Ik heb eerder in het Home Assistant topic een vraag gesteld over PVOutput, daar heb ik nu het onderstaande voor. Omdat mijn vraag nogal uitgebreid is en niet persé alleen met Home Assistant te maken heeft (en mogelijk wel wat pagina's aan discussie kan oproepen) heb ik er een los topic van gemaakt.
Zoals te zien maak ik gebruik van een aantal combinaties van sensoren omdat mijn P1-meter netto aantallen heeft en ik daar dus zonne-energie vanaf moet halen, dus import + zon - export = verbruik. Voor voltages gebruik ik het gemiddelde van de drie fase-sensoren, volgens de documentatie is dat prima.
Maar nu zit ik met het volgende; volgens de HomeWizard app heb ik vandaag zo'n 16kWh aan import, en zo'n 7.4kWh aan export. Volgens het Energy dashboard gaat het om iets minder export, maar klopt het verder wel.
Als ik echter naar mijn PVOutput kijk is er voor vandaag zo'n 6.3kWh aan import en 6.9kWh aan export opgestuurd. Dat er wat import mist kan kloppen omdat ik tot nu net voor ik dit topic begon alleen de PV data stuurde wanneer er zon was, die conditie heb ik nu uit de automation gehaald. Dat verklaart echter niet dat ik een dikke 0.5kWh aan export mis in PVOutput.
Nou begrijp ik absoluut dat je niet meerdere meters als absolute waarde moet proberen te zien, maar gezien de data in Home Assistant en HomeWizard die rédelijk matchen vind ik de afwijking van PVOutput wel absurd.
Binnen Home Assistant gebruik ik de SolarEdge Modbus integration, en de standaard HomeWizard integration. De PV data die in mijn HA Energy dashboard staat is ook van de Modbus integration, dus de data in HA klopt wel (ongeveer).
Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe of mis? Ik zou graag de data in PVOutput beter willen laten kloppen omdat het weer net een ander inzicht biedt.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
| ## Docs: https://pvoutput.org/help/api_specification.html#id2 ## List: https://pvoutput.org/list.jsp?userid=108275 ## elke 5 minuten naar pvoutput automation: - id: 4f863af550147e2b3170 alias: update pvoutput trigger: platform: time_pattern minutes: /5 action: service: rest_command.update_pvoutput data: {} mode: single rest_command: update_pvoutput: url: "https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp" method: post headers: X-Pvoutput-Apikey: <snip> X-Pvoutput-SystemId: <snip> Content-Type: "application/x-www-form-urlencoded" payload: >- d={{now().strftime("%Y%m%d")}} {#- Ouput date -#} &t={{now().strftime("%H:%M")}} {#- Output time -#} &v1={{states('sensor.solaredge_ac_energy_kwh')|float(10) * 1000 | round(0)}} {#- Energy Generation (Wh) -#} &v2= {#- Power generation (W) -#} &v3={{ ( ( states('sensor.p1_meter_total_power_import')|float(10) * 1000 | round(0) ) + ( states('sensor.solaredge_ac_energy_kwh')|float(10) * 1000 | round(0) ) - ( states('sensor.p1_meter_total_power_export')|float(10) * 1000 | round(0) ) ) }} {#- Energy Consumption (Wh) -#} &v4= {#- Power Consumption (W) -#} &v5={{ state_attr('weather.home','temperature')|float(1) }} {#- Temperature (C) -#} &v6={{ ( states('sensor.solaredge_ac_voltage_an')|float(2) + states('sensor.solaredge_ac_voltage_an')|float(2) + states('sensor.solaredge_ac_voltage_an')|float(2) ) / 3 | float(2) }} {#- Voltage -#} &c1=1 {#- Cumulative (1: v1 & v3 lifetime, 2: v1 lifetime, 3: v3 lifetime) -#} &n=0 {#- Net (1) vs Gross (*) -#} |
Zoals te zien maak ik gebruik van een aantal combinaties van sensoren omdat mijn P1-meter netto aantallen heeft en ik daar dus zonne-energie vanaf moet halen, dus import + zon - export = verbruik. Voor voltages gebruik ik het gemiddelde van de drie fase-sensoren, volgens de documentatie is dat prima.
Maar nu zit ik met het volgende; volgens de HomeWizard app heb ik vandaag zo'n 16kWh aan import, en zo'n 7.4kWh aan export. Volgens het Energy dashboard gaat het om iets minder export, maar klopt het verder wel.
Als ik echter naar mijn PVOutput kijk is er voor vandaag zo'n 6.3kWh aan import en 6.9kWh aan export opgestuurd. Dat er wat import mist kan kloppen omdat ik tot nu net voor ik dit topic begon alleen de PV data stuurde wanneer er zon was, die conditie heb ik nu uit de automation gehaald. Dat verklaart echter niet dat ik een dikke 0.5kWh aan export mis in PVOutput.
Nou begrijp ik absoluut dat je niet meerdere meters als absolute waarde moet proberen te zien, maar gezien de data in Home Assistant en HomeWizard die rédelijk matchen vind ik de afwijking van PVOutput wel absurd.
Binnen Home Assistant gebruik ik de SolarEdge Modbus integration, en de standaard HomeWizard integration. De PV data die in mijn HA Energy dashboard staat is ook van de Modbus integration, dus de data in HA klopt wel (ongeveer).
Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe of mis? Ik zou graag de data in PVOutput beter willen laten kloppen omdat het weer net een ander inzicht biedt.