Zelf een kindvriendelijke compactcamera maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:31

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Voordat menig Tweaker hier een heel betoog gaat typen over de haalbaarheid van zelf een camera bouwen, hier is alvast m'n TL;DR: ik wil een Raspberry Pi Zero, Camera Module 3 (Wide), een klein ~2 inch schermpje en een accu of batterijhouder in een bestaande analoge camera body bouwen om er zo een 'domme' point & shoot van te maken. Ik heb 0 ervaring met Pi, maar wel wat ervaring met programmeren, en ik weet dat er legio scripts zijn om te doen wat ik wil. Waar moet ik op letten en absoluut niet vergeten als ik dit project wil laten slagen?

Oke, hier de uitgebreide versie:

Ik hou van fotografie. Ooit begonnen in de video-wereld, maar die gedag gezegd en doorgegaan me foto. Er ligt hier een Sony A7ii voor het serieuze werk, een aantal analoge Minolta's en een oude digitale Minolta Dimage 5. Inmiddels is er een kleine SomerenV op de wereld en die wil ik als ie oud genoeg is zijn eigen camera geven. Vroeger als kind wilde ik altijd foto's maken, maar dat mocht niet want dat was een prijzige aangelegenheid omdat het toen nog analog was. Mijn kind wil ik die kans niet ontnemen, dus die wil ik een eigen camera geven. Hij is nu pas 4 maanden, dus het zal nog even duren voordat hij met zoiets (bewust) gaat 'spelen' maar het lijkt me gewoon heel gaaf om de wereld vanuit zijn perspectief te zien. En voor hem leuk om later zoiets terug te zien.

Nou heb je voor kinderen natuurlijk speciale camera's, maar da's 9 van de 10 keer nog net geen instant ewaste met een fotokwaliteit om van te janken. En ik wil hem het liefst geen scherm in z'n gezicht duwen.

Een tijdje terug kwam ik een camera tegen die eigenlijk precies voldeed aan mijn wensen. Simpel in gebruik, een beetje als een analoge wegwerpcamera, geen scherm, geen poespas. Letterlijk point & shoot. Met een prijs van 65 dollar niet eens super duur, maar schijnbaar is de shutter lag behoorlijk aanwezig en zijn de foto's niet heel denderend. Toen dacht ik, wat nou als ik het zelf maak? Kan nooit extreem moeilijk zijn. Dus ik heb rond zitten neuzen en kwam toen uit op de Raspberry Pi Zero in combinatie met de Camera Module 3 met de wide-lens, om dat vervolgens in een camera als deze te bouwen:

Afbeeldingslocatie: https://ae-pic-a1.aliexpress-media.com/kf/S5b86d1a2c1e240729ad28ca2002f7096m.jpg_640x640.jpg_.webp

Niet perse exact die body, maar gewoon zo'n simpel herbruikbare analoge point & shoot. Eigenlijk wordt het dan een soort Camp Snap, maar beter, puur omdat de Raspberry Pi Zero meer PK's onder de motorkap heeft dan whatever Camp Snap gebruikt. En de lens is wijder, dus makkelijker in gebruik voor een kind en weinig kwetsbare componenten dus zou tegen een stootje moeten kunnen. Als ik alles goed uitgezocht heb dan heb ik (los van de behuizing) nodig:

- Raspberry Pi Zero
- Camera Module 3
- Een drukknop
- Accu of batterypack
- Klein ~2 inch schermpje
- Kleine speaker
- Code

Ik wil dus die drukknop gebruiken om de foto te nemen, en het kleine schermpje om te tonen hoeveel foto's er al genomen zijn (uitlezen van het foto-opslag-mapje op de MicroSD-kaart) en wat voor instellingen er gebruikt worden (sluitertijd en ISO). Als een foto gemaakt wordt een geluidje afspelen van een sluiter.

Als bonus idee is er nog om een body te nemen waar een flits in zit. Dan via de toggle onder de flits die aan en uit kunnen zetten en af laten gaan als ie aan staat, op het moment dat de foto genomen wordt. Maar da's voor mij al helemaal abracadabra op dit moment. Theoretisch zal het ongetwijfeld mogelijk zijn, maar vandaar ook dat het een bonus idee is.

Anyways, puur kijkende naar een simpele camera die foto's neemt als je op een knopje drukt, een geluidje afspeelt als je dat doet en wat basic informatie laat zien op een klein schermpje: ben ik nog wat vergeten? Zijn er dingen binnen een project als deze waar ik zéker aan moet denken? Ik hoor 't graag van de wat meer ervaren Tweakers hier.

Edit: mochten er Tweakers zijn die ESP32-Cam aanbevelen en een cameramodule weten die gelijkwaardig is aan de Camera Module 3 (Wide) van Pi dan hoor ik 't graag!

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ivm opstartsnelheid en wellicht accugebruik, kijk ook eens naar een esp32cam .

Leuk projectje, ik ga je volgen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:08
Leuk project voor de doorgewinterde tweaker , maar wat vinden de kinderen er van?
Die willen toch iets simpels om dingen te delen op tiktok? En daar is elke smartphone geschikt voor.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Boudewijn schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 01:20:

ESP32Cam zag ik ook voorbij komen in mijn zoektocht inderdaad, maar de Camera Module 3 van Pi is aanzienlijk beter en de wijde FOV die Pi biedt is best een must.

Opstartsnelheid heb ik me nog niet echt in verdiept. Als het overigens mogelijk is om in plaats van een Raspberry Pi Zero zo'n ESP32-Cam te gebruiken, maar met een betere camera die vergelijkbaar is met die van de Camera Module 3 dan is dat uiteraard ook een optie.

Edit: net gecheckt en met een 4400mAh accu gaat de Pi Zero op full load 30+ uur mee. In theorie zou hij dus niet steeds uitgezet hoeven te worden.
JukeboxBill schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 01:33:
Leuk project voor de doorgewinterde tweaker , maar wat vinden de kinderen er van?
Die willen toch iets simpels om dingen te delen op tiktok? En daar is elke smartphone geschikt voor.
De mijne is momenteel 4 maanden, dus iets te jong voor TikTok :+ Los van dat wil ik hem niet al van jongs af aan vervuilen met schermpjes en elektronische rommel, maar ik wil hem wel kennis laten maken met bijvoorbeeld fotografie. Hij zal het mij ongetwijfeld regelmatig zien doen, dus dan is het leuk als hij het na kan doen wanneer hij oud genoeg is. Da's een ding voor later. Voor nu is het een projectje voor mezelf met als uitgangspunt iets maken wat m'n zoontje mogelijk leuk kan gaan vinden over een tijdje.

[ Voor 44% gewijzigd door SomerenV op 07-08-2024 02:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:45

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Niet precies wat je zoekt maar kijk eens bij I am back: https://imback.eu/home/

Ze bieden een een soort van digitale filmrolletje voor analoge camera's als ook ze nu een eigen eenvoudige camera hebben dat klein genoeg is voor kinderhandjes.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:41

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Boudewijn schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 01:20:

Goede tip lijkt mij. Raspberry Pi's zijn relatief energie hongerig.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
memphis schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:42:
Niet precies wat je zoekt maar kijk eens bij I am back: https://imback.eu/home/

Ze bieden een een soort van digitale filmrolletje voor analoge camera's als ook ze nu een eigen eenvoudige camera hebben dat klein genoeg is voor kinderhandjes.
Dit soort oplossingen ken ik, maar is niet helemaal wat ik zoek. Qua prijs zit het ook vér boven het budget wat ik in m'n hoofd had :+
Bor schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:42:
[...]

Goede tip lijkt mij. Raspberry Pi's zijn relatief energie hongerig.
Dan ga ik wat meer in de wereld van ESP32-Cam duiken. Kijken wat dat voor mogelijkheden biedt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:41

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Leuk project overigens. Ik krijg er een sterke "omdat het kan" vibe bij. Leuk en leerzaam :)

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:13

Rmg

Ik vraag me af in jouw idee het nou kindvriendelijk maakt? is dat het gebrek aan scherm (?), point n shoot? simpele bediening? is (snelle/fatsoenlijke) autofocus niet iets wat je juist wil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Rmg schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:45:
Ik vraag me af in jouw idee het nou kindvriendelijk maakt? is dat het gebrek aan scherm (?), point n shoot? simpele bediening? is (snelle/fatsoenlijke) autofocus niet iets wat je juist wil?
Wat het kindvriendelijk maakt is dat je niks meer hoeft te doen dan richten en op een knopje drukken. Eventueel kun je nog door de viewfinder kijken, maar da's gewoon een klein raampje wat je door de body laat kijken. Er kan verder ook niet echt iets kapot, weegt niet veel en door de wide angle lens krijg je een goede indruk van hoe je kind de wereld ervaart. Focus is fixed. En door het niet toevoegen van een scherm ben je na het schieten van een foto weer direct aanwezig in dat moment. Een tijdje terug ben ik in aanraking gekomen met analoge fotografie en dat heeft m'n ogen best wel geopend. Je ziet iets wat je vast wilt leggen, schiet een foto, en gaat door. Als je je foto direct terug kan zien dan zie je misschien dat het wat beter had gekund, dus blijf je bezig met foto's maken in plaats van dat je dat ding weer aan de kant legt.

We beleven en ervaren zo ongelofelijk veel via onze schermpjes terwijl dat gewoon zonde is als je 't mij vraagt. Hier thuis printen we ook geregeld foto's uit (via de HEMA, dus niet eens zo duur en kwalitatief prima) voor in lijstjes. Van de vakanties laat ik fotoboeken afdrukken en ik heb in het eerste jaar van onze hond zo'n beetje alle mijlpalen vast weten te leggen, en ook die staan in een mooi dik fotoboek. Dat laat ik liever aan iemand zien dan dat ik social media er mee vol knal zeg maar.
Bor schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:44:
Leuk project overigens. Ik krijg er een sterke "omdat het kan" vibe bij. Leuk en leerzaam :)
Dit is ook heel erg 'omdat het kan' :+ Maar het is ook niet meteen dermate duur dat het niet meer leuk is. Voor een paar tientjes kan ik aanrommelen en kijken waar het schip strandt. Worst case heb ik wat nieuwe dingen geleerd, wat helemaal prima is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:54

dragonhaertt

@_'.'

Ik denk eerlijk gezegd dat je met een gemiddeld action cam (gopro o.i.d.) betere beeldkwaliteit gaat krijgen voor een stuk minder moeite.

Je kan misschien een oude gopro pakken en de touchscreen digitizer loskoppelen. Dan heb je in feite een hele simpele en compacte point en shoot camera.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
dragonhaertt schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:15:
Ik denk eerlijk gezegd dat je met een gemiddeld action cam (gopro o.i.d.) betere beeldkwaliteit gaat krijgen voor een stuk minder moeite.

Je kan misschien een oude gopro pakken en de touchscreen digitizer loskoppelen. Dan heb je in feite een hele simpele en compacte point en shoot camera.
Zo'n action cam zou inderdaad een optie kunnen zijn, maar dan moet ik bewust iets gaan slopen wat mogelijk nog prima werkt, en dan mis ik een beetje het zelf knutselen. Het hele idee achter dit project is om echt zelf wat te maken of in elkaar te knutselen, en zelf te spelen met code om een gewenst resultaat te krijgen. Dan is een Raspberry Pi of ESP32 een veel betere keuze. Het gaat me ook niet eens om een geweldige beeldkwaliteit. Als het maar oke is.

En dat brengt me bij de ESP32. Vandaag flink zitten lezen en video's gekeken, maar de grootste bottleneck is toch wel de camera. Zelfs de 'betere' OV5640 komt uit 2009 en biedt maar 5 megapixel aan resolutie. Nou is daar nog wel mee te leven, maar de afgelopen 15 jaar zijn er nogal wat stappen gezet op het gebied van camerasensoren. De IMX708-sensor uit de Camera Module 3 van RP is aanzienlijk beter. Die rent qua kwaliteit en features rondjes om de OV5640. Daar staat dan wel tegenover dat een Pi Zero een stuk groter is, de Camera Module een stuk groter is, een Pi geen slaapstand kent en veel meer stroom verbruikt.

Een Pi Zero kun je qua idle verbruik terugbrengen naar onder de 100mA. Knal er een 3000mAh accu in en you're good to go. Zelfs met 1000mAh kom je al een heel eind. Maar goed, hier ben ik nu qua pros en cons:

ESP32-Cam (mijn oog viel op de Seeed Studio XIAO ESP32S3 Sense)
- Extreem klein dus echt overal in te bouwen, zoals een Agfamatic 2008
- Camera's zijn ook klein, dus ook overal in te bouwen.
- Niet veel stroom nodig, dus die voorziening kan ook klein zijn.
- Ook de prijs is klein. Heel klein!
- Camera is al behoorlijk oud en de beeldkwaliteit niet heel denderend.

Pi Zero + Camera Module 3
- Komt wat minder intimiderend over dan de ESP32 om de een of andere reden. Community lijkt wat meer beginnervriendelijk te zijn.
- De camera is best feature-rich en de output is kwalitatief dik in orde.
- Verbruikt meer stroom, maar met een fatsoenlijke accu is dat niet direct een issue.
- Alles bij elkaar heb je best wat ruimte nodig, waar je rekening moet houden als je een camerabody uitzoekt. Ook niet direct een issue maar kan een limiterende factor zijn.
- De componenten zijn allemaal een stuk duurder. Nog steeds niks schokkends, maar het verschil met de ESP32 is best huge.

Dus momenteel nog een beetje twijfels over wat ik wil. Wil ik meer kwaliteit qua foto's? Of wil ik alles in een kleinere behuizing kunnen bouwen? Nadat ik vandaag opeens moest denken aan 110 pocket camera's neig ik ondanks de mindere fotokwaliteit toch naar de ESP32.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:23
SomerenV schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 01:08:
Anyways, puur kijkende naar een simpele camera die foto's neemt als je op een knopje drukt, een geluidje afspeelt als je dat doet en wat basic informatie laat zien op een klein schermpje
Als het je niet perse om het bouwen zelf te doen is, waarom niet een bestaande camera kopen? Ik meen me te herinneren dat een live view finder op het schermpje vroegah niet vanzelfsprekend was. De meest simpele cameras hadden een display met 1 getal: hoeveel foto's je nog kan maken. Als je ebay of marktplaats afstruint dan zijn er vast nog wel zulke stokoude camera's te vinden voor nagenoeg geen geld.

Zo heb ik mijzelf ooit kosteloos vermaakt met een Trust Spycam 300. Totaal onding, prehistorische webcam kwaliteit foto's, opslag op volatile memory (per ongeluk de twee AAA batterijen eruit of leeg = alle foto's weg), maar wat een lol met dat ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-06 21:55
Point & shoot, makkelijk in gebruik, redelijk hoge kwaliteit en lage kosten?
Een wegwerpcamera?
Gaat natuurlijk volledig het zelf maken idee voorbij, maar vult wel de meest genoemde punten aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
leecher schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:08:
[...]

Als het je niet perse om het bouwen zelf te doen is, waarom niet een bestaande camera kopen? Ik meen me te herinneren dat een live view finder op het schermpje vroegah niet vanzelfsprekend was. De meest simpele cameras hadden een display met 1 getal: hoeveel foto's je nog kan maken. Als je ebay of marktplaats afstruint dan zijn er vast nog wel zulke stokoude camera's te vinden voor nagenoeg geen geld.

Zo heb ik mijzelf ooit kosteloos vermaakt met een Trust Spycam 300. Totaal onding, prehistorische webcam kwaliteit foto's, opslag op volatile memory (per ongeluk de twee AAA batterijen eruit of leeg = alle foto's weg), maar wat een lol met dat ding.
Het gaat niet perse om het zelf bouwen, maar ook weer wel. Zoals @Bor zegt is dit iets omdat het kan, maar ook omdat er in mijn ogen geen product bestaat zoals ik het wil. Er is wel de Camp Snap die een heel eind komt maar als grote 'maar' de 1 seconde shutter delay heeft. En blijkbaar zijn foto's ook vaak bewogen. Met een eigen camera heb ik sluitertijden onder controle. Als m'n kind niet overweg kan met 1/100 dan zorg ik dat ie niet lager gaat dan 1/160 bij wijze van.

Vaak is een camera óf kindvriendelijk óf zijn de foto's kwalitatief oke. Een combinatie lijkt maar lastig te zijn :+
wally1987 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:26:
Point & shoot, makkelijk in gebruik, redelijk hoge kwaliteit en lage kosten?
Een wegwerpcamera?
Gaat natuurlijk volledig het zelf maken idee voorbij, maar vult wel de meest genoemde punten aan.
Da's analoog. Ook heel leuk natuurlijk, maar ik wil m'n kind gewoon lukraak kunnen laten schieten. Met rolletjes zou dat al snel aardig in de kosten lopen :P

De Camp Snap is precies zo'n camera, maar digitaal, maar die heeft me niet overtuigd door eerder genoemde punten. Als ik dan toch meer dan 65 euro uit ga geven dan ga ik liever zelf kijken wat ik in elkaar kan knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwacht trouwens van de Camera Module 3 ook niet echt top kwaliteit. Die zal vergelijkbaar zijn met een gemiddelde webcam van een laptop. Ik heb ooit eens een timelapse laten maken met een Pi en een camera module daar op, op zich werkte dat grappig om te zien, maar uiteindelijk waren de foto's maar weinig bruikbaar, omdat ze helemaal niet echt goede kwaliteit hadden en altijd wel een beetje dof er uit zagen. Hier en daar was een foto dan wel scherp(er), maar was hetgeen op de foto weer niet heel interessant. En dat was dan dus met een Raspberry Pi 3 en een camera module op een vaste plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
@CH4OS Ik weet een beetje wat ik kan verwachten van een camera die 3 tientjes kost, maar de Module 3 doet het absoluut niet slecht hoor. Sure, een 'echte' (compact)camera of een smartphone doen het een stuk beter, maar die zijn ook een stuk duurder. Daarbij zit je in die segmenten weer met schermpjes, het is breekbaarder en complexer om te gebruiken.

Hier wat samples en een review van de module 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esdeboer
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Een oude Canon PowerShot camera met https://chdk.fandom.com/wiki/CHDK werkt misschien ook, je kan er onder andere Basic/Lua scripts mee draaien op je camera, misschien is het daarmee mogelijk om de camera softwarematig in een simpele mode te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-06 23:11
Wat een leuk idee!

Dit is ook een mooi concept en niet super duur:

https://www.campsnapphoto...2Rn0KOKSTHWrqUtjp2WQqyogt

Maar volgens mij is dat niet wat je wil 😇

[ Voor 19% gewijzigd door ronnie vd op 09-08-2024 19:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik zou zelf ook voor een ESP32 cam gaan. Mja, minder megapixels, maar voor alle foto's die mijn kinderen door de jaren heen hebben gemaakt tussen, zeg, 3 en 8 a 10 jaar zou dat meer dan genoeg zijn geweest. Ze hebben een tijdje een Nintendo DS gehad met camera, en ze hebben op vakantie wel eens een actioncam mee gehad. Ik denk dat je verwachtingen véél te hoog liggen. Het is allemaal bewogen, al rennend geschoten of met de lens zowat tégen het onderwerp aan enz. Verwacht niet dat je één fatsoenlijke foto krijgt tenzij je dat samen doet en er de tijd voor neemt. En dan kan dat net zo goed met iets dat je al voorhanden hebt.

Wat overigens niet wegneemt dat 't ontzettend leuke foto's zijn omdat ze de tijdsgeest enzo allemaal heel mooi vastleggen vanuit hun perspectief (letterlijk én figuurlijk). Punt is: dan doen megapixels en dergelijke zaken er allemaal niet meer zo toe ;)

[ Voor 16% gewijzigd door RobIII op 09-08-2024 22:20 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
ronnie vd schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:05:
Wat een leuk idee!

Dit is ook een mooi concept en niet super duur:

https://www.campsnapphoto...2Rn0KOKSTHWrqUtjp2WQqyogt

Maar volgens mij is dat niet wat je wil 😇
Die heb ik al een aantal keer benoemd in dit topic ;) Die camera is precies wat ik wil, maar presteert niet goed genoeg. Daarbij betaal je er in Nederland ~100 euro voor, wat ik veel te veel vindt voor een camera die volgens reviewers enorm goedkoop aanvoelt. Als ik dan toch een hoop geld uit ga geven dan probeer ik het zelf wel in elkaar te knutselen.
RobIII schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:17:
Ik zou zelf ook voor een ESP32 cam gaan. Mja, minder megapixels, maar voor alle foto's die mijn kinderen door de jaren heen hebben gemaakt tussen, zeg, 3 en 8 a 10 jaar zou dat meer dan genoeg zijn geweest. Ze hebben een tijdje een Nintendo DS gehad met camera, en ze hebben op vakantie wel eens een actioncam mee gehad. Ik denk dat je verwachtingen véél te hoog liggen. Het is allemaal bewogen, al rennend geschoten of met de lens zowat tégen het onderwerp aan enz. Verwacht niet dat je één fatsoenlijke foto krijgt tenzij je dat samen doet en er de tijd voor neemt. En dan kan dat net zo goed met iets dat je al voorhanden hebt.

Wat overigens niet wegneemt dat 't ontzettend leuke foto's zijn omdat ze de tijdsgeest enzo allemaal heel mooi vastleggen vanuit hun perspectief (letterlijk én figuurlijk). Punt is: dan doen megapixels en dergelijke zaken er allemaal niet meer zo toe ;)
Voor nu is de ESP32-optie de tweede keuze. Waarom ga ik zo uitleggen. Ik heb overigens geen hoge verwachtingen. Dat een gemiddeld kind (zeker de kinderen die nét met zo'n ding overweg kunnen) niet fotografeert zoals een volwassene is te verwachten. Maar om dat wat te counteren wil ik de foutmarge zoveel mogelijk verkleinen, dus een ultrawide lens zodat kadrering minder uitmaakt, focus op infinity zodat het meeste vaak gewoon scherp is, en een sluitertijd die niet lager gaat dan bijvoorbeeld 1/160 om bewegingsonscherpte te voorkomen. Dat kan allemaal met zowel de ESP32- als de Pi-optie. Megapixels boeien in dat opzicht ook niet. Het is wat je zegt: het zijn foto's vanuit hun perspectief en dat maakt het speciaal. De rest is bijzaak.

Gisteren heb ik op Marktplaats een Agfamatic 2008 Pocket Sensor gekocht. Een 110 Film camera uit 1975. Hier een video waarop je de werking ziet. Het is een super kleine camera die je 'activeert' door hem uit te schuiven, en er zit een grote rode knop op waar je de foto mee maakt. Dit formaat camera is voor een kind denk ik ideaal, het uitschuiven maakt het speels en de rode knop idem.

Afbeeldingslocatie: https://kamerastore.com/cdn/shop/files/16-05-24-49953.jpg?v=1721813347&width=713

Een ESP32-Cam krijg je daar wel in kwijt zonder al teveel moeite, maar ik wil eerst kijken of ik genoeg ruimte kan maken voor een Pi Zero. Ik acht m'n kansen klein, maar wie niet waagt wie niet wint. Komende week komt ie binnen en dan kan ik kijken hoeveel er uit die camera(behuizing) te slopen is zonder de structurele integriteit te verliezen :7 Daarna opmeten, eventueel een 3D-model van maken en dan knopen doorhakken. Ik ga in ieder geval niet zondermeer voor de makkelijkste optie.

Ik heb overigens vaker camera's uit elkaar gehaald dus dat is me niet helemaal vreemd, al was het altijd om reparaties uit te voeren :+ Zo heb ik het focus-mechanisme van m'n Minolta AL-F af moeten stellen, het film transport van een Ricoh 500G moeten afstellen, heb ik fungus moeten verwijderen van lens-elementen en heb ik het defecte kaartslot van een Sony A7ii vervangen. Nu voor het eerst ga ik een restomod uitvoeren, als je dat zo mag noemen. Zin in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
De Agfamatic 2008 is binnen! Gisteren binnengekomen, en meteen even de buitenste covers verwijderd, om direct spijt te krijgen van mijn keuze :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gJ4P61ePrNC_JW0fFf-alrYNhs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWkaMkzQAfSLVe2J2hG0YZwC.jpg?f=fotoalbum_large

Dat beloofde al direct niet veel goeds. Net het hele mechanisme met pijn in 't hart eruit gehaald. Best zonde want het zit echt super netjes en vakkundig in elkaar. Dit is het soort techniek dat je tegenwoordig nog maar zelden ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQVpyMTs-WH9mYXVR81a4UTDpog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2KjdGzANTAttFsALFhIqG1BG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mSCDeLQAWFR0x-VrjfgrREFabS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PvaKaj3TUEz0LdirOKIsfr63.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik nu heb is een stuk spuitgegoten plastic, wat gelukkig echt bizar stevig is, zelfs op de plekjes waar het best dun/smal is. Ik had eigenlijk gehoopt op een soort kastje, maar dat is het allesbehalve. Er moet dus best veel plastic wijken om plek te kunnen maken voor een Raspberry Pi Zero en een batterij. Ik denk nog steeds dat het kan zonder dat je er aan de buitenkant iets van zult zien. Ijdele hoop wellicht, maar hoop doet leven :+

Voor nu even een stuk plastic bestellen om hier en daar eventueel te kunnen verstevigen, en dan in het weekend aan de slag met de dremel.

Edit de volgende dag:

Gisteren een Pi Zero 2 W besteld en 2 18650-houders zodat ik die dingen fysiek bij me heb. Werkt fijner dan werken op basis van cijfertjes. Hoewel het project best wat complexer is dan ik had verwacht denk ik nog steeds wel dat het mogelijk is wat ik wil. Qua hoe compact het is en wat er in moet is het wel echt op het randje denk ik en gek veel marge zal er niet zijn.

Het idee is om de batterijhouder vooraan te bevestigen met genoeg marge om de camera er nog voor te plaatsen. Die batterijhouder kan dan ook direct dienen als versteviging van het inner frame. De Pi moet waarschijnlijk een klein beetje overlappen met de batterijhouder, maar het mooie is dat de USB-poorten toegankelijk zullen zijn via het klepje wat je eerst open deed om de 110 film cartridge te vervangen. Waarschijnlijk zal de realiteit nog wel wat roet in het eten gooien, maar dat zien we tegen die tijd wel weer.

[ Voor 17% gewijzigd door SomerenV op 15-08-2024 15:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQYPCXLyWXEpwXiL_2r7_NigI2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZOX7cHWdGJc4fxKN3WPj04p.jpg?f=fotoalbum_large

Componenten! Vandaag heel even de headless setup van de Pi doorgelopen en een foto genomen met de camera. Dat werkt gelukkig allemaal. Het enige wat ik nu nog binnen moet krijgen is wat plastic om verstevigingen mee aan te brengen / een soort nieuwe interne structuur te maken. En ik moet nog nylon schroefjes en washers bestellen om een en ander op een goede manier te kunnen fixeren.

Áls er iets roet in het eten gaat gooien dan zijn het de camera of de accu (of mijn totale gebrek aan ervaring met zo'n beetje alles in dit project :') ). Ik wilde eigenlijk een accu van max 34mm breed en deze is 36mm. Dat kan net op of over het randje zijn. Op Amazon stond er eentje van 34,5mm breed, maar die was dan weer 'maar' 1800mAh. En bij de camera zit ik met de flexkabels die best wel strak gebogen/plat moeten om bepaalde bochten te maken. Maar goed, mocht dat fout gaan dan zie ik dat als leergeld.

Wel echt bizar hoe klein het allemaal is, maar alsnog op het randje. Volgens mij heb ik qua totale ruimte om te benutten iets van 80x40x25mm, wat ook niet heel veel is. En deels zit ik op sommige punten met de oorspronkelijke interne structuur waar ik omheen moet werken. Maar goed, kleine stapjes tot nu toe en ik heb nog steeds een sprankje hoop dat het allemaal gaat passen.

Hier trouwens m'n 3D visualisatie waarmee ik ruw heb gecheckt of het allemaal past, en hoe groot bepaalde componenten mogen zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udHL28vbsb-PJ_LU4ZcfHPYM5L0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yqmEr7evzN856l2MpoOjveUY.png?f=user_large

(De knop ligt niet strak op de Pi. Daar zit nog best wat ruimte tussen.)

[ Voor 9% gewijzigd door SomerenV op 24-08-2024 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:52

Fiber

Beaches are for storming.

Fantastisch leuk project! Hoop echt dat het lukt. Wellicht kan je dan gelijk een soort handleiding voor anderen die dit ook willen maken...

Als het nou onverhoopt niet lukt en je vindt nog ergens een paar duizend Euro, dan is er altijd nog deze:

:7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Fiber schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:05:
Fantastisch leuk project! Hoop echt dat het lukt. Wellicht kan je dan gelijk een soort handleiding voor anderen die dit ook willen maken...

Als het nou onverhoopt niet lukt en je vindt nog ergens een paar duizend Euro, dan is er altijd nog deze:

[YouTube: Leica M10-D | the camera with NO SCREEN!]

:7
Het is niet zozeer dat ik geen scherm wil, maar de kindvriendelijke camera's zijn vaak speelgoed waarbij het scherm ook gebruikt kan worden voor filmpjes, spelletjes en muziek. Dáár ben ik niet perse fan van. Daar bovenop is de fotokwaliteit vaak niet bepaald denderend. Het schermpje op een normale camera is weinig mis mee, want die is er puur voor de foto's en eventueel video's. Al merkte ik zelf toen ik analoog schoot dat ik veel minder tijd spendeerde aan de camera en meer bezig was met de activiteit zelf. Dat heb ik daarna ook doorgetrokken naar het digitale fotograferen, maar juist omdat je een schermpje hebt en kunt zien wat je hebt geschoten ben je sneller geneigd iets opnieuw te schieten. Je moet eens opletten hoe snel en hoe vaak een gemiddelde fotograaf de zojuist geschoten foto even bekijkt op de camera (en ja, daar maak ik mezelf ook nog wel 's schuldig aan).

Ik maak overigens van heel het proces foto's en documenteer alles hier, ook als het mislukt. Uiteindelijk wil ik wel net zo lang itereren tot het wél is gelukt. Mogelijk dat ik dan een uitgebreide blogpost maak ergens met de benodigdheden enzo, maar da's nog ver weg. Afgelopen week is een tweede Agfamatic 2008 binnengekomen om als donortoestel te fungeren voor het geval ik een onderdeel sloop. Morgen komen wat knutselbenodigdheden binnen en dan kan ik in principe aan de slag. Het enige dat nog binnen moet komen zijn de nylon schroefjes en washers, maar ook zonder dat kan ik alvast een begin maken.

Pagina: 1