Aanschaffen: Doet productiejaar er toe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11-02 17:21
Ik vraag mij het volgende af.
Soms zie je bij een product (merk+meestal lange typenaam) de 'generatie', waarvan ik begrijp dat dit met opvolging en een nieuwer ontwerp/andere versie te maken heeft, qua alle onderdelen (maar ook wel eens hele producten als het gaat om beeld of audio).
Maar doet het specifieke productiejaar, waarvan je vaker de maand en het jaar op de meegeleverde doos ziet, er ook toe?
Misschien een beetje vaag, maar stel ik koop product X generatie II en er blijkt bij aanschaf op de doos te staan 8/2020, terwijl ik hetzelfde product voor dezelfde prijs in een elektronicazaak kan krijgen met productiedatum 3/2024 -zit hier mogelijk kwaliteitsverschil in?
Het valt mij op dat via een grote Nederlandse webshop wel eens bij specificaties staat 'verschenen op [datum x]' en dat het product zelf ouder is als je hem eenmaal hebt ontvangen. Mag dit, want dat is toch eigenlijk in sommige gevallen misleiding door (feitelijk) onjuiste informatie? Als ik een onderdeel koop waar de introductie weliswaar bijvoorbeeld in 2020 is, maar op de site staat 2023, dan wil ik graag dat het product ook van 2023/2024 is en niet nog van 2020.
Heeft het al die tussenliggende tijd onverkocht opgeslagen gelegen in een depot o.i.d.(ofwel: niet al te succesvolle verkoop/oude stock)?! :?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:37
Dit is natuurlijk afhankelijk van het type product. Voor een Scrubdaddy zal het productiejaar irrelevant zijn.
Voor een auto scheelt het al in restwaarde, bijvoorbeeld. Voor computer componenten kan er degelijk verschil zijn in jaargaang en revisies. Dus het antwoord op je vraag is nogal sterk afhankelijk van het type product.
Een casefan zal iets minder relevant zijn qua bouwjaar dan een GPU.
Als er een revisie is geweest en je krijgt een pre-revisie GPU dan zou ik deze persoonlijk niet accepteren als op de webshop/site staat dat het een revisie-variant betreft.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:25
Bij Corsair heb je psu's met dezelfde naam met als toevoeging een jaar (2018 bijvoorbeeld). Hierbij is soms de oudere beter dan een later model.

Ook bij moederborden is ouder soms iets beter. Gigabyte bijvoorbeeld heeft V2 versies van borden met dezelfde naam die iets goedkoper zijn maar ook een mindere vrm hebben of andere audiochip , wifi chip etc.etc. dus wel verschillen.

Wat natuurlijk ook kan is dat ergens staat "release datum februari 2024" terwijl de productie datum iets eerder was in november 2023 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Massaproducten worden altijd ruim voor introductie al geproduceerd, het is dan niet vreemd een productiedatum te hebben die eerder is dan de introductiedatum. Dit doet men zodat er ook daadwerkelijk voorraad is ten tijde van het op de markt komen, anders spreek je van een product met een “paper launch”.

I reject your reality and substitute my own