Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:25
Precursor: Als je vind dat 10G al niet nodig is voor een network thuis, stop dan met lezen en ga dan een ander topic lezen.

Ik ben momenteel bezig om mijn bestaande huisnetwerk langzaam aan te upgraden naar 10G.
Hierbij stap ik gelijk over van RJ45 koper naar SFP+ glas.
Echter, op YT kwam ik wat interessante videos tegen over 100G netwerken.
De NICs hiervoor beginnen (2e hands) al wat goedkoper te worden (rond de EUR 150 voor een Mellanox ConnectX-5 bijvoorbeeld)
Deze ondersteunt 100G, 50G, 40G, 25G, 10G en 1G.

Ik wil bij de upgrade naar 10G eigenlijk ervoor zorgen dat ik "enigszins" compatible ben met mogelijk 100G netwerken over 5-10 jaar.
Ik gebruik nu MM OM4 LC-LC kabels die in theorie ook 100G ondersteunen.
Kwa modules, heb ik begrepen dat er de volgende varianten zijn:

SFP: 1G
SFP+: 10G (backwards compatible with 1G)
SFP28: 25G (fysical compatible with SFP and SFP+)
QSFP+: 40G (Quad SFP+: 4 lanes of 10G)
QSFP28: 100G (Quad SFP28: 4 lanes of 25G)

Veel 10G switches hebben vaak al 2x 25G SFP28 poorten.
Kan ik bijvoorbeeld een Mellanox ConnectX-5 nemen (met QSFP28 poort), deze op 25G snelheid zetten (dan neem ik aan dat ik maar 1 lane gebruik van de 4) en die dan op mijn 10G switch (met 2x 25G SFP28 poorten) met een SFP28 transceiver module in mijn 25G poort prikken?
Hoe werkt zoiets?

Dan heb ik alvast de 100G NIC met kabels geschikt voor 100G.
Het is dan afwachten tot de 100G switches wat goedkoper worden.

Zijn er mensen die dagelijks met dit soort spullen werken en een beetje kunnen vertellen hoe het zit met de (backwards) compatibliteit van deze verschillende network snelheden?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:23

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Op dit moment is het goedkoper middels aggregation meer bandbreedte te genereren dan de QSFP weg in te gaan. In de praktijk gebruiken wij het alleen voor (zware) vm hosts en interconnects tussen switches om zo een non-blocking netwerk op te zetten en bekabeling te beperken. Alles richting edge gaat gewoon nog met SFP+ (vaak wel 2x active en 2x passive LACP). Ik zie het zelfs met de vele mac studios op 10G zelden de 20G voltrekken.

Thuis heb ik tussen mijn 2 'hoofd' switches (lees meterkast en zolder) 3 om4 aderpaar lopen echter maar 1x SFP+ aangesloten (en 1x 2.5G backup) mijn PC en NASsen zijn de enige die met 10G gekoppeld zijn, AP's met 2.5G en de rest gewoon nog op 1G. Met Windows 10 kon je nog een LACP maken, toen had ik zelfs 20G naar mijn NAS maar dat kan met Windows 11 niet meer. Om heel eerlijke te zijn merk ik er niets van, kwam ook maar zelden over de 1GB/s

[ Voor 33% gewijzigd door DukeBox op 06-08-2024 17:15 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21-05 10:23
Wat is je use case dan je over de 10Gb heen wil, pure nieuwsgierigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zijn er mensen die dagelijks met dit soort spullen werken en een beetje kunnen vertellen hoe het zit met de (backwards) compatibliteit van deze verschillende network snelheden?
Ben er zelf niet fysiek mee bezig heb 'maar' 10GbE links, over verschillende smaken glas en DAC op m'n bureau liggen :P , maar heb vandaag nog een mailwisseling gehad over noodzaak van >10Gbps LAN zodra providers het (over jaartje of 5 gok ik ) aan gaan bieden.

Wmb is de belangrijkste vraag niet eens welke modules gebruikt gaan worden, maar welke infra gelegd moet worden. Cat8.1 kan in theorie, maar stroomverbruik is veel te hoog, installatie is storingsgevoelig en ik zie weinig toekomstvastheid.

Wat dan wel? Glas lijkt me een no-brainer, maar dan kom je op twee andere keuzes:

- single mode (gangbaar in PON, dus veel monteurs+apparatuur beschikbaar) vs multimode (gangbaar in datacenters dus veel monteurs+apparatuur beschikbaar)
- dual fiber vs single fiber (BiDi)

Voor de liefhebber en kenner is ongelofelijk veel mogelijk, maar zodra je het over 'normale' mensen gaat hebben, moet DHZ installatie mogelijk zijn door een 5/8 buis zonder lasapparatuur te moeten huren. En als je glas met stekker en al door zo'n buis moet, kom ik uit op single fiber BiDi met een LC op de fiber.
Ik nam aan dat dat dus ook automatisch single mode inhield, maar het blijkt mogelijk om BiDi ook over multimode te doen op 25-40-100Gbps. Interessant. Wat denken jullie?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:25
dion_b schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 19:27:
...

Voor de liefhebber en kenner is ongelofelijk veel mogelijk, maar zodra je het over 'normale' mensen gaat hebben, moet DHZ installatie mogelijk zijn door een 5/8 buis zonder lasapparatuur te moeten huren. En als je glas met stekker en al door zo'n buis moet, kom ik uit op single fiber BiDi met een LC op de fiber.
Ik nam aan dat dat dus ook automatisch single mode inhield, maar het blijkt mogelijk om BiDi ook over multimode te doen op 25-40-100Gbps. Interessant. Wat denken jullie?
Ik snap niet helemaal precies wat je bedoelt, maar het merk ACT heeft van die prefab OM4 multimode kabels met trekkous.
Ik dacht 16mm.
Dit wil ik gaan gebruiken.
Overtollige lengte oprollen in de meterkast en afwerken op een patchpanel / WCD / keystone.
Waarschijnlijk 1x 20m en 1x 30m.
Dit zijn 4 fibers (dus 2 paar) LC-LC
Hier een linkje: https://www.routershop.nl...-met-lc-connectoren-79589
Dan hoef ik de kabel niet op maat te maken en kan ik vanaf daar met een patchkabel verder.
Mijn buizen in mijn muren en plafonds zijn 19mm dus dat moet breed genoeg zijn.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GarBaGe schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 19:51:
[...]

Ik snap niet helemaal precies wat je bedoelt, maar het merk ACT heeft van die prefab OM4 multimode kabels met trekkous.
Ik dacht 16mm.
Dit wil ik gaan gebruiken.
Overtollige lengte oprollen in de meterkast en afwerken op een patchpanel / WCD / keystone.
Waarschijnlijk 1x 20m en 1x 30m.
Dit zijn 4 fibers (dus 2 paar) LC-LC
Hier een linkje: https://www.routershop.nl...-met-lc-connectoren-79589
Dan hoef ik de kabel niet op maat te maken en kan ik vanaf daar met een patchkabel verder.
Mijn buizen in mijn muren en plafonds zijn 19mm dus dat moet breed genoeg zijn.
Interessant spul! Wel zeer stevig aan de prijs voor vier simipele vezels.

Wat ik bedoel is dat als je niet dit soort oplossing hebt, je niet meer dan een enkele LC secuur door een buis heen kunt trekken. Daar kun je dan optics als dit mee gebruiken: https://smartoptics.com/product/tq2021-bxxc-so/
Maar goed, als er meer opties komen zoals ACT heeft en de prijs omlaag gaat wordt het met twee of meer vezels ook interessant.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-05 20:45
ik lees even mee ...
de PDF geeft aan dat de buitendiameter 16mm is , dus dat gaat maar juist in een 19mm buis :)

https://www.act-connectiv...Name=rl2202_datasheet.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Misschien denk ik heel simpel, maar zou je niet heel simpel een fiber kabel kunnen trekkn als je gewoon optical spdif pakt? Zijn daar converters voor? Dan is zelfs de doe het zelver zo klaar :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 16:01
dion_b schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 20:44:
Wat ik bedoel is dat als je niet dit soort oplossing hebt, je niet meer dan een enkele LC secuur door een buis heen kunt trekken.
Als gemiddelde consument, nee, en in een 16mm buis weet ik zo net ook niet, maar het is prima mogelijk om een paar OM4 patch cables door een 19mm buis te trekken.

Voor mensen die dit zonder beleid in een 16mm buis doenproberen zou ik inderdaad een dikkere kabel en een dunnere connector gebruiken :)

Vooralsnog zit ik zelf op 10G (ConnectX-3 en Mikrotik spul) maar op het werk hebben we een aantal 100g links tussen vestigingen / datacentra, en 25G naar vSphere hosts en storage. Dat zijn echter geen dingen die ik thuis wil, door (o.a.) de aanschafprijs en de herrie :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:22:
Misschien denk ik heel simpel, maar zou je niet heel simpel een fiber kabel kunnen trekkn als je gewoon optical spdif pakt? Zijn daar converters voor? Dan is zelfs de doe het zelver zo klaar :)
SPDIF is POF, totaal andere soort vezel. Er zijn in het verleden producten rondom data over POF gedaan, inclusief Tilburgse professoren die het over Tbps had (uiteraard ism LiFi aan uiteinde POF-kabel :') ), maar tijdens de chipcrisis na Covid is POF dood verklaard: de chipfabrikanten zagen er geen markt meer in omwille van geen volumes en geen wezenlijk voordeel tov glas. Voor DHZ had het wel voordelen, want je kon een connector maken door af te snijden met een scheermesje en vastklikken. Helaas is het aantal DHZ'ers wereldwijd nogal beperkt (NL is echt een outlier op dit vlak) dus niet genoeg om deze optie te redden. Dus moeten we met glas prutsen ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Voor thuis is op dit moment eigenlijk alles boven 10G SFP+ (en vaak ook al 10G koper) nog niet efficiënt genoeg. De use case is zo specifiek dat bij normaal gebruik er geen verantwoording is voor het energieverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DukeBox schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:52:
Voor thuis is op dit moment eigenlijk alles boven 10G SFP+ (en vaak ook al 10G koper) nog niet efficiënt genoeg. De use case is zo specifiek dat bij normaal gebruik er geen verantwoording is voor het energieverbruik.
Hangt helemaal af van wat je doet dat deze bandbreedtes nodig heeft.

Eerlijk is eerlijk, mijn enige serieuze toepassing is iperf3 :+

Als je iets doet dat met >>10Gbps significant beter kan dan <=10Gbps kan het het verbruik lonen. Maar TS was duidelijk genoeg:
Precursor: Als je vind dat 10G al niet nodig is voor een network thuis, stop dan met lezen en ga dan een ander topic lezen.
Dit is een topic van en voor mensen met interesse in dit soort netwerken en die interesse is doel op zich.

Ik ga elders graag de discussie aan van nut van dit soort snelheden en je vindt me dan aan de andere kant, >100Mbps is volstrekt overbodig voor >95% van huishoudens, maar niet hier ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

dion_b schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:56:
[...]
Hangt helemaal af van wat je doet dat deze bandbreedtes nodig heeft.
Dat schrijft ik toch ook met dat de use case heel specifiek is.

Ik loopet mijn werkzaamheden regelmatig tegen de limieten aan van 10G maar de snelheids winst die ik zou halen met 25G weegt voor mij niet op tegen de kosten en het energieverbruik. 2x 10G in LACP of SMB multichannel is vooralsnog efficiënter en betaalbaarder.

Waar ik op mijn werk tegenaan loop is voornamelijk recovery tijden waar je echt baat hebt bij veel bandbreedte. Thuis is het vooralsnog niet zo spannend, backup tijden is ook niet echt boeiend of een incremental binnen 3 of 9 uur klaar is veelal is mijn NAS zodra deze uit de cache loopt de bottleneck.

[ Voor 56% gewijzigd door DukeBox op 06-08-2024 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik ken wel toepassingen voor >10Gbit, maar dan zijn die meestal gedreven door iets als HPC, of dingen als RTO in het kader van disaster recovery.
Als je zoiets nodig hebt en thuis draait moet je jezelf afvragen of je niet beter in een DC kunt draaien ;)

* The Eagle is het in 2015 al tegengekomen dat 10Gbit niet voldoende was om de benodigde RTO te halen, iets met een business critical applicatie die nogal groot was :P

[ Voor 25% gewijzigd door The Eagle op 06-08-2024 22:18 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:05
GarBaGe schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:59:
Veel 10G switches hebben vaak al 2x 25G SFP28 poorten.
Kan ik bijvoorbeeld een Mellanox ConnectX-5 nemen (met QSFP28 poort), deze op 25G snelheid zetten (dan neem ik aan dat ik maar 1 lane gebruik van de 4) en die dan op mijn 10G switch (met 2x 25G SFP28 poorten) met een SFP28 transceiver module in mijn 25G poort prikken?
Hoe werkt zoiets?

Dan heb ik alvast de 100G NIC met kabels geschikt voor 100G.
Het is dan afwachten tot de 100G switches wat goedkoper worden.

Je hebt dit nodig om 100G naar 4x25G te splitten. Dat is dan wel multimode en zeker geen BiDi, dus dubbele vezel trekken. Wat op zich geen probleem is wanneer je van dezelfde site goedkope dropveter kabels neemt en die voor het trekken even splitst. Daarna weer aan elkaar plakken, maar dan wel +/- 20 centimeter verschoven zodat de connectoren niet gelijk door buis gaan.

Betaalbare switches staan er genoeg op Ebay, alleen zijn die enkel betaalbaar in aankoop. Eneco is de lachende derde. :+ Mikrotik heeft deze aangekondigd en daar zit geen dual 600W psu in, dus dat geeft enige hoop.
Pagina: 1