Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witje_
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:53
Een vraagje uit nieuwsgierigheid en iets dat ik nog niet teruggevonden heb.

Stel ik heb een huis met zonnepanelen, batterijsysteem en een belasting. Zowel de belasting als de prodcutie is variabel, hoe snel reageert het batterijsysteem hierop? Het doel is 0 op de meter --> de batterij laad op als er stroom te veel is (solar) of voed de belasting als er teweinig eigen productie is

als denkoefening:
- 1kW constante zonneproductie
- belasting die om de 5 seconden springt van 0kW naar 2kW en dan terug naar 0kW

--> het batterijsysteem moet dus elke 5 seconden mee de sprong maken. Hoeveel ijlt dit syteem na? want je kan pas reageren nadat de verandering heeft plaatsgevonden?
(in werkelijkheid is de belasting en productie continu variabel, dus dat maakt de regeling nog complexer, als je echt 0 op de meter wil).

Iemand interessante links of persoonlijke ervaringen hierover?

Edit:
Ik schrijf “nul op de meter”, dit is blijlbaar niet de juiste term. Het gaat niet over op jaarbasis evenveel op te wekken als te verbruiken. Ik bedoel dat er op elk moment geen vermogen in of uit het net moet halen, en dat de batterij dit dus buffert.

[ Voor 12% gewijzigd door witje_ op 06-08-2024 15:39 ]

Beste antwoord (via witje_ op 06-08-2024 18:30)

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-05 13:24
Praktijkervaring hier.

Opstelling:
- Solis RHI-3.6K-48ES-5G Hybride omvormer (Meet en regelt op basis van een CT clamp)
- 8,3 kWh Pylontech batterijen (2xUS2000B, 1XUSB3000C)

De omvormer kan maximaal 3000W leveren vanuit de batterij.

In de praktijk lijkt de omvormer zo'n 1-2 seconden na te ijlen bij grote plotse belastingen. (Beste voorbeeld, Vitrokermamische kookplaat.)

Is dat gevoelsmatig soms lang? Ja
Is het onder de streep relevant? Nee

Hier m'n resultaat voor Juli:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEDqw_vrkijuqdkAAdY7U8UeAQA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HG6l9ps30Nl49wU2USP7GcPW.png?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet, ondanks het na-ijlen in totaal slechts zo'n 5kWh van het net gehaald, en een hoogste kwartierpiekwaarde van 700W.

Aangezien het koken bij ons vaak plaatsvindt op een moment dat de opbrengst van de panelen al weg is, en we dus voor 90% op de batterij beroep doen valt dat zeer goed mee.
(Het gaat hier immers niet alleen over het verlies door het naijlen, maar ook over die 2-3 keer per maand dat er slecht gepland wordt, en er 2 kookplaten, oven + grill en wasmachine + wasdroger gelijktijdig aan staan, en we dus boven de 3000W load uitkomen die de omvormer aankan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:55

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Mijn victron systeem past aan met 400W per seconde. Dat is, meen ik, de eis vanuit het grid. Als je het grid loskoppelt gaat het instant.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:32
@witje_
0 op de meter ga je sowieso op deze manier niet halen. Er wordt namelijk gekeken over een periode van 1 jaar. En jij hebt geen batterij die in de winter ook je huis van energie kan voorzien.
Dus over 1 jaar heb je bijv. 3000 kwh opgewerkt en 2800 kwh gebruikt. Netto heb je dus meer geleverd dan verbruikt, dus 0 op de meter.

Jou winst zit vooral op de momenten dat je wel gebruik hebt maar geen stroomproductie. Dan wil je stroom uit je batterij gebruiken.
Maar ook die winst is beperkt zolang je nog mag salderen. Want ook de terugleverboete is bij veel energieleveranciers pas over het extra teruggeleverde gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witje_
@chrisborst
met 0 op de meter bedoel ik niet op jaarbasis. Ik bedoel hiermee dat op elk moment van de dag het batterijsyteem inspringt om ervoor te zorgen dat de overproductie naar de batterij gaat (geen teruglevering naar het net) en dat wanneer ik meer stroom nodig heb dan wat de zonnepanelen kunnen leveren dit vermogen uit de batterij komt (geen afname van het net).
Dit lukt alleen natuurlijk wanneer ook effectief zonneproductie is.

Als het batterijsysteem traag reageert haal je bij elke wijzing teveel stroom uit het net of stuur je stroom terug in het net. Hoe trager het systeem, hoe groter de afwijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:49
Hoe snel een batterij kán reageren lees je bv op https://www.independent.c...wer-reserve-a8130986.html. Het kan dus in milie seconden.

Maar hoe snel dat bij jouw thuis gaat zegt dat niets over. Het gaat om de regeling die er opzit.

Maakt ook weinig uit, ik denk dat je een probleem probeert op te lossen dat er niet is.
Waarom zou het niet op dag basis iets mogen terugleveren? Wat verwacht je dat het nadeel daarvan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het probleem wat OP lijkt te beschrijven is wat ik wel eens van Quookers hoor. Die hebben heel korte hoge verbruiken. Wat over een hele dag best wat kWh oplevert. Als je dat via een 'trage' batterij wil doen dan loop je best hard achter de feiten aan.
Maar dat lijkt me wel een van de weinige situaties waar het echt uit maakt. (En dat kun je misschien ook oplossen door juist nog iets meer vertraging in te bouwen. Dus pas na 20 seconden verbruik de batterij aan te roepen of iets dergelijks.)

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:01
Belangrijke extra overwegingen:

1. is je uitgangspunt dat je batterij gewoon vol genoeg is ? in dat geval kan, indien je omvormer groot genoeg is, je batterijsysteem prima die sprongetjes van 0 naar 2 kW bijhouden

2. Goed dat je toevoegt wat jij bedoelde met nul op de meter. Ik raad je aan een andere term te gebruiken want deze is al veelvuldig in gebruik en betekent compleet iets anders dan jij voor ogen hebt. Huizen noemen we in bepaalde gevallen Nul Op de Meter (NOM) , d.w.z. over een jaar gezien meer stroomopwek dan stroomverbruik en zolang er salderen is dus een negatieve stroomrekening.

@witje_ lijkt vooral een situatie te beschrijven waarin het elektriciteitsnet niet bestaat / geen rol speelt. Ik snap niet zo goed waarom maar het is een denkoefening staat in de TS.

[ Voor 5% gewijzigd door Fr33z op 06-08-2024 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:37

dragonhaertt

@_'.'

Dit is een beetje hetzelfde als vragen "hoe snel gaat een auto van 0-100?"

Ja, er is een realistische range te definiëren, maar de werkelijke waarde zal volledig afhangen van het systeem.
Ergens tussen de 0.01 en 5 seconde na-ijlen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:46
Je bent in ieder geval afhankelijk van hoe snel je de informatie van je netmeter binnenkrijgt om te kunnen constateren dat je uit het net gaat verbruiken.

De DSMR specificalities van de p1 uitgang zeggen dat er maximaal een meting per seconde wordt uitgegeven dus daar kom je nooit onder.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ben(V) schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:15:
Je bent in ieder geval afhankelijk van hoe snel je de informatie van je netmeter binnenkrijgt om te kunnen constateren dat je uit het net gaat verbruiken.

De DSMR specificalities van de p1 uitgang zeggen dat er maximaal een meting per seconde wordt uitgegeven dus daar kom je nooit onder.
Er is natuurlijk geen regel die voorschrijft dat je geen snellere meter/sensor boven de netmeter mag plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-05 17:42
Victron kan zeer snel -in meende van 0.02 seconde- van Net stroom naar accustroom omschakelen, dit is de UPS/ Noodbedrijf functie met de energie uit de accu, die dan continu aan de lader zit; dat kan dus wel.
Als je dit om de 5 seconde wil lijkt mij dat niet goed voor de accu en elektronica.

Maar stel dat de accu met 70A aan het laden is, kun je dan nog binnen 0.02 seconde overschakelen naar UPS/ Noodbedrijf?

[ Voor 13% gewijzigd door natural colour op 06-08-2024 11:20 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Uiteraard geen regel maar wel gecompliceerd, je moet achter de groepen meten en ook alle drie de fasen.

Maar verder is het tamelijk onzinnig je hier druk over te maken als het over verbruik cijfers gaat.
Snelheid is enkel zinvol als je het over een UPS functie hebt, maar die zet je over het algemeen niet op al je groepen in.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:51
Ben(V) schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:15:

Dat is voor een DSMR5 meter. De DSMR4 geeft info eens per 10 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Klopt dat is nog veel trager

[ Voor 75% gewijzigd door Ben(V) op 06-08-2024 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:04
Hier zijn 3 categorien in te maken.

Traag: Grid-tied accu aan de P1 poort, Secondes.
Gemiddeld: Grid-tied accu met eigen meetspoel (solaredge), Tienden.
Snel: Dubbel-omvormer Verwaarloosbaar.

Bij grid tied gelden er ook nog wettelijke grenzen zoals @prein2 aangeeft.

Voor zero export en peak shaving is een eigen meter gewenst.
Je netto verlies zal meevallen want in en uitschakelen streept tegen elkaar weg.
Maar dat is niet zo bij de p1 poort door de "jitter" van de meting tov je vermogenspuls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:15

Twazerty

AVCHDCoder developer

Heb je er ook al aan gedacht dat "0 op de meter" niet haalbaar is in de winter, tenzij je een enorme hoeveelheid zonnepanelen hebt? of je moet een enorm laag stroomgebruik hebben. Of je moet een enorm accusysteem waar je de hele winter meer door komt, maar dat is niet realistisch.

[ Voor 26% gewijzigd door Twazerty op 06-08-2024 11:37 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:16
witje_ schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:12:
Als het batterijsysteem traag reageert haal je bij elke wijzing teveel stroom uit het net of stuur je stroom terug in het net. Hoe trager het systeem, hoe groter de afwijking.
P1 meter = traag
Modbus meter = snel (50ms)
CT-klem = heel snel (instant)

Bij de CT-klem ligt het 100% aan de samplingfrequentie van de omvormer. Daarnaast is weergave van de actuele situatie ook iets wat bijdraagt, ik heb een dashboard voor de omvormer die elke 10 seconde de actuele waarde update. Daarmee is het prima mogelijk om 8 seconde lang 100kW uit het net te trekken, zolang het precies tussen de meetpunten valt lijkt het daadwerkelijke verbruik 0. :+ Dit soort geintjes zorgen er voor dat je aan het einde van de dag toch nog een halve kWh uit het net hebt getrokken die je niet terugvindt in de logging.

Als je koste wat het kost niets af wilt nemen zal je misschien continue iets in moeten voeden als buffer. Misschien 100W het net op sturen zodat je bij een plotselinge last van 1000W een beetje speling hebt. Hoeveel je als buffer aan moet houden verschilt van systeem tot systeem en hoe je meet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• FORZAM
Praktijkervaring hier.

Opstelling:
- Solis RHI-3.6K-48ES-5G Hybride omvormer (Meet en regelt op basis van een CT clamp)

In de praktijk lijkt de omvormer zo'n 1-2 seconden na te ijlen bij grote plotse belastingen. (Beste voorbeeld, Vitrokermamische kookplaat.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEDqw_vrkijuqdkAAdY7U8UeAQA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HG6l9ps30Nl49wU2USP7GcPW.png?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet, ondanks het na-ijlen in totaal slechts zo'n 5kWh van het net gehaald, en een hoogste kwartierpiekwaarde van 700W.

Aangezien het koken bij ons vaak plaatsvindt op een moment dat de opbrengst van de panelen al weg is, en we dus voor 90% op de batterij beroep doen valt dat zeer goed mee.
(Het gaat hier immers niet alleen over het verlies door het naijlen, maar ook over die 2-3 keer per maand dat er slecht gepland wordt, en er 2 kookplaten, oven + grill en wasmachine + wasdroger gelijktijdig aan staan, en we dus boven de 3000W load uitkomen die de omvormer aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
FORZAM schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:16:
Praktijkervaring hier.

Opstelling:

[Afbeelding]

Interessant.

Was is je berekende terugverdientijd of heb je dat niet meegenomen in je overwegingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FORZAM
jeroenkb schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:23:
[...]

Interessant.

Was is je berekende terugverdientijd of heb je dat niet meegenomen in je overwegingen?
Da's bijna onmogelijk om correct te berekenen, en was in mijn situatie dan ook nog eens zeer specifiek want:

- België
- Capaciteitstarief
- Hybride omvormer + batterijen geplaatst samen met installatie zonnepanelen
- Op dat moment in Vlaanderen een zeer interessant premie voor de batterijen
- Dan later eerst zelf de opwekkant uitgebreid met een setje panelen + omvormer vanop marktplaats op m'n garagedak
- Eerder dit jaar de batterij uitbreid met een US3000C die me €700 kostte op 2dehands.be

Voorspellen was dus lastig, maar ik bekeek het als een investering om:
- Vaste kosten te verminderen
- Waarde van de woning op te krikken
- Voorbereid te zijn op capaciteitstarief (Goed gelukt)
- Voorbereid te zijn op terugvallende teruglever/injectievergoedingen (Goed gelukt)
- Voorbereid te zijn op dynamische tarieven (Daarvoor is m'n omvormer eigenlijk te dom om zeer actief te sturen, eens het zover is dus eventueel omvormer vervangen.)
- Gebruik te kunnen maken van de power backup functionaliteit als het net wegvalt voor essentiële apparaten

M'n projecties gaven aan dat dit alles zou moeten lukken ergens tussen de 5 en 8 jaar, maar dat was voor de panelen en batterij samen.

Sinds de eerste dag van de installatie (19/03/2021) track ik netjes alles, en is dit de tussenstand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0fw3V_YwpsviRr5Lsze-WIrdKk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2660wT26Y8mFzITvxPTq7YQj.png?f=fotoalbum_large

Ik zit dus op schema om ergens tussen de 6 en 7 jaar uit te komen.
(Ik reken hier het uitgespaarde capaciteitstarief niet mee, omdat ik dit op basis van m'n beschikbare data niet met 100% zekerheid kan bepalen, maar in de praktijk komt dit nog uit op zo'n €120 extra jaarlijkse besparing).

[ Voor 6% gewijzigd door FORZAM op 06-08-2024 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witje_
@FORZAM
Bedankt voor het delen van dat praktijkvoorbeeld.
Mijn inductievuur is hier ook een goed voorbeeld van. Op de lagere standen is dat een soort van pwm-signaal (paar seconden aan, dan een paar seconden uit)

@jadjong
Bedankt voor je cijfervoorbeelden.
In de denkoefening is het inderdaad de bedoeling dat de batterij buffert en er dus niets onnodig uit het net gehaald wordt of in het net gestoken wordt.
Vermits in werkelijkheid heg verbruik en productie continu schommelt, zal dit zich in de praktijk vertalen naar continu kleine vermogens of wel uit het net te halen of er terug op te zetten. Hoe trager het systeem, hoe groter die ‘onbalans’ vermogens gaan zijn.

Wat mij verbaasd is dat er daarover in de handleidingen van de omvormers weinig kan terug te vinden, dit lijkt me toch essentieel in een goed werkend systeem.
Pagina: 1