Draadloze microfoon op AV versterker (audio moet op 100%)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:50
Beste leden,

Ik heb een draadloze microfoonset gehaald AKG WMS40 mini pro, en aangezien er geen line (6.35 jack) op de versterker zit, heb ik deze aangesloten met een line (6,35 jack) naar RCA kabel op mijn AV reciever de Marantz NR1607.

Nu is het zo dat ik zowel op de AKG als op de Marantz het geluid voluit moet zetten om er een beetje geluid uit te krijgen. Op zich werkt dat wel, maar ik moet niet per ongeluk vergeten het volume terug te zetten, want dan hebben mijn speakers een probleem.

Ik zoek dus een elegante oplossing
Ik heb hier nog een oude audio interface liggen Scarlett focusrite solo, maar dat wordt toch weer enigszins een geknutsel denk ik, en ik moet ook daar toch weer een verloopkabel gebruiken omdat deze 2 line uitgangen heeft, die weer naar RCA moeten.

Korten ik ben dus even opzoek naar het liefst iets heel kleins en simpels waarmee ik het volume wat kan regelen/boosten, voordat het de versterker in gaat. De gehele opzet is een beetje voor de fun voor karaoke, en het staat dus allemaal in de woonkamer.

Ik heb gekeken nog naar kleine mengpanelen, maar toch zijn deze al snel vrij groot.

Heeft iemand de gouden tip waar ik naar kan kijken?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyk
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 29-06 21:50

Zyk

De draadloze microfoon heeft een microfoon-niveau uitgang, terwijl de versterker signaal op (consumenten-)lijn-niveau verwacht te krijgen. Je zult iets van een pre-amp nodig hebben om de signaalniveaus (en impedanties) om te zetten.

Ik vond deze als goedkope optie, maar let op dat je de microfoon dan wel met een XLR kabel aansluit (anders is het een lijnniveau input).

https://www.thomann.de/nl...ix_1_usb.htm?gad_source=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@Zyk Dank voor je reactie, maar hoe bedoel je dat precies.
Zoals je inderdaad hebt gezien heeft de microfoon ontvanger maar 1 uitgang en dat is een line uitgang.
Ik ga er vanuit dat je bedoelt dat ik de TRS kabel (line kabel) in de microfoon ontvanger stop, en deze dan in het midden van de XLR input stop van de micromixer die je gestuurd hebt?

Vervolgens ga ik dan vanuit daar met RCA naar de versterker. Klopt dit?
En zit er nog veel kwaliteit verschil in dit soort apparaten, of is het allemaal niet zo bijzonder voor thuisgebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ik ben ook nog wel benieuwd wat de verschillen zijn tussen dit soort mixers

https://www.bax-shop.nl/a...essionele-5-kanaals-mixer
https://www.amazon.nl/Beh...id=1722975807&sr=8-7&th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyk

Zyk

Bij het mengpaneeltje wat ik in mijn post voorstel heb je een adapterkabel van TRS (jack) naar mannelijk XLR nodig, zoals bijvoorbeeld deze. Dat is specifiek voor dit ene mengpaneeltje. De Behringer die je zelf linkt kun je direct inpluggen met een TRS-TRS kabel.

Alle drie de mixers zijn verder min of meer gelijk in functionaliteit en bouwkwaliteit, en naar verwachting voldoende voor wat je ermee wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Zyk schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:40:
Bij het mengpaneeltje wat ik in mijn post voorstel heb je een adapterkabel van TRS (jack) naar mannelijk XLR nodig, zoals bijvoorbeeld deze. Dat is specifiek voor dit ene mengpaneeltje. De Behringer die je zelf linkt kun je direct inpluggen met een TRS-TRS kabel.

Alle drie de mixers zijn verder min of meer gelijk in functionaliteit en bouwkwaliteit, en naar verwachting voldoende voor wat je ermee wilt doen.
Ik bedoel het niet bijdehand o.i.d., maar je kunt toch gewoon je line kabel in de XLR aansluiting plaatsen.
De XLR die in jou link staat, heeft namelijk een gat in het midden (combi jack heet dat volgens mij) Hierbij is dan geen XLR aansluiting nodig en kun je je line kabel er direct in steken. Het staat er overigens ook onder in tekst onder de aansluiting (1/4 line in)

Maar jij zal ongetwijfeld meer weten dan ik, dus ik hoor graag als ik het mis heb, echter heb ik op deze manier dus ook mijn gitaar aangesloten op mijn focusrite audio interface.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8CpC1Kh_H3HL4OHTLrwnf8JwlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DLeDDDHm8OwYyvbAheoa8c1x.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Wachten... op 06-08-2024 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyk

Zyk

Fysiek past dat inderdaad, maar specifiek bij het t.bone mengpaneeltje wordt de ingang dan naar lijnniveau geschakeld. Je signaal wordt dan heel zwak. Bij dit mengpaneeltje is de ingang linksboven alleen een microfooningang als een XLR kabel gebruikt wordt. Men wilde kennelijk een knopje uitsparen waarmee je dat zelf kan kiezen.

Bij het Behringer mengpaneeltje is de ingang linksboven altijd een microfooningang, en kun je zowel XLR als TRS gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@Zyk

Dank voor je uitleg, maar jij zegt dus dat een line ingang die er echt voor bedoeld is beter is dan zo`n combi aansluiting als op die t mixer die jij stuurde? Ik heb beide aanslutingen wel eens gebruikt bij zo`n combiaansluiting, en ik kan niet echt zeggen dat ik daar verschil in merkte.

Kan het zo zijn dat het theoretisch beter is, maar dat het in de praktijk allemaal wel mee valt?

In ieder geval dank voor je uitleg. Ik ben inmiddels verder verstrikt geraakt in de wereld van audio, en ben inmiddels al naar iets aan het kijken als de Behringer Q802USB of de Yamaha MG06x. Daarmee kun je ook o.a. de reverb instellen, wat beter klinkt voor karaoke ;) en heb ik gelijk de optie om later een tweede microfoon aan te sluiten.

[ Voor 10% gewijzigd door Wachten... op 07-08-2024 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermes-3040
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15:51

Hermes-3040

Enigzins kierewiet

Ik heb er geen ervaring mee, maar zou een HDMI splitter niet kunnen werken?
En dat je dan de een op het mengpaneel aansluit en de ander direct op de receiver?
Ik kan niet garanderen dat het 100% perfect werkt, maar ik denk dat het wel wat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Hermes-3040 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:46:
En dat je dan de een op het mengpaneel aansluit en de ander direct op de receiver?
Ik kan niet garanderen dat het 100% perfect werkt, maar ik denk dat het wel wat is.
Nou wat je dus wilt, is dat je alle volume individueel kan regelen, stel je hebt iemand met een harde stem, dan wil je de mic output wat zachter kunnen zetten, anders klinkt dat voor geen meter. Daarnaast wordt ook niet iedere video op dezelfde manier geupload naar youtube, en is in de ene video de audio een stuk harder dan in de andere, ook dan kun je dit los allemaal instellen.

Hiermee kom je dus snel uit op een mengpaneel (volgens mij) en laat je alle audio via dat ding lopen, om de audio vervolgens naar de receiver te sturen. Overigens heeft het mengpaneel geen HDMI ingang, daarom dat je dus met van die splitters en omvormers moet werken.

Misschien doe ik iets heel omslachtig, maar zoals onderstaande video uitgelegd wordt, zo doen de meeste mensen het. Echter veranderd er soms ook een hoop, en is er dus best kans dat er een andere manier is om alles in te kunnen regelen, die wat beter werkt met een AV receiver. Er bestaan namelijk wel karaoke mixers, maar ik heb niet echt het idee dat ik daar alles apart goed in kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ik heb het momenteel zo aangesloten. Uiteraard heb ik nu nog geen beeld, maar heb nu enkel geluid van de microfoon als ik de versterker op het juiste kanaal zet (CD) De karaoke dingen worden vanaf de Nvidia shield afgespeeld, en ik wil dan zowel het geluid van de Youtube videos als van de microfoon horen en enigszins kunnen regelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sbcs9s3QWy0-ufSHRSoFUcpLl88=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gMpWYSctA3hIdLEFWHTAsFUH.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@Zyk Ik heb heel misschien het idee dat ik tegen het probleem aan loop wat jij eerder vermelde.

Ik heb een hele simpel mixertje kunnen lenen van iemand, om het één en ander te proberen.
Dit apparaatje lijkt echt sprekend op de eerdere link die je stuurde, en heeft dus ook enkel de combi XLR aansluitingen en geen aparte line ingang. Ik heb de AKG microfoon ontvanger dus met mono kabel aangesloten op de combi XLR aansluiting van die mixer, en hoewel ik de marantz nu iets minder hard hoef te zetten, moet hij nog steeds op circa 70 procent, en verder moet ik alles vol open zetten op de mixer en op de microfoon ontvanger om er dan net aan wat geluid uit te krijgen.

Kan het zo zijn dat de mixer zelf gewoon slecht is of ligt dit echt aan de aansluiting waar jij het eerder over had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyk

Zyk

Waarschijnlijk verwacht deze mixer microfoonsignaal ook via XLR, en lijnniveau (wat flink veel sterker is) via jack/TRS.

Misschien als je mazzel hebt zit er ergens een knopje LINE/MIC, maar anders is het echt een kwestie van de juiste stekker gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Het lijkt me sterk dat de AKG een te zwak signaal geeft. Profi-spul geeft een sterker signaal dan wat consumentenapparatuur verwacht.

De AKG heeft een gebalanceerde uitgang. Dat zijn dus twee tegengestelde signalen. Je versterker heeft geen gebalanceerde ingangen. Afhankelijk van hoe je het aansluit, kunnen de tegengestelde signalen bij elkaar opgeteld worden en dan houd je vrijwel niks over. Hoe heb je de spullen precies op elkaar aangesloten? In welke modus staat de receiver en op welke kanalen heb je luidsprekers aangesloten?

[ Voor 27% gewijzigd door TBTL op 08-08-2024 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@Zyk @TBTL, ik ben erachter gekomen dat het aan het mengpaneel ligt, zoals aangegeven is het een goedkoop simpel dingetje, en ik denk toch dat die te slechte componenten heeft om het signaal goed door te geven.

Ik had hier nog een oude Audio interface liggen, die correct aangesloten, en alles werkt daarmee naar behoren.

Ik moet dus gewoon op zoek gaan naar een degelijk mengpaneel. Ik denk dat ik voor de eerder genoemde yamaha MG06x ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Hermes-3040 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:46:
Dit staat nog even los van het probleem wat ik had (en inmiddels opgelost is), maar ik heb sowieso een HDMI splitter nodig. Ik moet namelijk het beeld van de NVIDIA shield kunnen hebben als ik normaal films kijk, maar ook als ik overschakel naar de karaoke. Na de splitter moet ik het geluid vervolgends gaan extracten naar een RCA. Daar zijn converters voor, en ik heb nu in het kleine hifi topic even gevraagd of mensen ervaring hebben met bepaalde extractors. Zelf lees ik namelijk veel wisselende verhalen.

Pagina: 1