Windows start niet meer op na update processor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningBaksteen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-04 13:28
Dag Tweakers,

Eerder deze maand heb ik een berichtje geplaatst over een update voor mijn PC. Na advies van jullie heb ik een upgrade gedaan van mijn AMD Ryzen 7 3700X 8-Core Processor 3.60 GHz naar een AMD Ryzen 7 5800X

Mijn huidige systeem:
- Nvidea GeForce GTX 1070 (8gb)
- X470 GAMING plus MAX (MS-7B79)
- AMD Ryzen 7 3700X 8-Core Processor 3.60 GHz >>>> Upgrade naar AMD Ryzen 7 5800X
- Geheugen corsair setje 16,0 GB RAM DDR4-3200 (1600MHz) uitvoering: Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16W
- PSU: cooler master 750

Nu heb ik de nieuwe CPU geplaatst alleen wil mijn PC nu niet meer opstarten. Ik word automatisch in het BIOS menu gegooid. Hier is mijn M2 chip wel te zien maar ziet hij het niet als bootable hardware.

Ook in de boot volgorde kan ik de M2 SSD nergens selecteren. Ook als ik F11 spam en daar in het boot menu kom geeft ie geen optie anders dan 'enter setup' waarna ik weer terug in het BIOS menu kom.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Nieuwste drivers gaflashed (AMI BIOS, 7B79vHJ, 2023-10-19) via https://www.msi.com/Motherboard/X470-GAMING-PLUS-MAX/support

Het lijkt dus dat met de nieuwe CPU erin de m2 chip niet als bootable hardware wordt herkent ofzo. Ik heb nu de oude CPU er weer in gezet en alles draait dan gewoon normaal.

Ik hoor heel graag van jullie

...

[ Voor 8% gewijzigd door KoningBaksteen op 06-08-2024 21:02 ]

Beste antwoord (via KoningBaksteen op 06-08-2024 22:01)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:31

nelizmastr

Goed wies kapot

jeppekroezen schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:22:
Je kan nog proberen om met je oude cpu je drivers van de m.2 schijf te installeren.
Dat hielp bij mij de vorige keer
Je kunt geen drivers installeren voor je schijf in de BIOS, drivers worden pas geladen in het OS en spelen daarvoor geen rol.
KoningBaksteen schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:48:
[...]

Deze zijn verder niet nieuw. Ik heb echt enkel de CPU verwisseld.
Kijk toch even dat CSM/legacy boot niet aan staat en alleen UEFI is ingeschakeld, ongeacht of je zelf iets hebt veranderd of niet ;)

Dan zou hij Windows Boot Manager moeten heten.

[ Voor 3% gewijzigd door nelizmastr op 06-08-2024 21:51 ]

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

De handleiding zegt iets over het eerste M2 slot wat door 1e, 2e en 3e generatie Ryzen ondersteund wordt als x4 slot en door een stapeltje APUs als x2 slot. Ze zeggen echter niets over 5e generatie Ryzen.

Wellicht kun je proberen de SSD in het 2e M2 slot te plaatsen. Die zit aan de chipset vast en zou het dus altijd moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:57
Heb je de settings van de bios gereset nadat je de bios had geupdate?

En heb je de bios daarna weer op dezelfde manier ingesteld als waarop de opstart-modus stond UEFI of Legacy-modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:59
Je kan nog proberen om met je oude cpu je drivers van de m.2 schijf te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningBaksteen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningBaksteen
White Feather schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:13:
Heb je de settings van de bios gereset nadat je de bios had geupdate?

En heb je de bios daarna weer op dezelfde manier ingesteld als waarop de opstart-modus stond UEFI of Legacy-modus?
Ik heb dat CMOS knopje 10 seconden vastgehouden. Ik heb verder niet echt vast kunnen stellen of dat wat deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningBaksteen
Croga schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:07:
De handleiding zegt iets over het eerste M2 slot wat door 1e, 2e en 3e generatie Ryzen ondersteund wordt als x4 slot en door een stapeltje APUs als x2 slot. Ze zeggen echter niets over 5e generatie Ryzen.

Wellicht kun je proberen de SSD in het 2e M2 slot te plaatsen. Die zit aan de chipset vast en zou het dus altijd moeten doen.
Zojuist heb ik hem in de M2 slot geplaatst, gaf hetzelfde probleem. In de BIOS werd hij wel gewoon herkend als opslag, maar nergens als BOOT optie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Je kunt geen drivers installeren voor je schijf in de BIOS, drivers worden pas geladen in het OS en spelen daarvoor geen rol.
KoningBaksteen schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:48:
[...]

Kijk toch even dat CSM/legacy boot niet aan staat en alleen UEFI is ingeschakeld, ongeacht of je zelf iets hebt veranderd of niet ;)

Dan zou hij Windows Boot Manager moeten heten.

[ Voor 3% gewijzigd door nelizmastr op 06-08-2024 21:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KoningBaksteen
Kijk toch even dat CSM/legacy boot niet aan staat en alleen UEFI is ingeschakeld, ongeacht of je zelf iets hebt veranderd of niet

Dit heeft geholpen! Super bedankt! _/-\o_

[ Voor 45% gewijzigd door KoningBaksteen op 06-08-2024 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

KoningBaksteen schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:52:
Kijk toch even dat CSM/legacy boot niet aan staat en alleen UEFI is ingeschakeld, ongeacht of je zelf iets hebt veranderd of niet

Dit heeft geholpen! Super bedankt! _/-\o_
Graag gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningBaksteen
Enkel uit mijn eigen nieuwsgierigheid, wat is dit precies voor schuifje? Wat schakel je hier mee aan/uit? En waarom is dit nog? Op internet lees ik dat het enkel nog voor oude systemen zo werkt.

Ik zie nu in mijn instellingen inderdaad terug dat mijn BIOS-modus verouderd is.

[ Voor 46% gewijzigd door KoningBaksteen op 06-08-2024 22:38 ]

Pagina: 1