Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kareltje1984
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 25-12-2024
Hoi,

Ik had een vraag...

Ik speel op mijn pc fortnite zonder problemen.
Maar als ik een film of serie wil kijken die ik op de pc heb staan dan is de kwaliteit slecht.
Zodoende ben ik op onderzoek gegaan en kwam ik uit dat mijn beeldscherm niet hoger als 60HZ kan draaien terwijl deze 165HZ zou moeten kunnen.
Ook de kleurweergave is ronduit slecht en er zit ook kleurverschil tussen de 2 schermen.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik hoor graag van jullie...

Groetjes,

Carlo

PC Setup:

AMD Ryzen 9 5950x
MAG B550 Tomahawk
Nvidia Geforce 4070TI
32GB Kingston Fury Beast RGB

2x Samsung Odyssey G5 scherm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:41
Beide beeldschermen draaien op 60hz of alleen eentje? Hoe heb je ze aangesloten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:34

Umbrah

The Incredible MapMan

Het zijn VA LCDs, qua kleur zullen het sowieso geen monsters zijn. Bovendien zijn ze edge lit, wat voor het contrast niet super is. Daarnaast verschilt elk paneel een beetje, als het kleurverschil te groot is zul je moeten kalibreren.

Ik las dat deze schermen hdr ondersteunen. Hun paneel en backlight is daar niet voor geschikt, zet dat dus uit.

Verder zijn dit soort schermen op hdmi vaak beperkter dan via displayport. Zorg dat je via displayport verbonden bent. De hogere refreshrates zullen in Windows verschijnen.

Zorg er ook voor dat je op rgb modus staat, niet op ycbcr, en dat je geen chroma subsampling aan hebt staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kareltje1984
Pc is via displayport aangesloten beide schermen kan ik kiezen tussen 59,5hz of 6hz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jochem1995
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:55
kareltje1984 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 07:30:
Pc is via displayport aangesloten beide schermen kan ik kiezen tussen 59,5hz of 6hz
Even voor de zekerheid, is je beeldscherm aangesloten op je videokaart of op het moederboard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kareltje1984
Jochem1995 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 07:57:
[...]

Even voor de zekerheid, is je beeldscherm aangesloten op je videokaart of op het moederboard?
Op de videokaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-04 21:28
Waarom je maar maximaal 60hz haalt is me een raadsel. Zowel HDMI 2.0 alsmede DP 1.2 (beide aansluitingen van je monitor) moeten deze snelheid (144hz 1440p) halen. Dus misschien dat je een 5 meter ali-express kabel ertussen hebt hangen? Anders snap ik het ook niet. Pak even voor de zekerheid de kabel uit de doos.

Over de kleuren, als je hem via HDMI hebt aangesloten weet ik bij Nvidia dat ze nog wel eens de kleurbereik op "beperkt" zetten, omdat ze de monitor als een oude TV detecteren.

Moet je even in je controlpanel van "Beperkt/limited" naar "Full/volledig" zetten in je resolution settings. Dat zal waarschijnlijk groot verschil maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:26
Staat hier dan geen oplossing bij?
Google: Samsung Odyssey G5 only 60hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:00

HugoBoss1985

Xenotech

Toevallig vandaag wat reviews (geen professionele gevonden) gezocht over deze monitor en daar kwam dit euvel ook naar voren.

@kareltje1984 Je moet in de instellingen van je monitor gaan zoeken om dit op te lossen.

En zoals @Majestici Altijd de kabels bij je nieuwe monitor gebruiken zodat je zeker weet dat je de juiste standaard/specificatie kabel gebruikt.

[ Voor 17% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-08-2024 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kareltje1984
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:27:
[...]

Toevallig vandaag wat reviews (geen professionele gevonden) gezocht over deze monitor en daar kwam dit euvel ook naar voren.

@kareltje1984 Je moet in de instellingen van je monitor gaan zoeken om dit op te lossen.

En zoals @Majestici Altijd de kabels bij je nieuwe monitor gebruiken zodat je zeker weet dat je de juiste standaard/specificatie kabel gebruikt.
Probleem zat hem inderdaad bij de instellingen vannhet beeldscherm zelf dit heb ik inmiddels aangepast en nu draait het op 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:00

HugoBoss1985

Xenotech

kareltje1984 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:32:
[...]

Probleem zat hem inderdaad bij de instellingen vannhet beeldscherm zelf dit heb ik inmiddels aangepast en nu draait het op 144hz
Hij moet 180hz kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PPDSchnur
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05-03 20:54
Ik heb de zelfde monitor en deze haalt maximaal 165HZ volgens de boekjes. Je moet inderdaad eerst de instellingen in het menu van je monitor doorlopen en daar kan je de hz aangeven. Hierna moet je de instellingen in je videokaart software door lopen en op prestatie of kwaliteit maximaal zetten.

Hierna kan je dit ook bij de gaming instellingen in windows aangeven.

Restart je computer naar al deze wijzigingen en geniet ervan!
Pagina: 1