Hoe kabeltester interpreteren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larzini
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16-10-2024
Ik heb zelf cat6a connectoren op mijn (cat7) netwerkkabel gezet. Ik haalde maar 100mbit dus wou het even nameten of ik geen adertjes miste met een kabeltester en dat bleek dus te kloppen.

De kabeltester is een simpel toestel met batterij dat de 8 paren (en G??) afgaat en aan de andere kant heb ik een nog simpeler toestel dat kleurtjes weergeeft welke ok zijn.
Als ik van de router naar het verdiep meet (met basis station aan de kant van de router dus) dan krijg ik op het verdiep alles ok, buiten aders 5 en 6 (en G).
Als ik van het verdiep meet richting de router, dan krijg ik geen signaal op ader 5, maar bij ader 6 branden zowel ader 5 als 6.

Ik vermoed dus dat deze aders elkaar raken.

Hoe moet ik dit nu interpreteren? M.a.w.: welke connector moet ik opnieuw plaatsen?

Alvast bedankt,
Mvg,
Lars

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Kun je een foto plaatsen van de connectors want met een 8p8c is het eigenlijk bijna onmogelijk om kortsluiting te maken tussen twee aders als je niet iets heel erg fout hebt gedaan (of de kabel zelf is beschadigd.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-03 10:20
Op beide aparaten moeten de lampjes in dezelfde volgorde oplichten.

Je weet nu dat er iets fout zit.
Je kan via het toestel niet achterhalen welke stekker fout is. Dat moet je visueel onderzoeken of een per een vervangen tot het wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:31

nelizmastr

Goed wies kapot

Niet stiekem connectoren aan het knijpen op stugge installatiekabel? Dat is nl. niet de bedoeling.

Zijn de connectoren geschikt voor de dikte van de aders van de kabel (awg)?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:49
Je moet gewoon nooit RJ45's op een kabel knijpen.
Vaste bekabeling heeft stugge aders die je afmonteert op LSA dus wcd, keystone of patchpanel.

PS En Cat 7 kabel is ook onzinnig en alleen maar lastig.
Cat 6 U/Utp moet je thuis gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Ben(V) schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 08:21:
Je moet gewoon nooit RJ45's op een kabel knijpen.
Dat is onzin, kan prima; je moet alleen zorgen dat je de juiste connector hebt. Als je dikke installatiekabel hebt dan moet je andere "RJ45's" hebben dan wanneer je dunne stranded kabel hebt, maar in beide gevallen kun je er prima een connector op knijpen.

Bij installatiekabel zou ik dat niet doen, die zou ik gebruiken waar het voor bedoeld is en het afmonteren in een wall outlet of keystone, maar je kunt er zeker wel een connector op knijpen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:49
Nee dat is echt geen onzin.

Vaste bekabeling maak je met stugge kabel en Lsa afmontage.
Daar wil je geen halfbakken werk hebben.
En aansluiten doe je dan met kant en klaar gekochte patchkabels, die aangespoten stekkers hebben met goede trekontlasting.

Een Rj45 duwt een pennetje tussen de draadjes van stranded kabel en maakt dus enkel oppervlakte contact waar corrosie tussen kan komen, terwijl een LSA de ader insnijd en zou een gesealde las maakt waar geen corrosie tussen kan komen.
En dan heb ik het nog niet eens over het continue bewegen van een kabel met Rj45 waarbij de boel makkelijk los kan gaan.

Er zijn Rj45's die bedoelt zijn voor stugge aders maar ook die maken enkel oppervlakte contact.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:13
@larzini Welke kleurvolgorde heb je gebruikt?
Testen of de individuele aders goed verbonden zijn is leuk, maar voor Gbit is het essentieel dat je aderparen correct hebt aangesloten.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larzini
Bedankt voor de reacties allemaal, hieronder nog wat meer info:

kabeltester is de volgende:
https://www.netwerkkabel....c-en-poe.html?q=13WZ0015P

connector is een EZ-RJ45 CAT6a connector 8P8C FU
https://www.netwerkkabel....voor-s.html?q=EZRJ45C6A10

de kabel is de volgende:
https://www.zelektro.be/f...443,6254,6255,21743,39133

Krimptang is de volgende:
https://www.netwerkkabel....nnectoren.html?q=13WZ0037

De reden dat ik voor cat7 s/ftp gekozen heb (nieuwbouw) is omdat er ongeveer 50 netwerkkabels en een 200tal 3g2.5, 3g1.5 en 5g1.5 naast/op elkaar liggen als ze naar de kelder gaan waar alles aangesloten is.
Dit leek me veiliger om enige interferentie te voorkomen.

De doorsteekconnectoren heb ik gepakt omdat ik het niet gemakkelijk vond van bij een gewone connector de aders correct tot achteraan de fiche te krijgen

De kleur volgorde die ik gebruikt heb is van links naar rechts:
Oranje-wit
Oranje
Groen-wit
Blauw
Blauw-wit
Groen
Bruin-wit
Bruin
Aan beide connectoren heb ik hetzelfde gedaan

Heb ik iets fout gekocht m.b.t. connectoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Het gaat hier om CCA (Copper Clad Aluminium) en niet CU (Solide koper), dat kan prima werken maar geeft soms ook vage problemen. Vooral als de afstand wat groter word. Hoe lang zijn je kabel runs?
Heb ik iets fout gekocht m.b.t. connectoren?
Bij voorkeur plaats je keystone (opbouw)doosjes waar je kabels met een solide kern in laat eindigen. Het laatste stukje van het doosje tot aan het apparaat overbrug je met kant en klare (patch)kabels. In de kelder plaats je een of meerdere patchpanelen waar je het zelfde doet; het laatste stukje overbrug je met daarvoor bedoelde (patch)kabels.

Zeker gezien het om nieuwbouw gaat wil ik toch sterk aanraden om fatsoenlijke (CU) kabels in te zetten en deze te laten eindigen nabij stopcontacten waar je een netwerkaansluiting wil hebben. (S)FTP is vrij onzinnig voor consumentengebruik en maakt het trekken van de kabels alleen maar lastiger, UTP volstaat meer dan prima.

[ Voor 24% gewijzigd door D4NG3R op 06-08-2024 10:19 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larzini
Op veel plekken heb ik keystones, maar dit gaat nu toevallig over een kabel die uit het plafond komt voor een PoE AP :)
De kabel in kwestie is +- 20-25 meter
Andere kabels zijn meer richting de 40 meter (maar die heb ik nog niet gepatched)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:35
larzini schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:19:
Op veel plekken heb ik keystones, maar dit gaat nu toevallig over een kabel die uit het plafond komt voor een PoE AP :)
PoE over CCA (Copper Clad Aluminium) kabel wordt meestal niet aangeraden...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

D4NG3R schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:09:
[...]

Het gaat hier om CCA (Copper Clad Aluminium) en niet CU (Solide koper), dat kan prima werken maar geeft soms ook vage problemen. Vooral als de afstand wat groter word. Hoe lang zijn je kabel runs?
Nee, het gaat om Cca. Dat heeft te maken met brandveiligheid, niet met het materiaal van de geleider.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

CyBeR schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:32:
[...]

Nee, het gaat om Cca. Dat heeft te maken met brandveiligheid, niet met het materiaal van de geleider.
Dan heb ik de gegevens verkeerd geïnterpreteerd, apart dat er niet vermeld word of het om CCA of CU gaat.

Edit: Geen enkele verkoper (noch de fabrikant) vermeld het, maar bij andere winkels waar wat scherpere foto's staan lijkt het wel om solide CU te gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 06-08-2024 10:57 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:00
D4NG3R schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:53:
[...]

Dan heb ik de gegevens verkeerd geïnterpreteerd, apart dat er niet vermeld word of het om CCA of CU gaat.

Edit: Geen enkele verkoper (noch de fabrikant) vermeld het, maar bij andere winkels waar wat scherpere foto's staan lijkt het wel om solide CU te gaan.
Er wordt ook nergens gemeldt wat voor AWG waarde de aders hebben, dus moeilijk in te schatten voor mij of de connectoren bruikbaar zijn.

Hoe dan ook lijkt het voor mij alsof er inderdaad kortsluiting aan 1 kant zit tussen aders 5 en 6. Zou om te beginnen die connector er af halen en opnieuw proberen te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larzini
vanaalten schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:07:
[...]

Er wordt ook nergens gemeldt wat voor AWG waarde de aders hebben, dus moeilijk in te schatten voor mij of de connectoren bruikbaar zijn.

Hoe dan ook lijkt het voor mij alsof er inderdaad kortsluiting aan 1 kant zit tussen aders 5 en 6. Zou om te beginnen die connector er af halen en opnieuw proberen te monteren.
dat is dus eigenlijk ook de kern van mijn vraag. Welke connector haal ik er af? op basis van mijn test is het me niet duidelijk.
Ik vind het sowieso een heel gepruts dus zou liefst "de goede" (als die er al is) er ook niet afhalen met het risico weer iets mis te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Dat is wel een beetje het probleem als het niet werkt, als je niks verkeerds ziet dan zit er niets anders op dan te gokken. Met een beetje geluk kies je de connector met het probleem en knijp je de nieuwe connector wel goed, met een beetje pech kies je de connector die goed was en moet je de andere kant ook opnieuw doen.

En met veel pech kies je de connector die goed was, en knijp je de nieuwe ook verkeerd :+

Gelukkig kosten de connectoren niet zoveel, en is het ook niet zoveel werk het opnieuw te doen, al helpt het als je er ervaring mee hebt :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:15
larzini schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:46:
[...]

dat is dus eigenlijk ook de kern van mijn vraag. Welke connector haal ik er af? op basis van mijn test is het me niet duidelijk.
Ik vind het sowieso een heel gepruts dus zou liefst "de goede" (als die er al is) er ook niet afhalen met het risico weer iets mis te doen.
Weet niet of je nog voldoende kabel hebt, maar gewoon beide connectoren er ff af knippen en nieuwe op plaatsen lijkt mij de kortste klap. Als het dan nog niet goed is herhaal je dat proces nog 1x en daarna kan je toch wel aardig stellen dat je wellicht ergens beschadiging in de kabel hebt. Weet niet of je dit zelf vaker hebt gedaan maar anders laat je iemand anders het nog eens doen.

Als je het echt precies wil weten en tot in den treure wil meten heb je een Fluke kabel tester nodig, maar dan moet je ook bereid zijn 1K+ te betalen.

Heb dit zelf ook wel eens gehad, daarna de connector nog eens aangeknepen en was het wel goed. Het is vaak even prutsen en proberen dan lukt het wel.

[ Voor 7% gewijzigd door SirMemeAlot op 06-08-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-05 17:36
Preflex gebruikt altijd kabel met koperen aders.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:04
Als er 2 lampjes tegelijk aan gaan is de kans inderdaad groot dat 2 anders elkaar raken.

Ik zou:
- Multimeter pakken en kijken of je inderdaad een short meet tussen 5 en 6
Zo ja:
- Knip 1 kant van de connector af. Kijk of je of het nog steeds meet.
Zo ja:
- Knip andere kant van de connector af. Kijk of je het nog steeds meet
Zo ja:
Vervang de kabel

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 07-08-2024 11:41 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1