Welke monitor voor eventuele vervanging Benq SW271?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-05 20:31
Op dit moment gebruik ik twee schermen: een Benq SW271 en een Dell P2715Q. Beide schermen zijn 27"

Ik overweeg om de P2715Q te vervangen voor iets beters en die samen met de SW271 te gebruiken. Mijn enige echte eis is dat het een scherm met fatsoenlijke kleurcalibratie moet zijn voor de fotobewerking die ik doe.

Mijn huidige Benq heeft LUT's aan boord. Ik kan niet goed vinden wat de verschillende alternatieven zijn en hoe goed die werken / wat het beste is.

Een scherm wat ik overweeg is de Asus ProArt PA329C. Volgens de specs heeft deze "ASUS ProArt Hardware Calibration". Zouden dit effectief LUT's kunnen zijn? Ik gebruik nu de Spyder X Pro, werkt deze goed met de Asus ProArt schermen?

Waar ik een beetje bang voor ben is dat van 2 x 27" naar 1 x 27" en 1 x 31" wel erg veel scherm wordt :+ Als er andere interessante schermen zijn dan hoor ik het graag.

Er zijn natuurlijk ook ICC profielen en schermen die niet met LUTs overweg kunnen. Klopt het dat je dan altijd minder accuraat bent dan met LUTs en is de kleurdiepte van die schermen minder dan van schermen die wel met LUTs overweg kunnen?

Wat ik me ook afvraag: hoeveel verschil ga je in de praktijk merken van 10 bit kleurdiepte tov 8 bit kleurdiepte?

Tot slot: hoeveel voegt HDR toe aan een scherm? Is het ook relevant voor foto's / fotobewerking?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:14
Als je voor 32'' zou willen gaan is de Asus PA329C denk ik een goede monitor voor serieuze fotobewerking o.a. door de ondersteuning voor hardwarekalibratie (14-bit lut) en het grote kleur bereik, nl. 84% Rec.2020.
Als het gaat om hdr-weergave is het wat lastiger, aangezien het DisplayHDR 600 ondersteunt dat geen geavanceerd backlight vereist zoals een miniled met honderden dimming zones. Toch zijn highlights met minimaal 600 nits redelijk fel en biedt het scherm de optie om te kiezen uit verschillende PQ-curves, zeg maar het gammaverloop voor hdr. Voor rond de 900 euro denk ik dat je het niet veel beter kunt doen.
Een waardig alternatief voor 350 euro meer die naast bovengenoemde wel een geavanceerde miniled heeft met local dimming voor een veel hoger contrast en beduidend fellere highlights (DisplayHDR 1000) is de PA32UCR-K, zie: https://tweakers.net/pric...oart-pa32ucr-k-zwart.html
Deze monitor heeft - terecht - een behoorlijke goede review gekregen van Tweakers: https://tweakers.net/revi...ik-en-niet-superduur.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
10-bit kan zeker een vloeiendere kleurverloop tonen, vanwege 4 keer zoveel tinten per kleurkanaal t.o.v. 8-bit (1024 vs 256). Voor zover ik het gezien heb en weet bieden schermen met een lut niet perse een beter kleurverloop.
En vooral dat duurdere scherm kan zeker wat toevoegen aan fotobewerking in hdr. Dat kan best weleens indrukwekkende plaatjes opleveren. Bijvoorbeeld een zonsondergang waarbij de zon mooi fel wordt weergegeven en het veld of strand diep donker waarin toch details zichtbaar zijn. Oftewel een hoog dynamisch bereik! 😉

[ Voor 26% gewijzigd door Degrader op 06-08-2024 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:57

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Degrader schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:13:
10-bit kan zeker een vloeiendere kleurverloop tonen, vanwege 4 keer zoveel tinten per kleurkanaal t.o.v. 8-bit (1024 vs 256). Voor zover ik het gezien heb en weet bieden schermen met een lut niet perse een beter kleurverloop.
En vooral dat duurdere scherm kan zeker wat toevoegen aan fotobewerking in hdr. Dat kan best weleens indrukwekkende plaatjes opleveren. Bijvoorbeeld een zonsondergang waarbij de zon mooi fel wordt weergegeven en het veld of strand diep donker waarin toch details zichtbaar zijn. Oftewel een hoog dynamisch bereik! 😉
Dank voor je reactie. Klopt het dat de HDR weergave van een HDR monitor alleen iets toevoegt als je daadwerkelijk naar HDR foto's aan het kijken bent? Een extreem dynamisch bereik is natuurlijk leuk, maar als je camerasensor dat niet kan weergeven en je doet niet aan HDR-fotografie dan ga je toch geen verschil zien tussen een gewone en HDR-monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
Klopt, foto's in 'gewoon' sdr-formaat gemaakt zien er niet beter uit in hdr-modus. Dus dan voegt een hdr-monitor niets toe.
Mocht je toevallig een (vrij) recente telefoon hebben (minimaal Pixel 6, Galaxy S24 of OnePlus 12) , dan is het misschien wel leuk om te weten dat de camera-app van Android 14 foto's in hdr-formaat kan maken (Ultra HDR). Deze kun je dan ook in Windows 11 in een Chromium based browser in hdr-modus met de toegepaste gain map bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Degrader schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:12:
Klopt, foto's in 'gewoon' sdr-formaat gemaakt zien er niet beter uit in hdr-modus. Dus dan voegt een hdr-monitor niets toe.
Mocht je toevallig een (vrij) recente telefoon hebben (minimaal Pixel 6, Galaxy S24 of OnePlus 12) , dan is het misschien wel leuk om te weten dat de camera-app van Android 14 foto's in hdr-formaat kan maken (Ultra HDR). Deze kun je dan ook in Windows 11 in een Chromium based browser in hdr-modus met de toegepaste gain map bekijken.
Mijn telefoon is van de zaak en een S22 nog. Eigenlijk ben ik diep teleurgesteld over de kwaliteit (scherpte, contrast, dynamisch bereik) van de foto's van de S22. Zal wel komen omdat ik een Canon 5Ds R en Sony A7R IV met high-end objectieven gewend ben :+

Wat natuurlijk wel kan is meerdere RAW files (met verschillende exposure times) omzetten in één HDR file, en dan ga je het wel zien. Heb je dan een speciaal bestandsformaat nodig of zou het kunnen dat je het verschil ook heel goed ziet als je een 16-bit TIF file op een HDR en niet-HDR monitor met elkaar vergelijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
Wat natuurlijk wel kan is meerdere RAW files (met verschillende exposure times) omzetten in één HDR file, en dan ga je het wel zien.
Maar die bevatten geen gain map en worden daardoor in hdr-modus niet anders weergegeven dan in sdr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Degrader schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:19:
[...]

Maar die bevatten geen gain map en worden daardoor in hdr-modus niet anders weergegeven dan in sdr.
Zijn er manieren om die gain map toe te voegen aan een HDR foto die je zelf gemaakt hebt uit verschillende losse opnamen met verschillende sluitertijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
Daarvoor kun je denk ik het beste het volgende artikel doornemen: https://gregbenzphotograp...maps-in-adobe-camera-raw/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
@Degrader Bij amazon heb ik vorige week woensdag een (gebruikt) exemplaar van de PA32UCR-K besteld die nog steeds niet verzonden is doordat ie "stuck in warehouse" is.

Ben ondertussen nog wat verder aan het kijken naar andere schermen ook. Het valt me op dat dit scherm bij amazon nogal matige reviews krijgt. Ik vraag me af hoe/wat

Een ander scherm wat mijn aandacht trekt is de Benq PD3225U die ongeveer hetzelfde kost als de PA32UCR-K. Wat ik zie is de lagere HDR contrastratio van 400:1 (tegen 1000:1).

De Asus is miniLED en de Benq is Edge-Lit. Is dat verschil groot en heeft miniLED voordelen? De nog veel duurdere Benq SW321C is bijvoorbeeld ook Edge-Lit. De monitor van Benq lijkt (veel) betere reviews te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
Die matige reviews gaan over vlekken in het scherm (slecht exemplaar dus), dat er een spoor is te zien achter de muispijl als local dimming aan staat (is normaal), etc. Je hebt wel een gebruikt exemplaar besteld, dus dan heb je wel kans dat deze dode pixels, bright spots en/of veel backlight bleed heeft. Vaak zijn dat redenen om een dergelijk scherm te retourneren.

Die BenQ die je noemt heeft een contrastratio van 2000:1 (IPS Black-paneel), die 400 staat voor de piekhelderheid in HDR (min. 400 nits). De Asus die je hebt besteld gaat minimaal tot 1000 nits.
En ja, edge-lit heeft nooit een fijnmazige local dimming, waardoor het contrast niet echt verbeterd wordt t.o.v. de native contrastratio. Wel is de native contrastratio van de BenQ tot twee keer hoger dan die van de Asus.
Als de Asus jou ook tegenvalt, om wat voor reden dan ook, en je besluit niet veel met HDR te gaan doen, dan zou ik de BenQ wel kunnen aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Degrader schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:45:
Die matige reviews gaan over vlekken in het scherm (slecht exemplaar dus), dat er een spoor is te zien achter de muispijl als local dimming aan staat (is normaal), etc. Je hebt wel een gebruikt exemplaar besteld, dus dan heb je wel kans dat deze dode pixels, bright spots en/of veel backlight bleed heeft. Vaak zijn dat redenen om een dergelijk scherm te retourneren.

Die BenQ die je noemt heeft een contrastratio van 2000:1 (IPS Black-paneel), die 400 staat voor de piekhelderheid in HDR (min. 400 nits). De Asus die je hebt besteld gaat minimaal tot 1000 nits.
En ja, edge-lit heeft nooit een fijnmazige local dimming, waardoor het contrast niet echt verbeterd wordt t.o.v. de native contrastratio. Wel is de native contrastratio van de BenQ tot twee keer hoger dan die van de Asus.
Als de Asus jou ook tegenvalt, om wat voor reden dan ook, en je besluit niet veel met HDR te gaan doen, dan zou ik de BenQ wel kunnen aanraden.
Drama bij Amazon :'( Ik had dus op 6 augustus dat scherm besteld, en daar is iets misgegaan bij Amazon. Ding is nooit gekomen en uiteindelijk heb ik afgelopen woensdag na 5x chatten met de klantenservice de order maar gecancelled en een nieuw exemplaar besteld. Die is nu ook vertraagd. :'( Ik ben dus vanaf 6 augustus bezig om een scherm te krijgen wat wél bezorgd wordt....
Wel is de native contrastratio van de BenQ tot twee keer hoger dan die van de Asus.
Wat ga je daar van zien eigenlijk als je de BenQ en de Asus naast elkaar hangt?

[ Voor 6% gewijzigd door nielsgeode op 17-08-2024 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Degrader
Drama bij Amazon :'( Ik had dus op 6 augustus dat scherm besteld, en daar is iets misgegaan bij Amazon. Ding is nooit gekomen en uiteindelijk heb ik afgelopen woensdag na 5x chatten met de klantenservice de order maar gecancelled en een nieuw exemplaar besteld. Die is nu ook vertraagd. :'( Ik ben dus vanaf 6 augustus bezig om een scherm te krijgen wat wél bezorgd wordt....
Dat is vervelend, maar je hebt nu wel een nieuw exemplaar onderweg, dat is wel beter.
Wat ga je daar van zien eigenlijk als je de BenQ en de Asus naast elkaar hangt?
Alleen in een donkere omgeving kun je het verschil goed zien, bij normaal daglicht merk je daar zo goed als niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Degrader schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:48:
[...]

Dat is vervelend, maar je hebt nu wel een nieuw exemplaar onderweg, dat is wel beter.

[...]

Alleen in een donkere omgeving kun je het verschil goed zien, bij normaal daglicht merk je daar zo goed als niks van.
Dan verwacht ik dat ik erg blij ga zijn met het nieuwe scherm. Mogelijk is het nog wel even wennen: van 27" naar 32" is best een stap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
Dan verwacht ik dat ik erg blij ga zijn met het nieuwe scherm. Mogelijk is het nog wel even wennen: van 27" naar 32" is best een stap...
Ik hoop het voor je.

Ik zelf vond de stap van 27 inch naar 32 meevallen, je raakt er snel aan gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Degrader schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 14:29:
[...]

Ik hoop het voor je.

Ik zelf vond de stap van 27 inch naar 32 meevallen, je raakt er snel aan gewend.
Heb je 1x 32 of heb je meer schermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
Een, dat wel dan 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
Heb je dat nieuwe Asus-scherm van Amazon nog binnen gekregen? Zo ja, hoe bevalt deze?
Pagina: 1