Foto's/video's weergeven op mac

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb4
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik werk al enige tijd met mac, maar er is een ding waar ik me aan kan ergeren:
ik heb veel foto's en video's opgeslagen in de afbeeldingen-map via finder. Als ik deze wil bekijken achter elkaar, dan gaat dat niet soepel. Waar je op windows de eerste afbeelding aanklikt en vervolgens met pijltjes-toetsen naar de volgende/vorige gaat, kunt verwijderen tijdens het kijken en noem maar op, moet ik met de mac alles selecteren, openen via snelle weergave/voorvertoning en krijg ik het vervolgens in een niet-chronologische volgorde of slechts 1 afbeelding geopend.

Heeft iemand dé oplossing waarmee ik meerdere foto's en video's achter elkaar kan bekijken, erdoorheen scrollen en evt. verwijderen tijdens het bekijken? Liefst zonder te importeren in de foto's-app, maar gewoon te openen via de finder-map.

Alvast dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trixh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-06 22:30
Scrollen door meerdere bestanden/foto's gaat doormiddel van de pijltjestoetsen alleen waar je rekening mee moet houden is de weergave die je in finder gebruikt. Als je bijvoorbeeld een lijst weergave gebruikt ga je dus niet met pijltje naar rechts of links naar de volgende of vorige maar met pijltje naar beneden of boven.

Je staat dus bijvoorbeeld op de 1ste foto klikt dan voorvertoning en gaat vervolgens met pijltje naar beneden naar de volgende foto.

Wat betreft je verwijder vraag:

In dezelfde voorvertoning CMD + Backspace

Hopelijk is dit een beetje duidelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Trixh op 07-08-2024 12:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:28
Spatiebalk drukken voor snelle weergave, dan pijltje naar beneden voor de volgende.

Windows gebruikt hier een brakke fotoviewer voor, bij de Mac zit dit gewoon native in het OS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorisBos
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-06 23:09
Dit kan voor foto's toch met de Galerie view in finder? Of is dit niet wat je bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@jb4 Waarom wil je de foto's niet importeren in de Foto's app? I.c.m. iCloud+ heb je dan bijvoorbeeld gelijk een backup er van.

Alternatieven zijn natuurlijk programma's als Adobe Bridge, Lightroom, Capture One etc.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Archer_VC10 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:37:
Spatiebalk drukken voor snelle weergave, dan pijltje naar beneden voor de volgende.

Windows gebruikt hier een brakke fotoviewer voor, bij de Mac zit dit gewoon native in het OS.
Zo doe ik het inderdaad ook met mappen met foto's. Als je snel alles wilt bekijken, kun je ook met Cmd+A alles selecteren en op de spatiebalk drukken. Alleen verwijderen tijdens het bekijken gaat dan niet.

Gallery view is ook een goede manier om foto's in een map snel te bekijken, zoals hierboven gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrettigGestoord
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-05 19:24
Greatsword schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:31:
@jb4 Waarom wil je de foto's niet importeren in de Foto's app? I.c.m. iCloud+ heb je dan bijvoorbeeld gelijk een backup er van.

Alternatieven zijn natuurlijk programma's als Adobe Bridge, Lightroom, Capture One etc.
Idem, vroeger zat ik ook in windows verkenner / macOS finder met een hele hoop bestanden, maar de Photos app maakt het toch wel overzichtelijker en makkelijker te beheren.
En met de aankomende macOS versie krijgt Photos een update die het voor mij alleen maar aangenamer zal maken met 50k + bestanden.

[ Voor 11% gewijzigd door PrettigGestoord op 09-08-2024 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-06 15:51
Digikam werkt los van Photo's, ik wil niet altijd mijn oude albums importeren en al helemaal niet Raw files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:28
jb4 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:26:
ik heb veel foto's en video's opgeslagen in de afbeeldingen-map via finder.
...
Liefst zonder te importeren in de foto's-app, maar gewoon te openen via de finder-map.
Sorry als ik je dingen vertel die je al weet... maar je vergelijkt een opslag locatie op je schijf met een app. Dat is natuurlijk een beetje appels en peren. Als ik het zo lees werk je op een serieuzere manier met foto's, dan snap ik dat de foto's app voor jou minder handig is maar moet je dan niet aan een andere app waarmee je je foto's kan beheren en organiseren? Los van waar ze opgeslagen zijn? Denk aan ACDSee bijvoorbeeld of de Adobe tegenhangers (kom even niet op de naam) en vele andere opties.

Het is ook zo dat je in foto's in de instellingen gewoon de optie 'kopieer naar de foto's library bij importeren' kan uitzetten. Dan kan je al je foto's vanuit de Afbeeldingen map in foto's zetten maar je creëert geen kopieën in de library. Het organiseren zal hiermee wel anders werken... dus ik weet niet of het voor jou de oplossing gaat zijn. Maar weet dat de optie er is en dat omzeilt wel je grote verzoek om ze 'niet te importeren', tenminste, als dat het bezwaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 09:49
je zou een losse imageviewer kunnen gebruiken: Phoenix slides is no-nonsense en redelijk populair

https://blyt.net/phxslides/

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kijk eens of dit wat toevoegt aan je methode om foto's te bekijken.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=SVttzEprNug]

[ Voor 6% gewijzigd door sypie op 18-08-2024 23:21 ]

Pagina: 1