Leasemaatschappij wil banden niet vervangen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:15
Gister heb ik iets bijzonders meegemaakt. Ik lease nu sinds 4,5 jaar een auto via de zaak bij een LM. De auto is in onderhoud bij een plaatselijke dealer. Daar ben ik gister langs gereden omdat naar mijn idee (sowieso) mijn voorbanden aan vervanging toe zijn. Bij de dealer kwamen ze na een meting idd tot de conclusie dat mijn voorbanden op zijn (beide circa 2mm profiel) en dat vanuit hun kant ook het advies zou zijn de achterbanden te vervangen (deze zaten op 3mm). Nu heeft de dealer een aanvraag gedaan bij de LM gedaan en die geeft aan de banden nog niet te willen vervangen 8)7 Nu kan ik mij daar iets bij voorstellen wat betreft de achterbanden maar voor de voorkant gaat dat er bij mij echt niet in. De dealer geeft aan dat het bij harde regenval gewoonweg niet veilig is. Mijn leasecontract loopt nog 4 maanden. Wat is jullie mening hierover? Hoe nu te handelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:26
Wij hebben dit ook gehad bij een van mijn collega’s. Maar die mocht toen wel per direct zijn auto inleveren en het contract beëindigen. Was ook circa 4 maanden voor het einde.

Er was echter geen fatsoenlijke short lease auto beschikbaar, dus toen hebben wij als bedrijf ervoor gekozen de banden zelf te betalen.

Ik zou op zijn minst verwachten dat de leasemij een alternatief aanbiedt zodra je banden onder het wettelijk minimum komen. Dit is nu echter nog niet het geval.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55

RvV

Oproken?
Daarnaast heb je best kans dat ze dan zelfs nog een gebruikt setje erop laten zetten met 2-3mm. Dat heb ik een keer gezien bij een andere klant toen ik stond te wachten bij een bandenboer die nog een paar weken contract had te gaan.

Y'24

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:06
Sunri5e schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:54:
[..] Mijn leasecontract loopt nog 4 maanden. [..]
Precies dit is het probleem (aldus de LM) die willen nu geen kosten meer gaan maken op een auto die zometeen toch uit de vloot gaat.
Serieus heb dit al wel vaker gehoord. Zodra het contract in de laatste maanden zit willen ze het liefst geen kosten meer maken.

Dus ik zou zeggen, rij voorzichtig.. :X

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:16

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

goed bedoeld advies, maar gaat daardoor offtopic

[ Voor 80% gewijzigd door We Are Borg op 06-08-2024 15:10 ]

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
tja, de wettelijke minimale profieldiepte is 1,6mm

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:02

Bezulba

Formerly known as Eendje

Het wettelijke minimum is natuurlijk een diepte waarbij het nog steeds veilig is om onder alle normale omstandigheden te kunnen rijden + wat marge. Het is niet zo dat je nu op slicks rijd omdat je nog een millimeter of wat van de wettelijke minimum zit. Het voelt misschien onveilig, maar dat is het dus niet.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
DonJunior schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:59:
[...]

Precies dit is het probleem (aldus de LM) die willen nu geen kosten meer gaan maken op een auto die zometeen toch uit de vloot gaat.
Serieus heb dit al wel vaker gehoord. Zodra het contract in de laatste maanden zit willen ze het liefst geen kosten meer maken.

Dus ik zou zeggen, rij voorzichtig.. :X
Ik begrijp hun insteek maar het kan toch niet zo zijn dat een professional (in dit geval de dealer) zegt dat de banden op zijn en het gevaarlijk wordt met harde regen ze dit negeren?

Acties:
  • +45 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 19:34

Croga

The Unreasonable Man

Sunri5e schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:02:
Ik begrijp hun insteek maar het kan toch niet zo zijn dat een professional (in dit geval de dealer) zegt dat de banden op zijn en het gevaarlijk wordt met harde regen ze dit negeren?
Je bedoelt die "professional" die er geld aan verdient als ze wél naar hem luisteren?
Jazeker ga je die negeren!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:26
Bezulba schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:02:
Het wettelijke minimum is natuurlijk een diepte waarbij het nog steeds veilig is om onder alle normale omstandigheden te kunnen rijden + wat marge. Het is niet zo dat je nu op slicks rijd omdat je nog een millimeter of wat van de wettelijke minimum zit. Het voelt misschien onveilig, maar dat is het dus niet.
Tsja wat is veilig. Ik merk héél duidelijk verschil als mijn banden op beginnen te raken. Zeker met regenval icm brede banden, sportief profiel en veel vermogen.

Bij mijn eigen auto vervang ik ook zeker mijn banden niet pas bij 1,6mm.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:18
Heb je geen winterbanden? Die kunnen er natuurlijk straks in oktober onder... Hoeveel verwacht je nog te rijden binnen dit contract?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:48
jeroenkb schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:02:
tja, de wettelijke minimale profieldiepte is 1,6mm
Dat.
Bij een APK is 2 mm ook goedkeur.
Als je dit niet genoeg vind zul je zelf een oplossing moeten bekostigen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:23
offtopic

Ontopic: tja tis natuurlijk niet dat het direct levensgevaarlijk is om door te rijden, advies is idd wel om ze binnenkort te vervangen maar met een beetje normaal rijden moet je ze veilig op kunnen rijden (tot de limiet). Of er dan nieuwe of gebruikte ondergaan is toch niet jou probleem?

Bij zeer forse plotse regenval moet je altijd rustig aan doen; of je nu splinternieuwe banden heb of bijna slicks. Olie en rommel drijft dan op de weg en kan t spekglad maken. Ook met splinternieuw rubber. En dat brede rubber van de sportieve look auto helpt ook niet mee. De afwatering is ook erg afhankelijk van de kwaliteit van de band, ik rijd liever op een versleten Michelin dan een splinternieuwe Vreedespijt.

De dealer in je dorp heeft uiteraard belang bij dat die band zsm vervangen word, ook hij moet eten.

[ Voor 24% gewijzigd door We Are Borg op 06-08-2024 15:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:22
Hoe krom ook, 2mm is gewoon nog legaal. Het mag pas niet meer onder de 1.6mm. En de leasemij gaat over 4 maand afscheid nemen van die auto, dus die gaan niet nu nog 2 of 4 nieuwe banden laten plaatsen.

Mijn huidige auto sinds 2,5 maand is een ex-lease. Die stond eind mei bij de proefrit op een setje tot op de draad versleten winterbanden. Zelfde geval. Bij aflevering wel gewoon 4 nieuwe zomerbanden op gekomen want de zomerset van de auto was al net zo beroerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:26
Bezulba schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:02:
Vanaf 1,6mm volgt afkeur op de APK. Het is dus niet de marge, het is dus dat de wetgever zegt 'onder 1,6mm is het dusdanig onveilig dat je auto de weg niet meer op mag'. Dat is wel een iets andere insteek mijns inziens. En ook mijn ervaring is dat het onder de 3mm echt wel merkbaar is op nat wegdek, waarbij het nogal veel kan schelen welke banden je hebt. De eco banden die veel leasemaatschappijen standaard laten leggen, verliezen grip op nat echt veel eerder dan goede performance banden.

Of accepteren en voorzichtig rijden als het regent of zorgen dat ze onder de 1,6mm komen voor afkeur.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Meld het bij je lease coordinator van je bedrijf;

Gewoon beetje neutraal met de vraag, hey was bij de dealer, die heeft m'n banden gemeten en komt tot ...mm, ik voel mer er niet veiliig bij, hoe staan jullie hierin ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:48
Met nog 4 maanden te gaan snap ik het wel. Moest mijn winterbanden ook doorrijden tot juli omdat de LM geen nieuwe zomerbanden meer wou aanschaffen.

Je kan eventueel vragen of ze nog wat “oude” banden hebben liggen bij de LM. Soms wil er nog wel eens wat achterblijven als de auto op winterbanden uit de floot gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-06 16:17
Dit is (helaas) common practice / gedrag bij de LM's bij naderend einde contract.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:27

MLLL

Palm Treo 650

Zou je zelf nog 4 nieuwe banden onder je eigen auto zetten als je die over 4 maanden zou verkopen?
Denk dat daar het antwoord in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

MLLL schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:58:
Zou je zelf nog 4 nieuwe banden onder je eigen auto zetten als je die over 4 maanden zou verkopen?
Absoluut, dan maar wat meer geld vragen voor zo'n auto. Een eventuele koper zou ook afdingen op banden die hoognodig aan vervanging toe zijn.

Ik ben overigens blij dat ik bij een leasemij zit die al vervangt vanaf 3mm.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maar het ging over een LM die bijna-versleten banden niet wilde vervangen (normaal gedrag van op geld beluste LM's).
En de vraag of de beste banden vóór of achter zouden moeten zitten. Waarbij achter, de verstandige keuze is.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-05 13:19

garriej

Ik las ondertieten.

Ik heb de banden zelfs nog vervangen en de APK laten doen toen ik zelf al in de nieuwe auto reed.

Moet er wel eerlijk bij bekennen dat ik al wist dat ik de auto aan m'n zusje zou verkopen.
schumacher schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:50:
[...]

Rijd maar eens hard door een bocht (met 4 wielen tegen de grens aan) en laat dan opeens het gas los. Een daarna hetzelfde doen in de regen. Dan wil je echt wel de beste banden achter hebben.
Ik zou willen adviseren om gewoon per definitie niet hard door de bochten te rijden, zeker niet met regen.

[ Voor 32% gewijzigd door garriej op 06-08-2024 14:14 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:22
Als APK afkeur op 1.6mm ligt dan,hoe lullig ook, staat de LM toch in z'n recht kan je lang en kort over zijn maar wel begrijpelijk van de LM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Voorzichtig rijden dan maar.

Dealer is niet serieus te nemen natuurlijk. Ze wilden mij ook twee nieuwe banden aansmeren in juli 2023 (a 600 euro). Dat heb ik mooi nog 9 maanden gerekt en recentelijk 4 nieuwe eronder gelegd (a 750 euro).

[ Voor 79% gewijzigd door FreakNL op 06-08-2024 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Glashelder schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:01:
[...]
Ik ben overigens blij dat ik bij een leasemij zit die al vervangt vanaf 3mm.
Aan TS:
Dit is op zich het beste antwoord, kijk op de site van je LM wat ze adviseren over het vervangen van banden. Zo staat er bij Athlon bijvoorbeeld het advies om al bij 2,5 mm te vervangen.

Is er geen advies, tja, wettelijk hoeven ze de banden niet te laten vervangen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:23

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Bij deze graag stoppen met de banden voor vs achter discussie en weer terug ontopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:52
Je lease-coördinator/wagenparkbeheerder kan dit met een beetje druk makkelijk afdwingen bij de leasemaatschappij.
Zeker gezien het seizoen waar we als Nederland nu zitten met de plotselinge hoosbuien is 2mm echt gevaarlijk. Persoonlijk zou ik als werkgever altijd de prioriteit bij veiligheid leggen boven het financiële aspect en desnoods de banden zelf betalen als zijn "goed werkgeverschap" (en gelijk op zoek gaan naar een wat meer socialere leasemaatschappij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:32
Kan natuurlijk best dat deze LM normaal ook de banden vlugger wisselt (gedurende een van de onderhoudsmomenten van de auto), maar dat ze voor een EOL auto (in 4mnd), afhankelijk van de prognose qua slijtage van die banden het vervangen nu niet willen doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:58
Ik krijg meer het idee dat jij dit zelf graag vervangen wilt zien, maar daar de LM hier niet in meekrijgt (en hierdoor redenen gaat aanhalen om je gelijk te halen). Het staat compleet los van wel/niet veilig want het is nieteens afkeur. 2mm is echt ruim voldoende, ook bij regen.

En tuurlijk zegt de dealer dat, die heeft toch een belang hier? Dat snap je zelf ook wel toch hoop ik?

[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 06-08-2024 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBE
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-06 16:41
Over de veiligheid van zo'n banden zijn de meningen nogal verdeeld.
Michelin lijkt sterk overtuigd dat banden tot 1.6 mm veilig zijn:

https://www.automotive-on...rofieldiepte/?gdpr=accept
https://www.michelin.be/n...banden/profieldiepte-band

Anderzijds zegt Test-Aankoop (Euroconsumers) dan weer dat ze veel verschil merken bij remmen in natte omstandigheden:
https://www.hln.be/mobili...-op-een-ongeval~a6ae252d/

Iets wat Michelin ook wel deels toegeeft:
"Een band met zo’n 2 millimeter profiel heeft volgens Michelin vooral een lagere rolweerstand dan een nieuwe band en de geluidsproductie neemt ook af. Bovendien is de remweg op droog wegdek korter. Vrijwel de enige echt belangrijke afname in prestaties is de remweg op een natte ondergrond, maar toch is deze in de meeste gevallen nog altijd beter of gelijk aan die van een nieuwe budgetband."
Maar ze zitten in ieder geval boven wettelijke minimum, dus gewoon voorzichtig verderrijden lijkt me de enige optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
ID-College schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:25:
Ik krijg meer het idee dat jij dit zelf graag vervangen wilt zien, maar daar de LM hier niet in meekrijgt (en hierdoor redenen gaat aanhalen om je gelijk te halen). Het staat compleet los van wel/niet veilig want het is nieteens afkeur. 2mm is echt ruim voldoende, ook bij regen.

En tuurlijk zegt de dealer dat, die heeft toch een belang hier? Dat snap je zelf ook wel toch hoop ik?
Tuurlijk wil ik zelf graag de banden vervangen zien. De dealer gaf namelijk aan dat de voorbanden voor een gevaar kunnen zorgen met harde regenval. Moet ik deze mededeling van de dealer dan als leek maar links laten liggen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Sunri5e schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:16:
[...]

Tuurlijk wil ik zelf graag de banden vervangen zien. De dealer gaf namelijk aan dat de voorbanden voor een gevaar kunnen zorgen met harde regenval. Moet ik deze mededeling van de dealer dan als leek maar links laten liggen?
Je moet op zijn minst inzien dat de dealer ook een commercieel belang heeft en graag banden in rekening wil brengen bij de leasemaatschappij en daarbij dankbaar gebruik maakt van jouw leek zijn.

Er is je nu verteld dat wettelijk gezien 2 mm gewoon mag, dus lekker doorrijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Laatst online: 21:55

RvV

Denk het wel. Ze kunnen zo veel zeggen bij een dealer/bandenboer.
Zelfde verhaal met de 7°C. "Onder de 7 graden zijn winterbanden echt veeeel beter." Alsof het zo zwart wit is dat een hoekienoekie winterband bij 6 graden ineens beter is dan een premium zomerband. Maar dat is een ander topic. ;)
Zelf heb ik al 25 jaar lang mijn banden tot 1,6mm of minder opgereden en heb ik nog nooit een probleem mee gehad. De enige reden waarom ik ze in jouw geval vervangen zou willen zien is puur uit eigen gewin als ik de auto zou willen overkopen aan het einde van de lease.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:17
Het gaat hier over banden, maar dat gedrag van de leasemaatschappij is volkomen 'normaal'. Heb hetzelfde met schade gehad, wel het eigen risico kunnen aftikken, maar de schade werd niet meer gerepareerd paar maanden voor einde contract. Elke euro is er weer één, ook voor hen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
VidaR-9 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:04:
[...]

Tsja wat is veilig. Ik merk héél duidelijk verschil als mijn banden op beginnen te raken. Zeker met regenval icm brede banden, sportief profiel en veel vermogen.

Bij mijn eigen auto vervang ik ook zeker mijn banden niet pas bij 1,6mm.
Uit nieuwsgierigheid, maar hoe merk je dat dan heel duidelijk? Ik zou verwachten dat je of wel gaat glijden, of niet gaat glijden, en even los van rijden op sneeuw ben ik zelf nog nooit gaan glijden met mijn auto. En het lijkt mij toch niet dat je het heel duidelijk merkt dat je banden beginnen op te raken omdat je dan met enige regelmaat tractie verliest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:58
[...]

Maar waarom? Volgens mij zit het veel meer tussen je oren dan dat het noodzakelijk is. En ja, de mededeling moet je links laten liggen want het is geen onafhankelijke adviseur in deze kwestie.

Ik denk dat je blij mag zijn dat het een lease betreft, want jij had ze zelf wss gewoon laten vervangen en de kosten betaald. Nu let er tenminste nog iemand op..

[ Voor 13% gewijzigd door ID-College op 07-08-2024 08:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobBouman
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-05 09:21
Wanneer de onderhoudsafdeling van een leasemaatschappij ziet dat een contract binnen x periode aan het einde van het contract is en er een onderhoudsaanvraag binnenkomt, gaan ze inderdaad - hoe krom het er ook uitziet - na welke onderdelen nog noodzakelijk zijn om uit te voeren. De insteek is (of zou moeten zijn) om de auto te allen tijde veilig op de weg te houden.

Veilig is een minimale profieldiepte van 1,6mm bij zomerbanden. Als je een zomer/winterbandenregeling in je leasecontract hebt, kunt je voorstellen aan de leasemij dat je de winterbanden eronder laat monteren. En ja; winterbanden =<4mm profiel zijn in principe zomerbanden, het diepere profiel heeft dan geen voordeel meer. Daarom hoor je geregeld dat iemand door 'moet' blijven rijden op.

Je kunt het zien als kosten in de zak houden, maar wij (ik werk bij leasemij) zien het meer als duurzaamheid. Banden met 2mm profiel en die op basis van jouw jaarkilometrage de 1,6mm niet halen aan het eind van het contract gewoon maar vervangen omdat je zelf afgaat op het 'advies' van een commerciële partij die - zoals eerder gemeld - er belang bij heeft, is feitelijk kapitaalvernietiging.

Ook een leasemaatschappij heeft te maken met de CO2-prestatieladder en vanaf niveau 3 moeten zij actief sturen op partijen binnen de keten op het gebied van duurzaamheid en CO2-reductie.

Kortom: meerdere belangen en de auto is en blijft van de leasemaatschappij. Ze staan dus in hun recht.

Leaseadviseur - Elektrische voertuigenfanaat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Ruim voldoende profiel om het veilig te houden als je normaal rijgedrag hebt in de regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:12
Leeftijd van de band zal ook nog wel wat doen, rubber van de band wordt harder met nare gevolgen. Dat zal bij een lease auto met veel kilometers ook nog wel meevallen. Ik heb al een keer banden laten wisselen die nog zeer ruim in profiel waren, maar toch begonnen te scheuren en negatief rijgedrag veroorzaakten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Je rijgedrag niet aanpassen met harde regenval is het grootste probleem. Nederland is een land van regels die 1,6mm komt niet uit de lucht vallen. Daarboven worden banden veilig genoeg geacht. Anders zou die norm wel omhoog gaan ;)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:02

The Wizard

Moderator Mobile
True schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:11:
[...]

Je rijgedrag niet aanpassen met harde regenval is het grootste probleem. Nederland is een land van regels die 1,6mm komt niet uit de lucht vallen. Daarboven worden banden veilig genoeg geacht. Anders zou die norm wel omhoog gaan ;)
In Nederland idd met ZOAB, maar heb met banden van ca 2 mm profiel echt wel spannende momenten gehad in Duitsland. Daarna direct naar de bandenboer gegaan en die heeft aangegeven aan de LM dat de banden beschadigd waren, anders mochten ze nog niet vervangen worden.

Ik was anders ook niet meer met de auto gaan rijden, banden zijn zo’n beetje de belangrijkste onderdelen van de auto.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 13:43
ZeRoC00L schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:03:
[...]

Aan TS:
Dit is op zich het beste antwoord, kijk op de site van je LM wat ze adviseren over het vervangen van banden. Zo staat er bij Athlon bijvoorbeeld het advies om al bij 2,5 mm te vervangen.

Is er geen advies, tja, wettelijk hoeven ze de banden niet te laten vervangen.
Dat is niet alleen een advies van Athlon. Op het moment dat je een auto APK laat keuren met banden tussen de 1,6 en 2,5mm profiel hebben krijg je hier ook gewoon een adviespunt om de banden spoedig te vervangen op je APK formulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:15
Mijn Goodyears heb ik tot 1.6 mm opgereden. Had prima grip ook in de regen. Mijn huidige Vredestein banden glijden al alle kanten op met 3 mm profiel, ondanks het prima bandenlabel. Waardeloos en gaan er snel af. Mede een reden dat ik niet lease maar een eigen auto behoud waarvan ik zelf bepaal wanneer en wat voor onderhoud er aan verricht wordt.

Wat voor banden zijn het? Als je de auto niet voelt glijden in de regen is er nog niks aan de hand.

Mijn PompAO statistieken: https://pompao.isgehost.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sunri5e schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:54:
De dealer geeft aan dat het bij harde regenval gewoonweg niet veilig is. Mijn leasecontract loopt nog 4 maanden. Wat is jullie mening hierover? Hoe nu te handelen?
Mijn mening is dat de leasemaatschappij alleen gaat voor het hoog nodige. Dat heeft niet eens direct te maken met de naderende einddatum, ze beknibbelen altijd op onderhoud en doen alleen het hoognodige.

De prijzen die zij betalen voor onderhoud leggen zij ook op aan de garagist, de garagisten zullen er dus ook altijd belang bij hebben om de klant op te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-06 15:50
Bij ons hanteert de LM een grens van 2mm. Bij 2.5mm en de verwachte looptijd van het contract is deze beslissing niet meer dan logisch.

Dat advies eerder in dit topic de auto maar op winterbanden te zetten gelieve ook te negeren. Die dingen zijn in de zomer een groter risico dan jouw zomerbanden.

Gewoon niet met het mes tussen de tanden rijden en er is niks aan de hand.

Enige wat je nog zou kunnen doen is kijken of er ongelijke plekken van slijtage zijn als je echt op zoek wilt naar redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:53
Ergens krijg ik het idee dat je de auto over 4 maanden wilt overnemen en er nog nieuwe banden uit probeert te slepen :P
Puur speculatie maar zelf heb ik dit geprobeerd bij overname auto. Helaas, Ik kon de auto overnemen met 3 lampjes dat onderhoudtermijn overschreden was en kon direct flink lappen voor onderhoud direct na overname.

In mijn leaseovereenkomst stond ook zoiets. In de laatste X maanden moest onderhoud goedgekeurd worden en mocht ik het niet zomaar brengen.
2.0mm > 1.6,, en de kans dat je over 4 maanden <1.6mm hebt lijkt mij ook niet aannemelijk tenzij dr heel veel kilometers aankomen.

Dus het enige wat je kunt doen is teruggaan als het wel 1.6mm is. Alhoewel de kans dan inderdaad aanwezig is dat je er 2ehands bandjes op krijgt met 2.5mm oid. Met 2mm banden ga je deze discussie niet winnen denk ik

[ Voor 20% gewijzigd door laurens0619 op 09-08-2024 11:46 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:03
Dat was mijn eerste gedachte ook.

Toen ik nog geen lease auto had, kwam ik prive ook in deze situatie. Nog een half jaar voordat ik een lease auto ging rijden.

Ik heb er voor gekozen om een set tweedehands banden bij https://www.usedtyrecenter.nl/ aan te schaffen, dit waren gewoon goede michelil banden, maar dan met 5 mm profiel €45 euro per band inclusief montage.

Als ik niet op vakantie had gegaan, had ik ze met 2mm profiel niet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Laatst online: 18:11
snip, offtopic

OT: in mijn autoregeling staat letterlijk dat de LM me in bepaalde gevallen kan dwingen langer door te rijden met winter-/zomerbanden en/of met banden die minder profiel hebben dan waaronder ze normaal vervangen. Ondergrens is altijd veiligheid en zoals al door tig mensen aangegeven, alles boven 1.6mm wordt door de wetgever veilig geacht.

[ Voor 53% gewijzigd door We Are Borg op 09-08-2024 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:23

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Reactie kwijt? Dan was deze compleet off-topic of een reactie daarop. Graag ontopic blijven: remschijven, je werk bij een dealer of bandenervaring delen is compleet offtopic.

[@Sunri5e een update van jouw kant zal zeker helpen, want er is nu al een hoop over gezegd :)

[ Voor 21% gewijzigd door We Are Borg op 09-08-2024 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
harrr schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:56:...
ondanks het prima bandenlabel. ...
Er is geen onafhankelijke (Europese) instantie die het bandenlabel aan een band toekent. Dat doet de fabrikant zelf. En ja, daar kun je wat van vinden.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18:17
Grappig dat juist mijn posts waarin ik vertel hoe het in de echte wereld werkt tussen lease maatschappijen en Dealer bedrijven (omdat ik dat werk maar 8 jaar heb gedaan) wordt verwijderd als off-topic , iemand heeft blijkbaar belangen buiten dit forum.

Maar geheel on-topic :

Nieuwe banden zijn 8 MM , Dealerbedrijven werken via fabrieks specificaties en die zeggen 2.5 MM minimum
banden fabrikanten zetten de notificatie schotjes op 2 MM in hun banden maar de wetgeving zegt minimum is 1.6 MM dat is dan ook de minimale APK eis.

Dus ja de Lease maatschappij kiest in deze voor de centen , en zegt gewoon jammer joh geen 1,6 dus lekker doorrijden (overigens zou ik ze zelf bij 3 mm ook niet vervangen)

Jammer van de moeite die ik stak in de vorige posts ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Onder de 1,6mm kun je wellicht andere banden krijgen. Dus dat zou je kunnen versnellen. Al is er een kans dat je gebruikte banden krijgt.
Pagina: 1