding uitgaat (de belangrijkste imo) en de fan bovenop de voeding blijft altijd aan |:(

In principe heb ik de fan bovenop niet eens nodig, want de lucht die daar in de buurt zit wordt waarschijnlijk toch naar m'n radiator gezogen (sterkere fan).

Ik heb een aantal oplossingen bedacht; graag wil ik hier wat reacties op horen (of andere oplossingen):

oplossing 1:
overal schijt aan hebben, gewoon fan loskoppelen van moederbord en alleen de fan bovenop de voeding laten draaien (wel op 7V dan).

oplossing 2:
De fan achterin de voeding zo aansluiten dat die altijd blijft draaien (ook weer op 7V) en de fan bovenop uitschakelen (dan kan ik theoretisch ook dat gat dichtmaken; er zit ook nog een rooster voor in de voeding, daar kan ik de openingen wel van vergroten maar dan moet ik wel die kabels die er voor liggen een beetje wegwerken)

PS De voeding blijft trouwens ERG cool (omdat ie beneden in de kast ligt) en heeft daarom niet zoveel koeling nodig

Antec 635SX | Tagan ? | Asus A8N-SLi deluxe | AMD3500+ + Zalman 7000 | Asus 6600GT pci-e + Zalman VF700 | Maxtor 200Gb s-ata | LG DVD-RW

• Mary Wana
  • Laatst online: 28-04 13:21

Mary Wana

keyboard nut

ik denk dat je psu neit zonder die fan kan , waaro koel je die ook niet met water :P

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• Kroetsjov
  • Niet online
(overleden)
ik wil de PSU ook niet zonder fan ... maar 1 van de 2 fans (en dan op 7V).

maar welke fan zou het best werken?
en als ik de achterste fan gebruik, heeft 't dan nut om het gat bovenin dicht te maken?

Antec 635SX | Tagan ? | Asus A8N-SLi deluxe | AMD3500+ + Zalman 7000 | Asus 6600GT pci-e + Zalman VF700 | Maxtor 200Gb s-ata | LG DVD-RW

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-05 13:29
optie 2 is beter, als je het gat bovenin niet dichtmaakt. het is nl beter om lucht uit de voeding te trekken dan om het erin te proppen.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• Kroetsjov
  • Niet online
(overleden)
optie 2 is beter, als je het gat bovenin niet dichtmaakt. het is nl beter om lucht uit de voeding te trekken dan om het erin te proppen.
Voorin de voeding (waar je nu al die kabels ziet liggen) zit nog een rooster; zou dat niet genoeg zijn?

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met 'het erin proppen' :)

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-05 12:12

CasGas

.

hey een mede-tweaker met ook een goeie case
die case heb ik ook, de enige echte yeongyang 0221 black :)

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Verwijderd

waarom niet beide fans op 7 volt?

• Kroetsjov
  • Niet online
(overleden)
[quote]
waarom niet beide fans op 7 volt?
[quote]

heel sim-pel ... ik wil 'm zo stil mogelijk maken ... en 2 fans maken meer herrie dan 1 fan (ook op 7V :))

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-05 13:29
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met 'het erin proppen' :)
Ik bedoel dat je beter een fan de voeding 'leeg' kunt laten zuigen dan een die er lucht in blaast, omdat je dan niet de 'dode plekken' krijgt. (plekken waar de lucht gewoon stilhangt en dus niet koelt.)

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• Kroetsjov
  • Niet online
(overleden)
ok, ik heb ondertussen al wel besloten om alleen de fan ahterin aan te sluiten (op 7V en lucht naar buiten blazen).

Het enige wat ik nog niet heb besloten is of ik het gat bovenop dicht zal maken (en misschien de roostertjes wat aan te passen (een aantal schotjes eruit). Zelf heb ik 't gevoel dat (als ik 't gat dichtmaak) de luchtstroom veel beter langs alle componenten getrokken wordt, maar ja, ik ben geen luchtcirculatie-expert :)

hier een paar fototjes van de psu ...

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eel/got/enermax.jpg

Pagina: 1