Houten deur herstellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:31
Sinds eind vorig jaar een nieuwe woning aangekocht waarbij het schilderwerk buiten een nieuw laagje kon gebruiken.

Deze week begonnen met schuren alleen zie ik onder in de tuindeuren deze barsten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/euZJ7CyzG6EtvoxfIEvIavbABXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nUAWFOUshlFBkd945UYCmHHm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1b2FRcz87rDm1g1J_VtNc0-pg-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xmqtNCB8RGiL6L4Gq31jlyRB.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe kan ik dit het beste herstellen?
Is hier bv Alabastine houtreparatie geschikt voor?
https://www.praxis.nl/bou...nKn8S8XcWFU0aAqsHEALw_wcB

Beste antwoord (via Dirk0s op 06-08-2024 15:53)

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-04 17:01
Net dit klusje ook bij onze voordeur gedaan, ook soortgelijke beschadigingen. Hier het volgende gedaan:
  1. Deur zoveel mogelijk kaal maken
  2. Eventueel rotte stukken zoveel mogelijk weghalen zoals Bonzz ook zegt
  3. Gaten/scheuren/oneffenheden opvullen met Progold repair finishA/B i.p.v Alabastine, werkt heel prettig (meurt verschrikkelijk) en droogt snel dus je hoeft geen uren te wachten tot je weer kunt schuren.
  4. Opschuren zodat het glad is
En dan kun je weer mooi alles afwerken! Heel veel succes, benieuwd naar het eind resultaat! :)

[ Voor 8% gewijzigd door Mauritio op 06-08-2024 10:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:16
@Dirk0s
Doe het direct goed, dus niet naar de Praxis.
Goede verf is niet goedkoop, maar je hebt er wel jaren plezier van.
Zou voor s2u allure van Sigma gaan:
https://www.verfwinkel.nl/sigma-s2u-allure-gloss.html
Die hebben ook echt goede houtrotvuller:
https://www.sigma.nl/schi...ten/houtreparatiemiddelen
of
https://www.verfwinkel.nl...lamuur-2-componenten.html

Met een brander of schuurmachine, goed kaal maken. Aanwijzingen van het reparatiemiddel volgen. Dan goed gronden en daarna aflakken.

Aanvullend zou je nog een weldorpel kunnen plaatsen, ziet er mooi uit, beschermd de onderrand en je reparatie dek je direct af:
https://www.bakkerdehouth...-weldorpel-33x65mm-122cm/

[ Voor 14% gewijzigd door chrisborst op 06-08-2024 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Bedankt, de link die ik erbij zet heeft niks met de verf te maken. De Sigma verf gloss staat er klaar. dit gaat puur om het repareren van deze stukken.

In de laatste link van je komt hetzelfde product omhoog als wat ik link van de praxis: Alabastine houtreparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:07

bonzz.netninja

Niente baffi

Dat lijkt rot maar eigenlijk is daar niet heel van te zeggen met deze foto's. Kun je er doorheen prikken met een priem? In dat geval kun je weinig anders dan het echt goed gaan repareren. Een beetje houtrotvuller is niet genoeg, dan rot het door.

Volgens mij komt dat misschien wel neer op de onderkant erafzagen en er een mooi nieuw stuk oplijmen en vervolgens gronden en lakken.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:57
Zo op het oog lijkt het mee te vallen, maar je kunt er niks over zeggen zonder het te voelen. Hoe rot is het? Deur eruit lijkt me sowieso het handigst om ook de kopse kant te kunnen bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Voor mijn gevoel is het nog niet heel rot, voelt nog hard aan en is niet zo doorheen te steken. ik hoop gewoon met flink schuren en b.v. alabastine erop dat het weer even vooruit kan? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 19:07

bonzz.netninja

Niente baffi

Dirk0s schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:27:
Voor mijn gevoel is het nog niet heel rot, voelt nog hard aan en is niet zo doorheen te steken. ik hoop gewoon met flink schuren en b.v. alabastine erop dat het weer even vooruit kan? :)
Als het eenmaal rot moet je het niet dichtsmeren, dan sluit je alleen maar het vocht op en gaat het zelfs harder. Je zal het eerst echt goed uit moeten krabben en schuren totdat je echt op goed hout zit, dan van dat spul om rot te stoppen erop smeren en dan uiteindelijk weer terug vullen.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Mauritio
Net dit klusje ook bij onze voordeur gedaan, ook soortgelijke beschadigingen. Hier het volgende gedaan:
  3. Gaten/scheuren/oneffenheden opvullen met Progold repair finishA/B i.p.v Alabastine, werkt heel prettig (meurt verschrikkelijk) en droogt snel dus je hoeft geen uren te wachten tot je weer kunt schuren.
En dan kun je weer mooi alles afwerken! Heel veel succes, benieuwd naar het eind resultaat! :)

[ Voor 8% gewijzigd door Mauritio op 06-08-2024 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:08

inhico

pw

De tip van @chrisborst om een weldorpel aan te brengen is wel een goede. Dan is het sowieso uit het zicht en hoeft het minder strak te worden afgewerkt.
Belangrijk is om zeker te weten of er houtrot zit. Het rotte hout moet altijd geheel (ruim) worden verwijderd. Ook als het geen houtrot is is het verstandig het wel te repareren zodat er geen vocht meer in kan komen.

Neem een 2-componenten houtvuller. Dat kan prima Alabastine zijn of elk ander merk als Nelf, Den Braven etc etc. Het is allemaal vrijwel hetzelfde spul en werkt even goed. Er zijn sneller drogende varianten zodat je sneller kan werken. Heb ik zelf geen ervaring mee: nooit nodig gehad.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Mauritio schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:38:
Wat is het verschil met de alabastine dan?
en heb jij bij die progrold gebruik gemaakt van een houtversterker? zoals: https://www.deverfzaak.nl...=Shoparize.com%20Shopping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Dirk0s schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:49:
[...]Wat is het verschil met de alabastine dan?
en heb jij bij die progrold gebruik gemaakt van een houtversterker? zoals: https://www.deverfzaak.nl...=Shoparize.com%20Shopping
Er wordt aangeraden om tot op stevig goed hout terug te krabben/schuren.
Waarom denk je een houtversterker nodig te hebben? Wanneer je een goede 2-componentenvuller aanbrengt dan is dat (volgens mij) helemaal niet nodig.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
Dirk0s schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:49:
[...]

Wat is het verschil met de alabastine dan?
Geen versterker gebruikt, als je met epoxy aan de gang gaat is dat niet nodig.
Onze schilder heeft alle naden in de kozijnen met Finish gedaan (architraven, spijkergaatjes e.t.c.), dan kun je in een dag repareren, schuren en schilderen. Datzelfde heb ik dus buiten bij de voordeur gedaan.

Verschil is in droogtijd en dat scheelt echt enorm, 30 minuten vs 3-6 uur. Dus als je "snel" wat wil fixen is de Progold repair finish prettiger werken i.m.o. Wil je echt heel diep uitvullen >1cm dan moet je inderdaad wel iets anders gebruiken (Progold Repair 4 of 16 of bijvoorbeeld Alabastine).

Persoonlijk vind ik het ook makkelijker om een kitpistool te gebruiken, de Finish is met een gewone kitpistool te doen, heb je altijd de juiste verhouding van A/B (Maar goed dat is ook gewoon omdat ik wat lui ben daarin :+ )

Gezien de foto's zou ik uitkrabben of nog mooier met een dremel en ronde kop iets uitschuren, finish gebruiken en afwerken. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Mauritio op 06-08-2024 14:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:52
Eens met wat @chrisborst en @Yaksa zeggen. Wij laten momenteel het schilderwerk buiten doen. Het was te lang geleden er waren helaas een hoop rotte plekken.

De schilders gebruiken onder andere dit om de boel op te vullen nadat de rotte stukken eruit gehaald zijn:
https://www.sigma.nl/schi...-dry-flex-4-kit-300-100ml

Er wordt ook geschilderd met s2u allure van Sigma. Eigenlijk gebruiken de schilders hier zo ongeveer alles wat @chrisborst noemt.

Kortom: ruimschoots weghalen van alles wat niet goed meer is. Dan gebruik je houtreparatiemiddelen om het op te vullen. Je kunt dat recht maken met een groot plamuurmes en daarna schuren. Je moet sowieso het hout goed schuren en schoon maken. Daarna een grondlaag erop doen, bijvoorbeeld eentje waar al glans in zit. Mocht de uiteindelijke lak wat glans verliezen dan komt de glans van de onderlaag naar boven waardoor het langer mooi blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
Zenomyscus schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:09:

Er wordt ook geschilderd met s2u allure van Sigma. Eigenlijk gebruiken de schilders hier zo ongeveer alles wat @chrisborst noemt.
Het is inderdaad maar net wat je schilder graag gebruikt. Vaak zie je of Sikkens of Sigma en soms Wijzonol. Hier alles binnen door de schilder (deuren, trap en kozijnen) met Sikkens Rubbol XD Satin op waterbasis gedaan en alles opgevuld met Finish Repair.

Voordeur heb ik gedaan met Sigma S2U Satin, alle wanden en plafonds binnen met Wijzonol Wijzotex Bio. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk0s
Yaksa schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:01:
[...]

Er wordt aangeraden om tot op stevig goed hout terug te krabben/schuren.
Waarom denk je een houtversterker nodig te hebben? Wanneer je een goede 2-componentenvuller aanbrengt dan is dat (volgens mij) helemaal niet nodig.
Na contact met de whatsapp van de verfzaak gaven ze mij dat advies.
Maar dan ga ik denk ik met een krabber en schuurpapier aan de gang om dat mooi open te maken en daarna weer dicht met een epoxy middel! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:46
Als je het echt goed wil doen moet de deur er uit. Dan kan je ook de onderkant goed behandelen, want dat is zo te zien nooit meer gebeurd sinds de deur er in is gegaan, vandaar die scheuren.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Als de verflaag echt slecht is, zet ik er meestal de verfbrander op en ga ik krabben. Onze eiken voordeur uit 1937 kon laatst wel weer eens een nieuwe laag gebruiken aan de buitenkant. Jaren flink verwaarloosd. Blank, dus jachtlak. Dacht dat hij niet in heel goede staat meer was, maar na krabben en schuren was hij echt weer top. Staat nu weer in de jachtlak te shinen. Wat een verschil is dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
JukeboxBill schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:26:
Als je het echt goed wil doen moet de deur er uit. Dan kan je ook de onderkant goed behandelen, want dat is zo te zien nooit meer gebeurd sinds de deur er in is gegaan, vandaar die scheuren.
Nog nooit gedaan maar dat is denk ik met een priem de pin uit scharnier slaan en iemand anders de deur vast houden?
En terughangen iemand erin hangen en een ander de pinnen terug slaan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:46
Met z'n tweeën de deur er uit en er in is wel het makkelijkste en veiligste.
Beter geen priem gebruiken want dan kan je de punt beschadigen en die loopt vast omdat die taps is. Gewoonlijk gebruik je een doorslagpen of drijver, maar met een dikke spijker met de punt eraf gezaagd zal het ook wel gaan.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:16
Dirk0s schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:55:
[...]

Nog nooit gedaan maar dat is denk ik met een priem de pin uit scharnier slaan en iemand anders de deur vast houden?
En terughangen iemand erin hangen en een ander de pinnen terug slaan? :?
Een deurenlichter is ook handig om te hebben:
https://www.hornbach.nl/p/wisvo-deur-en-platenlift/8112801/

Ook als je met z'n tweeen bent, is zo'n ding handig.
Verder is niks zo vervelend als je de deur laat glippen en je nieuwe verfwerk beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Gister 1 deur er al uit gehaald, dit was de beste deur en geen extra onderhoud nodig. Helaas blijkt het terug hangen een lastiger verhaal.

Hele zware deuren en 3 paumelle scharnieren.
Tips? Werkt een voet lift zoals hierboven gelinkt echt veel makkelijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Laatst online: 02-05 14:30
Dirk0s schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 06:23:
Gister 1 deur er al uit gehaald, dit was de beste deur en geen extra onderhoud nodig. Helaas blijkt het terug hangen een lastiger verhaal.

Hele zware deuren en 3 paumelle scharnieren.
Tips? Werkt een voet lift zoals hierboven gelinkt echt veel makkelijker?
Hoeveel ruimte heb je onder de deur?
heb het zelf gedaan door een balk onder de deur te schuiven en met een kleiner balkje eronder om een hefboom te maken. Dan hoeft degene die helpt alleen maar de deur een beetje te sturen zodat die weer in de scharnieren valt.

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk0s
Ik denk een cm of 2-3. Dit is iig de lengte van de pin van het scharnier die in het kozijn zit. omdat het aardig zware deuren zijn blijft het lastig om hem precies overal gelijk boven het scharnier te krijgen.

Straks toch maar eens een voet liftje ophalen in de bouwmarkt, denk dat dat het toch wel makkelijker maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Ik heb voor de binnendeuren zo'n opblaasding van de Hornbach gebruikt. Je kunt dan met je voet makkelijk de deur liften en zo in de scharnieten hangen. Zelfde doel als die deurlift.
Pagina: 1