Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylo15
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 11-09-2024
Hallo,

De situatie is als volgt. Teller en omvormer staan beneden in de kelder. De zekeringskast staat een verdiep hoger op het gelijkvloers.

Bij de installatie van de laadpaal zou men de laadpaal aansluiten in de zekeringskast op het gelijkvloers. Echter was er geen ruimte meer om de kabels naar boven te krijgen, wachtbuizen zaten vol.

Nu heeft men dan in de kelder een aftakking gemaakt met extra zekeringskastje. Deze aftakking gebeurde net achter de teller. Dus tussen teller en de omvormer van de zonnepanelen.

Moet deze aftakking niet gebeuren ná de omvormer? Op deze manier hebben wij geen zicht van het verbruik via zonnepanelen van de laadpaal. Is er zelfs verbruik van de zonnepanelen naar de laadpaal? Ook de batterij zal op deze manier niet gebruikt worden door de laadpaal?

Installateur blijft volhouden dat dit correct is en de enige mogelijke manier. Ze mogen reglementair niet aftakken na de omvormer volgens hun. Hoewel ze dat wel zouden gedaan hebben indien hun kabels wel tot het gelijkvloers konden gebracht worden...

Of zie ik het verkeerd?

[ Voor 3% gewijzigd door stylo15 op 06-08-2024 17:53 . Reden: Aanvulling ]

Beste antwoord (via stylo15 op 06-08-2024 20:42)

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03:05
Je omvormer zit niet 'tussen' de aansluiting van je meter en de zekeringenkast, maar (net zo als de laadpaal) parallel op de aansluiting.
Het zou alleen verschil maken als je je hele huis op de 'backup' aansluiting van de omvormer zou hebben gezet. Dan loopt wel de stroom door de omvormer; maar dan is de het maximale vermogen dat je in huis kan gebruiken te klein, want dat is maar 6kW.
Dus in dit geval van aansluiten is er geen verschil tussen tekening 1 en tekening 2. Je kunt nu niets minder meten dat je in je gewenste situatie kon.
Ook hier kan de omvormer nog steeds zijn accu gebruiken om de laadpaal te ondersteunen

Wat wel invloed heeft op het gebruik van de accu, is waar precies het vermogen wordt gemeten. Als dat vanuit de slimme meter gebeurt, dan is er geen probleem. Als er echter een aparte meter of CT klemmen gebruikt worden dan is het van belang waar deze precies op de leiding tussen de meter en de zekeringenkast zit.

[ Voor 20% gewijzigd door OverTheTop op 06-08-2024 18:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:09
stylo15 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:30:
Hallo,

De situatie is als volgt. Teller en omvormer staan beneden in de kelder. De zekeringskast staat een verdiep hoger op het gelijkvloers.

Bij de installatie van de laadpaal zou men de laadpaal aansluiten in de zekeringskast op het gelijkvloers. Echter was er geen ruimte meer om de kabels naar boven te krijgen, wachtbuizen zaten vol.

Nu heeft men dan in de kelder een aftakking gemaakt met extra zekeringskastje. Deze aftakking gebeurde net achter de teller. Dus tussen teller en de omvormer van de zonnepanelen.

Moet deze aftakking niet gebeuren ná de omvormer? Op deze manier hebben wij geen zicht van het verbruik via zonnepanelen van de laadpaal. Is er zelfs verbruik van de zonnepanelen naar de laadpaal?

Installateur blijft volhouden dat dit correct is en de enige mogelijke manier. Ze mogen reglementair niet aftakken na de omvormer volgens hun. Hoewel ze dat wel zouden gedaan hebben indien hun kabels wel tot het gelijkvloers konden gebracht worden...

Of zie ik het verkeerd?
Kun je uit tekenen hoe het nu is aangesloten. Waarschijnlijk wordt het dan voor je zelf ook wat duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:58

dragonhaertt

@_'.'

Verbruik (van de meter) zie je sowieso alleen maar wat er werkelijk van het net binnenkomt.
Als je stroom van de zonnepanelen direct gebruikt ziet je meter dat ook niet.

"Na" of "voor" de omvormer maakt elektrisch gezien niks uit.
Tenzij je bedoelt, tussen de omvormer en de zonnepanelen. Dat lijkt me niet heel handig....

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:59
Is dit belgie?

Heb je een noodstroomvoorziening dat de omvormer met accu tussen de hoofdzekering/energiemeter en de groepenkast zit?

Fysieke locatie betekend niks. Een standaard omvormer moet sowieso op een groep in de groepenkast aangesloten worden. Dan gaan er 2 kabels door de vloer heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:11
Klopt het dat dit België betreft?
Kan dat de regelgeving anders is, maar in Nederland is het als volgt.

De kabel van de energieleverancier komt de woning binnen, dan heb je een kastje met de hoofd zekering/zekeringen, dan komt de meter (dat bedoel je met teller denk ik).
Daarna begint het deel waar wat in aangepast mag worden.

Als je zowel zonnepanelen hebt, en een laadpaal. Dan kan je aan de meter van de energieleverancier niet meer goed zien wat er precies is verbruikt en is opgewerkt, omdat bij gelijktijdig verbruik en opwekking, "tegen elkaar weggestreept" wordt. Als je wil weten hoeveel de zonnepanelen hebben opgewekt en en laadplaal heeft verbruikt heb je extra kwh-meters nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylo15
Hallo,

Is inderdaad in België.

Ik snap dat het elektrisch niets zal uitmaken. Maar indien na de omvormer hebben we wel zicht op het verbruik via de app van de omvormer. Nu hebben we geen idee wat er al dan niet gebruikt wordt door de laadpaal.

Hoe men het in eerste instantie wilde aansluiten had dit probleem niet veroorzaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKr8JzxPyLFk_m1ItOr0IYMGiGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gWhUhyp0D5WVDVgAfahdibqB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
Wat is het merk en type van de omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylo15
Ricko1 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:18:
Wat is het merk en type van de omvormer?
Solis RHI 1P-5K (5 kVA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 12:30

killercow

eth0

Als je omvormer stroom op het net zet, en die stroom ergens heen moet zal het eerst bij je laadpaal aankomen voordat het langs de meter naar de buren gaat. Waar die verbruikers / invoeders precies in je eigen installatie zitten maakt daar helemaal niets voor uit.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylo15
Ook gaat er op deze manier geen gebruik gemaakt worden van de batterij. Indien wel achter de omvormer geplaatst, zou de batterij ook gebruikt worden door de laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:20
Ervoor of erna maakt elektrisch gezien niks uit. Ook op verbruiksmeters maakt dit geen verschil.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• OverTheTop
Je omvormer zit niet 'tussen' de aansluiting van je meter en de zekeringenkast, maar (net zo als de laadpaal) parallel op de aansluiting.
Het zou alleen verschil maken als je je hele huis op de 'backup' aansluiting van de omvormer zou hebben gezet. Dan loopt wel de stroom door de omvormer; maar dan is de het maximale vermogen dat je in huis kan gebruiken te klein, want dat is maar 6kW.
Dus in dit geval van aansluiten is er geen verschil tussen tekening 1 en tekening 2. Je kunt nu niets minder meten dat je in je gewenste situatie kon.
Ook hier kan de omvormer nog steeds zijn accu gebruiken om de laadpaal te ondersteunen

Wat wel invloed heeft op het gebruik van de accu, is waar precies het vermogen wordt gemeten. Als dat vanuit de slimme meter gebeurt, dan is er geen probleem. Als er echter een aparte meter of CT klemmen gebruikt worden dan is het van belang waar deze precies op de leiding tussen de meter en de zekeringenkast zit.

[ Voor 20% gewijzigd door OverTheTop op 06-08-2024 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylo15
OverTheTop schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:55:
Ok, maar hoe komt het dan dat we alle stroomverbruik kunnen opvolgen via de app van de omvormer, maar als de laadpaal gebruikt wordt, dit niet te zien is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
stylo15 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:02:
[...]

Ok, maar hoe komt het dan dat we alle stroomverbruik kunnen opvolgen via de app van de omvormer, maar als de laadpaal gebruikt wordt, dit niet te zien is?
Huh, waarom lees je niet gewoon je meter uit voor je verbruik en teruglevering?

En hoe kan je omvormer nu je overige verbruik (van de rest van je huis?) meten dan? Ik snap 'm niet helemaal denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylo15
Hier kunnen we alle verbruik zien.
Wanneer bvb de kookplaat of de airco opgezet wordt zien we dit hier. Indien de auto laadt niet ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKFDVeKhwoFcpw4qGFuZVN5LTzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmBcL57LHZvsjrHZFDsHKREK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxsD3QLRP_vo603iUcd61ZHxM7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C7tpUNdlSt4MRIHcfMUkaC2m.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverTheTop
De vraag is waar Solis de energie import vandaan haalt. Zoals ik al eerder zei: haalt hij die van de energiemeter (kennelijk niet) of is er een aparte meter/CT klem geplaatst in je zekeringenkast.
Indien het laatste, dan zal deze meter verplaatst moeten worden naar een plek voor de laadpaalaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylo15
Nu wordt het duidelijk😀

Deze is in een apart kastje bijgeplaatst onder de zekeringskast. Had ik over het hoofd gezien. Ik ging ervan uit dat de omvormer zelf alles bijhield.

Dus wanneer deze bij het aftakkingspunt van de laadpaal geplaatst wordt zou alles werken zoals ik verwacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q81beR7Uo_v4ZzWOXLfvvmReKS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OOWwfX0GkYvGZUHfkI1WYEbX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverTheTop
Dat is inderdaad het geval.
Echter zit er aan de kWh teller ook nog een (dunne) draad die dan vanaf de kelder naar je Solis omvormer moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:42
stylo15 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 19:12:
Nu wordt het duidelijk😀

Deze is in een apart kastje bijgeplaatst onder de zekeringskast. Had ik over het hoofd gezien. Ik ging ervan uit dat de omvormer zelf alles bijhield.

Dus wanneer deze bij het aftakkingspunt van de laadpaal geplaatst wordt zou alles werken zoals ik verwacht.

[Afbeelding]
oke dus je schema klopt niet helemaal.

alles wat is aan gesloten voor dat kastje word niet gevoed door de omvormer/accu.
alles wat er achter zit word wel gemeten en gevoed door de omvormer/accu.
waar de omvormer/accu dan echt zit, is een heel stuk minder belangrijk. ;)

is dit fout of slecht, soms wel soms niet.
je kunt het volgende krijgen: accu laden geeft je een paar % verlies.
accu ontladen geeft je een paar % verlies.
dus de auto accu laden uit je huis accu, is vaak niet verstandig en wil je eigenlijk voorkomen als kan.

ander probleem: huis accu die zijn vaak maar 10kWh, auto accu's zijn al snel; 50kWh.
auto laden: slurp, huis accu leeg dus. (geen idee wat jouw echte spullen aan kunnen, maar hier komt het vaak wel op neer.)

dus eigenlijk heb je last van een prioritering van je accu's (welke accu moet eerst geladen worden, en je persoonlijke kijk op die zaak.).
en dan word het lastig: normaal kun je van alles verzinnen en mooie ideeën hebben er over.
praktijk: is helaas wat lastiger, merk x werkt niet samen met merk y.
dus je wil merk x omvormer en merk x laadpaal en merk x accu (en dan nog hopen dat je auto compatibel is met merk x laadpaal, b.v.)

een auto laden met een variabele hoeveelheid zodat je het uit de omvormer kunt, klinkt zo snel simpel.
praktijk, er is gewoon een minimum hoeveelheid nodig voordat de auto ook maar iets kan laden.
en die minimum kan soms wel wat hoog zijn en er dus weinig aan hebben.
dus alles bij elkaar, soms is het beter om de autolader niet in het systeem te hebben met de accu en gewoon te hebben zo als je nu hebt.

succes met zoeken, dit is nog een aardig onontgonnen gebied, met veel haken en ogen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylo15
Dus dat bakje aan de zekeringskast meet niet enkel het verbruik, maar geeft ook het punt aan vanaf waar er gebruik gemaakt wordt van zonnepanelen en batterij?

En dus de laadpaal maakt nu dan toch geen gebruik van de zonnepanelen en batterij in tegenstelling tot wat volgens de meeste posts hierboven wel zo zou zijn?

Ik zou het wat absurd vinden als we in de zomer een volgeladen batterij, die s avonds door bijna niets anders gebruikt wordt, niet zouden laten leeglopen in de wagen. Om vervolgens de dag nadien weer mooi vol te laden met zonne-energie. Nu wordt die batterij amper ontladen, en hebben dus ook dagelijks overproductie die we niet kunnen recupereren. Met de laadpaal wordt die batterij dan maximaal benut... Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:42
stylo15 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:47:
Dus dat bakje aan de zekeringskast meet niet enkel het verbruik, maar geeft ook het punt aan vanaf waar er gebruik gemaakt wordt van zonnepanelen en batterij?
jep dat bakje, dat is een stroom meter die meet hoeveel stroom er ingaat of er uitgaat.
daar reageert je omvormer/accu op, door meer en minder te gaan leveren volgens de regeling in de omvormer ingesteld. ;)
En dus de laadpaal maakt nu dan toch geen gebruik van de zonnepanelen en batterij in tegenstelling tot wat volgens de meeste posts hierboven wel zo zou zijn?
dit durf ik met jouw gegevens niet te ontkennen nog toe te kennen. neutraal geen conclusie van mijn kant.
(zo als jij denkt, maar ik niet weet.
klinkt het als of de laadpaal niet weet of er zonnestroom aanwezig is, nog dat hij weet of er een accu aanwezig is en daar ook geen rekening mee houd. maar er kan ook een ander soort laadpaal gebruikt zijn wat ik niet weet.)
Ik zou het wat absurd vinden als we in de zomer een volgeladen batterij, die s avonds door bijna niets anders gebruikt wordt, niet zouden laten leeglopen in de wagen. Om vervolgens de dag nadien weer mooi vol te laden met zonne-energie. Nu wordt die batterij amper ontladen, en hebben dus ook dagelijks overproductie die we niet kunnen recupereren. Met de laadpaal wordt die batterij dan maximaal benut... Toch?
mag je gerust absurd vinden. en ja soms wil je dat dus juist en soms wil je dit dus niet.
dit is een beetje afhankelijk van je apparatuur en je doel.

het voorbeeld wat ik gaf, met 10kWh huis accu en een 50kWh auto accu, dan betekend dat in een paar uur je accu gewoon helemaal leeg is, en dan draai je de rest van de nacht toch weer op net stroom en verschuif je alleen maar het probleem.
en ja dat is ook iets wat je niet wil.

dit is een verhaal niet van goed en fout, maar doel en wens.
is je apparatuur geschikt voor je doel en wens, geen idee?

(uit eindelijk werk je in huis met 2 accu's en dan heb je een prioritering nodig die aan sluit bij jouw doel en wens. is dat die van je hardware of is die dat niet. dat weet ik niet. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
Ja, dit is echt een geval van wat je wilt. Een EV accu laden met de thuisaccu is iets wat ik persoonlijk nooit zou willen. De meeste thuisaccu's zijn veel kleiner en kunnen dus de auto nooit volledig opladen. Voor deze situatie is de huidige aansluiting correct.

Heeft de laadpaal een aansluiting voor een externe meter? Soms is het een optie om met zonne-energie te laden (of voor tijd x vanuit het net als er te weinig energie is om de accu op te laden) dit kan los werken van het omvormer systeem en gebruikt dan energie voordat dit teruggeleverd wordt.

Dat staat dan alleen niet in de omvormer app. Daarvoor zou iets zoals home assistant moeten gebruiken om de data van de verschillende systemen samen te voegen.
Pagina: 1